Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Er tilkørsel af pony en videnskab?
Forfatter: 
Dato:  02-07-2019 14:33

Jeg går med tanken om at tilkøre min pony her i sommerferien. Det er ikke noget jeg har den store erfaring i, har kun kørt heste/ponyer der allerede var tilkørt, så jeg har søgt lidt info på nettet og spurgt ind til det på div. Sider.

Umiddlbart er tilkørsel af pony, en noget større videnskab end jeg umiddlbart havde tænkt.

 

Fra en tanke der gik på at jeg bare købte en køresele (salet), ligger den på pony, går og øver lidt bag hende, spænder et dæk og lidt andet bag hende og til sidst får lidt hjælp af en der har prøvet det før, til at få en lille billig men velfungerende vogn spændt bag på hende.

 

Er jeg nu nået til at jeg nærmest intet kan selv, skal have hjælp til det hele og helst skal have en marton vogn til at starte med.

 

Men kan det virkelig passe at det er så stor en videnskab at tilkøre en lille pony? Skal jeg virkelig have hjælp fra start til slut og skal jeg ud og købe mig fattig i semiprofessionel udstyr, selv om min tanke blot er en lille tur på vejen en gang om ugen eller hver 14 dag?

 

hvad er jeres erfaring?

 

det skal lige siges at pony der skal tilkøres, er en 10 år gammel MEGET børnevenlig, miljø og trafiksikker pony, der er ude på tur alle steder hen 3-4 gange om ugen (og et par gange om ugen på ridebane), så en pony der er vant til håndtering af alle mulige og umulige slags.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man kan godt selv
Forfatter: 
Dato:  02-07-2019 14:52

Det lyder som om du har en pony hvor det ville være muligt at klare det selv.

Jeg har dog netop sendt vores ungpony i tilkørsel og er meget tilfreds med beslutningen. Han er en lile varm dreng (dog vældig fornuftig) og man skal ikke gøre noget forkert, for så hænger det ved.

 

Vi gjorde ham selv bekendt med udstyr og gik for line med ham 2-3 uger inden han kom afsted.

 

Med 3 rideheste (7 heste i alt) og fuldtidsjob vidste jeg, at jeg aldrig ville få tid til at bruge den nødvendige tid på tilkørsel af ham og jeg er meget tryg ved at han er kommet ud i byen og lærer det korrekt. Desuden er der dér to personer, så én i starten kan gå ved siden af ham. Han er 4 år og er ikke tilredet eller andet - så det er hans første rigtige job :-)

 

Vores første indskydelse var også en sulky, men vi er blevet rådet til at få en lidt tungere vogn til vores lidt friske/fremadgående pony :-) Ønsket er en maraton eller vagonette, men nu må vi lige se hvor meget han egentlig får kørt når først han kommer hjem igen :-)

0
1
Svar på denne tråd
 
 Både og
Forfatter: 
Dato:  03-07-2019 09:50

Det behøves ikke være en videnskab, men man skal for en hver pris undgå at hesten bliver skræmt af vognen for så er det løb kørt.

 

Når man tilkører så bruger man en tohjulet vogn medmindre man tilkører i to-spand. Hvis en hest bakker med en firhjulet vogn så er der risiko for at vognen knækker sammen og vælter.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Umiddelbart...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2019 14:09

... ville jeg aldrig sige at en der aldrig har tilredet en hest men som har redet velredne heste, skulle kaste sig ud i at tilride uden hjælp.

Så hvorfor skulle man med kørsel?

At hesten er velhåndteret og rolig er selvfølgelig et stort plus - men ved kørsel er der så mange andre ting man skal tage højde for end ved ridning, så jeg mener at man bør være en erfaren kusk for at kaste sig ud i tilkørsel - ligesom man bør være en erfaren rytter for at tilride ;)

Når du kører har du mere udstyr og mindre kontakt med hesten end når du rider - og dine ture vil ofte være ud hvor der er andre trafikanter.

Ville jeg have min hest tilkørt, ville jeg nok vælge at melde mig ind i den lokake køreforening og bede om hjælp - nogle steder har de både undervisning og få steder endda udstyr man kan låne (og masser af erfarne kuske der kan rådgive om det rette udstyr - så man ikke køber sig fattig i noge der måske ikke er det rigtige)


£isbeth & Baloo


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lisbeth
Forfatter: 
Dato:  03-07-2019 17:23

Ojeg forstår godt din pointe, og så alligevel... da jeg skulle tilride min tidligere hest, der fik jeg hjælp til dette, da mine forventninger til ham i fremtiden var som dressurhest på minimum middelsvært niveau. Der ud over var han kun 4 år og havde ikke prøvede det store i livet (dog langt mere end de fleste tilridningsklare heste), så derfor gav det rigtig god mening at komme ordentlig fra start med den rette hjælp.

hvis jeg havde en lille pony der skulle trækkes en tur med et barn hver 14 dag, ville jeg så mund stadigvæk bruge en masse tid og penge på at få den professionelt tilredet?

 

hvis mine ambitioner for kørsel var stævne, opvisning, konkurrance, og derved (korrekt) kørsel stort set dagligt, og hvis hesten så oveni var ung og meget uerfaren med alt, så ville det give rigtig god mening at får den tilkørt professionelt og selv søge hjælp til at blive en dygtig kusk.

Men når der er tale om en, i forhold til miljø og håndtering, meget erfaren og stabilt lille pony der er vant til alle mulige og umulige ting, som fremadrettet skal kunne gå en lille tur med en vogn en gang om ugen eller en gang hver anden uge. Hvad er det så der er så vigtigt at få professionel hjælp til? Jeg er selvfølgelig med på at man skal være super opmærksom på at vognen bliver introduceret helt korrekt, og at selen skal tilpasses og sidde korrekt, men kræver det mere end man kan læse og se sig frem til via bøger og videoer?

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tilkørsel
Forfatter: 
Dato:  04-07-2019 00:22
Om du vil køre konkurrencer eller hyggeture, så er den basale tilkørsel den samme. Hesten skal kunne den grundlæggende dressur og kunne gå med vognen i alle tre gangarter (Ja, også selvom du evt kun vil skridte med pony resten af dens dage), kunne stå under for-/fraspænding osv.
Det er IKKE tilkørslen der er forskellen på en konkurrencehest og en hyggehest, det er den videre uddannelse.

Hvis du er rutineret rytter og har kørt før, så kan du sagtens lave meget af forarbejdet selv. Altså lære den at have sele på, gå i lange liner osv.
Men når den nærmer sig at være klar til vognen, ville jeg uden tvivl søge kvalificeret hjælp (og det er ikke bare en eller anden der engang har kørt lidt, det er en der faktisk har forstand på kørsel og tilkørsel). Vedkommende vil så formentligt arbejde lidt videre fra jorden, før der spændes for (bl.a. for at sikre, at den kan, hvad den skal kunne og lære dens reaktioner lidt at kende)
Lad være at spænde dæk og andet skrammel efter hesten. Risikoen for skagler viklet om ben, panikslagen hest mm er stor. Er man en af dem, der bruger af trække stammer, dæk mm inden første forspænding for vogn, så skal man have ret godt styr på, hvad man laver... der er potentiale for større "ballade" end ved at spænde vognen efter.

Nej, tilkørsel er ikke en større videnskab end tilridning - men hvis jeg kom og sagde, at jeg havde kørt meget hestevogn og også havde fået et par trækketure på en sød hest engang, ville du så anbefale,at jeg helt på egen hånd tilred en hest?

 

Mvh Michelle

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Unuanceret
Forfatter: 
Dato:  04-07-2019 09:52

Jeg syntes der bliver svaret meget unuanceret, der bliver ikke rigtig taget stilling til om det er en 2 års varm, knald i hoved hest der aldrig har prøvet anset end at stå på den samme mark med de samme artsfæller, eller det som her er en kold i hoved lille pony med en kæmpe livserfaring i alle mulige og umulige retninger.

 

Michelle jeg kan umiddlbart ikke se hvad der skulle være i vejen for at en erfaren kusk og rytter, satte sig op på en meget erfaren lille kørepony der blev kørt og håndteret dagligt, og som generelt var af et meget roligt og lige til temperament, for at skridte en tur, uden forudgående tilridning af meget erfaren/professionel rytter?

 

Jeg forstå ikke helt hvad det er der er så specielt og så svært at det kun er MEGET erfrende kusk der kan praktisere det.

Lære den at få seletøj på. Hun er vant til sadel, hovedtøj, dækken, longegjord, kostume og udklædning, så jeg tænker umiddlbart ikke at en kører sele bliver det store problem at lære hende.

Lærer hende at gå med seletøj og liner. Udover at hun er vant til at blive redet dagligt af en pige på 4 år, så er hun også vant til at jeg går bag hende med lange liner og styre hende både i skridt og trav, mens pigen sidder på hende.

Lære hende at stå stille. Hun står bum stille når hun bliver striglet, får hovedtøj på, sadel, dækken, når min datter rutcher ned af numsen på hende, når min datter kravler rundt om halsen på hende, når hundene fiser rundt om benene på hende, osv.

 

Det eneste jeg tænker er lidt anderledes af hvad hun er vant til af daglig håndtering, så er det når vognen bliver spændt på og "følger" efter hende uanset hvor hun går, men jeg tror ikke jeg vil se den store reaktion på det, da hun jo netop er vant til så mange mærkelige ting og nye mærkelige påfund, som hun ikke så meget som rokker med et øre overfor.

Men jeg kan godt se at lige til dette her, der skal vi nok være to til at håndtere hende, for en sikkerheds skyld.

 

Og det er så her jeg ikke kan gennemskue hvad det er en "professionel" skal bidrage med i forhold til mit ønske og behov for kørsel i fremtiden... jeg betvivler ikke at det bestemt vil være meget givtigt at have en "professionel" med indover, men er det virkelig et uundværligt unde at det skal være der?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uundværligt onde?
Forfatter: 
Dato:  08-07-2019 09:49

Jeg kan sp til gengæld ikke se, at det skulle være et "onde" at få hjælp af en erfaren kusk? Medmindre det er prisen for denne hjælp, du gerne vil undgå ;)

 

Jeg tænker, at du sagtens kan klare det selv, langt hen ad vejen - men som flere andre vil jeg anbefale dig at få hjælp, når noget skal spændes fast til ponyen - uanset hvad du har tænkt dig at spænde fast.

 

Når du spænder ponyen fast til noget, der følger efter den, så leger du faktisk ret meget med dens flugtinstinkt - og tro mig, man kan få sig en rigtig grim overraskelse på dén konto, hvis man ikke har gennemtænkt alle punkter. Også selvom man synes, at man kender sin pony ud og ind.

 

Lad os sige, at du spænder et dæk efter den. Det kan sagtens være en god ide - men du skal være helt fast i kødet på, hvad du gør hvis den lynhurtigt bakker et par skridt og kaster sig til siden. Og ja - jeg har prøvet det. Det er derfor jeg advarer... Hvis det sker, så vil skaglerne blive slappe, og hvis du fx kører med rebskagler, så kan de lige i løbet af 3 sekunder snøre en gang rundt om benet på krikken - og SÅ skal du rende stærkt for at følge med den!

 

Hvis hesten er godt forberedt, så vil det sandsynligvis være en smal sag at spænde den for vogn, og så skal du bare bruge hjælp én eller to gange (eller fx kan man spænde for og køre lidt, for derefter at spænde fra og sætte hesten på stald, mens man går ind og drikker kaffe eller spiser frokost - og så spænder man for igen efter pausen og kører lidt igen).

 

Omvendt, hvis du er forberedt på alle "skrækscenarierne", så skal du da bare kasre dig ud i det. Og hvad kan der så ske?

Tjah, ud fra egne erfaringer:

 

1. Hesten bliver forskrækket fordi noget larmende følger efter, og beslutter sig for at spæne fra det

 

2. Hesten bliver forskrækket fordi dens bevægelsesfrihed hæmmes på en uvant måde, og i stedet for at lægge bringen til og trække, så forsøger den at undvige "forhindringen" ved at springe op/frem eller til siden

 

3. Hesten bliver forskrækket over stænger og/eller skagler, og begynder at bukke og sparke ud for at befri sig. I dette forsøg kan en hest faktisk sparke så højt, at den kan sparke op over vognen, så kusken kan komme i fare

 

4. Hesten bliver forskrækket over at den er foran en underlig ting, og beslutter sig for at vende sig om, hvorved den sætter sig på den ene stang (og det holder de ikke til, heller ikke selvom de er lavet af metal)

 

Der skal nok være flere "skrækscenarier", men dette er mine egne erfaringer. Hvis du i alle de opridsede eksempler er helt på det rene med, hvordan du kører dig ud af situationen - og ja, for det meste handler det om at sige hyp og sætte farten op, selvom det føkes meget mere rigtigt at holde godt fast - så siger jeg "go for it", og ellers synes jeg stadig at du skal hente hjælp.

 

Forskellen på ridning og kørsel er, at hvis en ridehest læsser dig af og render hjem, så får du en fodtur hjem at hente den - og så kan du ellers stige op og ride afsted igen. Hvis det sker at hesten løber hjem med vognen, så bliver den måske aldrig kørehest igen. Og så er der lige de sagesløse medborgere, som den måske passerer på vejen - med en tom vogn daskende bagefter sig - hoplende og dansende, og måske væltet om på siden...

 

Kørsel er en fantastisk sport, uanset om man kører konkurrencer eller skovture - men man skal have respekt for det, og respekt for at man pirker til et af de mest grundlæggende overlevelsesmæssige instinkter hos hesten.

 

Jeg håber at du får rigtig meget fornøjelse ud af det, uanset hvordan du vælger at gøre det :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 flere spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  08-07-2019 20:50

Sif jeg sætter pris på dit skriv, det er dejligt at hører fra nogle erfarende... men med jeres gode svar, udløses flere spørgsmål.

Det er ikke fordi jeg vil være på tværs, jeg har besluttet at jeg skal have hjælp, men ved endnu ikke i hvilket omfang, så jeg er bare nysgerrig.

 

de eksempler du kommer med hvor det går galt, er der så tale om en pony/hest på 10-15 år der ellers har været vant til alt mellem himmel og jord som den aldrig har rykket med et øre overfor, eller er der tale om helt rå heste der ingen erfaring har med i bagagen?

 

ud fra dit svar, antager jeg at du har rimelig stor erfaring i at tilkøre heste og ponyer? Men alligevel har du en masse dårlige erfaringer at dele ud af... hvilken sikkerhed har jeg så for at det går meget bedre hos en professionel end hos mig selv, hvis jeg sender den afsted?

 

jeg har ikke indtryk af at der er en decideret kuskuddannelse, så hvornår kan man kalde sig "professionel", hvad skal man have prøvet før man "må" tilkører en pony selv og hvordan skal man blive de erfaringer rigere?

 

og til sidst lige et ekstra spørgsmål: jeg er simpelthen så meget i tvivl om hvilken type vogn jeg skal vælge... pt. Er jeg på en roadcar sulky eller noget ala en maratonvogn, da jeg gerne vil have noget der kan lidt mere end kun køre på flad asfalteret vej. Men specielt den sidste er en temmelig stor investering, specielt når det kun er til hobbybrug en gang om ugen eller noget i den stil... nogle råd her?

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tilkørsel
Forfatter: 
Dato:  10-07-2019 23:15
Nu skrev jeg ikke erfaren kusk og rytter, jeg skrev erfaren kusk.
En erfaren kusk er lige så lidt kompetent til at tilride en hest, som en erfaren rytter er til at tilkøre.
Jeg kan selv kun køre sådan til husbehov, her er det i stedet min far der kører. Det har han gjort en del år efterhånden, de seneste år med en mildest talt kompliceret hest... alligevel er jeg ikke i tvivl om, at skulle vi køre ny hest til i morgen, ville vi lave forarbejdet sammen, men stadig få hjælp til selve forspændingen de første par gange.

Min første oplevelse med kørsel var med min første pony. Hun har været 12-14 år og været brugt til stort set alt... Det gik problemløst at spænde vognen efter og hun traskede fint afsted på tur. Lige indtil hun blev forskrækket en dag, galopperede lidt frem og så blev bange for vognen (vogn bagved i skridt er ikke det samme som vogn bagved i galop). Hun skred med hele skidtet, vognen væltede henover mig, pony væltede med og kom aldrig for vogn igen - hun var bagsky resten af sine dage. Går det galt i ridning, koster det normalt højst lidt blå mærker. Går det galt i kørsel, kan det gå RIGTIG galt meget nemt.

Jeg ser intet problem i, at folk selv laver forarbejdet... Men selve forspændingen ville jeg ALTID få hjælp til fra en med stor erfaring - også selvom hesten er gammel, sød, lille osv.

Kørsel piller, som Sif skriver, gevaldigt ved flugtinstinktet, og selv en ellers sød hest kan reagere uhensigtsmæssigt, når der pludseligt følger noget efter den. Det du får ved en dygtig kusk, er viden om/rutine ift hvad man stiller op, hvis netop din hest er en af dem.
Foruden at du kan få hjælp til at give den en fornuftig grunduddannelse, så den også bliver rar at køre med.

 

Mvh Michelle

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider