Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Islænderhoppe er ikke arbejdsvillig
Forfatter: 
Dato:  06-03-2016 17:04

Hej :)

Jeg købte i septembers en dejlig islænderhoppe. Da jeg prøvede hende var hun energisk og glad, og det var det i hende jeg forelskede mig i.

Efter jeg havde købte hende flyttede jeg hende til et opstaldningsted tættere på mig. Her var meningen at hun skulle gå i løsdrift med andre heste. Hun kom i løsdrift, men de havde to løsdriftsfolde en til vallaker og en til hopper. Der var ikke andre hopper i løsdriften så hun kom til at stå alene, med vallakerne gående på den anden side af hegnet. Jeg spurgte ejeren om der ville komme en anden hest til hende og fik af vide, at en hoppe ville komme inden for to uger, der gik så lidt over en måned og hoppen kom endelig. Allerede her kunne jeg se på hende at hun var trist. Efter de havde vænnet sig til hinanden, var der stadig ingen forandring i humøret og jeg lunne ikke få hende til at gå på ridebanen længere, hverken imens jeg sad på hende eller i longen.

På tur var hun også begyndt at stoppe når jeg sad på hende. Jeg kunne sagtens trække videre, men så snart jeg sad på hende stod hun bomstille. Kun få gange fik jeg hende overtalt til at gå videre, hvorefter hun hurtigt stoppede igen.

Jeg kunne mærke på hende at hun bare ikke var glad, og konkluderede at hun dels savnede stedet hvor jeg købte hende, men i det hele taget islændere, da hun nærmest kun var interesseret i islændervallaken ved siden af.

Jeg valgte derfor at rykke hende tilbage til stedet jeg købte hende, som heldigvis ikke ligger uffatteligt langt væk. Jeg håbede så inderligt at hun ville blive gladere og det gjorde hun også, men arbejdslysten var der kun en gang i mellem. Jeg har IKKE lyst til at bruge pisk, og ved også at det ikke virker, da hun sætter fødderne endnu mere ijorden, så snart pisken er i hånden. Jeg har arbejdet meget med hende, specielt horsemanship har jeg brugt meget af. Det har også hjulpet på hendes små unoder som at skubbe osv. men hun har stadig ikke lyst til at gå. Jeg kan få hende til at skridte på banen, men ikke trav, tølt eller galop. Heller ikke i longen kan jeg få hende til noget. På tur vil hun ikke gå de 200 meter op til skoven, men når først vi er der vil hun erne gå, dog ikke mere end skridt, med mindre jeg rider med andre og deres heste ikke skridter.

Hvis vi rider ind i granskoven altså væk fra stierne, kommer ørene fem og så vil hun gerne, men når vi rider på stierne (selvom jeg veksler meget med hvor vi rider) virker det som om hun keder sig.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for at få hende til at ville arbejde og være glad.

Jeg har prøvet at side der i laaang tid og hver gang jeg rider alene sider jeg der og venter til hun bliver træt af at stå stille og så går hun og stopper senere igen. Jeg snakker opmuntrende til hende og driver. Jeg ved at hun har styr på fremsignalerne for hun gik det første korte stykke tid jeg havde hende. Hun har gjort lignende hos tidligere ejere, men det har aldrig været med så meget modstand.

Jeg har overvejet om hun har ondt, men det er kun når vi skal lave noget at hun lukker isg inde i sig selv. Hun har haft en del forskellige ejere, og jeg vil så gerne have at hun kan fungere med mig.

Jeg har også mange gange overvejet om det er mig der er problemet og om hun ikke stoler på mig efter jeg flyttede hende.

Hun er 13 år og islænderhoppe.

 

Så mit spørgsmål er om i har forslag til havd jeg kan gøre evt. om i selv har oplevet lign.? Eller om i har nogle ideer til at gøre det mere spændende for hende?

 

Jeg vil ikke give op på hende, men jeg er løbet tør for ideer. Jeg håber i kan hjælpe :)

 

Vh Asta :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er hun undersøgte?
Forfatter: 
Dato:  06-03-2016 23:30

Først ville jeg undersøge, om hun har smerter eller ubehag.

 

Du skriver selv: "jeg har overvejet om hun har ondt, men det er kun, når hun skal lave noget, at hun lukker sig inde i sig selv". Tænk på dig selv, hvis du har ondt i foden eller ryger, så mærker du Det typisk mest, når du bevæger dig. Så der er jo en risiko for, at hun har ondt.

 

Går hun med sko? Er der noget omkring hovene, der er ændret efter du har fået hende, ny smed eller andet der er anderledes?

 

Hvad med sadelen, er den tjekket og i orden? Er der kommet ny sadel efter du købte hende?

 

Hvad med tænderne, er de tjekket og i orden?

 

De islandske heste jeg kender, er normalt arbejdsvillige... Og har kun være uvillige, hvis de har haft ondt eller gener.

 

Hvis hun fysisk er i orden, så lyder det til at hun trænger til at få glæden ved arbejdet tilbage. Kan du for en tid give hende en arbejdspause, hvor I kun hygger fx at du går ud på folden til hende og nusser.

 

Når hun har haft pause, så starter du stille og roligt med at trække ture, meget gerne med andre heste. Når hun så virker glad, så kan du starte med at ride kort tid på hende, fx hjem fra turen. Og herefter gradvis øge tiden, hvor du rider og træner.

 

Du skriver, at hun virker glad, når du rider i granskoven og har ørene fremme. En hest er ikke nødvendigvis glad, bare fordi den har ørene fremme, men er et udtryk for, at den er obs på, hvad der sker omkring den.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Får hende undersøgt
Forfatter: 
Dato:  07-03-2016 16:20

Tak, jeg får en ud og undersøger om hun har ondt:)

Hun har ikke fået ny smed. Sadlen er ny, det er først for nyeligt, og der har ikke været ændring. Tænderne er også i orden. :)

Jeg fik vist formuleret mig forkert i forhold til granskoven, ved godt at det ikke nødvændigvis er et tegn på glæde, men hele hendes udstråling siger bare at hun synes det er spændende :).

Jeg har allerede forsøgt at give hende pause dage, hvor jeg bare tager ud og nusser, men det har ikke hjulpet endnu :/

Men mange tak for hjælpen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor gammel er hun?
Forfatter: 
Dato:  09-03-2016 15:00

Og hvor trænet er du?


Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

DI Lokalklub Dommer

Udannet Extentionist & Vippeteknikker

Nordhus

Stævner/Træning/Avl/opstaldning

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det ikke for at være en sortseer
Forfatter: 
Dato:  09-03-2016 19:04

men min vallak blev meget uvillig. Havde dyrlæge, kiropraktor mm

til sidst blev der taget en blodprøve der viste helt skæve tal.

Måske en blodprøve kan give et praj?

 

jeg oprettede en tråd om det på joras hvor mange har budt ind.

Du kan finde den på joras hvis du søger på mit brugernavn, det samme som her

0
0
Svar på denne tråd
 
 ormekur
Forfatter: 
Dato:  09-03-2016 22:38

Jeg ville nok som det første få taget en ormeprøve.

 

Min hoppe var blevet meget sløv og mat i øjnene. Jeg var sikker på det var tænderne, men det var det ikke. I samråd med dyrlægen gav vi hende en ormekur mod bændelorm og to uger senere var der allerede bedring :-)

 


 

 

R.I.P. Alexandra

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider