Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 AH..den tølt..
Forfatter: 
Dato:  11-01-2016 17:29

Jeg bliver snart tosset... og frusterreret... jeg har en islænder som er pasbundet, jeg har øvet så meget smidighed med ham, volter og slangegange osv... han er meget smidig i skridt og trav, og søger godt ned der, og kommer pænt op med ryggen..

 

men når jeg øver tølt er den så pasbundet, han rider pas lige fra først skridt, jeg tager imod tølt, når jeg samler ham.. jeg gør det fra skridt, har forsøgt at bryde rytmen, ved at lave slangegang, volter, retning skift, og små drejninger.. men ligemeget hvad, bliver han ved med at gå pas gang... hvad pokker skal jeg gøre..


0
0
Svar på denne tråd
 
 32453645
Forfatter: 
Dato:  13-01-2016 08:57

øv slet ingen der har nogle råd.. men hvprdan ser det ud her.?

 

Billede

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Pasbunden hest
Forfatter: 
Dato:  15-01-2016 22:42

Hej,

 

jeg står i samme problem med en pasningen hest. Har du overvejet at få en kiropraktor ud, for at bestemme om han måske har nogle fysiske problemer i kroppen. Den erfaring har jeg haft med min. Massage kan også gøre meget. :)

Men jeg vil også råde dig til at træne heeeeelt vildt meget overgange fra trav til tølt og omvendt. Tølten ligger jo mellem trav og passen. Overgangen skal sidde så meget i skabet, at du til sidst næsten skal tænke trav for en overgang til trav fra tølt, og omvendt. Når du så har styr på det, skal du i tølten tænke trav, lade ham gå mod trav, og så alligevel ikke. Give ham trav signal, men stadig prøve at holde ham i tølten ved halve parader. Så burde takten begynde at komme. Men, det lyder godt med alt dit dressurarbejde - det skal du fortsætte med.

 

Til dit billede, så ser det slet ikke dumt ud. Det er en pasbunden tølt, men tølt. Han mangler dog lidt bagpart, så den ville jeg forsøge at aktivere med fx en pisk, for at han får den længere ind under sig.

 

Men tølt opnås ikke over en kort periode, men lang tid. :) Jeg kan kun anbefale undervisning!

0
0
Svar på denne tråd
 
 13245678
Forfatter: 
Dato:  16-01-2016 13:02

tusind tak for rosen og dit råd,og er faktisk glad for, at du nævner at der trods alt er noget tølt.. jeg vil prøve, med at træne overgange..

 

sjov du nævner massage det har jeg faktisk tænkt, at han skulle have sådan en tur..

 

men det er helt rigtig at han mangler, at komme lidt mere ind under sig med bagparten, neb jeg håber det kommer.. jep jeg ved det tølt træning, tager lang tid.. og det kræver tålmodighed og tålmodighed.. men nogle gange er jeg bare ved, at opgive det hele..

 

jeg har underviser på men hun er detsværre ikke rigtig islænder rytter, men alm dressur rytter.. men kan stadig give gode råd, med hensyn til ridningen, og smidighed samt efter givende hed..


0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas og tølt
Forfatter: 
Dato:  16-01-2016 16:22

du gør det helt rigtige mht at ride masser af trav volter og slangegange osv. Og ikke mindst træne ham i dressuren ??

 

min erfaring er at den rene og gode tølt ligger lige før han falder i trav.. jeg har haft succes ved at ride tølt på volte, og lægge / lade hesten søge dybt men holde den tilbage fra sædet, min starter typisk ud i en lille tølt til passiden, og lige pludselig, så lægger han sig ned, og sætter bagparten ind under sig. Og lige der bliver man helt høj af en suveræn tølt ?

 

Så arbejd videre, synes det lyder som om du er godt på vej.. Han viser tølt på billedet, at få bagparten ind under ham, er træning og atter træning

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234564756
Forfatter: 
Dato:  16-01-2016 17:50

Ej hvor er det fedt at få ros, og bekræftelse i at jeg er på vej. i den rigtige retning, jeg vil helt klart arbejde videre.. med vores volter, slangegange, overgange, og væbne mig med tålmodighed samt flid og træning..

 

jeg skal lige høre dig, hvor små rider du de her volter..? men som jeg forstår dig, skal han falde mod traven, og så skal jeg lære at fange ham lige der imellem..

 

lige lidt billeder fra vores trav arbejde..

 

Billede

Billede

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 Du er da så velkommen!
Forfatter: 
Dato:  16-01-2016 19:28

Dit trav arbejde ser også godt ud, gid min gik så flot holdning! :p Jeg vil dog gøre dig opmærksom på at kigge op istedet for ned på din smukke hest. ;)

 

Jeg synes bestemt du skal give ham en omgang massage! nogle gange kan det være småting der sætter en stopper for alt.

Jeg ville fokusere på afbøjningen i volten frem for størrelsen på volten, dvs føl dig frem efter hvad din hest arbejder bedst med, og arbejd dig senere ind i mindre og større volter, det vigtige er smidigheden. Men jeg vil gerne anbefale helt små volter i skridt(jeg laver kun minivolter i skridt fordi Litfari ikke har balancen til andet) for at aktivere bagparten. Ved de små volter er hesten tvunget til at træde langt ind under sig.

 

En anden erfaring jeg har gjort hvilket jeg lige blev mindet om på tur idag, er at tølte op ad bakke. Det giver typisk et lille ekstra skub til en bedre takt. Ved Litfari skal jeg bare sørge for at han har tempo op ad bakke (typisk får han det ved at 'vende snuden hjem') men derefter bare lade han arbejde selv, hvor han støttes på tøjlen for at undgå han falder i trav. Lige pludselig tager han bare nogle skridt som sidder i skabet.

Jeg kan kun nikke kendende mht til tålmodigheden, det er så frustrerende at lægge meget (dressur)arbejde i hesten, uden at se egentlige resultater, men pludselig er de der altså bare. :)

 

Det er godt du har underviser på, selvom det er dressur. Det er meget vedr end ingenting! Jeg tror dog du ville have godt af at se en islændernunderviser en gang imellem, simpelthen for at lære hvornår og hvordan han skal støttes i tølten. :)

 

 

Hvordan er hans galop? Her tænker jeg især på bane, kan han galoppere i volter? Jeg går ud fra han er femgænger når han er pasagtigt. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 232456765
Forfatter: 
Dato:  16-01-2016 19:55

Mange tak igen.. hi du lyder som min underviser, kig op og ikke ned på hesten, se ligeud og føl hesten istedet for.. men det kan være pokkers svært, når man konceterer sig.. men godt du siger det..

 

jeg er ennormt glad for at have en underviser, selvom det er dressur, men jeg skal faktisk på et kursus, med ham hvor der er fokus på tølten, jeg håber der kommer nogle guldkorn.. jeg bor i et område, hvor det ikke lige sådan at lokke islænder undervisere ud, men arbejder i det.. kan du tro.. da som du selv nævner det, vil værer rigtig godt, med hensyn til tølten.

 

ja han er 5 gænger.. ligenu er hans galop ok på højere volte, der er mest stabilt, på venster volte mangler han noget balance. og tør ikke at gå så meget frem, men også noget vi arbejder med.. da galoppen også kan være gavnligt på tølten..

 

det er først her de sidste 2 mdr vi ret, er begyndt at arbejde på banen, da jeg ellers hele sommeren og efteråret. har redet ture på stranden, og når vi skulle galoperer var det bare ligeud.. (han fungerer som min guide hest om sommeren.)

 

men ja det med tålmodigheden.. uh ha.. den kommer på en prøve nogle gange, men ting tager tid, og så bliver det jo så, også meget federe når tingen så endelig lykkedes..

 


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider