Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Hvor gammel er jeres hopper når i ifoler
Forfatter: 
Dato:  01-12-2014 21:41

Godaften:-)

 

Jeg kunne godt tænke mig at hører jeres syn på hvor gammel en hoppe skal være inden den sættes i fol første gang?

 

Jeg har hørt flere sige at man kan sende den til hingst som 3 års så man får føl i dens 4. Leveår. Men er det ikke lidt tidligt når den som 3-4 års ikke er så udvokset så den kan rides, kan den så gå med føl?

Kan det på nogen måde bremse dens udvikling hvis den får føl i den alder?

 

Håber at hører jeres tanker på området:-)

 

mvh. Trine


Vi har en ledig boks

Se vores hjemmeside: www.ryttertilrytter.dk

Dækkenvask, salg af foder og tilskudsprodukter samt staldartikler.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 5+ års
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 23:07

Her er mine tanker

 

Jeg ifoler aldrig før jeg ved hvad hoppen indeholder, det er simpelthen for dyrt at ifole en hoppe der viser sig at være uinteressant som avlsdyr. Derfor er de altid 5+ og derfor også klar fysisk.

Hvis hoppen er stor og veludvilklet samt får tilført nok foder til der både er energi til hende og følets vækst, har ifoling som 3-års normalt ikke nogen indflydelse på hoppens udvikling. Har dog set nogen kedelig tilfælde hvor folk ikke tog de nødvendige hensyn.

 

Den største risiko ved at ifole som 3-års er belastningen på hoppens bækken/hofte og ville derfor personligt aldrig satse på en sådan hoppe som fremtidig ridehest. Skævheder og skader i bækken/hofte er ofte meget svære at stabilisere.

 

Skal hoppen bare gå i avlen, kan jeg godt forstå nogen fristes til at trække et føl så tidligt som muligt!

0
0
Svar på denne tråd
 
 2 års!!
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 20:49

Da jeg for nogen år siden var på udkig efter en avlshoppe, var jeg ude og se på en der var blevet ifolet som 2 års. Jeg tror dog det høre til sjældenhederne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 2 års!!
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 20:57

Da jeg for nogen år siden var på udkig efter en avlshoppe, var jeg ude og se på en der var blevet ifolet som 2 års. Jeg tror dog det høre til sjældenhederne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 4 årige
Forfatter: 
Dato:  22-12-2014 19:24

Jeg kender en til flere som ifoler deres hoppe i en alder af 2 år det er sku synd og det er en da store steder som gør dette .jeg ville aldrig udsætte min 2 års for så stor belastning og jeg syndtes det er dyrplageri ikke at vente til den er minimum 4 år.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider