Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Er studenter kørsel med hestevogn etisk?
Forfatter: 
Dato:  11-09-2020 10:00

Hej. Vi går i 2g. og er ved at beslutte hvilken vogn vi skal køre i når vi bliver studenter.

Nogle af eleverne fra klassen mener at det er etisk ukorrekt at køre med hest i vognen.

Er der noget om den påstand?

Er det dårligt for hestene?

Kan vi gøre det med god samvittighed?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg går ud fra...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2020 11:16

... at du mener med hest FORAN vognen :)

 

Etisk ukorrekt - hvordan skal den forstås? Det må du lige uddybe.

Jeg tror at hestevognskørsel er stærkt på retur, det er det i hvert fald de steder, hvor eleverne kommer fra oplandet/omegnsbyerne, for der er jo naturligvis en ret begrænset rækkevidde i en hestevogn kontra en lastbil.

 

Jeg kunne aldrig drømme om selv at lægge vogn og heste til en studenterkørsel, men det er nu ikke på grund af etik - det er fordi jeg ikke synes at dyr og fulde folk hører sammen, og i dagens Danmark bliver mange af deltagerne rigtig fulde, støjende og generelt irriterende

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor??
Forfatter: 
Dato:  15-09-2020 21:23
Hvad er argumentet for, at det skulle være uetisk??

Jeg har hørt om nogen, der mener at det er uetisk at dyr arbejder for mennesker.
Fx rideheste, køre heste, jagthunde, osv. Hvordan kan vi dog retfærdiggøre at tvinge dyrene?
Ret nemt. Jeg nyder træningen. Og hvis du kan tilrettelægge træningen, så der tages hensyn til hvilke dyr, der er tale om, så har dyret også arbejdsglæde og tilfredshed.
Min hest er meget selvtilfreds, når han opdager, at han gør det rette - og hunden er værre. De er virkelig selvfede.

Lige præcis studenterkørsel - ruten skal ikke være længere end hestene er i form til.
Og dyrene skal være veltrænede, så de kan håndtere fulde folk - men meget fulde folk forekommer det mig, at ingen dyr kan lide.

Men hestevognskørsel er ok, hvis man beder dyr om at gøre noget de er trænede til, så er det jo normalt for hestene.
1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider