Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Tilkørsel etspand eller tospand
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 21:03

Jeg har købt en makker til min kørepony, så jeg kan få lidt mere trækkraft.

 

Jeg hører forskellige metoder til at gribe tilkørslen an.

 

Nogen siger spænd dem sammen i tospand fra starten.

Andre siger, den nye ikke lærer at trække på denne måde.

 

Nogen lader hesten trække fx. et dæk inden den kommer for vogn, andre synes det er en dårlig idé.

 

Har I nogen idé til at gribe en tilkørsel an?


Hilsen Mette

 





0
0
Svar på denne tråd
 
 Lang tid siden
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 11:17

Det er mange år siden jeg har tilkørt. Men jeg ville starte med at lade den trække et dæk, en træstamme eller noget lignende, bare så den prøver at have skaglerne ned langs siden af lårene. Det vil være så kedeligt hvis den panikker med vognen bagefter.

 

Derefter vil jeg sætte den i 2-spand, indtil den har lært vognen at kende. Jeg ved at min far siger at i rigtigt gamle dage, der spændte man den unge hest på siden af et 2-spand, så den kunne løbe med uden at skulle arbejde men kunne vænne sig til vognen.

 

Når den er vant til vognen, vil det være en fordel at køre den som 1-spænder engang imellem, så den lærer at trække, for ja det kan være et problem at få nogle heste til at trække og ikke bare lade makkeren gøre alt arbejdet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 18:45

Jeg valgte at tage begge ponyer med til undervisning idag. Efter min underviser havde linekørt de to ponyer ved siden af hinanden, valgte han at vil skulle spænde dem for.

De var to erfarne kørefolk og så lille mig.

 

Hun reagerede lige lidt alleførst, men ikke mere end de hurtigt fik styr på hende, og så valgte de at køre en lille tur.

Turen gik over al forventning, og da vi var ved at være tilbage blev jeg sat på bukken. (ponyerne var trætte)

 

Det er den unge til venstre. Min gamle rutinerede vallak gjorde sit job til topkarakterer.

 

Nu venter der masser af træning forude. Jeg har fået strenge instrukser på ikke at gå videre med vognen selv, da det jo er vigtigt, at hun kun får gode oplevelser, men det skal nok blive godt efterhånden.

Jeg håber, vi kan være klar til stævner til foråret.

 

Billede

 


Hilsen Mette

 





3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider