Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Min hest løber med mig
Forfatter: 
Dato:  01-09-2014 12:48

Hej. Jeg har en dejlig islændervallak på 13 år, som er fuldstændig ukompliceret i alt omgang, både fra jorden og ridning. Men nu er han begyndt at løbe med mig, øv øv!! Vi rider steder, som vi har redet 100 gange før, pludselig stivner han, bliver bange vender om på en tallerken og løber som død og helvede. Jeg kan ikke dreje ham af eller på anden måde stoppe ham før han gør det selv. Det er meget farligt, da vejen med trafik ligger lige i nærheden. Sidste gang han gjorde det trak jeg ham forbi det "farlige" og han pustede sig op som om han så spøgelser, normalvis ikke bange for nogen ting. Jeg har overhovedet ikke mistanke til, at der er noget der generer ham, men tror nærmere at han tager røven på mig.....desværre. Er der nogen, som har erfaring med heste der vil løbe? Jeg tænker at ride han lidt på bane det næste stykke tid, da jeg er blevet lidt bange og spænder nok også på ham, hvilket han jo godt kan mærke.

jeg kan være bekymret for at han har fået smag for desværre:o(

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dårlige tider
Forfatter: 
Dato:  01-09-2014 21:53

Dårlig periode, sker af og til, han vender sig af med det hvis du tager ham i grime og traktov og går en daglig tur der hvor han er bange. Tro mig. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-09-2014 13:08

Jeg synes det er en dårlig ide bare at hengive dig til banetræning. Det vil sidde i dig, og din hest vil helt sikkert huske stedet, hvis du ikke får problemet løst. Du udsætter det bare...

 

Jeg synes det lyder som en god ide at ride din vanlige tur, men hoppe af og trække forbi. Du kan eventuelt trække et par gange frem og tilbage hver gang, du kommer til stedet, her i starten. Så kan du prøve at trække forbi stedet, trække tilbage og så ride forbi det. Det vil helt sikkert også hjælpe dig, hvis du kan få en anden til at ride med dig på tur.

 

Der kan sagtens have været noget, der har forskrækket din hest. For noget tid siden sprang der et rådyr ud i hovedet på min hest, og han var mistænktsom overfor den skide busk den havde gemt sig i, i et halvt år efter. Men mindre kan også gøre det oppe i deres små flugtdyrshoveder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 mineralbalancen
Forfatter: 
Dato:  03-09-2014 00:15

Hvis din hest har gået på sommergræs, kan det meget vel være mineralbalancen den er gal med.

Prøv at søg på bruger: "Indigo" som har en masse viden og indlæg om mineraler.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Mette
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 11:42

Jeg er enig med Mette at du rider ud med en anden rolig hest og erfaren rytter i et stykke tid. Det vil give ro til dig og din hest. Forlang at din hest hører efter og prøv at ride den i cirkler i stedet for den stikker afsted. Hvis du slet ikke kan styrer den, ej heller i cirkler, ville jeg få en dygtig underviser ud og få hesten indunder hjælperne og få styrket din selvtillid.


Lea Grove

Kommunikation er grundlaget for rytter og hest imellem

http://www.hesteinstituttet.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 træn one rein stop
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 20:27

Hej, jeg har meget gode erfaringer med at træne one rein stop på alle heste, særligt nervøse. Eyjolfur Isolfson har noget om det på den ene af hans tre videoer men du kan garanteret også finde nogle youtube videoer om emnet (søg evt. Pat Parellis - han er god). Det er en god ide at træne det med rebgrime fra jorden, herefter hovedtøj og så herefter fra skridt. Hesten må gerne flytte sig til at starte med (du skal bare følge med). Målet er at kunne ride i en blød fremadsøgende trav (let sæde) og kunne stoppe hesten med one rein stop (du ånder ud, sætter dig dybt ned i sædet.) One rein stop har en rigtig positiv psykologisk virkning på hesten da den ikke kan stive sig, når du bøjer den i halsen og den er derfor perfekt til en panisk hest. Husk at du først giver slip når hesten står stille. Jeg har redet mange problemheste og har aldrig haft en hest jeg ikke har kunne stoppe på den måde.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Forberedelse
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 23:55

Da du er blevet bange og utrygnår din hest løber med dig, er der forskellige ting du kan træne der hjemme på ridebanen som kan få dig til at mestre situationen i stedet for at bare sidde febrilsk på en hest der løber. Træn disse øvelser og vær forberedt på det utænkelige:

 

- træn dit one rein stop, som lokp beskriver ovenfor og træn det så godt at det for hesten bliver en automatisk repons, når i skal stoppe.

 

- Øv dig i at hoppe af, hvorsomhelst og når som helst. Ofte har vi som ryttere en tendens til at blive siddende på hesten i en panik situation og klare os igennem strabadserne. Når skaden er sket og vi er faldet af er den første tanke tit:"bare jeg dog var hoppet af". Øv dig i at stoppe hesten med one rein stop og hop af! Hop af i det du får tanken ikke efter ;)

 

- Når du kan dit one rein stop, så få en hjælper til at lave nogle udfordrende situationer for dig. f.eks ved at stå med en pind med en plastikpose på, som hjælperen så vifter med. Rid forbi og øv dig i at stoppe hesten og hoppe af. øg sværhedsgraden efterhånden.

 

- Rid med en anden forbi det sted hvor hesten bliver skræmt og test nu dine nye færdigheder, som i øvrigt også virker andre steder. ;)

 

Held og lykke med træningen!


Underviser i Natural Horsemanship.

Se mere på http://www.hestepaedagogen.dk

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider