Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 fra 2 spand til enspænder?
Forfatter: 
Dato:  13-08-2014 18:32
Er der nogle der har erfaringer med at bruge en ældre kørehest der har gået i 2 spand som enspænder?
Kan man altid det, eller er det svært at få til at lykkedes?

Der er tale om en ældre hoppe (17 år) som har været brugt til bl.a. studenterkørsel. Hun er i sin tid tilkørt i to spand.

Hun skal bruges til hyggeture i skoven som enspænder og ridehest. Er det realistisk?

Hvad har i af erfaringer?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine erfaringer...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2014 11:26

... er ganske begrænset - for det var kun vore første køreheste, vi udelukkende kørte i 2-spand :) Senere har vi altid kørt dem både som 1- og 2-spand fra starten.

 

Det var to hopper, som blev redet og kørt i 2-spand fra de var 3-4 år - og da de var en 8-10 år, blev vi interesserede i at køre enspænder.

Med disse to var det "bare" et spørgsmål om at spænde for og køre, men det tog lidt tid, før de vænnede sig til at skulle gå midt på grusvejen, og at der ikke var en sidemand at få med rundt i svingene :)

 

Jeg ved ikke om det gør sig gældende med alle heste - men jeg tror ikke at problemet er særlig stort. Når man tilkører en enspænder, så kommer problemerne jo næsten altid ved at de bliver bange for vognen - og det stadie skulle din hest jo gerne være ude over :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fra to til en
Forfatter: 
Dato:  15-08-2014 12:38

Jeg tror den største udfordring ligger i om hesten føler sig lige så tryg uden sin makker ( flokinstinkt ). Hvis den gør det, så bør det ikke være noget problem. Fuldstændig ligesom med nogle rideheste der fungerer bedst på tur sammen med andre.

Min egen erfaring er at heste der går meget tospand, godt kan blive lidt stive at køre med, men at det kan løses op ved at skiftevis køre enspand og tospand ( eller ved ridning ).



Carina

Malmosegård

www.mrmagoo.dk

Rigtige piger kører tospand :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjoo...
Forfatter: 
Dato:  12-09-2014 10:38

Jeg tror også primært at det handler om tryghed.. De fleste heste bliver jo først tilkørt som énspænder inden de bliver sat sammen med en makker, så det burde være muligt.. Men med flok-instinkter osv, kan det jo være helt noget andet at være afsted selv.. Men hvis hesten er fornuftig i hovedet, - hvilket de fleste køre-heste er, så ville jeg ikke være nervøs.. Og hvis den går fint på tur alene, så ville jeg slet ikke ;-)

 

Men ville anbefale at du prøver lidt til først, - ride en tur alene først.. Hvis hun tager det pænt, så kan man jo køre en tur med hende i lange liner alene, - altså uden vogn, så hvis hun skulle have problemer med det, er det lidt nemmere at styre og går mindre galt.. Og så forsøge at tage en ridende makker med oppe foran når man sætter vognen efter første gang.. Det gør vi altid med vores ungheste, når de skal på ture første gang, - sætter en gammel støtte-pædagog op foran, så den unge ikke skal holde øje med alt det "farlige" på turen, og være nervøs for at være i fremmede omgivelser alene.. Og det giver ihvertfald en god effekt på de unge, - og hvis den nævnte hoppe er vant til at have en makker, så er det jo nok en god tilvænning at gå for vognen selv med uden at være alene..

 

Det skal nok gå :-)


Stald Inger-Marienlund

Frieser-avl, salg, og ren fornøjelse...

 

www.123hjemmeside.dk/ staldingermarienlund

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider