Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 video tølt
Forfatter: 
Dato:  21-12-2015 18:54

Hej :)

 

Jeg har en langbenet islænger på ja nu 7 år gammel.

Jeg købte ham sidste år og der var han kun lige tilredet. Han er min første islænder så jeg er nybegynder i dette :) ( jeg har fået opstarts undervisning og skal selvfølgelig have undervisning igen :) )

nå men jeg har selvfølgelig læst en masse og brugt min sunde fornuft :P Han havde kun meget lidt tølt i sig da jeg fik ham og det var tilfældigt når han gjorde det og kun få skridt.

Jeg har så arbejdet rigtig meget med hans smidighed, kondi, og muskler og bæring, i form af meget skridt og trav arbejde, han har en fantastisk stor trav.

Men jeg har ikke rørt ved tølten. Han begyndte så først i longen at tølte, det synes jeg jo var meget sjovt. Det blev mere og mere han sat i tølt i longen og pludselig begyndte han også under rytter. så Jeg begyndte at arbejde en smule med det bare max en lang side af gange og så eller skridt og trav trav trav :) men nu er han virkelig begyndt at tølte, ikke mega hurtigt og ikke 100 rent hele tiden, men nu kan jeg næsten ikke få ham i trav længere, ikke i særlig lang tid i hvertfald.

 

Og det lyder måske for nogen som et lyuksus probelm ;) Men men men Jeg føler ikke han helt han er klar til at bære sig selv, og jeg vil heller ikke have at han kun tølter for vil blive ved med at arbejde særligt med overlinjen. Men så tænkte jeg hvordan pokker træner i andre jeres hests ryg. Der er jo en del islændere som har tølt som fortrukne gangart men hvordan træner i så hestens ryg ? Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men jeg er selv ret på bar bund nu han pludselig ikke vil trave særlig længe af gangen, selv om jeg har ret løse tøjler os når han tølter så tager han jo hovede op, ikke sådan giraf, men det er ihvertfald ikke ned og frem ;) hvad gør i med jeres heste der mest tølter??

 

Jeg ligger også lige en video ind, fordi jeg kan mærke når jeg sidder på ham om han tølter rent men jeg kan ikke se det fra jorden :) hvad tænker i om hans tølt ? ( bær over med min filmning, det er svært med en hånd på longen og en til at filme, og en hest der ikke ligefrem var spring fuldt med energi :D )

Sluk for lyden, det larmer forfærdeligt, fordi det blæste! Og vi starter i trav i videoen, han slår i tølt ca 30 sek inde :)

 

Video

 

 

 

håber i kom igennem mit lange indlæg :D Tak !


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-12-2015 16:15

Hvis du ikke vil have han tølter, så lad være med at træne ham på ujævnt underlag. Tølten er jo kommet til de islandske heste pga det til tider meget ujævne landskab. Han ser da ellers fin ud

Du kan evt få undervisning så i lærer at skille gangarterne ad.

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  25-12-2015 17:12

Okai tak for svar :)

det er ikke fordi jeg ikke vil have han kommer til at tølte, men jeg vil gerne have at han er klar og bære sig rigtigt inden :D

men jeg vil prøve mere jævn underlag.

Jo tak, det synes jeg også selv haha :)

men hvad tænker du om hans tølt sådan?

 

Som jeg skriver så skal jeg have undervisning igen men vi har bare lige haft en pause :)


Venlig Hilsen Leandra :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 tølt og tølt
Forfatter: 
Dato:  28-12-2015 12:08

Hej.

Jeg synes det er vigtigt, at hesten ikke selv vælger sin gangart, især ikke før de er helt adskilte.

Så når du sætter hesten i lidt mere fart, så skal du beslutte dig for om du vil have trav eller tølt. Brug gerne stemmekommandoerne TRAV og TØLT og ros en hel masse, når hesten vælger den korrekte. Stop den med et nej, når den vælger den forkerte. Tag den i skridt og sæt igang i den ønskede gangart med krop og stemme. Når den får valgt rigtigt (ikke altid lige nemt med islændere) så ros, ros og ros.

Jeg synes sagtens du kan bede hesten om et par tølt-skridt på et godt, fast underlag og så rose den for det, men fra ryggen, ikke fra longen.

Inden du sætter i tølt, så en masse slangegange, versader gerne og et par tilbagetrædninger, gerne skridt op og ned ad bakke, så rumpetten er godt med og så TØLT

0
0
Svar på denne tråd
 
 tænker det ser ....
Forfatter: 
Dato:  02-01-2016 11:18

lidt pas bunden ud - så hvis du er i tvivl når du sidder der - og aldrig har prøvet at tølte - vil jeg nok få enten :

1. hjælp på stedet og ikke her

2. prøve en "rigtig " tølter - så du får fornemmelsen i kroppen

 

Fin hest


 

Kongur fra Litla-Moshvoli -Top sej ALRID hest

Vikur fra Baverslund - på til at blive ridehest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  02-01-2016 17:26

Tak for gode råd og kommentare :)

 

jeg kan godt mærke om han tølter om om det er rent når jeg sidder på ham, og der er han lidt til trav siden i tølten :) men kan ikke se det fra jorden :)

 

Jeg BER ham ikke om at sætte i tølt fra longen, jeg prøver så vidt muligt at holde ham i trav, fordi grunden til jeg blandt andet longere ham er at jeg vil træne hans ryg fra jorden. men det er jo så at han konstant er begyndt at sætte i tølt, han har intet på andet end hovedtøj og så et longetov i den.

og fra ryggen er han begyndt at være rigtig svær at holde i trav nemlig, da jeg fik ham tøltede han aldrig og jeg kunne nemt trave ordenligt rundt, men det er nærmest umuligt nu, fordi han konstant sætter over i tølt ( rent eller over til travsiden. ) og så tager jeg ham ned i skridt og så igang igen men det er blevet utrolig svært at sætte ham i trav men jeg vil tænke over at underlaget for ridebanen er en smule tungere end den er hård i hvertfald. Jeg har allerede komandoer til gangarterne :)


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2016 17:05

først tænker jeg, om hesten måske har lidt ondt eller måske er låst et eller andet sted.

Det er jo lidt mærkeligt, at en hest som ikke er trænet i tølt og som ikke tidligere har vist det begynder at vælge den af sig selv.

Og så kan manglende fremdrift også være tegn på ubehag mm.

 

Har han sko på? Og på alle 4 hove?

 

er han 4 eller 5 gænger?

 

Det er ikke for at male fanden på væggen, men jeg ville være ret obs, når hesten ændre adfærd/gangartsmønster ud af det blå. Og du er jo også opmærksom på det, siden du skriver her. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas tølt
Forfatter: 
Dato:  04-01-2016 11:50

det han laver er pas.. Jeg ville klart kun træne hans trav også i longe, og stoppe ham hvis han slår over i pas..

 

Hvis du gerne vil have han skal tølte rent på sigt, så træn kun traven indtil du har en der har tjek på tølten til at hjælpe dig.. Ellers får du en grisepasser istedet, og den er langt sværere at rense.. Masser af god trav styrker ham til en ren tølt med bæring, når der bliver taget hul på den.. Pas i longe betyder han stiver sig..

 

Han har uden tvivl tølten liggende lige for, men har også masser af pas, så find en der kan hjælpe dig.. Så får du en fed tølter..

 

En i mine øjne nem måde at se forskel på tølt og pas, er at halen vipper op og ned når der er ren tølt.. Hvis gør som på videoen, så er der ikke 4 takt ? Det var min måde at se forskel i starten ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  04-01-2016 21:00

Jeg er sikker på at han hverken er låst eller har ondt, men jeg har måske formuleret mig forkert i mine indlæg :)

 

Da jeg fik ham var han ikke redet ret meget = ikke rigtig nogen balance eller muskle osv. da jeg prøvede ham var det i en roundpen og her tøltede han en lille smule, da jeg satte ham i fart. men husrtigt over i trav. Så var jeg da sikker på at det var i ham.

 

Så begyndte jeg jo at ride ham og longere ham ( longere for både at styrke balancen i en volte og får at træne overlinje ( ned og frem) ) og så har jeg redet en masse ture, her er der meget meget fart på ham og dermed en super trav, men vi har så arbejdet med at han kunne bære mig og ham selv i et passende tempo = tjek på det nu.

så begyndte jeg at ride ham på ridebanen - meget svært for ham i starten pga balancen i volterne. så fik vi styr på det og musklerne blev der også flere af.

I løbet af dette forløb har han oftere og oftere startet i tølt når jeg ville sætte ham i fart ( læs: trav) og ofte har jeg "bare" drevet lidt mere på ham og fået ham til at søge ned og så sat han i en fin trav.

Det jeg har øvet at tølt er max en lang side af gangen måske to gange i løbet af en "ridetime" på banen, og det har været ved at sætte ham i fart hvor han så er startet i tølt og så holdt ham i langsomt tempo og derved blev han i tølten i lidt længere tid ( løse tøjler og så brugt stemmen til at få ham til at holde et roligt tempo) Det er det jeg har trænet og få gange..

Men han begynte i longen at tølte mere og mere ( først en halv volte og så mere og mere ) hvor jeg så har drevet ham frem og så er han sat i trav igen. men som sagt nu er han så ved at være næsten umulig at sætte i trav særligt på ridebanen.

Så jeg har måske formuleret mig misvisende ved at skrive fx pludselig begyndt at tølte. Det er jo kommet over tid med al han træning og tølte ved jeg hele tiden har været i ham, men det har slet slet slet ikke været så fremtræden ved ham som jeg nu synes den er og jeg synes det er svært at sætte ham i trav nu og holde ham i den, og det synes jeg er træls da jeg jo kan se at det fx stryker hans tølt ved at arbejde så meget med at styrke ham via traven..

 

Ja han har sko på alle fire hove og han har fine hoven. Den manglende fremdrift på filmen skyldes bla. at han hurtigt finder ud af at jeg ikke er helt fokuseret på ham, men på at holde mobilen for at filme ;) der er så rigeligt fremdrift på ham :)

 

At det skulle være Pas-tølt er ret overraskende fordi som sagt kan jeg sagtens mærke forskel når jeg sidder på ryggen af ham og han har aldrig haft skyggen af pas, ikke så meget som en smule. Men jeg kan som sagt ikke se det fra jorden desværre.

 

Jeg skal helt sikkert have undervisning igen ( har haft tidligere på året) men tiden har ikke lige været til at køre til undervisning desværre.

 

Men det er jo lige præcis det jeg søger svar på hvordan får jeg ham til at blive i den trav, jeg er jo klar over at han bliver stærkere i tølten i fremtiden hvis jeg putter et godt stykke trav arbejde ind i ham nu og det er det jeg har gjort indtil videre men nu er han jo så begyndt nærmest at foretrække tølten og det gør trav arbejdet svært og det er det jeg søger ideer til.

 

Men den med at trave ham på fast underlag kan jeg se hjælper en smule på at han gerne vil holde traven mere, men ikke nok til at få kan få arbejdet ordenlgi igennem, han slår så nemt over i tølten bare ved den mindste korrektion med tøjlen og jeg har IKKE stramme tøjler hverken når han traver eller sætter i tølt.


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 evigt arbejde
Forfatter: 
Dato:  05-01-2016 10:30

Ja, med en 5-gænger er det et puslespil at få adskilt gangarterne fuldstændigt, der er altid udfordringer og det bliver aldrig kedeligt at arbejde med sådan en hest .

 

Jeg synes du skal se nogle gode tølt-videoer og så vil du kunne se, at din hest - på denne video - går pas, den har altså for og bagben fremme - samme side af kroppen - på én gang og det er pas - ikke tølt.

 

Og som der skrives, gris/pas får hesten til at stive sig, så det skal stoppes straks.

 

Jeg ville droppe longering på den bund og i stedet øve volter, versader, slangegange, tilbagtrædninger, bakketræning i naturen. Hesten ser ikke særlig komfortabel ud på underlaget, det er svært for den og du får ikke det ud af det, som du gerne vil, mener jeg.

 

Husk også at have det sjovt undervejs, du bliver aldrig færdig med en 5-gænger. Bedst som man synes at nu har man styr på traven fx., så mister man tølten eller noget andet osv.

 

Held og lykke til dig og den fine hest

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 hhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  05-01-2016 11:02

Tak for svar :) det hele hjælper :)

 

Jeg er simpelhent så overrasket over at det er pas han laver fordi han aldrig har haft en pas ligne tølt men mere over mod traven. og ham jeg købte af mente heller ikke at han havde pas i sig :) så det er jo lige pludselig noget helt nyt jeg skal tænke på.

 

Jeg vil overveje at lave være med at longere, det er bare en god måde at få motioneret ham på dage hvor tiden er knap :)

 

Men jeg bliver da helt nervøs for om han grissepasser under rytter, men når jeg sidder på ham og han slår i tølt, så enten sidder jeg helt stille og rykker en lille smule frem og tilbage i sadlen og når han bliver uren i tølten så følelse det som om jeg gå lidt op og ned i sadlen, men aldrig fra side til side som jeg har forstået det som man gør i pas.. Må hellere snart få fat i min underviser så vi kan komme igang igen :)


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv at
Forfatter: 
Dato:  05-01-2016 17:48

longere ham over bomme - det tvinger dem i langt de fleste tilfælde i trav i stedet for pas/tölt. Sæt en kommando på traven og ros ham meget, når han traver. Senere kan du så bruge den verbale kommando i longen uden bomme - og evt. også fra ryggen af ham.

Du kan også sætte halvløse indspændingstøjler på ham, der opfordrer ham til at søge ned og hæve ryggen. Men gør det kun, hvis du ved, hvordan man bruger indspændingstøjler, og hvad det er du ønsker at se (dvs. ikke næsen ind til bringen/under lod/osv.).


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider