Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Fransk kumte til shetlænder
Forfatter: 
Dato:  27-01-2018 23:50

Hej?

 

Jeg har en shetlænder jeg kører med, og jeg skal til at bestille en ny sele til ham, jeg vil gerne have en i en god kvalitet, og jeg har hørt at en fransk kumte er god til shetlændere og ligger bedre end bringestykket, er der nogen der ved om det er rigtigt? Eller har erfaring med det?

Jeg kører med en sulky

jeg håber nogen kan hjælpe mig?


 

 

Mange hilsner Lisa.

 

 

Det er helt umuligt sagde tvivlen

Det er alt for farligt sagde frygten

Det er også unødvendigt sagde fornuften

Men du skal gøre det alligevel hviskede hjertet.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du har ret...
Forfatter: 
Dato:  02-02-2018 11:44

... den franske kumte er rigtig god til heste med lavt ansat hals - som fx shetlændere (og fjordheste, som jeg har) :)

 

Problemet med et almindeligt bringestykke er, at den helt lige rem på forstykket let kommer til at trykke lidt på luftrøret, når den skal ligge højere end bovspidsen - og det skal den jo, for at give den nødvendige skulderfrihed til hesten.

 

Et andet alternativ er det buede bringestykke, som vi er rigtig glade for. Især til dressurkørsel er det knap så iøjnefaldende som den franske kumte, men giver samme frihed til hesten:

www.hestegalleri.dk/forum/ storbilledevisning/995162- sorte_perler__welsh_?n=42818

 

www.bricksite.com/staldh/arden- seletoej

 

Hvis det "kun" handler om at køre ture i bakket terræn, så ville jeg nok vælge den franske kumte. Den fylder mere på hesten ja, men den "slipper" og giver luft under læderet, når man kører ligeud, og vognen bare løber med. Hvis du gerne vil have en "finere" sele til dressurkørsel/stævnekørsel, så ville jeg vælge det buede bringestykke.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  07-02-2018 22:54

tusind tak Sif?

 

Det var en lige det jeg ledte efter, tak fordi du tog dig tid til at besvare mit spørgsmål??


 

 

Mange hilsner Lisa.

 

 

Det er helt umuligt sagde tvivlen

Det er alt for farligt sagde frygten

Det er også unødvendigt sagde fornuften

Men du skal gøre det alligevel hviskede hjertet.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider