Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Handel og halt
Forfatter: 
Dato:  19-05-2022 20:59

Hej Hestenetter

 

Vi købte pony slut januar altså knapt 4 måneder siden. Jeg har flere gange tænkt om han var lidt uren i traven når min datter startede med at trave men er hver gang blevet enig med mig selv om at det var der ikke, men måske fordi han blev redet mere varm.

Nu i sidste uge var han dog tydeligt halt mandag, hvor han nikkede hovedet ned for hvert skridt i trav på den ene volte men knapt så meget på den anden. Så selvfølgelig ingen ridning der. Dagen efter skulle de have undervisning og jeg snakkede med underviser, vi prøvede ham af og han gik fint, så undervisning tirsdag og almindelig ridning resten af ugen. Skovtur, små spring og let dressur. Tirsdag i denne uge skulle hun atter have undervisning og så var den pludselig gal igen. Nøjagtigt det samme. Underviser tjekkede ham uden sadel og rytter og der var han stadig halt men mindre. Han var hverken varm eller hævet så ingen åbenlyse grunde.

Vi står på et større ridecenter og næsten alle jeg snakker med siger "dyrlæge nu". Jeg er måske mere til lige at prøve at give ham ro og så se. Jeg har dog bestilt tid til en lameness undersøgelse, men synes egentligt selv det er lidt overdrevet. Men er det bare sådan man gør..?

En af dem jeg har snakket med har dog sagt at det bare er med at få undersøgt samt at jeg skal informere sælger, for det tilfælde at der er noget, for halt på den måde er ikke normalt. Det kan jeg jo også godt se.

Men her kommer så endnu en tvivl, for vi har købt pony fra erhverv (cvr nr.) og manden er desuden advokat så han forstår jo nok at sikre sig selv. Vi har fået klinisk handelsundersøgelse som han gik glat igennem og blodprøve men har fravalgt røntgen. Så er der overhovedet noget at komme efter når vi køber af erhverv og fravælger røntgen? For hvis ikke så kan vi da lige så godt give ham en pause og se før vi kaster penge efter dyrlægen.

Og vi var meget bevidste om at fravalg af røntgen kunne have konsekvenser, det er bare når andre siger "gør det, gør det" så bliver jeg i tvivl om der mon er noget at komme efter.

Nogen der er godt inde i regler?

Mvh. Gitte

 


Karma is a bitch - so I don't need to be

0
0
Svar på denne tråd
 
 Først årsag, tag konsekvens bagefter
Forfatter: 
Dato:  20-05-2022 08:42
Uanset reklamationer og så videre.

Du er nødt til at starte med at finde ud af, hvad problemet er.
Simpelthen, fordi din næste handling afhænger af, hvad årsagen er.

Derfor - find dig en dyrlæge, som du stoler på.
Dels faglig kompetent.
Dels, etisk kompetent.

At være i tvivl og se an, det har du prøvet, og det har ikke løst noget.
Dels, du er stadig i tvivl.
Dels, det kan holde en skade ved lige, så nogle skader bliver meget langtrukne, evt kroniske!
En let forstuvning kan gå over af sig selv med et par ugers ro - men, holdes ved lige ved fortsat brug, re-forstuvninger, og så blive kronisk.
Det, at I har redet på en pony, hvor i tænkte, der er noget, i vidste ikke hvad, det får mig til at tænke "førstegangsejer, ikk?"

Jeg er helt almindelig hospitalslæge - og det er sgu da fedt IKKE at kigge på prisskilt, eller patienters betalingsevne, når man vælger udredningsplan og planlægger behandling.
Men, med dyr er det betaling ved kasse 1, evt får du penge retur af en forsikring.
Så, medmindre du hurtigt finder årsagen sammen med dyrlægen, så skal du faktisk tage stilling til, hvor mange ressourcer du har råd til at bruge på udredning.
Men, jeg ville stoppe udredning.
Finder i en tydelig diagnose, kan I lave plan for behandling, genoptage træning, osv.
Finder i ikke en oplagt forklaring, så ville jeg lade dyret stå indtil videre.

Jeg havde spurgt seges til råd ift reklamation.
Min retfærdighedssans brokker sig.
Du har købt et dyr, som var klinisk sund og rask, opdagede efter tid at den var småhalter, trak på skuldrene, red videre.
Hvis dyrlægen finder en seneskade og gammel ejer tvinges til at tage et dyr tilbage, som var rask ved handel, så vil jeg tænke på en kær veninde, som er advokat.
"det er lovgivning. Jura og retfærdighed er ikke det samme."
2
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  20-05-2022 10:31

Hej Doctor Who

Tusind tak for dit flotte og uddybende svar. Det hjælper mig lidt.

Jeg forstår godt nok ikke helt hvorfor du skriver ca. midt i at du ville stoppe udredning...

Nu ved jeg ikke om det er måden jeg skriver på, men vil godt lige præcisere at det altså ikke er sådan at vi har redet en haltende pony. Vi står også på et større ridecenter hvor vi nok skulle få det at vide hvis vi gjorde noget der ikke var i orden. Tror måske bare jeg er ret god til at se selv meget små uregelmæssigheder og ret dårlig til at sortere dem efter relevans. I hvert fald er jeg mange gange blevet underkendt at andre langs barrieren, og ikke kun uvidende forældre, når jeg synes jeg har set noget..... Men måske jeg bare er god til at se noget andre ikke kan og jeg virkelig har haft ret hver gang jeg har mistænkt en hest var halt og vi faktisk har redet en småhaltenden pony.... Undskyld...sidespring.

Og tja jeg er førstegangs ponymor. Har haft hest i mange år men det er også mange år siden. Det var ligesom nogle andre standarder der var dengang synes jeg, eller måske bare et andet miljø jeg var i. Og i øvrigt en stor gammeldags robust oldenborg der aldrig fejlede noget som helst.

Mvh. Gitte

 


Karma is a bitch - so I don't need to be

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og forresten..
Forfatter: 
Dato:  20-05-2022 11:11

Jeg kan sagtens følge din retfærdighedssans. Den har jeg også selv. Kunne aldrig selv drømme om at sælge en hest på falske forudsætninger, så jeg ville godt nok være ked af at stå som sælger og få en hest retur på noget jeg ikke vidste.

Havde bare lidt dårlige oplevelser med sælger til slut i handlen og jeg er her bagefter ikke i tvivl om at jeg var alt for godtroende og blev godt snydt. Så det ville faktisk ikke undre mig hvis der var snydt med hestens helbred også.

Men det sagt så er vi meget meget glade for vores pony.

Og så er jeg altså lidt ked af hvis jeg bliver opfattet som sådan en der bare trækker på skuldrene og rider videre... Jeg tror altså mere jeg er den der overforsigtige type hvor intet kan blive godt nok til vores pony...

 


Karma is a bitch - so I don't need to be

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ang pris på udredning osv.
Forfatter: 
Dato:  22-05-2022 01:08
Her i DK så har patienter og læger intet direkte at gøre med afregningen.
Men med dyrlæge betaler man kontant for enhver ydelse.
Selv simple småting løber hurtigt op.

Fx en af vores venner har en hund, hvor en brystkirtel er hævet.
Udredning og operation - de har brugt 22.000 kr den sidste måned på en 11 årig hund (som ellers er glad og frisk.)

Jeg har en veninde, hvis hest fik kolik. Det var nødvendigt at indlægge.
2 døgn indlæggelse, uden operation (dyret blev hurtigt for dårlig, og blev akut aflivet) kostede over 30.000 kr.

Hvis pony er småhalt, og det er uklart hvor længe det har stået på, så kan du være heldig at
- udredning viser objektive tegn der passer perfekt til forløb, skaden kan hele op, dyret reagere som ønsket på behandling.
- dyret har noget, som kan være en skade, der er et par uger gammel. Eller, det kan være spor efter noget som skete for mange år siden og som ikke påvirker noget.
Behandling forsøges, virkning, øhm, det afhænger af øjnene der ser om det har været effekt eller ingen effekt, eller om det er tilfældige udsving af symptomer fra en anden skade?
Hvis sygehistorie + objektiv undersøgelse evt UL eller rtg og beh effekt (eller mangel på effekt) ikke passer sammen - hvad så? Vil du udrede forfra, eller??
Det er de inkonklusive udredningssvar, som er rigtig, rigtig dyre på lang sigt.

Derfor - vælg altid FØR du går i gang, hvor langt du vil gå.

...
Dernæst.
Du skriver, at du er overforsigtig, barriererytterne mener ikke der har været noget, men hver gang du tænker den er gal, så er der også noget.
Øhm.
Hvis du er overforsigtig, så vil du ikke finde "ægte tegn på problemer" hver gang. Hvis du er overforsigtig, så vil en ret høj del af dine mistanker være falske alarmer...

Anyway.
Start med at finde ud af, hvad der er galt.
Spørg seges, om om hvordan du står.
Tag en beslutning bagefter.
....

Hvis sælger har snydt dig - så, igen.
Vælg dine kampe på forhånd.
Reklamere du, og har du vundet på forhånd, så tag sagen.
Reklamere du uden odds for at vinde, så spar energien på forhånd.
- Hvis pony ikke er en hyggepony men middel værdifuld (forsikret) konkurrencehest, så er spørgsmålet - hvad kan gamle ejer gøre , hvis de tvinges til at tage den tilbage? Vil du bakke ud, hvis gamle ejer siger "okey. Handlen går tilbage. Jeg ringer lige til DAKA og bestiller afhentning, så den kan blive aflivet, jeg kan jo ikke søge den nu. Ved du hvor dyrlægen helst skal lægge dyret"?
Hvis du har det skidt med det, så er det igen "vælg dine kampe med omhu".
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-05-2022 01:15

Jeg er langt hen ad vejen enig med Doctor Who. Få ponyen halthedsundersøgt.

Gør dig selv den tjeneste at køre den til et hestehospital, hvor de har mulighed for at lave en grundig udredning, inklusive blokader, scanning og røntgen, alt efter, hvad der er behov for. Også gerne et sted, hvor de har en Lameness Locator - et elektronisk værktøj, der er en stor hjælp i diagnosticeringen. Det lyder umiddelbart dyrt, men oftest kan dyrlægen udrede hesten og gå i gang med en behandling på samme dag. I længden bliver det billigere end at få en dyrlæge ud, der konstaterer, at hesten er halt, bliver nødt til at aftale et nyt besøg, hvor han har en scanner med, og måske et tredje besøg, hvor der han tager røntgenapparatet med.

Det er også meget populært at få diverse "behandlere" til at se på en halt hest, før man kører den til udredning. Det kan også blive en dyr affære, der alligevel ender med et besøg på et hestehospital. Massører, hestefysioterapeuter, KST-nehandlere og hvad der nu ellers er, har helt sikkert deres berettigelse, men de kan ikke, og må ikke, diagnosticere en halt hest. De kan muligvis behandle diverse ømheder og spændinger, men det løser ikke hestens primære problem, nemlig haltheden.

 

Og så vil jeg sige til dig - Stol på, hvad du ser. Det er rystende, hvor mange, også meget erfarne ryttere og hestefolk, der IKKE kan se en halthed. Så hvis du mener at kunne se, at ponyen halter, og de andre ikke kan, så har du sandsynligvis ret, hesten er ikke rentgående.

Husk også, at der ikke er noget, der hedder, at hesten går utaktet eller urent, eller det som nogen kalder kort-langt. Nej, går den utaktet, urent eller kort-lang, er hesten HALT. Måske kun en smule, men den er stadig halt. Og du er en af de heldige/dygtige, der rent faktisk kan se det.

 

Med hensyn til at reklamere overfor sælger, så er der flere aspekter i det. For det første er det efter de nye regler om hestehandel, køber, der skal bevise, at skaden var til stede ved handlen. For at I skal kunne det, kræver det en fuld udredning af hesten. Endnu et argument for at få den udredt.

Dernæst kommer det også an på, hvad der står i købskontrakten, om I har aftalt noget om evt. reklamationer på hesten.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 IBH - velformuleret
Forfatter: 
Dato:  23-05-2022 12:02

Jeg synes nu, at ibh er mere velformuleret end mig.

:)

 

Pointen er - hvis du vil gøre noget ved ponys halthed, så start med at tænke igennem, hvor langt du vil gå, da det kan blive dyrt.

Og så lav en slagplan.

Det er billigst på sigt, at være systematisk fra starten.

For det dyreste er halvt at udrede, gætte, det virker ikke, udrede lidt mere men ikke systematisk.

Diverse behandlere kan ikke lave systematisk udredning, så derfor, helt enig, vær skarp på deres begrænsninger.

 

Seges kan informere om regler ift reklamation.

Om der er noget at hente der - det må du selv afgøre.

 

Du skriver, at I har fravalgt røntgen, men har den stående et stort sted. Og citat: For hvis ikke så kan vi da lige så godt give ham en pause og se før vi kaster penge efter dyrlægen.

 

Det antyder, at I ikke har købt en helt dyr pony, da folk gerne tager rtg af de dyre ponyer.

Og de store ridesteder har ofte høje faste udgifter, når man har opstaldet.

Vil i egentlig mest udrede for reklamationsret eller for dyret??

 

Hvis økonomi er et issue ift udredningsplan, kan man sætte en hest på løsdrift uden ridning i 3-12 mdr.

Efter et år er tingene helet så meget op som de kan uden hjælp. Og, hvad der er af restskade derefter er cirka permanent.

- Omvendt, den forskel behandling gør er størst på en frisk(ere) skade... Og, løsdrift er heller ikke gratis, udredning kan være billigere end x måneders opstaldning.

 

Anyway.

Jeg er sikker på, at du gør det bedste du kan for din datter og pony.

0
0
Svar på denne tråd
 
 halthed
Forfatter: 
Dato:  23-05-2022 13:06

Hej

 

jeg er stort set enig med de andre.

 

Du bliver nødt til at finde ud af hvad haltheden skyldes så du kan få iværksat den rette behandling.

 

Der kan jo være mange årsager til at en hest er halt og de skal behandles forskelligt.
Nogen heler sig selv ved en længere pause, andre skal have hjælp og behandling.

Men det ved du ikke så længe du ikke har fået lokaliseret årsagen og der kan kun dyrlægen som udgangspunkt hjælpe dig.
Så book tid hos en dyrlæge eller klinik der er ekspert i haltheder og få ponyen tjekket grundigt igennem.

 

Hilsen

Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fine vejledninger
Forfatter: 
Dato:  24-05-2022 14:39

Tusind tak for jeres fine svar.

Vi har fået vores pony undersøgt. Lameness, blokader og scanning. Og det er heldigvis ikke noget der kan ledes tilbage til før køb, men den er forhåbentligt frisk igen efter en pause.

Det er ikke økonomien der begrænser behandlinger. Prøver bare at finde ud af hvad der er sund fornuft og hvad der er penge ud af vinduet.

Med hensyn til røntgen så blev det fravalgt efter temmelig mange overvejelser. Vi var tilpas desperate efter længere tids søgning og jeg gjorde op med mig selv at det skulle være meget alvorlige ting vi fandt ved røntgen før det ville stoppe os. Så hvis vi fik at vide at den havde et eller andet som måske/måske ikke ville ende med noget skidt, så ville vi købe alligevel. Så ville jeg bare gå og bekymre mig om det der måske ville blive et issue. Så vi valgte at satse og vælge røntgen fra. Og var det så noget skidt så var det dyre lærepenge.

Om det er en helt dyr pony ved jeg ikke. De fåes da dyrere...

Vi har givet 100, hvilket set i bagspejlet også er for meget for ham, også selvom man ikke får meget pony for pengene nu.

Men jeg takker mange gange for jeres svar der hjælper mig lidt med at finde ud af hvad jeg egentligt mener.

Mvh


Karma is a bitch - so I don't need to be

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt ...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2022 16:05

... At høre, at det ikke er noget alvorligt med pony

 

Det lyder som om I har haft nogle gode overvejelser i forbindelse med røntgen før køb, og har været forberedt på konssekvenserne af at vælge det fra.

 

Fremover, så stol på, hvad du ser. Jeg ved, jeg gentager mig selv, men der er virkeligt mange hesteejere, der ikke kan se små haltheder hos deres heste. Betragt det som en gave at du kan se halthederne med det samme.

 

Jeg har tilmed haft en hest, der havde en let halthed på det ene forben. Det er nogle år siden, så man vidste ikke, hvad det var. Jeg kørte ham derfor til en dyrlæge, kendt for at være ekspert i haltheder. Han kunne ikke se, at hesten var halt. Han skrev en erklæring til forsikringen, fordi der var et forbehold på det ben, og fik ophævet forbeholdet. Heldigt, da hesten nogle år senere blev voldsomt halt på det ben og endte med at blive aflivet.

 

Held og lykke med ponyen.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider