Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Stærkt brug for hjælp
Forfatter: 
Dato:  05-04-2016 21:00

Jeg har en dejlig 2 årig hingst. Desværre måtte jeg tage ham ud af hans flok da han var stærkt underernæret. Jeg har flyttet ham tættere på mig for at kunne følge ham og fodre ham op.

Han er nu for to dage siden kommet i den nye flok. Og det har været hårdt for ham og knuser mit "moderhjerte". Han bliver frastødt fra flokken, hvilket vil sige han ikke må komme til foderet (hø i store bigballer) som er fordelt tre steder over folden. De andre jager ham væk. Og forsøger jeg at tage ham ud og fodre på ham, får han en ny omgang af lederen med følge.

Om to/tre uger ryger de (de er 14) på sommergræs på 25 hektar med masser af god blandet græs. Men de 14 dage er hektiske for ham, og er så meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe situationen an. Hvor han står nu er der kun høet (god kvalitet). Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal tage ham

ud og fodre, og om hvorvidt han skal skilles helt fra flokken og så tilbage når de ryger på græs. Men så sker det samme om igen.

hpber der sidder en masse søde mennesker der kan hjælpe mig med inputs da jeg er dybt ulykkelig på hans vegne.

 

De bedste hilsner

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hieraki
Forfatter: 
Dato:  06-04-2016 14:18

Hej Islænderpige

 

Det er et svært dilemma du er havnet i:

Jeg ville fodre ham op og vente med at lukke ham ud sammen med de andre, til alle kommer på sommergræs.

Når de først er kommer på græs, har de alle så travlt med at græsse at de som regel glemmer hieraki-kampene.

Det er også nemmere for ham at komme til at spise græs på en stor fold, end på de 3 faste foderpladser.

Held og lykke med det.

 

Venlig hilsen Lisbeth

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 stakkels jer
Forfatter: 
Dato:  06-04-2016 14:20

Jeg kan godt forstå at både du og hest er triste, det er squ også syndt.

Jeg har ikke stor erfaring med store flokke, men ved at flere har praktiseret fx. at lukke den nye hest og førerhoppen sammen alene nogle dage.

Har også hørt nogle der sætter ny hest i fold op til flokken et par dage, for at den nye skal komme til at lugte af ny flok, inden de lukkes sammen.

Men hvor meget hjælp og forståelse kan du få fra staldejer?

 

mvh

Ulla

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hieraki
Forfatter: 
Dato:  06-04-2016 17:23

Hvis han er meget underernæret kunne du eventuelt lave en lille fold kun til ham i et hjørne af folden, hvor du så kan fodre ham i fred.

Så må han snakke lidt med de andre over hegnet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Underernæret 2 årig
Forfatter: 
Dato:  07-04-2016 13:21

hvis han er så stærkt underernæret, så vil han ikke få en chance i en ny flok islændere. De skiller den slags fra, så jeg synes som en anden har foreslået, klart at du skal lave en fold til ham ved siden af de andre, evt sætte tråd op, så han kan have en del af folden for sig selv. På den måde kan du sørge for at han får fri adgang til det varieret foder han mangler, ( få ham fyldt op med vitaminer og mineraler osv) samt give ham en chance for at blive klar til at komme på sommergræsningen med resten af flokken i en foderstand, så han kan klare sig og blive en del af flokken, og han vil ikke være ny for flokken, når de bliver lukket på græs. Held og lykke med ham

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider