Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 At dreje hesten
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 15:49

Kort og godt..


Hvordan drejer du hesten?? Forstil dig at komme op ad midterlinien og ved C skal du ride mod højre. Hvad gør du;


  • Støtter/trækker du i højre tøjle og lægger venstre ben til??

eller

  • støtter/trækker du i venstre tøjle og lægger højre ben til??

Jeg er forvirret...



/Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan gør jeg
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 15:52
Støtter i højre tøjle og lægger venstre ben til

Hilsen Jeanette
* Ønsker at købe Rød DV hoppe, mere info på præsentationen *

0
0
Svar på denne tråd
 
 vægten
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 16:01

Jeg ligger vægten på højre sædeben og ligger venstre ben let til.




Mvh.

Helle


Dansk Svensk gårhunde hvalpe ventes. Termin 5/9.

Brun moder og sort fader. Begge valg på baggrund af temprament.

Stueopdræt.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Højre tøjle
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 17:45

Jeg kunne aldrig finde på at bruge venstre tøjle til at dreje til højre. Jo - på halsen som en indirekte tøjlehjælp, men jeg går ud fra at vi taler primære hjælpere her.


Hvis jeg kom op ad midterlinien, og skulle til højre, ville jeg bruge højre tøjle, som decelererer min hests højre forben, og dermed foranlediger den til at dreje til højre. Med mindre jeg ønskede nogen form for overtrædning, ville jeg ikke bruge ensidig schenkelhjælp. Jeg ville forholde mig neutralt med schenklerne, med mindre hesten tabte fart.


Mvh


Julie









Hvad rager det dèn,
som er sikker på sit,
at resten af verden
er ude af trit.

Piet Hein











0
0
Svar på denne tråd
 
 Kunsten at dreje.
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 19:55

Hej Lisbeth.


Jeg tror der findes ca. 100 forskellige svar på dette glimrende spørgsmål. Her er mit:


På den perfekte og færdiguddannede hest, ville jeg blot med vægt, overkrop og sæde dreje og bøje den


Ellers vil jeg bruge en eller flere af følgende hjælpere, alt efter hvad hesten har brug for: Udvendige tøjle til at flytte skulder rundt, indvendige schenkel til at hente indvendige bagben til bæring, en lokkende indvendig tøjle til at runde hals, en indvendig tøjle på halsen, hvis den vælter skulder ind, sædeben til at runde krop (har sikkert glemt noget)...



Hej Julie

Hvad betyder decelererer?



Kat 1.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Decelerere...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 19:58

...betyder at bremse.


Mvh


Julie





Hvad rager det dèn,
som er sikker på sit,
at resten af verden
er ude af trit.

Piet Hein











0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 23:16
Jeg drejer overkroppen en anelse og lægger venstre tøjle mod halsen.

-------------------------------


Linnea
Jay-Jay & Figo

0
0
Svar på denne tråd
 
 begge tøjler
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 00:59

jeg ville have fat i begge tøjler, næsten lige meget og så dreje med sædet og mit venstre ben... hvis man kun bruger højre tøjle -venstre ben, så er der jo en risiko for at hesten skyder skulderen til venstre... derfor "lukker jeg af" med min venstre tøjle...

julie: misforstod jeg dig eller ville du kun bruge tøjlen til at dreje og ikke dine ben? Hvilke træner bruger det? er bare nysgerrig...

Linnea: er du western rytter?


Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

0
0
Svar på denne tråd
 
 KAT 1...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 01:04
beskrev det faktisk rigtig godt.. jeg glemte at jeg også lægger højre ben til, for runder jo hesten OM mit ben... så mit svar må egentlig være at jeg bruger begge tøjler og begge ben...

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

0
0
Svar på denne tråd
 
 JanneJ
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 08:38

Jeg bruger sjovt nok også kun højre tøjle, hvis jeg vil til højre. Teoretisk set. Når jeg tager i højre tøjler, sagtner den farter i højre forben, og drejer dermed til højre. Venstre tøjle er jo ikke LØS, men anstillet. Dvs der er kontakt til hestens mund, men ikke et decideret "træk" i tøjlen.


Hvis jeg bruger begge ben og begge tøjler(aldrig samtidig vel og mærke) ja, så gik min hest ligeud


Prøv at kigge i tråden omkring at "arbejde med biddet" der er linket til et stk. fantastisk forklaring af Susan K om hvordan man rider igennem et hjørne(drejer) på en hest.




Med venlig hilsen


Lene


Lykkelig sponsor af:

Hubert, Granat og Deuces Never Loses

Opstaldning fundet til mine to bavianer!



0
0
Svar på denne tråd
 
 jannej...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 09:45

Ja, i teorien bruger jeg kun den ene tøjle til at bede hesten om at dreje. Hvis vi skal helt ned i petitesserne, er det jo en bremsning af højre forben, jeg er ude efter. Og min hest er betinget for at reagere på tøjlen ved at bremse op på det pågældende forben (begge forben hvis begge tøjler).


I praksis kan det jo ske, at hesten reagerer anderledes end ved at gå perfekt gennem hjørnet - i så fald er der naturligvis andre hjælpere, som kan bruges til at korrigere diverse uønskede svar, som Susan så fyldestgørende beskriver. Men selve drejesignalet består af én tøjle. Den anden tøjle er jo ikke løs, men forholder sig neutralt, så den regner jeg ikke med i drejehjælpen. Mine schenkler forholder sig ligeledes neutralt - jeg henter ikke aktivt højre bagben med frem med mindre det decideret sakker bagud, og så er der jo igen tale om en korrektion og ikke om en primær hjælper, som er involveret i drejningen.


Hvilken træner bruger det? Hæ hæ... hvilken træner bruger hvad? At dreje hesten til højre for højre tøjle? Det er der da masser af trænere, der gør. F.eks. Kyra K og Andrew McLean. Naturligvis er man nødt til at "ride hjørnet", men selve drejningen beder man om med højre tøjle. Der går ikke længe før hesten afkoder sædet, så man ikke reelt behøver at trække i tøjlen, men sædet er jo så blevet til en let version af tøjlehjælpen, og man drejer reelt stadig med tøjlen.


Jeg kunne aldrig finde på at sige, at "jeg drejer med sædet", for selvom min hest godt kan læse mit sæde, er det ikke mig, der bevidst gør noget med mit sæde, som hesten skal reagere på. Den bedste sammenligning er når man rejser sig op for at gå tur med hunden, og hunden bare ved, at den skal ud at gå. Det er noget i den måde, man rejser sig på - noget ubevidst, som hunden afkoder, og tolker. Hvis man bevidst prøver på at rejse sig op på "gå tur-måden", blokerer man efter min mening noget af det "automatiske" i hundens afkodning. Ganske som når mennesker har været på kursus i "kropssprog" og begynder at tænke enormt meget over, hvordan de sidder og hvordan de gestikulerer overfor andre mennesker. Så kommer de til at virke uægte, og man får svært ved at vide, hvad de er ude på.


Jeg vil gerne have, at min hest læser mit sæde som min hund læser min måde at rejse mig op fra sofaen på. For mig er de helt lette hjælpere de ubevidste, som man ikke engang selv ved, man giver. Det lyder måske lidt langhåret, men i virkeligheden kræver det ikke andet end at man lader være med at "ride med sædet" og i stedet holder sig til stadigt finere versioner af de primære hjælpere (tøjler og schenkler), indtil man kan indvirke så let at hesten begynder at kunne mærke på éns sæde, hvad man har tænkt sig at gøre med f.eks. venstre tøjle eller højre schenkel. Ganske som hunden kan høre på den måde, man folder avisen sammen på, at man har tænkt sig at gå en tur.


Mvh


Julie















Hvad rager det dèn,
som er sikker på sit,
at resten af verden
er ude af trit.

Piet Hein











0
0
Svar på denne tråd
 
 julie..
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 02:46
hmm, jeg bruger da også kyra k og mclean... jeg skar det bare ud i pap, præcis hvad jeg gjorde... der hvor man skal hen er jo egentlig at man drejer lidt i hoften, så man "peger" i den retning man vil og anstiller lidt i højre og så drejer hesten til højre, let schenkel hjælp for venstre.. så en nærmest gør de uden hjælpere... men begge tøjler og beggge schenkler skal være "klar" til at gribe ind... synes da de trænere du nævner da gerne vil have man har begge ben "ved" hesten, men neutrale? så man altid har dem samt sit sæde i alle øvelser... du har ret i at man skal derhen hvor man tænker øvelsen og så gør hesten det.. nærmest som hunden der ved den skal ud at gå tur INDEN man har rejst sig fra stolen...

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ha ha,,,
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 06:57

Janne, jeg tror, vi mener det samme, men der er ikke noget, der hedder en "neutral stimulus" - at venstre tøjle og schenklerne er "parate" til at gribe ind og korrigere fejl, gør dem ikke til en del af selve drejehjælpen. Du kan jo ikke korrigere fejlen, før hesten har begået den. Hvis alle de parate korrigeringshjælpere skulle anføres som værende med i øvelsen, skulle man jo i princippet udføre samtlige øvelser ved hjælp af samtlige hjælpere. Når jeg laver et galopanspring, er jeg da også klar til at stoppe hesten igen, hvis den løber overdrevet frem, men det betyder ikke at jeg bruger begge tøjler til at bede om anspringet, vel?


Mvh


Julie









Hvad rager det dèn,
som er sikker på sit,
at resten af verden
er ude af trit.

Piet Hein











0
0
Svar på denne tråd
 
 Drej til højre
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 12:22

Jeg bruger venstre ben og højre tøjle, samt let tryk på venstre side af halsen med tøjlen.



Med venlig hilsen Karina


I vågen tilstand er det klart

Vor verden er begrænset

mens vor drømme er

for alle grænser renset


Dressursadel sælges

Se præsentation

Fotografering tilbydes

http://kaolfoto.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 dadada...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 13:30
Ha ha jeg tror jeg er underlig... jeg ville lægge højre ben til og dreje med sædet, i nogle tilfælde lidt tøjlehjælp :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Som Linnea
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 17:23

Jeg gør som Linnea og er enig med Kat i hvad man ellers lægger på hvis det er nødvendigt.






Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tager
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 17:53
i højre tøjle.


Sasser




0
0
Svar på denne tråd
 
 julie... og andre
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 22:53

grunden til jeg skrev det så udførligt var fordu jeg har undervist på elevskole i mange år og hvis man siger til dem at mn drejer i højre tøjle så er det kun det de gør... og de forstår ikke at hestene ikke nødvendigvis drejer (her bør venstre ben, venstre tøjle jo komme til hjælp). derfor beskrev jeg hvilke hjælpere der gjorde hvad i øvelsen, men ja jeg tror også vi er enige

til laiseee: hvordan f... ville du dreje med højre ben? ville du runde om højre ben og så håbe hesten vidste den skulle den vej? for den ville jo ellers fortsætte ligeud indtil den ramte hegnet... ?


Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

0
0
Svar på denne tråd
 
 jannej...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 18:44

ja, jeg lader den bare styrte lige ind i hegnet når jeg rider, og håber på den ved hvad jeg mener, det er der vel ikke noget i vejen med! :-)


Næ... min hest har ikke lært det på anden vis, og det fungere ganske udemærket for mig og dreje med sædet, og lægge højre ben lidt til, for at få en lille runding...


og når det er det min gamle hest har lært, hvorfor så begynde og lave om på det, om det er rigtig eller forkert, eller om man kan dreje hesten med at sige "drej" jamen så har hesten jo lært det sådan :-) i hendes hoved er det jo det rigtige!


Hvis jeg rider ned af fx midter linien, og vil om på højre voldte, så prøver jeg vidt mulig og dreje med sædet, og af og til lidt støtte fra højre tøjle og højre ben!


Mvh lise...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg drejer
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 19:36

min hest for udvendig tøjle... altså skal den gå til venstre er det højre tøjle der lægges tryk på og omvendt...




Tina

Smart Kat I vallak på 9 år sælges. www.heste-nettet.dk/lodge/16739/ hest/105689/


0
0
Svar på denne tråd
 
 drejning
Forfatter: 
Dato:  21-08-2007 20:52

Jeg ville have lige meget fat i begge tøjler, hvis man skal have mere fat i en tøjle end en anden skal dette altid være udvendige (I dette tilfælde venstre), så man undgår at hesten skyder skulderen ud i selve vendingen. Jeg ville inden vendingen stille hesten omkring det højre ben, så den buer rigtigt og den har noget at støtte sig til. Venstre ben drejer hesten til højre. Jeg drejer også hesten med sædet.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider