Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 hvordan tilrider de på island
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 18:51

Jeg rider en importeret islænder, en rigtig dejlig basse som jeg holder rigtig meget af og virkelig har brugt laaang tid på at bygge noget tillid op, det eneste der fanger hans interesse ved mig er at har god bidder i lommen.

 

nu høre jeg tit om nå ja men han er jo tilredet i island så forstår man bedre hans måde at være på altså hvis han er i round ben stiller han sig altid med rumpen til og ignorre mig, og fare sammen nå man presser ham frem og så er der 180 i timen frem. han er blevet bedre til at sænke tempoet men er stadig fløjtende lige glad med mig, savner noget kontaktmed ham uden at han ligner en der banker ham hverdag.

 

men hvordan gør de så i island?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er meget forskelligt...
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 22:29

- nogen steder gør de et ok stykke arbejde og andre steder tilrider de stort set ikke - de hopper bare op og ser hvad der sker - skulle det resultere i lidt rodeo-hop eller en meget hurtigt galop-tur, så tager man den oplevelse med! Generelt er fokus på at hesten hele tiden sørger frem, stop-knappen er knap så vigtig i den indlendende fase... - men de har så heller ikke en motorvej lige om hjørnet, som vi andre har! Der bliver lagt meget vægt på at hesten er selvgående, nogen gange i en sådan grad, at hestene slå autopiloten til og nærmest forsvinder ind i sig selv.

 

På island er de heste der bliver avlet til salg mere en produkt, end heste er her hjemme, hvilket betyder at der ikke bliver brugt "unødvendig" tid på den enkle hest. Heste her i dk, selv fra de større steder er vant til lidt daglig omgang og kontankt med mennesker, på island er den kontakt mere resultat orienteret, hvilket også gøre heste mere "kølige". Et sted jeg arbejde for små 10 år siden, fik de en henvendelse fra en dansker angående om de havde en sød lille familie hest til salg - og selvfølgelig havde de det. Så der blev bestilt fly til en uge efter og hentet en unghest ind fra marken der så lille, sød og rolig ud - jeg tror bestemt ikke køber havde regnet med at få en hest ned der maks. havde haft rytter på 5-6 gange. Dette var ikke for at snyde køber, det var bare den tid der nu var "råd" til for heste i den prisklasse. Og så skal man også huske at på island kan stort set alle ride - ikke nødvendigvis at det ser godt ud - men det er en naturlig del af deres kultur, og derfor kender de ikke til nervøse og forsigtige rytter, som en stor del af fritidsrytterne er her i d -, i mere eller mindre grad.

 

Desunden påvirker den store omvæltning med at komme her ned også hestene og kan efterfølgende giver nogle voldsomme stress reaktioner.

 

Jeg har arbejdet med mange importeret heste og forstå udemærket hvad du mener med at mangle kontakt - hvor længe har du arbejdet med denne fyr?

Jeg vil i hvert fald råde dig til at droppe alt form for "væk" fra mig arbejdet - for det har han helt sikkert fået rigeligt af på island. Han vil få meget mere interesse for dig hvis du benytter "kom til mig" arbejde. Jeg starter altid med at installere et kom hen til mig tegn før jeg driver hesten nogen som helst steder hen - og starter med kun at bede om et skridt væk og så tilbage til mig. Jeg synes også det er en fornøjelse når man er ude til stævner at have en hest der sørger en og holder fokus fordi den har lært at det er hvad jeg ønsker af den.

Alt muligt horsemanship-halløj og jeg skal være leder-pjat er fuldstændigt overflødigt, hvis bare man starter ud med at lære sin hest at det er trygt og stress-frit når den holder fokus og samarbejder.

 

Når man arbejder med en hest der har lukket af over for mennesker, som din is-fyr nok lidt har, bliver man nød til at gøre en lidt ekstra indsat for at vise hesten at man gerne vil den, og det gør man altså ikke ved at sende dem væk.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jullebassen
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 11:58

ja jeg kunne ikke være mere enig med Jullebassen.

 

jeg er selv næsten lige kommet hjem fra Island, hvor jeg har arbejdet i stald.

 

 

når hestene gøres ryttervante, (ihvertfald på det sted jeg var) bliver de bundet MEGET stramt, til staldinventaret i stalden og så får de sadel på, og derefter sætter man sig op.

 

hesten tør hverken at gå frem eller tilbage, da den så ellers er bambi på glatis, på staldgangen.

 

på island, er hesten ikke et "hyggedyr" eller "kæledyr" som her i DK. på island, er det en "vare" i mangel på et bedre udtryk, der kan sælges for den rigtige pris.

 

det er ihvertfald nogenlunde den oplevelse, jeg har fået efter at have passet heste på island. Jeg var dog kun et sted, så det kan sagtens være, at det er anderledes andre steder på Island, men jeg tvivler. ;)

 


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

1
1
Svar på denne tråd
 
 Margueritten
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 13:33

Den med staldgangen er helt obligatisk - mange steder foregår opstigningen den første del af tilridningen altid på staldgangen, da man udnytter at hesten ikke kan bevæge sig. Det bliver så efterfulgt af en ellers spændende tur ud af stalddøren og ud i det fri..... - hvor alt kan ske! Der ingen tvivl om meget af den træning der sker på island udelukkende går "godt" fordi de har med små venlige heste at gøre, der er ekstrem gode til at "rette ind".

 

Jeg synes personligt trænings forholdene er lidt barske der oppe, og jeg har måtte sige fra mange gange, fordi der simpelthen er ting jeg ikke vil byde en hest...... - men jeg vil dog stadig heller være en islandsk hest på island, end et svin i en dansk svinestald, for synes da klart de behandler deres "vare" bedre end vi gør....

2
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 20:32

syns det er spæændende at vide hvor bassen kommer fra og evtuelle forhold. han er ikke min desværre men er helt væk iham han er bare ynglings dyret. der er 4 heste ialt og jeg rider to af dem de to ndre er en hoppe og en vallak og vallaken er ikke helt tilredet endnu, han er monster bange for alt hvad der har en motor. og går kun ture med ham når jeg har tid ellers står alle heste bare og hygger sig og jeg rider primært garri da han er bedst på benene og den anden render og falder om bitte små ste eller sin egen ben og efter et styr på hende er jeg ikke ret glad for ride hende.

 

må men bassen hedder garri og er redet fast af en pige på island så købt ejeren garri og fik ham til dk for måske 6 år siden. og jeg har redet ham i ca 5 år. i starten var han meget nervøs altså man skulle ikke rør meget på sig før ham var afsted. dette har jeg trænet med lang skridt ture og for lange tøjler bare ren hygg.e det har hjulpet meget, men fugle der pludseli letter pga os der kommer ridende eller hjorte der kommer kan godt gøre ham forskrækket. det sværste er lyde (grene der rammer min jakke) det får ham altså til at løbe men han løber højst 500 meter så slapper han af igen. og det sker meget sjælndt indtil idag :-(

 

jeg har først for nyeligt afprøvet det med god gidder fordi jeg læste et sted at det ikke var godt at gi godbidder da hesten så bare vil begynde at snappe ud efter en. men jeg ville alligevel prøve det for at få hans interesse og det hjælper lidt han kigger mere på hvad jeg laver når jeg feks skal spænde gjorden. og når trensen skal på håber han inderligt på der kommer en godbid og bliver en smule skuffe når det "bare" er et bid.

 

 

han går stadig fra mig når jeg hente ham ind fra fold men ikke ret langt så står han stille. også for han en godbid og ros. jeg har alt kløet dem i bpanden som et slag nus det er kun garri og den yngeste i flokken der syns det er fedt.

 

jullebasse - hvordan installere jeg "kom til mig" for jeg vil heller ikke bruge "væk med sig" fordi de ser sku mere skræmte ud af det og det er jo ikke fedt, det gir meget mere når man kan se nysgerrigheden i deres øjne. Det tætteste interesse jeg faktisk har fået fra ham var en gang hvor jeg satte mig på en bænk for at holde en lille pause så kan han heeeelt hen til mig sikker for at tigge men han stod bare og stod (det var før alle god bidderne kom ind i billedet) det varmede mit lille heste hjerte

 

jeg har også prøvet en lille bitte smulige med klikker træning og det går faktisk godt. men han bidder i target istedet for at røre det. så skal lige tænke over hvordan jeg får det væk.

 

jeg red ham idag og det fint med at hente ham og ride i 20 min. men så tog fanden ved ham to gange sikkert fordi jeg havde pisk med den er han ikke fan af og det er sjælndt jeg rider med den.. så væk med den for ham går fint frem og er noget af en brummer især i tølt. Det skal også siges at jeg er hygge rytter og ikke andet men vil rigtig gerne lære at ride bedre så har fudet en bane samt underviser som er rigtig god syns jeg. og vi er startet helt for fra så det er øvning af start stop og gøre ham mere smidig og bygge muskler op.

 

julebassen jeg er rigtig lad for dit svar håber du får et lille indblik i hvad han er for en

 

og tak til jer andre også

 

kh vicki

0
0
Svar på denne tråd
 
 svedige heste
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 14:58

hvad så med nå de har været ude og ride på denne års tid og hestene ikke er klippet. de klipper dem vel ikke .?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lyder på dit indlæg....
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 19:25

som om du rigtig gerne vil ham - hvilket jo er et rigtigt godt udgangspunkt for at i kan udvikle et fantastisk samarbejde

Når du har arbejdet med ham i 5 år og stadig synes du mangler noget kontakt og interesse fra hans side, er det i hvert fald et rigtig godt tidspunkt at stoppe og prøve noget nyt, for så er det jo tid til at i begge begynder at få mere ud af jeres samarbejde - undervisning er en rigtig godt start!! Jo mere præcis og blid du bliver med dine hjælper, jo mere opmærksomhed vil han begynde at give dig både fra ryggen og jorden - så dejligt du er kommet igang med det

Jeg bruger rigtig meget det at klø hesten som motivations middel for at den skal komme hen til mig og være sammen med mig. Under manen, foran på bringen eller baglår er ofte steder der kan få hestene til kravle op på ens fødder - og jeg mener virkelig at klø, altså ikke noget nus - der skal bruges krafter. Hvis hesten er meget følsom over for sin krop og berøring af denne, starter jeg ud med lidt godbidder som motivations middel, men synes generelt kløing giver en bedre kontakt.

For at kunne installere "kom til mig" skal du starte med at finde et område hvor i kan være neutrale sammen = et sted hvor hesten ikke føler sig presset af dig, men dog er opmærksom på dig og så arbejde dig hen imod at du kan tage denne "tilstand" med dig i alt dit arbejde med hesten - ved godt det lyder lidt flyvsk, men hesten bliver nød til at føle sig tilpas i dit selskab, hvis du vil have den til at søge det.....

Prøv med et tov i grimen og se om du kan finde en position hvor i kan bevæge jeg omkring i takt sammen - de fleste heste foretrækker omkring skulderen med 1-2 meters afstand - men lyt til ham.....

Og så spørg din underviser om hun kan anbefale nogle ting du kan lave med ham fra jorden, som vil styrke jeres kontakt, for det at have en god kontakt med sin hest er også vigtigt for selve ridningen

 

Angående svedige heste, gør de som os - klipper og bruger dækner efter behov, men da deres rideheste står inde de fleste af døgnet timer (nogen steder er de kun lide ude og rulle sig efter en ridetur) samt bliver redet kort og effektivt, er der sjældent behov for klipning af almindelig trænings heste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jullebassen
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 10:26

jeg tror slet ikke vi er uenige på noget punkt.

 

Der er virkelig en anden tilgang til hestene på Island, end her i Dk.

 


mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

 

 

¤BLLSL¤

 

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

 

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd
 
 julebasse
Forfatter: 
Dato:  10-11-2014 19:17

altså idag f.eks tog jeg ham i round pen og lod ham skridte i runder.. inden da ham jeg kun lidt striglet det værste snavs af også begik vi os mod roundpen. der slap jeg ham og han tullerede efter mig og så lige så pænt. indtil jeg sendte ham afsted.

 

i starten stormede han afsted, men han tager det stille og roligt nu. han er simpelthen så skøn. gid han var min.. men det er han næææsten også. det er kun mig der rider ham.

 

Jeg må prøve at spørge min underviser. for det kunne nemlig også være fedt med arbejde fra jorden. har prøvet med lidt klikker træning men han napper efter target, istedet for at røre. så vi holder pause med det. du virker rigtig dygtig julebasse. så jeg håber det er ok hvis jeg spørger dig lidt via PB. når jeg støder på ting jeg ikke kan finde svar på.

 

overvejer også at købe sidepull. men ved ik rigtig om jeg tør.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider