Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

 Særligt Sensitiv - hvad gør man?
Forfatter: 
Dato:  02-07-2014 09:54

Har i ret længe haft en mistanke om at vores ældste, Mikkeline på knap 4, er et såkaldt "Særligt Sensitivt Barn" ..

 

Der er mange små ting der har henledt mine tanker i den retning, bl a ting som at hun reagerer ufatteligt dårligt på forandringer, hun har brug for at vide hvad hun skal, hun er umulig at få ro på om aftenen hvis vi har været et nyt sted/oplevet noget anderledes, hun er og har altid været ualmindelig klog af hendes alder, hun bemærker absolut alle små forandringer både fysisk og i folks humør osv.. Hun er en lille "passe på" der sørger for alle har det godt - for så pludselig ikke selv at have mere overskud og brænde fuldkommen af .. Hun græd 3 mdr i streg over aflevering i BH indtil jeg spurgte om vi kunne aftale at hun måtte lave den samme ting hver morgen hvilket nu er en fast aftale, hun skal som det første tegne en tegning.. Siden har hun ikke grædt 1 eneste gang..

 

Har et par gange både selv gennemført og fået andre til at lave den lille test der er på HSP foreningens hjemmeside .. Og hver gang scorer hun over 20 ud af 23 rigtige! ...

 

Sidste weekend var vi på weekendtur med en familie der har et særlig sensitivt barn - og uden vi selv havde snakket om det, spørger de ind til om Mikkeline er det .. Deres datter er nu 6 - og har været mere eller mindre præcis samme forløb igennem og har stort set samme reaktioner ...

 

Mit spørgsmål er nu - hvad er næste skridt? ... Skal man igennem en psykolog, skal man overhovedet reagere på den mistanke, er det børnehaven, egen læge eller andre der skal gå videre? .. Eller har alle børn en periode hvor man tror de er særligt sensitive? ..

 


*Gift med en ponypige og erstattet af en IrishCob*

*Krølle søger lidt motion- er det noget for dig, så skriv*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kender ikke til sensitive børn
Forfatter: 
Dato:  02-07-2014 21:55

Har de egentlig større risiko ved at udvikle angst?



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-07-2014 22:05

Min ældste søn er særligt sensitiv. Vi fin en henvisning gennem børnehaven til ergoterapeut. Hun kom så og lavede en sensorisk profil hvor hun både tog højde for børnehavens svar (de mærkede ikke den side a ham, da han i BH konstant var på vagt og brugte alle sine kræfter på ikke at vise hvordan han i virkeligheden havde det) og ud fra vores svar. Ydermere var hun og observerer ham en hel dag i BH. Resultatet af testen; en meget sensitiv dreng- dog ikke i forhold til syninger på strømper/bukser, men ellers. Sammen med hende blev der lagt en handleplan. Min søn er blomstret SÅ vildt det sidste år efter ergoen kom ind i billedet- det er SÅ stort hvordan han nu nogle gange selv kan manøvre rundt i sin sensitive del og med ord sige han har brug for en "pause".


Nu mor til dejlige Noah

4
0
Svar på denne tråd
 
 tumle tum
Forfatter: 
Dato:  02-07-2014 22:06

Jeg har lige fundet ud af at min søn er sensitiv, ikke en tanke jeg selv har tænkt, men jeg tænke nu heller aldrig tourettes da han fik en masse "dårlige vaner", jeg må tilstå jeg gør som sådan ikke mere end jeg plejer, vi har rimelig faste rutiner omkring ham, dog ikke slavisk mere, da han er blevet ældre og bedre kan magte lidt spontanitet, dog skal han vide på forhånd hvis han skal noget, eller hvis han bliver hentet før end normalt hos venner eller sfo, det som er det største problem er at han kan ikke lukke af for andres bekymringer og det giver ham hovedpine, han havde næsten kronisk hovedpine fra August til December hvor jeg fødte, og han var indstillet til en MR scanning og vi skulle til en migrænse ekspert ting, men da jeg fødte BOM, han har stort set ikke haft det siden. Og der fortalte lægen mig nemlig at det var fordi han nok var sensitiv... nå ja det forklare da nogle ting, men når man jeg har bare taget de ting og hunget på hans diagnose, og ment det var nok fordi han havde tourettes, som kan have en masse følge diagnoser.

 

Men hvis du føler det er et kæmpe problem for hende og i ikke selv kan takle det så vil jeg mene du skal igennem lægen, det skulle vi med vores dreng, da han skulle udredes for tourettes


Søges : Kieffer gladiator remme; max 300 kr.

 

Just because I don't care doesn't mean I don't understand.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sensetiv...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2014 12:25

Har en dreng der er sensetiv. Vi har fået lavet en sensemotorisk profil af en fys via PPR (det er dog ikke alle PPR der kender til sensitivitet) fordi den gamle børnehave ikke forstod at håntere hans senstivitet. Det hjalp dog ikke børnehaven til at forstå det (så vi skiftede børnehave), men det gav os ro at vi nu havde det på skrift at han er sensetiv.

 

Om det er en nødvendighed, tænker jeg, kommer an på om det er et problem i hverdagen.

Har I eller børnehaven brug for redskaber til at håndtere hendes sensetivitet?

Eller fungere hun inden for de rammer som i udstikker?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er
Forfatter: 
Dato:  04-07-2014 17:08

.. den lykkelige indhaver af to særligt sensitive, hvoraf den ene også er signalstærk/hign need. Det er festligt :D

 

JEg er også selv sensitiv - fandt jeg ud af, da jeg begyndte at reearche lidt på emnet. Vi tager ikke særlige hensyn til ungerne ud over, at vi forberede dem godt på, hvad der skal ske. Hvis ikke vi forbereder, bryder verden ofte sammen.Dernæst er sengetid meget vigtig. Har verdens mest sure unger, hvis ikke de har fået søvn nok.

 

Jeg er medlem af nogle grupper på Facebook, som du måske også kan have glæde af:

Signalstære Børn: www.facebook.com/groups/ 230207297033332/?fref=ts

Orkidé-børn: www.facebook.com/ Orkidebornside?fref=ts

Fuzzy-baby Site: www.facebook.com/ thefussybabysite?fref=ts

Dr. Sears www.facebook.com/askdrsears?fref=ts

 

Dr. Sears har skrevet flere bøger om high need babyer/børn

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  15-07-2014 21:59

Du må aldrig betragte det som en sygdom!! Det er næsten det vigtigste!

Accepter og respekter dit barns følelser og støt og anerkend.

Min datter er særligt sensitiv og jeg er det også selv. Min mor har bestemt aldrig anerkendt mine følelser, men betragtet mig som et underligt barn.. Og det gavner ikke selvværdet :-(


 

 

OS OSLO TRENSE STR II SÆLGES!

4
0
Svar på denne tråd
 
 sensitiv
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 11:01

Min søn er testet sensitiv. Det vigtigste er at holde fast i at det ik er en sygdom - det er ikke en diganose! Det er en personlighed.

 

Der er 4 typer reagerende. Og spørger man Lars Lolk kan de deles op i 3 andre undertyper.

 

Min søn er (af Lars Lolks grupper). I den gruppe der ik kan lade sukker stå (kage, is, ren sukker ect). Folk tror at det er dårlig opførsel/opdragelse, hvis der står noget kage el is, og knægten får et flop over han eks ik må få mere- men han er i den gruppe der ikke kan kontrollerer sukker indtag og går helt i sort hvis han ik må få mere (et eks på hva man kan komme ud for).

 

Han sover let, vågner let, magter ikke mere end 6 timer i børnehave, render på væggene og er hyper aktiv osv osv. De kan udvise det på flere måde al efter den gruppe de ligger i (hos ergoen er der 4 grupper de kan ligge i).

 

Min er kun udadreagerende i hjemmet, nogle kun i pasning og andre både hjemme og ude. Viser barnet det kun ude el der hjemme, så kan det give problemer fordi ørnehaven ikke tror på en - el omvendt forældrene slet ik kan genkende det billede børnehaven tegner (been there and done that). (har haft en socialfaglig rådgiver på som mellemmand i hht børnehaven til samaler).

 

Ergoen kan teste - det er gennem PPR. Børnehaven skal indstille- men PPR kan man godt selv gå ned til og tale med hvis du har det i jeres by.

 

http://larslolk.dk/

 

www.xn--signalstrkebrn-7ib60a.dk/

 

http://www.xn--signalstrk-k6a.dk/

 

www.nutidensboernogunge.dk/ kendetegn-for-saerligt-sensitive- boern-og-unge.aspx

 

http://www.lebahn.dk/

 

Ulla Lebahn kender osse til sensitive.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Inputs
Forfatter: 
Dato:  12-11-2014 12:37

Ud over alle de gode råd og inputs, som allerede er delt i tråden, så vil jeg tilføje, at hvis man er åben for den alternative verden, så er der også muligheder for indsigt, forståelse og healing den vej.

Selv er jeg endnu relativt uerfaren hvad angår healing af særligt sensitive børn, men jeg er pædagog og psykoterapeut, og jeg kender nogle mennesker, som har god erfaring med at arbejde med særligt sensitive børn. Hvis nogen er nysgerrige kan I sende mig en besked :-)

1
5
Svar på denne tråd
 
 Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 13:27

Heale? Hvad er der at hele? Er de da ikke raske?


 

 

To må man være når livet skal lykkes

8
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ryger
Forfatter: 
Dato:  16-02-2015 08:09

en kende op i det røde felt, når jeg ser et menneske skrive, om at heale sensitive. At være sensitiv, er at være som 1/4-1/5 af hele befolkningen er - at være sensitiv er normalt. At være sensitiv er ikke at være syg. Det er en personlighed.

 

Som Sne Ferrari skriver, hva er der at heale- de er ikke syge??

 

De skal have hjælp til, på længere sigt, at lære selv at tackle det at være sensitiv, på netop den måde de er det hver især. Der er flere typer sensitive. Og iflg. sensorisk profil 4 kasser man kan lgge i (min søn ligger i alle 4. De 3 som ekstra ekstra = ++. Og den sidste som ekstra = +). Det er vores opgave som forældre og fagpersoner, at hjælpe dem med at få de rigtige værktåøjer der virker for dem. Og vi skal huske at bare fordi de er sensitive, så er de stadig små individer som er forskellige. Osse i det sensitive sind.

 

Som en anden er inde på, så kender ikke alle PPR/TCBU (pædgogisk psykologisk rådgivning/tværfaglig center for børn og unge som det nu hedder her i kommunen) til sensiive. Men man kan gå den private vej ligeledes og selv betale for atfå lavet en sensorisk profil, som er en af de eneste måder.

 

Vil man ha tjekket mere- så kan man jo evt få lavet en BRIEF F (børn under 5 år) hos skolepsykologen el lig. Men så skal ørnehaven trække på vedkommende, hvis man ik allerede er i systemet der. BRIEF Fkan vise en helt masse omkring psykologidelen, samt faktisk gi et praj om eks. fysisk sygdom, psykisk sygdom, indlæring, IQ mv.


3
0
Svar på denne tråd
 
 Healing
Forfatter: 
Dato:  20-03-2015 19:05

Jeg er selv særligt sensitiv, og jeg modtager healing fra andre samt bruger healing på mig selv med rigtig god effekt :-)
Det er da en interessant overbevisning at man kun bruger healing til ikke-raske eller syge, sådan er det slet ikke i min verden.


Hilsen Marlene Solfred

 

ID Psykoterapeut, Spirituel Rådgiver og Healer

http://www.marlenesolfred.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider