Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Hvordan ser i ud på jeres ???
Forfatter: 
Dato:  17-02-2015 11:24

Jeg er jo gamle stor heste rytter og sidste hest var 183stg.

Men nu har jeg opfyldt min drøm og har fået den islænder jeg længe har ønskede mig.

 

Men må sige at jeg godt nok skal vende mig til at jeg føler jeg ser meget stor ud på hende.

 

Hun er 138stg og jeg er 173cm. På billede sider jeg på en slags lammeskids sadel. Er jeg for lang/stor til hende?

 

Vil i vise hvordan i ser ud på jeres og skrive deres højde osv.

Billede

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 Mig og min ene "pony"....
Forfatter: 
Dato:  17-02-2015 13:18

Billede

Her er jeg på Fritter han er ca 137 cm i stang og jeg er 169 i stang, men han er også en spinkel lille tingest. Jeg synes også, at jeg ser lidt stor ud på ham, men han er sgu sjov og virker ikke til at lide overlast

 


Med venlig hilsen

 

Eva med Fritter og Dullen - de skønneste islændere ;o)

3
1
Svar på denne tråd
 
 præcis samme højde
Forfatter: 
Dato:  17-02-2015 19:26

Her må jeg lige byde ind, for jeg er også præcis 173 centimeter høj, og min hoppe er 138, så der er da lidt til sammenligning :-)

Det er sjovt, for jeg synes faktisk at din hest ser mindre ud/du ser større ud, end jeg gør på min? Måske er jeg bare mere vant til synet af min egen, måske er det fordi jeg har korte ben?


Et velmenene tip herfra: En god sadel der er kort nok til din hest, og som har en bom, der kan fordele trykket ordentligt på dens ryg, vil jeg nu engang anbefale dig :-) Jeg tilred selv min egen i lammeskindssadel og trykfordelende underlag, men dengang vejede jeg under 55 kg, red kun kortere ture og havde forinden trænet hestens muskler op fra jorden.


Jeg føler ikke at vi er en direkte uharmonisk ekvipage i dag, men min næste hest (/pony...) skal nok snarere være 145-155, det tror jeg ville passe mig endnu bedre. Nu til billeder:

Billede

Billede

Billede

 

3
2
Svar på denne tråd
 
 ligesom dig...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2015 19:59
Følte jeg at jeg var alt for stor til mine små Ismuler. De var 132-137 i stg. og er selv 170 cm høj. Jeg følte virkelig ikke at harmonien hang sammen og derfor købte jeg mig verdens dejligste Rocky Mountain hingst. Han er 154 pt og er 3,6 år. Ville stadig beholde tølten og det gode sind. Så han er mere end perfekt for mig. Desværre har jeg intet billede af hvor jeg sidder på ham.

Umadachi wa wareware no kagami desu!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Det eneste billede...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2015 23:18

Jeg har er dette.

Første gang jeg ligger på ham sidste forår. Der var han mere spinkel og ca. kun 152 i stg.

Billede

 


Umadachi wa wareware no kagami desu!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Rocky Mountain
Forfatter: 
Dato:  18-02-2015 19:23

Hej Tashina

Hvor er han fin,- Hvor har du fundet sådan en henne? jeg var ikke klar over at der var nogen i DK der havde rocky m. heste.

Jeg har kigget lidt på racen, men det tætteste på jeg kunne komme var salgsannoncer fra USA og en avler i Holland, der kun havde føl og 2 års til salg på daværende tidspunkt. Og da jeg ikke rigtig kender nogen der ved noget om racen som kunne vejlede mig, opgav jeg lidt. Så fortæl endelig


Sælges:

Reinmanns Reinning (luksus)sadel, ekstra bred og ca 69 cm lang. brun med egeløv. Med alu-bøjler, fortøj og Reinsmann filtunderlag. Skriv en besked for mere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kender følelsen
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 14:30

Jeg rider lidt på de her to, dog er det ikke mine egne. Jeg føler mig også en smule stor til den sorte som jeg vil tro er omkring 133-135, du hun generelt ikke fylder ret meget, hvorimod jeg på den anden føler mig lidt mere tilpas, hun er ca 138, få cm gør godt nok meget, men som man kan se fylder hun generelt bare lidt mere.

Du skal nok bare venne dig til det :-)

Billede

 

Billede

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Hej Pia
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 15:49

Der er heller ikke mange Mountain Horses i DK, Miloh (min hest), var den første hingst i landet og han er fra USA.

Der findes ca. 450 samlet i EU og derfor er de stadigvæk forholdsvis sjælende.

 

En voksen - og velredet Rocky, er noget pebret i prisen (vi snakker omkring 60.000-120.000), men de unge - og rå koster ca. det samme som en normal Islandsk unghest (ca. 20.000-40.000).

 

Jeg er normalt ikke typen som har nogen favorit inde for hesteracer, da jeg har haft de fleste, men Rockyerne er gået lige i mit hjerte.

 

Gå ind på min hjemmeside her. Der har jeg vedlagt en dansk artikel + en video omkring racen, hvis du vil vide mere. Derudover er der også et link til min facebook gruppe som er salgsside for racen i Europa. Der er nogen fantastiske heste i Tyskland :)


Umadachi wa wareware no kagami desu!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Rocky Mountain Horses mm.
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 21:41

Gitte fra Stald Nordkap i Tversted har da Rockies. Hun har også pasoer og Aegidienbergerer.

Har selv en Paso og Aegidienberger der oppe fra, og de er bare fantastiske.

2
1
Svar på denne tråd
 
 Åh nu ved
Forfatter: 
Dato:  20-02-2015 19:57

jeg da, hvad jeg skal have sparet sammen til - en Rocky Mountain Horse. For susan, hvor er de fine! Jeg er selv 175 cm høj og meget langbenet, så jeg er lidt ked af islændere, der er mindre end 145 cm., men jeg elsker selvfølgelig tölt. RMH'en kan blive rimeligt stor, kan jeg se. 155 cm. ville være perfekt til mig, tror jeg.

Jeg bryder mig ikke om Paso Fino'en eller mix deraf, da de går langsom pas, og det synes jeg simpelthen ikke er behageligt. Er det nemt at skille RMH'ens gangarter ad, eller skal der arbejdes kontinuerligt på at fjerne pastendensen fra tölten som ved mange islændere?


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
2
Svar på denne tråd
 
 RMH svar...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 11:07
Rosenbeck: Ja, Gitte har Rockies, men jeg anbefaler hende ikke, da hun har for mange heste til at tage sig af, men bliver ved med at avle.

Sine: Det er meget forskelligt. En pas skyldes jo ofte ubehageligheder i kroppen og forkert ridning.
Dog kan en Tennessee Walker og Rocky eks. pga af deres bygning gå langsomere tølt end en Islænder. Det skyldes også meget balancen.
Men af min erfaring kommer tølten meget naturligt, når udstyret, musklerne og sædet er i orden :)

Umadachi wa wareware no kagami desu!

1
2
Svar på denne tråd
 
 Fra pas til tølt...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 11:31
Gangartsheste uanset race vil udvise en eller anden form for pas, da det er en del af deres DNA, nogen udviser det dog mere end andre. Det kommer an på gen-opsætningen.
Det gælder om at få hesten så afslappet som muligt og få dem til at arbejde godt i gennem kroppen.
Den her video illustrere virkelig godt hvordan man får tølten frem :) https://vimeo.com/103717272

Umadachi wa wareware no kagami desu!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ang. Gitte
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 12:50

Jeg er ked mine følelser løb af med mig i mit svar før der omhandlede Gitte. Det undskylder jeg.

 

Min opfatteslse fik jeg fra et besøg jeg aflagde hos en, som havde købt en Rocky hos hende og han var syg. Personen som havde hesten sagde der var for mange heste til hvad de kunne tage sig af.

 

Min bedste anbefaling inden man køber hesten, er at man først og fremmest aflægger et besøg hos avleren, så man kan danne sit eget indtryk af forholdende.

 

Jeg vil ikke lægge nogen ud på nogen måde. Men jeg føler mig utilstrækkelig, da Rocky Mountains betyder utroligt meget for mig og at se de ikke har det godt gør mig harm og ked af det.

 


Umadachi wa wareware no kagami desu!

0
2
Svar på denne tråd
 
 Tak for dit
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 14:37

svar Jeg har redet islændere i mange år, så jeg kender godt til udfordringerne ved at have gangartshest og ved at man ikke kan have tölt uden pasanlæg. Men jeg ved jo, at den langsomme pas bifaldes ved nogle gangartsracer, selvom den ikke gør det hos islænderen - netop fordi det ofte er et tegn på stivhed. Det lyder dog som om, at en Rocky har ca. samme anlæg for ren tölt som en islænder og så endnu bedre for langsom tölt? Ikke dårligt Jeg har igennem dit link til FB-gruppen fundet en hollandsk avlers FB-profil - smukke dyr, der ser ud til at have det godt. Nu følger jeg hende ihvertfald, og så må vi se

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Søgen efter Rocky...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 15:56
De eneste Rockies jeg har set passe var dem som blev redet forkert med anspændthed. Prøv at gå op på mit link længere oppe. Der er et link til min fb gruppe med Rockies til salg i EU :)

Umadachi wa wareware no kagami desu!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-02-2015 19:07

Fik lige en til og tag et billede igen, med min rigtige sadelog ikk en lammeskinds sadel. Sne det hjalp lidt mere på lændgen :-)

 

Obs! mig og billeder er ikke venner, så formåder altid og se mærkelig ud :-)

Billede

 


Mor til en dejlig dreng fra d.25/6-08 3380g og 53cm

Elsker ham så meget....



Mor til en dejlig pige fra 22/11-10 3400g og 49cm

Elsker hende så meget....

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nordkap
Forfatter: 
Dato:  27-02-2015 11:43

Taschina (FreeStejler) / Der er desværre en del efterhånden som har rigtig dårlig erfaring ved at købe hest hos Gitte på Nordkap. Der kommer ikke røg uden ild som man siger.


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

2
2
Svar på denne tråd
 
 Fra denkønne side :-)
Forfatter: 
Dato:  28-02-2015 10:08

I skal da lige ha et billede afhende fra den kønne side, hvor hun ikke har kløet pelsen af, fordi hun har haft det for varmt her i vinteren.

 

Billede

 

Billede

 


Mor til en dejlig dreng fra d.25/6-08 3380g og 53cm

Elsker ham så meget....



Mor til en dejlig pige fra 22/11-10 3400g og 49cm

Elsker hende så meget....

4
10
Svar på denne tråd
 
 Forskel
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 11:18

Jeg er 183, og hesten er 136

Billede

 

6
7
Svar på denne tråd
 
 Min lille prut
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 22:28

Her ser i min lille prut. Tritill fra Fredebo på 20 år(nu 21 år)

 

 

 

Billede

 

Billede

 


Har du fået dine vinger

sidder de nu godt nok?

og kan du flyve rundt i luften

med de andre i din flok?


*Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*

5
0
Svar på denne tråd
 
 Min søde Freyja
Forfatter: 
Dato:  06-03-2015 21:26

Billede

Jeg ligner en tumling med strittende fødder på billedet her fra sidste sommer, men jeg arbejder på det :) Freyja er 140 cm., og regnestykket med rytters 20 % af hestens vægt holder kun på et hængende hår, men jeg prøver også at smide nogle kilo. Jeg har en følelse af at have en kæmpe hest under mig. Det er jo dejligt. Freyja egner sig meget bedre til at bære vægt end nogle af de store heste jeg har siddet på i årenes løb. Af hensyn til at jeg er det tungeste til hende, rider jeg normalt ikke mere end 40 minutter ad gangen, og hun får altid 3 fridage om ugen. Det passer også godt med alle de andre pligter jeg har. Jeg har valgt at købe den letteste sadel jeg kunne finde for ikke også at belaste hesten med en tung sadel. Så længe hun kommer til leddet af sig selv og ikke bliver halt eller øm i ryggen, så tænker jeg at vi kan ride videre. Hvis ridningen går ud over hendes humør og helbred, så må jeg droppe ridning :) Jeg vil ikke skifte med en anden type hest.


MEJ

3
0
Svar på denne tråd
 
 2 sider af samme sag
Forfatter: 
Dato:  07-03-2015 10:43

Shagya og Taschina

 

Inden man anklager nogen for noget, især offentligt, er det vigtigt, som et voksent menneske at huske at tingene altid har 2 sider.

Heldigvis har langt de fleste, der har købt hest hos os fået deres absolutte drømmehest og en rigtig god oplevelse.

Der vil altid være få, der ikke kan tilfredsstilles.

At avle og træne gangartsheste er vores livsstil og vi bruger al vores tid og alle vores penge på det.

Sidste år blev vores hårde arbejde belønnet med titlen Europamester på Aegidienberg i Tyskland.

Vi træner og tilrider ALLE heste bidløst og med mest muligt hensyn til den enkelte hests behov. Vores heste tilbringer sommeren i noget af Danmarks skønneste natur på samlet ca 100 Hektar naturreservater. Se evt billeder på min Facebookprofil "Gitte Stald Nordkap".

De racer vi brænder for, er delvist meget specielle og ikke egnet for alle. Derfor er det vigigt, inden man anskaffer sig en sådan hest, at sætte sig grundigt ind i dens behov. Desværre er der købere af vores heste, der har ignoreret dette og nægtet at følge velmente råd fra vores side. Klart er det bagefter nemmere at hænge avleren ud, end at indse egne fejl.

Undskyld, men er ked af at blive hængt ud af mennesker, der ikke engang kender de faktiske forhold...

9
2
Svar på denne tråd
 
 Rocky Mountain plag Moondancer
Forfatter: 
Dato:  07-03-2015 11:37

Taschina,

er det denne skønne fyr, du påstår ikke har det godt og ser syg ud ? Jeg kan berolige dig, han er absolut sund og rask .

Før du hænger mig ud offentligt igen, burde du måske lære mig/os at kende og vores skønne heste

Billede

 

Billede

 

6
2
Svar på denne tråd
 
 sådan ser en 20...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 22:52

Billede

årig islænder ud ...vores første undervisning i spring...ok han var kun 18 på billedet... :)

 


 

Kongur fra Litla-Moshvoli -Top sej ALRID hest

Vikur fra Baverslund - på til at blive ridehest

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 aaallttssåå
Forfatter: 
Dato:  02-06-2015 12:47

familie nielsen du alt for stor den lille pony hun ser rigtig skøn ud men du for stor


hold hovedet højt,..

6
4
Svar på denne tråd
 
 ælarkmsænln
Forfatter: 
Dato:  02-06-2015 13:10

NÅ, og hvem er så den bølle der har smidt sure tomler efter alle de ryttere, personen synes var for stor til den pågældende islænder?

 

Min pony kan altså bære 15 kg mere end den har på ryggen på billedet og stadig overholde reglen om de max 20% af dens egen vægt. Jeg ville nok ikke byde den det, men det er jo en anden sag. Uploadede billederne herinde, for at TS kunne have noget at sammenligne med, så hun selv kunne bedømme om det hun så var "normalt" ift hendes hests og hendes egen højde.

 

Ikke for at anonyme HN-brugere kunne sidde og dømme om de kunne lide mit indlæg eller ej.

3
2
Svar på denne tråd
 
 Jeg vinder
Forfatter: 
Dato:  08-06-2015 14:08

Jeg har fået 4 tomler ned. Jeg må da have vundet en præmie.

 

Tror lige jeg poster et billede mere, og ser om jeg kan slå den.

Ignorér lige at sadlen ligger for langt fremme. Sadelmageren er på sagen. ;)

Jeg har ikke vejet min hest, så jeg ved ikke hvor jeg er på %-skalaen, men det er der måske nogle her der kan se ud fra billedet. :D

 

Billede

 

5
4
Svar på denne tråd
 
 Højde og drøjte...?
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 13:33

Hvor meget har islænderen ændret sig i forhold til højde og robusthed, i tidens løb?

Jeg tænker bare at vi mennesker jo er blevet højere og højere.

Gennemsnitshøjden for mandlige vikinger var 170 cm og 158 cm. for kvinder.

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 20 procent
Forfatter: 
Dato:  27-09-2015 08:18

20 procent reglen er vist både med sadle og det hele og en hest med muskler og i top form det betyder IKKE at jo federe min araber æder sig om sommeren jo mere kan hun bære ,

Var til is tølt i holbæk for nogle år siden og den spinkleste islænder bag en kvinde med en kæmpe røv ud over sadlen og den var seriøst ved at dejse så det ud til i forhold til de andre og flere folk sagde det til speakeren som bare blev ved med at ØFFE i højtaleren at islændere altså kunne bære 100 kg det var de vand til på island hold da op en geralisering der vil noget stakkels heste hvis nogen tror alle islændere kan det


hilsen jeanett

6
2
Svar på denne tråd
 
 Lille mig
Forfatter: 
Dato:  01-10-2015 21:27

Jeg er 156 cm og hesten vel 135 cm men ikke målt kunne nu godt bruge lidt længere ben

Billede

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Min lille pony
Forfatter: 
Dato:  07-10-2015 21:37

Billede


Hun er ca. 132 og jeg er 168. Vi holder os inde for 20% reglen.

2
3
Svar på denne tråd
 
 MIn store pony ^^
Forfatter: 
Dato:  30-10-2015 13:21

Billede

 

Billede

 

Altså, jeg er 155, og min hest er 153, hehe.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Negativ
Forfatter: 
Dato:  16-03-2016 11:26

Jeg kom til at trukke negativ på et billede, det var ikke meningen, jeg ved ikke hvordan jeg sletter det.

Det var nu ellers en smækker lækker isbud med rytter, troede jeg kunne se hvem det var der havde synes negativ om billedet, men nej :(

 


Gotlands Russ

og

Welsh Cob (sec. d)


Tarpans Hanette Gr 61

Petersgaarda Louisiana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min smukke Litfari og jeg
Forfatter: 
Dato:  20-03-2016 23:01

Jeg ser således ud på min. Jeg er 178 cm høj og Litfari er 142 cm (eller noget deromkring..)

Billede

Med sadel

Billede

Uden sadel. Jeg foretrækker dog at ride med sadel på ham, for jeg føler mig ret så langbenet på ham uden sadel. Dertil er hans trav ret så umulig at sidde i uden sadel.. xD

 

They see me rollin' they hatin'....

1
1
Svar på denne tråd
 
 Ljúf fra Nordlund
Forfatter: 
Dato:  22-05-2016 16:22

Jeg er 170 (ca 58 kg) og Uffe er ca 135 i stang.

Jeg føler mig stor til ham og vil gerne smde et par kilo for hans skyld. Træner ham i akademisk dressur, meget for hånd, for at passe godt på hans krop :)

Billede

 


 

-Veo; Veganer og dyreretsaktivist!

 

Stald Nordlund www.StaldNordlund.dk

Tinkeren Coco

Islænderen Halla fra Hejelte

Islænderen Ljufá fra Vestergaard

Islænderen Ljúf fra Nordlund

ICC'en Nordlunds MayDay

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Min skønne gule mule
Forfatter: 
Dato:  29-06-2016 09:21

Jeg er 168 cm og Feldur er ca 140 cm høj.

Vi ser sådan ud. :)

Billede

 

Billede

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Med vinterdresset på ;-)
Forfatter: 
Dato:  18-07-2016 09:08

Billede

 

Jeg er 170 cm og Væna er ca. 140 cm.

Siden billedet er taget er der røget 5 kg, og planen er ca 5 kg mere...


Lene

NU MED ISLANDSK HEST, DV og "PRINSEN PÅ DEN HVIDE HEST"!

0
0
Svar på denne tråd
 
 iiiiii
Forfatter: 
Dato:  06-10-2016 12:39

Billede

 

jg er 175, og ses her på Brandúr, der er 137

2
0
Svar på denne tråd
 
 vægt teori
Forfatter: 
Dato:  16-11-2016 09:03

min teori om islændere og store ryttere er at eneste grund til de bare tæsker derudad ofte med for tunge ryttere er at deres temperement ikke stopper dem----var det en doven hest ville den være tung at få frem med overvægt, men ishestenes sind gør at de går fremad på trods af den store ryttervægt og så tror rytterne at det ikke generer hesten,-

 

Der er rigtig mange som går med for store og alt for tunge ryttere.....og så med udstyr oveni,-

6
0
Svar på denne tråd
 
 Den kan sagtens bære dig
Forfatter: 
Dato:  12-05-2017 19:29

Islændere er bygget til at kunne bære meget;) med mindre du vejer over 100 kg bliver det inter problem for den. Islændere er jo så dejlige heste at de kan bære voksne som børn i samme terræn og tempo. Her er lidt billeder af lille mig på min islænderhoppe;) hun er 145 og heg er 162:P

Billede

 

Billede

 

Billede

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  24-05-2017 12:29

Jeg er selv ca 162cm og hesten er 142cm :)

 

Billede

 


Besøg gerne min facebookside: https://www.facebook.com/bettefarm

 

 

En side om mit lille liv på mit lille landsted 

 

 

VH Ditte :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider