Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

 Fertilitetsbehandl. max overstimulering
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 09:20

 

 

Kære alle
Jeg håber så meget at høre jeres erfaringer og jeres råd.

 

Min søster er under fertilitetesbehadling, og var så heldig at blive gravid ved 1. forsøg, MEN hun blev samtidig meget meget overstimuleret, og æggeblærerne (cysterne) var blevet meget store og hendes mave var svulmet op, så den lignede en 5 måneder gravid mave, på trods af at hun kun var 2 uger henne på det tidspunkt. Lægerne ville ikke gøre noget ved det, så hun gik med smerterne i 6 uger. Nu er hun i 8. uge.

 

Og derudover resulterede overstimuleringen i blodprop i halspulsåren for 2 uger siden, så hun blev helt stiv i halsen og den ene arm og var igen i smerter, og begyndte at få indsprøjtninger for det (hun er i øvrigt bange for nåle, så det gøre sagen ikke bedre).

 

Og for 2 dage siden fik hun ekstreme smerter i underlivet og det viste sig, at den ene æggestok havde snoet om sig selv, så hun blev indlagt og akut opereret og er stadig på sygehuset.

 

Hun har mistet alt modet og er psykisk helt nede i kulkælderen. Hun har en indre frygt for, at der kommer til at ske værre ting. Hun er slet ikke sig selv mere og er meget opslugt af smerterne og alt det, der er sket med hende. Hun er ikke længere glad for graviditeten og er ligeglad med barnet og overvejer desværre at få en abort.

 

Så mit spørgsmål er om I selv har oplevet et lignende forløb og hvordan kom I videre derfr, og tænkte I selv på at få abort og hvordan tacklede I tankerne og frygten for at flere sygdomme ville ramme en...

 

Jeg er helt i vildrede og vil så gerne hjælpe hende. Jeg ved ikka hvad der er rigtigt at råde hende til, da hun på den ene side allerede har gået igennem rigtig meget og er 8. uge, så der er "kun" 7 måneder tilbage til fødslen, MEN på den anden har hun haft et meget meget hårdt forløb og jeg kan se at hun er på vej til depression og jeg tænker, at den vigtigste er hende og hun skal reddes fra alle disse smerter.

 

Og på samme tid kan jeg være bange for, at hvis hun vælger abort, så vil hun fortryde det resten af sit liv.

 

Kom endelig med jeres råd. Det haster faktisk, da hun allerede har nævnt for lægerne, at hun ønsker abort.

 

Mange hisner til jer alle, der prøver at blive gravid

 

Fra en vildfaren søster

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stimulering
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 23:07

Hej.

 

Det gør mig ondt at høre, at din søster skal have så store problemer.

Nu er det allerede lidt tid siden jeg havde undervisningen i overstimulering, men jeg mener at huske at man ikke kan gøre så meget, simpelthen fordi man så risikerer graviditeten :(

 

Jeg synes virkelig din søster skal hænge i. Jeg vil umiddelbart ikke være så nervøs for en blivende depression. Mange bliver meget påvirkede af graviditeten i sig selv og det behøver virkelig ikke at betyde manifest depression. Der sker mange ting i kroppen. Din søster har haft ekstra meget at slås med, men jeg tror hun kan komme igennem det.

 

Jeg vil anbefale at hun tager til en scanning hvis hun ikke har været det. Så hum kan se sin lille, ønskede spire og hjertet slå. Og så håber jeg hendes partner støtter hende. At fokus kommer på noget godt i stedet. For det bliver bedre, generne fra overstimuleringen varer heldigvis langt fra hele graviditeten :)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Det er hårdt....
Forfatter: 
Dato:  05-05-2015 04:48
Hejsa.

Fertilitetsbehandling er virkeligt hårdt at skulle igennem. Der er så mange op og nedture og det påvirker virkelig en person hårdt samtidig med at man er pumpet med hormoner.

Så at din søster er hårdt ramt er der ikke noget at sige til efter alt det hun har været igennem. For mig stoppede det efter graviditet, så blev jeg glad og mig selv Igen.

Jeg kan faktisk godt forestille mig at en graviditet ikke altid er nok til at vende bøtten. Jeg synes faktisk hun ska gå til lægen og få en henvisning til professionel hjælp. Her kan hun få bearbejdet en del af de ting hun går med. Alternativt kan hun få akupunktur Det hjalp mig gevaldigt.

DeT bedste du kan gøre er at være der for hende og lytte. Jeg tror at hun på sigt vil fortryde en abort.

Mvh Jette
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er hårdt....
Forfatter: 
Dato:  05-05-2015 04:58
Hejsa.

Fertilitetsbehandling er virkeligt hårdt at skulle igennem. Der er så mange op og nedture og det påvirker virkelig en person hårdt samtidig med at man er pumpet med hormoner.

Så at din søster er hårdt ramt er der ikke noget at sige til efter alt det hun har været igennem. For mig stoppede det efter graviditet, så blev jeg glad og mig selv Igen.

Jeg kan faktisk godt forestille mig at en graviditet ikke altid er nok til at vende bøtten. Jeg synes faktisk hun ska gå til lægen og få en henvisning til professionel hjælp. Her kan hun få bearbejdet en del af de ting hun går med. Alternativt kan hun få akupunktur Det hjalp mig gevaldigt.

DeT bedste du kan gøre er at være der for hende og lytte. Jeg tror at hun på sigt vil fortryde en abort.

Mvh Jette
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overstimulering
Forfatter: 
Dato:  05-05-2015 14:37

Hejsa :)

 

Puha,for en omgang, din søster rendt ind i...

 

Jeg står selv i samme situation mht. overstimulering... har i nu 14 dage lignet en, der var gravid i 5. måned, taget 5-6 kg på i væske på 2 dage... og det gør ondt!! det føles som mange knive, der borer rundt i maven på en ved den mindste bevægelse...

 

 

Men nu, hvor din søster virkelig har været uheldig, så prøv at snak med hende om at besøge en psykolog... hun lyder til at kunne bruge det.. hvis hun fortsat er indlagt, så prøv evt at tage en snak med sygeplejerskerne, og hør dem, om de har nogen forslag.. jeg vil næsten tro, at der må være noget hjælp tilknyttet et sygehus..

 

God bedring til din søster, og forsøg selv at bevare håbet og optimismen i forhold til hendes graviditet og det kommende barn...:)



MONICA & Sussi Solskin
Rosso vil altid være i vore tanker


{>


R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 20:22

Hvad har hun besluttet?


 

 

To må man være når livet skal lykkes

1
0
Svar på denne tråd
 
 min erfaring
Forfatter: 
Dato:  22-06-2015 16:12

Hejsa

KAn se det er noget tid siden du skrev, men håber virkelig din søster er ok!!!!

Jegblev selv overstimuleret - for længe siden.... Min datter bliver ti år til juli.

Jeg var som din søster heldig at blive gravid i første forsøg med reagensglas!! Blev pga overstimulering skidt i dagene op til ægudtagning og dagen efter svulmede jeg op, så jeg lignede en højgravid! Det gør pænt nas, når ens mave buler sådan ud - på så kort tid!!! Må tilstå at jeg ikke kan huske hvor hurtigt det fortog sig igen, men mener det var helt væk efter ca 3 uger.

Da jeg var i uge 16 havde jeg også en æggestok som havde snoet sig (pga cyster) - det gjorde så afsindigt ondt!!!!! Og fra jeg fik smerter, som startede pludseligt midt om natten gik der 22 timer til de opererede! Pga livmoderens størrelse turde de ikke lave en kikkertoperation, så jeg blev "skåret helt op". Æggestokken måtte de fjerne helt, da den var "død" pga at der havde været helt lukket for blodtilførslen.- Operationen gav et rigtig træls ar, fordi min mave begyndte at blive stor netop som det skulle hele (plus jeg laver grimme ar generelt!). Jeg er dog fløjtende ligeglad med arret - jeg fik en skøn datter

Jeg har aldrig tænkt at overstimuleringen kunne hænge sammen med at min æggestok gjorde knuder, men måske..... Tænker nu hvor du skriver det samme er sket for din søster, at måske det er årsag til disse cyster blev dannet - who knows? I forvejen dannede og danner jeg cyster på æggestokkene pga PCO.

 

For mig var det et hårdt forløb, men da jeg kom mig overnpå operationen vendte det for mig og resten af min graviditet forløb super! Jeg var sygemeldt efter operationen i 4 uger, men allerede efter et par uger havde jeg det rimelig ok.

Som sagt gik resten af min graviditet super og jeg fødte en skøn lille datter 2 uger før termin!

Dagen efter min operation sagde lægen (mandlig) til mig, at flere kvinder havde sagt til ham, at de smerter man havde når en æggestok slog knuder var langt værre end at have veer - som en trøst, så når jeg havde klaret dette kunne jeg sagtens klare veer. Jeg må sige, at han havde ret...

 

Jeg er lykkelig for min datter, men hele forløbet har har gjort, at vi valgte ikke at gå på privatklinik og gøre forsøget igen.

Har mødt mange uforstående over dette, da de ved at vi meget gerne ville have haft flere børn. Jeg ville sindssygt gerne have haft 1 eller 2 eller.... flere børn, men jeg tør simpelthen ikke mere.. I stedet nyder vi hende vi har og låner os lidt frem

Vigtigst er at lytte til sin mavefornemmelse!! Det håber jeg også din søster gør!! Dog vil jeg tillade mig at skrive, at det kunne lyde som om, at din søster har brug for at tale med en proffesionel om hendes oplevelse, som er meget voldsom!

Jeg ønsker alt muligt held og lykke til hende!!!!

 

Vil lige tilføje, at jeg var ret ustabil følelsesmæssig i en længere periode før og under graviditet! Tænker at det for mig var en kombination af hormoner, både dem jeg indtog kunstigt og i kraft af graviditeten og så det "pres" det var ikke at kunne blive gravid/mor naturligt!

Når jeg ser tilbage påvirkede det mig meget mere, end jeg var bevidst om dengang!!!!

 

Skulle jeg på nogen måde kunne hjælpe din søster, så sig endelig til. - Evt. med en snak. Jeg tænker i dag, at det havde været skønt for mig at snakke med en, som havde været der, en som kan sætte sig ind i de følelser man har..

 

Kh Trine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 07:02

Hvad skete der videre med din søster?


 

 

To må man være når livet skal lykkes

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider