Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Hvilken farve bliver han?:)
Forfatter: 
Dato:  04-08-2016 14:15

Vi har i år fået 2 føl, et shetlænder føl og et islænder føl. Jeg har fået svar i en anden 'chat' omkring shetlænderen. Men nu bliver vi lidt i tvivl med isbassen. Han er født rød med meget lyse ben, og en bred blis (første billede), men nu er hans ben mere 'rådyr' farvet, vil måske kalde det Brunblak vindott?? Elle hvilken farve er det? Kom gerne med forslag!

men bliver han så 'bare' rød eller kommer han til at blive den der lidt mere 'specielle' farve?

 

Billede

 

Billede

Normalt er hans ben den hvide farve som er ved hans koder ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Han er rød
Forfatter: 
Dato:  05-08-2016 11:50

Lige umiddelbart er han rød. Mange røde føl har lyse ben.

 

Hvis han skulle være blak, så skal mindse en af forældrene bærer blakgenet (som ikke kan bæres skjult). Ved blak har de typist mørkere ben og mærkere hovede - men de har altid ål.

 

Hvis han var vindótt så skulle det også ligge i generne og det ved jeg ikke om det gør? Men han ville være sølv i man og hale (og vist nok have stribede hove).

 

Hvem er forældrene? Deres ID-nr? Så er det meget nemmere at sige mere omkring farverne og hvad der er muligt. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er det FEIF nummer?
Forfatter: 
Dato:  08-08-2016 10:43

Hvis det er FEIF nummer så er fars FEIF nummer IS2005158856

kan ikke mors lige nu, da jeg ikke har passet lige nu :)

men tænker hvis det er jarpvindott, så er manen og halen vel 'bare' lys?:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Han er rød og sød
Forfatter: 
Dato:  08-08-2016 12:34

Jeg mener bestemt, at hvis en hest skal være vindótt, så er man og hale sølvtonet og ikke bare lys. :)

Hovene er heller ikke stribede, så der er ikke noget, der tyder på, at den lille nye er andet end rød og han har også rød pandelok.

 

Men rød findes også i mange nuancer. Og manen kan godt være med flaksen (lys), som af nogle kan forvekles med vindótt.

 

Vindótt kan ikke bæres skjult, medmindre hesten er rød.

Faren/hingsten er brun og derfor hverken vindótt eller blak.

 

Moren/hoppen kan godt være vindótt, men da hun er rød ses det ikke.

 

Så der er en lille chance for, at den lille bærer vindótt genet, men da han er rød ses det ikke. Før man kender forældrene til hoppen, er det svært at sige, om der er vindótt i generne. :)

 

Håber, at det gav lidt mening.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Gry
Forfatter: 
Dato:  11-08-2016 17:36

Mange tak for svar Gry :)

det gav en del mere mening end hvad jeg ellers har fået forklaret rundt omkring ;)

så må jeg nok bare 'indfinde' mig med at jeg åbenbart kun skal have røde og sorte heste

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider