Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Bid til kørsel
Forfatter: 
Dato:  11-09-2015 11:11

Hej alle

Jeg er helt ny på dette område, og søger derfor jeres viden :)

Jeg vil tilkøre min tinker, og har selen til ham, men skal ud og købe en køretrense. Jeg kan se det typisk er stangbid med kæde under. Kan man slet ikke bruge almindelige todeltebid uden kæde. Eller skal det være stangbid? Og hvad gør kæden godt for?

Jeg vil selvfølgelig alliere mig med en kusk når vi nærmer os. Lige nu går vi med selen og iført kapsun og trækker en lille pind. Intet andet endnu :)

 

Mvh. Kathrine Dybdahl


En rigtig hest har hovskæg :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kørebid
Forfatter: 
Dato:  19-10-2015 20:49

Jeg har altid kørt min tinker på et almindelig 2- eller 3-delt.

Det har virket fint med ham

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange meninger
Forfatter: 
Dato:  21-10-2015 21:34

Der er ligeså mange meninger om bid til kørsel, som der er kuske. Nogen sværger til det ene og nogen til det andet.

 

For mig handler det om sikkerhed. Køresport er ikke legetøj, man leger med hestens flugtinstinkt, når man spænder noget fast bagefter den - og jeg vil være så sikker som muligt på at kunne "råbe hesten op", hvis den bliver bange.

 

En afslappet hest i en tryg situation kan du køre i et hvilket som helst bid - eller bidløst for den sags skyld. Spørgsmålet er, hvad der skal til for at få hestens opmærksomhed, hvis der sker noget uforudset og den bliver bange og forsøger at løbe væk fra det farlige. Du skal gerne have et værktøj, som kan "overdøve" hestens trang til at stikke af.

 

Kindkæden sørger for, at biddet bliver liggende dér hvor det gør gavn, nemlig ned mod hestens tunge og lader. Kørehovedtøjer har typisk et meget løsere næsebånd end ridetrenser, og hvis hesten åbner munden på vid gab, så er den udenfor rækkevidde hvis der ikke er kæde på biddet.

 

Så er der spørgsmålet om delte eller udelte bid (stangbid kan også fåes som 2- eller 3-delte). Her må det være op til kuskens hånd og hestens mund, hvad der virker bedst.

Jeg har en blød hånd, og er ikke så bange for at jeg kommer til at tage for hårdt fat - men mine heste er ret bløde i munden, og de finder bedst ro på et udelt bid.

Et 2- eller 3-delt bid vil rykke sig i munden på hesten, bare vinden tager i linerne, og det giver for meget "ratslør" og uro i hovedet. Synes jeg, altså. Andre synes det fungerer fantastisk med delte bid.

 

Der er forskel på ridebid og kørebid, og det er der en årsag til. Når man sidder bag hesten, og linerne er så meget længere end tøjler, så virker en anholdning meget anderledes - når man både rider og kører hesten, så mærker man tydeligt forskellen.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-11-2015 20:50

Jeg har længe brugt et almindeligt todelt eller tredelt trensebid, når jeg kørte.

 

Min gamle pony har nu haft postkandar (stangbid) i 1½ år, og han går fint på det.

Det er ham til venstre på billedet.

Jeg har brugt trensebid til min unge pony, indtil jeg så disse billeder.

Som du kan se på billedet, bliver bidet let trukket skævt i munden på ponyen.

Et kørehovedtøj og et kørebid, sidder meget mere ´fast om hovedet, end en ridetrense gør.

 

Jeg kørte med trensebidet, fordi jeg mente det var mere blidt.

Dette tror jeg dog ikke mere, så nu går begge ponyer med postkandar.

 

Der er nok en grund til, at der er noget der hedder kørebid.

 

Ingen af mine heste er hårde i munden.

Billede

 


Hilsen Mette

 





1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider