Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Karlslund k3 vs Sella??
Forfatter: 
Dato:  04-01-2016 22:49

Hej alle

Jeg er ny inden for islænderverden og har netop fået min egen ismule, YAY. :D
Men jeg mangler en sadel til ham og af erfaring fra store heste er sadelkøb altid en verden for sig..

Jeg har kig på Karlslund k3 og eques sella.
Nogen der kan anbefale dem?
For og i mod samt samliging hvis nogen har prøvet begge..

Jeg har i forvejen en windsor elite til den store hest, som jeg virkelig elsker at side i. Er der nogen herinde der kender til den og kan sammenligne windsor' støtte med en islændersadel?

Så er det det med at Karlslund k3 er latexstoppet, hvad er for og i mod i forhold til uld? (udover den ikke skal omstoppes)

Jeg tænker at jeg meget gerne i fremtiden vil prøve alrid, kan ovenståend mærker bruges til dette?

Det var lidt mange spørgsmål, jeg takker på forhånd!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadel...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2016 15:47

Hejsa

 

Begge sadler ok, måske ikke helt så dybe som en storheste dressur sadel, og har en bredere tajle i sædet.

 

Lataex er godt hvis det passer din hest, hvis ikke er det knap så godt, da det ikke former sig til hesten lige som uld.

 

De fleste islænder sadler kan bestilles med uld (fra ny af), der er desværre ikke ret mange nyere uldstoppede islænder sadler til salg brugt, da latex har været lidt moderne i islænder verden.

 

Lates er blevet solgt på at set aldrig forgår / skal skiftes og tilpasser sig hesten når det varmes op.

 

Ifølge min sadelmager er det ikke sand (hun er selv islænder rytter og sælger de gængse (også ovenstående sadler, og så er hun uddannet sadelfitter.

 

Ifølge hende er det meget få islændere som latex sadler reelt er gode til, eller helt optimale.

 

Nu ved jeg ikke om du er på jegt efter brugte sadler eller en ny, men min anbefaling vil være at forsøge at finde en nyere brugt sadel med uld stopning.

 

Hvordan er din hest i ryggen? bred / smald - lige/ buet, og hvor lang er den i ryggen osv. da det har stor betydning for om latex vil være godt til din hest eller ej, samt hvilken sadel der vil være god til den.

 

Eques Sella er fx. bedst til en ikke for bred hest med forholdsvis lige ryg, Eques Kosmo og Karlslund K3 vil være god til en lidt berede hest med svaj/ overbygning i ryggen.

 

Igen kommer det også an på din numse størrelse, da der er meget forsklligt med plads i sæderne kontra anlægsflade.

 

Jeg kan anbefale dig at søge brugte sadler på www.joras.dk eller en fb. side der hedder sadler-islandske heste - sælges/byttes/købes.

 

Du er også velkommen til at sende mig en privat besked, så kan jeg evt. oplyse mit. tl. nummer hvis du gerne vil vide mere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadelmager
Forfatter: 
Dato:  06-01-2016 16:04

Vil de to sadler som du har kig på passe hesten?

 

Det er jo mindst lige så vigtigt at de passer hesten, som at de passer dig.

 

Hvis de ikke passer hesten, så kan det jo være ret ligemeget med, hvad du/andre synes om sadlerne.

 

Jeg vil i stedet anbefale dig at få fat i en sadelmager, som kan komme forbi med flere forskellige slags sadler og så kan I sammen finde en god sadel til din hest og til dig.

 

Husk at der er mange sadel-SÆLGERE, som ikke er dygtige til at se, hvilken sadel der reelt passer en hest, så derfor er det vigtigt at det er en udd. sadelmager du tager fat i.

 

Evt du kan finde ud af, hvilken sadel hesten har brugt tidligere og om denne sadel var udvalgt i samarbejde med en sadelmager.

 

Tillykke med din hest, det bliver du rigtig glad for, det er en skøn skøn race.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  07-01-2016 21:04

Jeg ved ikke om de passer hesten, men det er helt klar det der står øverst!
Jeg er i gang med at få dem hjem i demomodeller så jeg netop kan finde ud af om de passer hesten.

 

Tak, jeg er allerede super glad for ham. Har nu haft ham i en måned ca. Han er så god som dagen er lang. Jeg fortryder lidt at jeg ikke hopppede ud i islænderverden noget før. ;P

Og tak for svar.. :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-01-2016 13:17

Har du prøvet din Windsor på din Islandske hest, måske passer den fint. Jeg rider selv med min dressursadel, fra da jeg red fuldblod.

 

VH Marianne


Har du fået dine vinger

sidder de nu godt nok?

og kan du flyve rundt i luften

med de andre i din flok?


*Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-01-2016 20:27

Ja den har jeg prøvet på og den passer desværre slet ikke..:(

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider