Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 højde og drøjde skal passe sammen
Forfatter: 
Dato:  21-05-2017 11:07

Jeg har fået et par plage som jeg egentlig synes har en god størrelse ( de bliver 2 år her i maj og er omkring 138-140 cm i stang)men hvor store bliver de?

jeg har til opgave at gøre dem tamme: dvs vant til smed, at blvie bundet og striglet og næste år ville jeg gøre dem sadelvante.

 

MEN!

jeg ville gerne tilbyde at tilride dem, problemet er at jeg er 178 cm høj på strømpesokker.

jeg er ikke tyk eller tynd, så jeg vil tro at i alt udstyr og vintertøj siger den samlede vægt nok 70 kg.

Det er for stort til at ride pony synes jeg, især en unghest, men hvor lille en rytter er passende?

jeg har en sød teenagepige, som er langbenet men let, og da hestene jo skal bruges af voksne siden da, fortrækker jeg at de vænnes til en voksen rytter, men hvad er vægtklassen for sådan en islændertilridning?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Islænder
Forfatter: 
Dato:  21-05-2017 11:55

 

En islænder vokser til den er 7 - 8 år så de vil nok vokse 2 - 5 cm endnu.

 

MEN!

En islænder bør absolut ikke tilrides før end den er 5 år, tidligst nogle siger endda 7 år.

Racens force er, at den er stærk og bliver gammel, men det forudsætter altså at den får tid til at vokse sig færdig og stærk. Især når de er til den store side.

Det er i min verden utilgiveligt at tilride en islænder når den er 3 år!


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 ovrskrift
Forfatter: 
Dato:  21-05-2017 20:10

øhhh- hvorfra har du den ide?

 

da jeg boede på island havde vi altså både 4 og 5 års championater, og der betød altså at vi vænnede hestene til at bære sadel og hovedtøj den sommer de var fyldt 3 år og så begyndte vi at sætte rytter på dem. I det forår de fyldte 4 blev de sat i træning for at gangsætte dem og der var det en fordel de var ryttervabdte.

At ride en hest til som 5-7 års, betyder bare at hestens skelet og muskler er færdigudvoksede men aldrig har været udsat for belastning.

Sætter du hesten tidligt, men langsomt igang bliver led, sener, skellet og muskler udsat for en lav belastning som forbereder hesten til at være ridehest.

Sætter du en 6-7 års hest igang, er det for sent at styrke dens led, sener og skelet, da det allerede er færdigt. Så du har ingen garanti imod skader ved at vente så længe.

 

De danske islændere er, undskyld mig, ret små og smalbrystede i forhold til det jeg red på på island, så måske er det derfor man venter længere i Danmark.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du vil aldrig
Forfatter: 
Dato:  24-05-2017 12:14

få et entydigt svar på, hvor stor en rytter der kan ride en islænder, og hvor tung man må være til det ene og det andet. Det er en LANG debat. Der findes mange voksne mænd, som tilrider islændere professionelt - bare tag et kik på diverse kåringsbilleder. Jeg ved ikke, hvad mændene vejer, men vel sjældent under 70 kg.

 

Du kan enten spørge en dyrlæge og følge vedkommendes råd (hvis vedkommende selv har islænder, vil du sandsynligvis få et andet svar, end hvis vedkommende avler varmblodsheste). Eller du kan se på hestene og gøre det, som du synes er fornuftigt.

 

Personligt har jeg tilredet islændere i alm. størrelse (ca. 138) og redet en del nytilredne 4-års, og jeg er i samme størrelse som dig. De har ikke virket tynget af min vægt, og jeg har (eller havde - det er et par år siden) en god balance. Men så kan man jo begynde at snakke om, hvor hårdføre de er, og at de ikke vil vise smerte, osv. osv. Jeg tror ikke, at det findes et endeligt svar.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider