Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  04-01-2022 18:15

Hej med jer

Vi kigger efter mor/datterhest. Lære- og hyggehest til min datter på 11 og pudse-rideformen-af hest til mor. Den må gerne kunne lidt spring og dressur men vi har ingen ambitioner om en masse stævner, så vigtist er bare en rigtig god sød hest.

Jeg kigger heste mellem 50-120.000 og det er alligevel noget mere end da jeg i tidernes morgen havde hest.

Men... når så vi finder den rette, hvad så med handelsundersøgelse. Det regner jeg da med at vi skal ha', men de sælgere jeg har vendt det med har bestemt ikke været indstillet på at de skulle betale såfremt hesten ikke gik igennem. Er det købers lod at hænge på den uanset?

Og hvornår går hesten igennem? Er det hvis det er uden anmærkninger, uden betydelige anmærkninger eller?

Og hvad med anmærkninger der måske, måske ikke betyder noget... giver de anledning til at genforhandle pris eller betingelser?

Og hvornår vælger man klinisk, blodprøve, røntgen...?

Uh jeg synes det er svært oveni alt det andet hvor man også føler sig på usikker grund.

Nogen tips og råd?

Mvh. Gitte


Karma is a bitch - so I don't need to be

0
0
Svar på denne tråd
 
 handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  05-01-2022 20:49

Hej Gitte

 

Ja, mange heste er blevet en betydelig og bekostelig investering.

Handelsundersøgelse?

Ja for søren da, med den seneste ændring i købeloven er køber forpligtet, - meeen sælger må så i samme anledning fremvise en sundhedsbog, nogle attester mv samt en aftale på en fælles køb/salgskontrakt.

hestehandel er fra 2022 at regne for civil køb, også ved en erhvervsdrivende, medmindre at begge er erhvervsdrivende.

 

Fremadrettet, såfremt hesten har fejl og mangler der kan tilbagevises til købstidspunktet eller endnu før, skal køber og køber alene bevise dette.

Jeg er ikke Heste advokat, blot interesseret og

 

Lovændringen åbner dog op for en helt anderledes og nok så velkendt aftalefacon, et fint grundlag køber og sælger imellem om man vil, uanset om sælger er privat eller erhvervsdrivende.

Dvs en type Aftale-Købs-Kontrakt hvor bla. købers undersøgelses -pligt og reklamations mulighed/facon kan beskrives aftales og nedfælles i en kontraktlig aftaleform.

 

Før 2022 kunne køber ikke pålægges at undersøge hesten før køb, iflg den gamle forbrugerkøbsregel, sælger skulle bevise at hesten var fejlfri mv.

 

Grunden til at køber har undersøgelsespligt er fordi den nye ændring griber ind i det retslige med netop købers fremadrettet bevisbyrde for evt fejl og mangler.

 

Det gode er det åbne rum der hermed år 2022 opstår i en hestehandel: den åbenlyse aftalemulighed, uanset om det er en privat der køber af en erhvervsdrivende, eller privat - privat handel.

 

Få lavet en god aftalekontrakt indeholdende bla: evt at dele dyrlægeudgift ved en almindelig "sund og rask undersøgelse" i forbindelse med handlen, altså ikke nødvendigvis den kæmpe store undersøgelse. Resten må være en kontraktaftale omkring reklamation for fejl og mangler med grundlag i aftale ved købers undersøgelsespligt.

Alt dette naturligvis set som en afspejling af prisen. Som nævnt før, der er et nyt åbent rum i en handelsaftale køber og sælger imellem.

 

Derudover ville jeg nok forvente at sælger kan fremvise en fin anvendelses/brugs- og sundhedsbog.

Måske forventeligt som en lovpligtigt synsattest på et køretøj

 

Især tænker jeg at bla sundhedsbog og tidligere anvendelses- lærings- og uddannelseshistorik kommer til at spille en væsentlig rolle fremover, især ældre heste ved godt helbred og måske næsten ingen sygdomme- og fejl- eller adfærdsproblematikker er jo nemme at tjekke ud og at foretrække, frem for en ung der ikke har bevist holdbarhed eller ridelighed mv. dette kan jo så ekstraordinært også fremgå i en købs/salgskontrakt.

 

mvh

 


Et liv i balance: jeg er rytter

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-01-2022 16:55

Altid klinisk handelsundersøgelse inden køb. Helst også med røntgen - dog afhængig af, hvad hesten skal bruges til, og din risikovillighed.

Hvor vidt sælger eller køber skal betale hvis hesten ikke går igennem, afhænger helt og aldeles af, hvad man kan aftale sig frem til. Sidst, jeg købte hest, ville sælger gerne betale for den kliniske undersøgelse, men ikke for røntgenbillederne, hvis hesten ikke gik igennem. Han gik fint igennem, hvilket jo var dejligt

 

Mht. eventuelle anmærkninger, så er det noget, du skal tage med den dyrlæge, der undersøger hesten. Husk, du skal helst selv vælge dyrlæge. Gerne en, du kender, eller andre kan anbefale. Skulle der være anmærkninger, så spørg dyrlægen, hvilke konsekvenser, de kan have i forhold til det, du vil bruge hesten til. Nogle anmærkninger er så alvorlige, at det er bedst, ikke at købe hesten.

Andre kan give anledning til genforhandling af pris, f.eks. hvis hesten skal opereres for mus. Så må man aftale, om der skal et nedslag i prisen, eller om sælger får den opereret og I så giver fuld pris.

Nogle anmærkninger kan være så ubetydelige, at de ikke har nogen betydning, de er der.

Det er altid dig som køber, der bestemmer om hesten er "gået igennem" eller ej. Hvis du ikke synes, at du kan acceptere en evt. fejl på hesten, så skal du jo ikke købe den. Heller ikke selvom sælger bliver fornærmet. Det er sælgers problem.

 

Og så et godt råd til sidst. Tag en hestekyndig person med. En I stoler på, og som kan se de ting, I overser fordi I straks er forelsket i hesten. En person, der kan se på hest, og sælger, med neutrale øjne. Virke sælger tilforladelig? Passer hesten til jer uddannelsesmæssigt og temperamentsmæssigt? Er den passet med smed? Er det et skævbenet kræ? Alle de der ting, man ofte selv overser, fordi man bare kigger ind i dens søde brune øjne, og straks ser sig selv ride ud i solnedgangen på den.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  15-01-2022 13:09

Hejsa

Mange tak for jeres input. Det er rart at høre nogle erfaringer og få råd.

Mvh. Gitte


Karma is a bitch - so I don't need to be

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider