Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

 Tisse struktur i børnehave
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 09:59

Hej
Jeg må lige spørge jer til råds herinde.

Vi har en søn på 3 her i slutningen af januar, han har været blefri siden juli sidste år. Vi tog den i sommerferien. Han viste alle tegn på at han var klar, tissede/sked ikke om natten, vidste hvad toilettet var, kunne holde sig mm.

 

I vuggestuen måtte pædagogen efter 1 månedes tid stoppe med at sende ham på toilettet hver time. Fordi han blev sur.

Dernæst var der få uheld, flere dage uden uheld end med.

Der havde de fast struktur for hvornår de tissede, efter mad, middagsmad, udeleg osv. osv.

 

Så kommer han i børnehave her d. 1 November og opstarten bliver som normalt" hvad jeg kan forstå" meget normal, uheld og skal lige falde til, prøver grænser af mm.

 

December månede, har han et par dage om ugen hvor der ikke har været uheld. Lige op til Jul kommer der uheld, men dog "kun" én gang om dagen.

 

Hele juleferien ingen problemer, et enkelt uheld hvor han står lige foran og ikke har fået bukserne ned.

Han siger oftes selv hvornår han skal på toilettet, flere gange går han bare derud.

Vi siger dog stadigvæk i løbet af dagen, inden mad, udendørsleg, seng mm. at han lige skal gå ud og tisse hvis han ikke har gjort det selv inden.

Men det er med sætningen "Gå du lige ud på toilettet og tis inden bla bla bla" - og ikke en "Skal du tisse".

Han er med på lange ture i snevejret, med hundene, i bil, på besøg hos alle mulige, uden problemer. Familie/venner der passer ham, har heller ingen problemer med tisningen.

 

Jeg får så afvide af pædagogen i børnehaven her i går på gangen, at hun vil give ham bukseble på, fordi HUN ikke har kunnet få ham helt renlig, hun siger at når hun spørger ham om han skal tisse, så gør han det ikke. Og at hun roser når han går på toilettet og sætter sig op uden at han tisser.

- Hun siger til ham hver time at han skal gå på toilettet.

- At hun ikke er meget for at have ham med på tur, for så skal hun gå ud af turen for at tage hjem og give ham rent tøj på. Hun mener ikke at han kan holde sig - men har ikke prøvet det.

 

De har ingen fast struktur, børn siger når de skal på toilettet, og pædagogerne gør det åbenbart efter behov. Altså ingen fast tisning.

 

Jeg siger så til hende, at hun ikke skal spørge ham hver time, men at han selv skal mærke efter hvornår han skal. Kunne forestille mig, at han har vænnet sig til at hun bare "klare" det for ham, uden han skal tænke sig om. Og at vi nok lige skulle tage et møde i stedet for at stå ude på gangen. Hun blev ved med at sige hele vejen ud at bukseble var det rigtige.

 

 

Nu skal et jo endelig ikke forståes, som at jeg ikke vil hjælpe min søn hvis det er det rigtige at gøre at give bukseble på.

Jeg synes bare de har grebet det helt forkert an, med ikke at have en fast struktur for de mindste - som ikke har sluppet bleen.

Han har fortsat gode dage, men flest med 1 uheld om dagen. -ingen problemer når vi kommer hjem.

Jeg er med på, at de leger meget, og oftes koncentreret og jeg er bevist om, at der er stor forskel på vuggestue og børnehave.

 

I morges var hun der så ikke og jeg siger til en anden pædagog, at de ikke skulle påtvinge ham at skulle tisse hver time. Og håber så at få fat på hende den anden for at lave et møde med en løsning.

 

Jeg har snakket med 2 andre pædagoger at de i deres børnehave har fast struktur og tisseri/vaske fingre.

 

Hvordan ville i takle dette ?

Og hvordan foregår tingene i jeres børnehave omkring tisning - struktur mm. ?

Og så en udvidende her til sidst, kan de tvinge os til at gøre noget efter deres hovede?

 

Tager forbehold over jeg nok ikke har tænkt alt igennem, den kom meget pludseligt og er lidt forvirret over deres problem, især fordi jeg har spurgt ind til det lige siden han startede, om hvornår det gik galt og hvorfor. - hvorpå de bare har taget let på det og sagt, det er bare opstartsperioden.

 

Tak på forhånd for svare, hvis I kan kæmpe jer igennem :)

 


Hilsen 007

Som er blevet lidt af en kodeNørd ;)

Border collie Diesel
Chihuahua Shake

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 En god dag er vigtigst
Forfatter: 
Dato:  15-01-2015 15:43

Jeg synes faktisk det lyder som om at din søn måske er lige knapt klar til at kunne magte ikke-ble i børnehavesammenhængen. Noget der lyder tæt på et uheld om dagen er simpelthen for meget i min bog - både for bøvlet med skiftetøj mv. (som jo er meget større nu det er vinter) men også for hans egen succes-oplevelses skyld. Bleen skal de jo nok komme fuldstændig af med før eller siden.

 

Min søn var også 'klar' derhjemme noget tidligere end han magtede opgaven i børnehaven - og da vi så tog den af i børnehaven var det med 1½ uge med uheld og så har der ikke været noget siden.

 

Der er jo flere børn og færre voksne i børnehaven så fokus på det enkelte barn er mindre.

 

I min søns børnehave har de kørt en model, hvor de lige før tur og omkring frokost siger at dem, der endnu ikke er helt trænede skal gå ud at tisse. De børn som er helt nye i det blefri, får ros også for bare at prøve. Jeg vil tro det over hele dagen bliver tre gange. En gang i timen ville jeg synes var i overkanten og min søn ville føle sig overvåget og reagere imod.

 

Jeg tror ikke de kan tvinge jer til noget - men de kan jo godt give rådgivning om, hvordan hverdagen bliver bedst for jeres søn - og at stå med gennemvåd flyverdragt og vinterstøvler på tur (eller at han slet ikke kan komme med) er jo skrækscenariet.

 

MH Nana

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 21:55

Min søn varnpå samme måde... Renlig hjemme, og ikke i børnehaven..

 

jeg fandt også ud af at der ingen struktur var, børnene blev ofte slet ikke sent, fordi pædagogerne mente at de selv sagde det. Der gjorde min altså ikke, for når han legede var alt andet lige meget..

 

Da den ene nævnte ble sagde jeg fra, efter et par ugers brok fik de to bleer op og ligge, han havde en på en dag jeg hentede ham, den var helt tør, og først da vi landede hjemme rev han selv bleen af og gik på toilet..

 

man skal nok passe på ikke at hive dem tilbage på et allerede overtået trin, men til gengæld have tålmodighed og struktur.


Mvh. Pernille.

 

 

Mor til rollingerne Storm og Sille.

1
0
Svar på denne tråd
 
 bla. bla. bla.....
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 22:41

Nana: Han har aldrig lavet noget som helst i flyverdragten eller uden for overhovedet. Det er kun når de er inde på stuen og kun prut.

Han var klar på at tage bleen, i juli/august, i samarbejde med vuggestuen, hvor der her ingen problemer var.

Han siger når han skal toilettet herhjemme, og er med på ture osv.

 

Fraika-92 ?Sille? : Det var rart at høre at jeg ikke er alene om sådan en oplevelse.

Jeg synes nemlig også det er at sætte dem tilbage for langt tilbage, når man er så tæt på, men kun hvis børnehaven samarbejder.

 

Vi havde et møde, hvor hun fralagde sig alt hvad hun havde sagt til mig. Og pludselig ville gøre alt for at få det til at glide.

Hun mener (Trods hun var med til overdragelses samtalen), at hun lige pludselig ikke vidste at bleen har været helt væk siden juli/august. Fordi lederen åbenbart først hørte det til samtalen og sagde at så skulle vi selvfølgelig slet ikke den vej.

 

Ingen natuheld har vi haft, ingen uheld på vores egne lange ture, ingen uheld i flyverdragten osv. osv.

 

Og så erkendte hun, at hun havde været om ham som en "havde lige smidt bleen". = været over ham alt for ofte.

 

Nu har vi skiftet rugbrøddet ud, og fundet en fælles vej samt aftaler. Så nu håber jeg det går frem.

 

Desuden har de heller ingen struktur.


Hilsen 007

Som er blevet lidt af en kodeNørd ;)

Border collie Diesel
Chihuahua Shake

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-02-2015 09:40

Sjovt, sådan en pædagog har der også været i sønnens børnehave.. Sagt et til mig, og andet når leder var der - Irriterende og frustrende, for hvad sker der så reelt? Køre det som lederen vil, eller som goggen vil?!

 

 

Godt at høre at i er blevet enige om vejen

 

Med tålmodighed og mere tålmodighed kommer man altså rigtig langt. Og børnene udvikler sig trods alt, måske ikke alle lige hurtigt, men det kommer og så må man følge med i deres tempo :)


Mvh. Pernille.

 

 

Mor til rollingerne Storm og Sille.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider