Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Ingen overskud/energi i hverdagen
Forfatter: 
Dato:  13-02-2018 10:31

Jeg er ved at blive så desperat af træthed og manglende overskud/energi at jeg overvejer at tage et eller andet middel mod træthed.

 

Har kigget på http://www.weightworld.dk, men synes heller ikke at det er sagen.

 

Er også nervøs for, at hvis jeg tager noget der giver mere energi, at jeg så slet ikke sover om natten, og da jeg i forvejen er oppe hver 3. time, så jeg passe på.

 

Omvendt kan det jo være at hvis jeg får mere energi, så får jeg lavet mere med hundene og hesten, og SÅ kan jeg sove bedre.

 

Det er en ond cirkel jeg er inde i, og skal have den brudt.

 

Jeg har været igenne en større blodprøve, og der er intet at finde.


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tankemylder?
Forfatter: 
Dato:  13-02-2018 11:51

Det kender jeg godt.

 

Egentlig kunne din manglende energi udelukkende skyldes at du er oppe hver 3. time om natten. Er det fordi du skal op, eller vågner du ufrivilligt?

 

Jeg har prøvet at tage melatonin (sovepiller med naturligt søvnhormon) og oplevede at sove så meget bedre at jeg sov 2 timer mindre, og vågnede og var udhvilet. Jeg tager dem dog kun når jeg har svært ved at falde til ro. Jeg vil ikke tage dem rutinemæssigt, for når lægen er nærrig med recepten, tænker jeg, at man nok ikke skal vænne sig til dem.

 

En helt anden ting er, at vores hjerne bruger ufatteligt meget energi - især på at spekulere. Hvis du spekulerer meget, kan det være du skal undersøge begrebet metakognitiv terapi. Modsat kognitiv terapi, går metakognitiv terapi (eller psykologi?) ud på at man kan og skal stoppe sit tankemylder. Det skulle give mere energi, men jeg er langt fra færdiguddannet i det (læser bare en bog).

 

Du kunne også forske lidt i hvad der giver dig energi, og hvad der dræner dig, og så simpelthen gøre mere af det der giver energi, og mindre af det der dræner dig.

 

Jeg har eksperimenteret rigtig meget, og jeg vil ikke anbefale dig at prøve at booste energien med hverken kunstige eller naturlige midler, for mig resulterede det bare i migræne, svimmelhed, eller overdreven søvn og træthed senere. I mit tilfælde, som ligner dit ved at blodprøver ikke viser noget, tror jeg det handler om en anden slags træthed. Manglende inspiration/passion/livslyst. Altså at man et eller andet sted keder sig, eller trænger til forandring. Jeg har selv haft succes med at beskæftige mig mere med kunst og kreative grupper, og jeg synes bestemt også at motion og frisk luft sammen med dyr hjælper på det, men du har ret i at det er en ond cirkel. Den skal brydes, så der kan blive plads til en god cirkel.

 

Som sagt er jeg ikke nået helt over min træthed. Eksempelvis sidder jeg her og skriver, i stedet for at nyde det gode vejr.

 

PS. Jeg er hverken læge eller anden form for behandler. Mit svar beror udelukkende på min personlige, individuelle erfaring.


 

 

Medlem af Bullerklubben

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 manglende søvn
Forfatter: 
Dato:  13-02-2018 13:07

Jeg vågner desværre ufrilligog når jeg så vågner, så skal jeg op og tisse (også en vane jeg prøver at bryde), dog er den god om morgen når jeg skal op

 

Jeg har forsøgt med sovemaske, men når jeg vågner i løbet af natten, så har jeg taget den af i søvne.

 

Jeg kan også have 1-2 gange om ugen, hvor det bare er umuligt at sove før få timer inden jeg skal op, og jeg ligger ikke og tænker, spekulerer eller andet der kan være baggrund for den manglende søvn.

 

Psykisk er det ikke der hvor en årsag skal findes. Fysisk er nok noget andet, men der er jeg under udredning, og hvis det ikke viser noget, så må jeg gå til lægen.

 

Jeg er frustreret over at det går ud over mine dyr, jeg vil gerne i gang med min hest igen og jeg vil gerne aktivere hundene mere i hverdagen.

 

Jeg er frustreret over at det går ud over min vægt, pga trætheden har jeg en stor sukkertrang, og flere gange om ugen kan jeg bare ikke styre det = en vægt der er for høj = jeg vejer for meget til at ride min hest = frustration. Og at tabe mig er ikke enkelt når overskuddet bare ikke er der.

 

Jeg er frustreret over, at når jeg endelig sover (måske så med 1 opvågning i løbet af natten), så er jeg bare endnu mere træt.

 

Så jeg skal have noget der vækker mig om morgen, noget der giver energi og noget der gør at jeg sover hele natten

 


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Energi
Forfatter: 
Dato:  13-02-2018 18:50

Har du fået tjekket stofskiftet?

0
0
Svar på denne tråd
 
 frustreret
Forfatter: 
Dato:  13-02-2018 22:23

Lotte, ja det er tjekket.


Hilsen Helle

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Snak med lægen
Forfatter: 
Dato:  15-02-2018 12:51

Du skriver: "jeg er under udredning, og hvis det ikke viser noget, så må jeg gå til lægen"...

 

Jeg var nok STARTET hos lægen. Det lyder som om, du er i gang med noget alternativt? Det kan også være godt nok/virksomt nok, men uanset hvad, så ville jeg starte hos lægen.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 ikke alternativt
Forfatter: 
Dato:  15-02-2018 15:17

Nej, jeg er ikke igang med noget alternativt . Jeg er i gang med noget udredning på hospitaler, og hvis det viser at der er noget, så kan trætheden måske stamme derfra.

 


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 manglende energi
Forfatter: 
Dato:  17-02-2018 08:03

Det lyder som mit liv med manglende energi og overskud og æde for meget sukker for dog at få en eller anden for for energi.

Desværre har jeg ikke fundet en langtidsholdbar løsning.

Som lappe løsning nogle dage bruger jeg et koffein tilskud, men der går uger/måneder imellem, så jeg kan ikke sige hvordan det vil være at æde det dagligt.

...måske skulle jeg prøve... hmmm...

 


Mvh

Charlotte

 

T-shirt-butikken.dk - også t-shirts med hestemotiv

0
0
Svar på denne tråd
 
 start med basic...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2018 12:08

når jeg skriver start med basic, mener jeg at kigge på en vej indtil at have dine fysiske behov iorden.

Taget fra nettet:

Det fysiske behov

Det nederste behov i Maslows behovspyramide er det fysiske behov. Dette er det første behov som skal dækkes, og det behov, som langt de fleste mennesker i den moderne verden har dækket.

Det fysiske behov er behovet for basale ting, så man kan have en normal hverdag - uden at kroppen udsættes for sult, væskemangel, nedkøling, og/eller manglende søvn.

Hvis dette behov ikke er opfyldt, er det umuligt for mennesket at fokusere på andet. De andre behov eksisterer så at sige ikke. Derfor er det altafgørende for et menneskes tilstedeværelse, at det fysiske behov er opfyldt.

 

 

du skriver du skal op og tisse om natten, indtager du mere væske end du har behov for, og evt tæt på sengetid? og drikkes der energidrikke, eller andre koffeinrige produkter i større mængder.

 

Er du god til at forberede kroppen til sengetid, og ingen brug af lys i soveværelset, fjernsyn eller kig på mobil før sengetid. Det kan nedsætte søvnkvaliteten.

 

snorker du og sover du på ryggen? i nogle tilfælde falder svælget sammen, modstanden i svælget gør, at der ikke kommer noget luft ned i lungerne, og så opstår der undertryk i brystkassen, som får hjertet til at udskille et meget vanddrivende hormon. Er du træt allerede når du står efter efter dårlig nattesøvn? en øre- næse- halslæge kan afdække om du lider af søvnapnø. I nogle tilfælde kan det afhjælpe at sove med en snorkeskinne.

 

Håber du finder årsagen til din træthed.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kosttilskud og motion
Forfatter: 
Dato:  18-02-2018 14:50

jeg ville nok kigge på at spise noget som Solaray B-stress med morgenmaden. De hjalp mig meget til ekstra energi sidste vinter. Nu spiser jeg dem mest for den imponerende gode effekt på hår, negle og hud. Daglig dosis er 2 jeg spiser kun en enkelt. Det har været nok for mig.

 

B-vitaminerne startede jeg på, med inspiration fra hestene og tilskud af b-vitamin ved manglende energi. Jeg må sige at jeg var overrasket over, hvor meget det faktisk hjalp.

 

I perioder hvor jeg har været stresset eller i hvert fald tæt på at gå ned på stress på jobbet, har Solaray Sleep Blend faktisk hjulpet. De giver lige en lidt dybere søvn, hvis jeg tager sådan 2 inden sengetid. Det er sjældent jeg tager dem, så om man vender sig til dem og de dermed mister effekten, der må jeg være dig svar skyldig.

 

Måske kosttilskud kan være med til at snyde til lidt ekstra energi og dybere søvn, så du kan få indhentet til overskud til at få gjort de ting, der virkelig hjælper. Kost, motion, gode søvn rutiner osv.

 

Kan det være en motivation, at få sat motion af hest og hund i system. F.eks. Hesten skal ud og gå 30 min hver aften, det samme skal hunden morgen og aften. Det kan måske være med til at bidrage til bedre søvn, mindre tid til at spise slik og at både du og hest ender med en form, hvor ridningen igen bliver mulig.

Min hest har været skadet, så jeg går og går med ham og har gjort det længe - det giver mere end man lige regner med.

0
0
Svar på denne tråd
 
 søvnproblemer
Forfatter: 
Dato:  20-02-2018 22:05

Tak for dit indlæg.

 

De ting du nævner er alle ting jeg er opmærksom på.

 

Har for mange år siden haft søvnapnø, dog uden at få en maske til natten da det ikke var slemt nok til det - heldigvis. Det var så på en anden måde end i dag, så tror ikke det er det.

 

Jeg er som tidligere nævnt igang med en udredning på hospitaler, og hvis de finder noget, så er det der årsagen skal findes, så derfor går jeg heller ikke i gang med noget som helst før undersøgelsen er færdig.


Hilsen Helle

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2018 00:32

Jeg har noget der heder Chronic Fatigue Syndrome. Det er ikke en sygdom man kan tjekkes for da det er noget der sidder i hjernen. Ret tit får man det efter kropslig, alvorlig sygdom. Jeg fik det af at gå med kronisk betændelse i krppen i over 9 måneder.

 

https://www.omf.ngo/what-is-mecfs/


 

Berta - Blandet hoppe 2003.

Such-A-Cloud - Appaloosa 2012

 

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Argi +
Forfatter: 
Dato:  10-06-2018 10:03

Hej Helle.

 

har du overvejet Argi + fra forever? Det er et kosttilskud som skal indtages dagligt, og jeg kna love dig for at det giver energi :)

 

Jeg er altid gået i seng omkring kl 19 nogle gange simpelthen fordi jeg var træt, som i mega træt.

14 dage efter ejg atartede på argi + kunne jeg mærke en kæmpe forskel på min egen krop. Jeg har fået mere overskud og jeg er ikke så træt mere. Hvis du vil høre mere om det så må du gerne skrive, jeg kna kun anbefale det :)

 

Jeg har os link til hvis du grne vil læse lidt om det :)


 

Mvh. Kristine :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kost og træning
Forfatter: 
Dato:  12-06-2018 11:33

Hej Helle,

 

Jeg kan se at tråden her er et par måneder gammel, mon du har fået overskudet/energien tilbage? Måske fået nogen svar fra sundhedsvæsnet vedrørende de prøver og tests du nævnte?

 

Jeg selv har en del sygdom som udtrætter min krop helt absurd. Det eneste der får mig nogensinde har virket optimalt, gemmen længere tid og ikke har været et ''quikfiks'' som fx koffein, har været solid, sund og variert kost og træning.

 

Ikke noget med at træne op til marathon eller løfte 100+ kg i fitness, men helt almindelig bevægelse tilpasset kroppens kunnen og niveau.

 

Så simpelt som en anden nævner, at sætte lidt system i hverdagen fra dag 1, også henover tid vil man opleve en forandring. Det er altså ikke noget der virker på et par dage, da det også handler om vaner og rutiner.

 

Her er lidt af mine personlige tips som jeg selv bruger

- solid,stor morgenmad bestående af massere af kulhydrater. Uanset om du er sulten eller ej, så spiser du som ''aftalt'' senest 1 time efter du er stået op.

- massere af vand i løbet af dagen.

- spis på faste tidspunkter hele dagen, drop så vidt muligt sukker, junk osv i hverdagen, da det giver din krop et kort boost, for så derefter at sende dig i kulkælderen igen - i håb om mere ;)

- stop med væske 2 timer før sengetid

- ingen kaffe, koffein, alkohol, søde drike osv 4 timer før sengetid

- Daglig motion fordelt udover dagen, fx 30 min aktiv gåur med hunden før/efter morgenmad og igen efter aftensmad. Cykle/gå ud til hesten om eftermiddagen, mug ud, flyt halmballer, løft hø, strø med hænderne - et eller andet der giver naturlig bevægelse i et tempo der udfordrer kroppen men ikke er ubehageligt.

 

Tankemylder omkring alt det man ikke når, hvorfor man er så træt, hvordan man ikke bare taber sig, dårlig samvittighed overfor hesten/hunden/kæresten osv fylder rigtig meget i underbevistheden og det i sig selv kan være meget drænende

 

Jeg håber du vil vende tilbage, evt bare med hvordan det går dig nu?

 

Vh Ditte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 træthed
Forfatter: 
Dato:  09-08-2018 00:03

Hej det lyder ikk' godt,men kender det godt,jeg har haft samme problem,så fik noget som tog mine smerter og skiftet medicin til andet præperat og det hjalp.Jeg havde det man kalder for uro,min krop ville ikke slappe af og kunne ikk sove pga. smerter,har muskel gigt. Det er så forfærdelig at være så træt og føle at man simpelthen er ved at give op mvh.


Ox avler

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vitaminer
Forfatter: 
Dato:  17-08-2018 09:05

Jeg nåede ikke gennem alle de svar, som der allerede så fint er blevet givet herinde, men jeg vil da helt sikkert sørge for at få spist en masse vitaminer :-)


Patrick @ Kids-world

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider