Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

 Kan jeg være sikker
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 21:16
på at Dúfa får et musegråt føl ?? Hingsten er Frami fra Stald Strumpa.
Jeg har hele tiden taget det for givet men efter at have fulgt med i denne debat, tør jeg ikke tagw noget for givet mere !! :-D

For fanden da, jeg kopierer url-adressen.. hvorfor virker lortet så ikke grrrr..
Håber du gider ulejlige dig ind på min præ. og kigge på billedet hvor han bedaækker hende, der er ret tydeligt at de er ens..
Tinne (Duvsen) >o<hagedorn1@hotmail.com
0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 21:46
Gi hende til mig, så behøver du ikke at bekymrer dig om det! :0)
Jeg er helt vild med mussegrå ismuler!
Du har en meget stor chance for mussegrå da begge forældre er mussegrå.
Alle de procentvis chancer holder jeg mig fra, men jeg vil sige du er rimelig sikker.
Med venlig hilsen Karina.

Prøv en Islænder!
{> Du vil garanteret syntes det er skide skægt! {>
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja hvor sikker....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2004 09:00
kan man aldrig være sidste år foelede annas hoppe, der er sortbroget, med sorte el. sortbroget forfædre så langt vi overhovedt kunne søge til bage, hingsten var sort med kun sorte stamfædre.......


Hurra.... hun fik en rød hingst, vi prøvede at bytte den med den røde hoppe der også skulle fole... men nej den var god nok Húen er RØD.... men sød.

Så sikker nej....
Line K. Jeppesen
Stald Ankerly
0
0
Svar på denne tråd
 
 Utydeligt billede..
Forfatter: 
Dato:  18-02-2004 09:56
Men Frami er jo ligeledes musblak...

Nå til genetikken:

Der er 75% chance for blak.

Blak er dominant, så med de to forældre er kombinationerne som følger:
Hver forælder har en blak og en ikke-blak allel

Blak hp + ikke-blak hg = blak føl
Ikke-blak hp + blak hg = blak føl
Ikke-blak hp + ikke-blak hg = ensfarvet føl
blak hp + blak hg = homozygot blak føl (dvs. kan udelukkende give blak afkom)

Mht. grundfarve. Det er ikke så sandsynligt, at forældrene har dominant sort som grundfarve (altså EE).

Hvis vi forudsætter at de begge har Ee - altså sort allel + rød allel, er der 25% chance for rød grundfarve, hvilket betyder noget hen i retning af 18,75% chance for rødblak og 6,25% chance for ensfarvet rød.
Der er tilsvarende 18,75% chance for ensfarvet sort.

Jeg prøver lige at være lidt mere overskuelig:

Musblak: 56,25 %
Rødblak: 18.75 %
Ensfv. rød: 6,25 %
Ensfv. sort: 18,75 %

Men igen: Hvis een af forældrene har EE istedet for Ee, så er der 25% chance for ensfarvet sort, 75% chance for musblak.

PJ

Being normal is not necessarily a virtue - it denotes a lack of courage!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Susan farver hjælp
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 15:02
var det sted jeg troede indlægget kom ind under... Ja øvelse gør mester.
PJ : Er der et sted jeg kan finde ud af om der er een af dem der har EE/Ee ???... Jeg ville godt nok glo hvis der kom et rødt føl ???. Det er noget jeg synes er sjovt at vide, men i det øjeblikføllet er der, betyder det jo ikke en hujende fis hvilken farve det har..
Tak for svarene..
Tinne (Duvsen) >o<hagedorn1@hotmail.com
0
0
Svar på denne tråd
 
 Duvsen..
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 17:09
Det er ikke så sandsynligt at nogen af dem er EE.
Der er vistnok kun en enkelt hingst i DK, der er mistænkt for at være EE, Töggur.

Og da Frami ikke har afkom, ved vi ikke om han kan give andre farver.

Har din hoppe haft føl?

EE er ret sjældent hos ismulerne fordi de er sådan en sammenblanding af farver og der så vidt jeg ved ikke er nogen, der har farveavlet på EE - hvorfor forstår jeg slet ikke, for en helt sort hest er da den smukkeste farve overhovedet. :-)

PJ

Being normal is not necessarily a virtue - it denotes a lack of courage!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til PJ
Forfatter: 
Dato:  21-02-2004 00:54
Nej hun har ikke haft føl før... Jamen der er jo ingen af bedsteforældrerne der er røde ????? Når du skriver ensfarvet sort, så mener du SORT og ikke sådan typisk sort/brun vel ????
Tinne (Duvsen) >o<hagedorn1@hotmail.com
0
0
Svar på denne tråd
 
 Duvsen...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2004 01:04
Det gør ingen forskel om den er sort-sort eller sort-brun - det er en andet lille gen, der sørger for at hårene lettere lysnes af sollys.

Sortbrune og sorte heste har -E som grundfarve og Selvom man har fået sorte heste i et par generationer, så betyder det bestemt ikke at hestene har EE (homozygot sort)

Man kan lave masser af sorte heste på Ee x Ee - idet der er 75 % chance for fænotypisk sort - men også 75 % for genotypisk sort/rød + rød.

Det ville bare være ret usædvanligt - men ikke usandsynligt - at en af forældrene var EE...

PJ

Being normal is not necessarily a virtue - it denotes a lack of courage!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  31-05-2015 23:11

Fandt lige denne ældgamle tråd, og vil lige tilføje at Dufa fik et musegråt hingsteføl og det gjorde hun igen 2 år efter med Lettfeti som faren

Hun har fået endnu et musegråt hingste føl hos den nye ejer :-D


Lev livet her og nu

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider