Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Sclerose og hest
Forfatter: 
Dato:  30-09-2017 17:39

Hejsa!

 

Jeg fik i sidste uge den kedelige besked om jeg har sclerose - diagnosen har ligget og ulmet i et mere end 2år gammelt forløb, så den store overraskelse er det ikke - men alligevel et skræmmende punktum..

 

Om to dage skal jeg starte op på medicinen (aubagio) og spørgsmålene begynder stille og roligt at dukke op til overfladen.. Umiddelbart vil jeg herinde holde det til det "heste-mæssige", da lægerne på mandag nok vil kunne svare på mange af mine faglige spørgsmål..

 

Heste har jeg pt 4 af - den ene skal dog sælges, da hun er for varm til at jeg kan ride og håndtere hende - dels pga nedsat kraft i hele højre side, men også en blanding af travlhed på arbejdet og rytterangst.. Jeg har derfor købt en rolig og skikkelig tinker.. Det var i sommer før diagnosen, men jeg vidste som skrevet længere oppe, godt at der var noget galt som ikke ville blive godt igen! De to sidste er små hyggeponyer.. Hestene har jeg hjemme..

 

Men er der nogen der vil fortælle deres forløb? Hvad kan jeg forvente mig? Pt har jeg haft to atakker med halvanden års mellemrum (halvsidig føleforstyrrelse og nedsat styrke) - første attak i juli ´15 føler jeg at jeg kom mig 95% over.. Andet attak som kom marts ´17 var noget kraftigere, men føler at jeg er endt på de tidligere 95% igen.. Hvad tempo kom jeres i, kan I stadig ride og hvor meget, hvad med staldarbejdet? Skal jeg forberede mig psykisk på at jeg en dag ikke længere kan have hestene hjemme, ikke kunne ride selv mere, eller eller eller?

 

Det er som sagt svært at stille alle de spørgsmål som flyver rundt i hovedet på mig, så hvis du/I har lyst, så er det vidst bare lettere at fortælle om eget forløb! :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ny med sklerose
Forfatter: 
Dato:  01-10-2017 23:21
Hejsa.
Ja, det må være en skelsættende besked.

Jeg har ikke haft sklerose selv, men som læge får jeg af og til knopper og kløe, når ikke alle råd eller informationer er 100% korrekte på debatfora.

Men hvad med sklerose foreningen.dk??

En anden ting.
Lavede gerne dagbog de næste dage.
Skriv dine spørgsmål ned.
Medbring dem til konsultationen.

Medbring også en ven eller familie medlem. To sæt ører hører bedre end et sæt.
To hoveder er bedre til at huske hvad der skal spørges om.
Kig på din seddel før du går ud af døren.

Jeg vil ikke gætte på dit forløb, for det varierer meget. Jeg krydser fingre for, at du er en af dem, som ikke mærker det I årenes løb.
Var du i nærheden af mig havde jeg givet et kram.

"Et kram er en vidunderlig gave - en størrelse passer alle, og man kan ikke give uden at modtage".
Og så er der heling power i kram!
9
0
Svar på denne tråd
 
 sclerose
Forfatter: 
Dato:  10-12-2017 11:51
Ridning er rigtigt godt for sclerose. Så synes du skal fortsætte så længe du magter det.
Sclerose er de mange ansigters sygdom - du behøver ikke blive dårligere end du er nu - vi har heldigvis meget medicin nu om dage og tidligt opstartsforløb på det forhindrer mange skader.
Mit bedste råd - gør som du lyster og magter lige nu. Forvent ikke det værste - måske sker det aldrig.. Lev livet - og er det incl. dine heste - så fortsæt med det 😊
Held og lykke 😊



*...mennesket skaber sig selv ved at vælge sin moral ...*


1
0
Svar på denne tråd
 
 Du skal leve, skal du.
Forfatter: 
Dato:  14-02-2018 21:31

Ingen kan forudse dit forløb. Det er slet ikke sikkert, at du får det værre end det du har oplevet.

Jeg har ikke selv sclerose, men har været med hos lægen som et sæt ekstra ører. Og som jeg husker det, så er to atakker på 2 år "godt". Det samme skete for min "person".Altså set i den forstand, at det ikke behøver at kommer til at hæmme dig i fremtiden. Det er ikke sikkert at du får flere.

Og det positive er, at du kan få medicin og at de via blodprøver, vistnok hver 3 mdr, holder øje med dig. Og vil kunne se, hvis du skal skifte medicin, før du selv når at "opdage" at det ikke virker længere.

Du skal blive ved at ride, for det styrker dine muskler.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak.....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2018 08:00

Mange tak for rådene..

 

Jeg er nu nået så "langt" at jeg har været på medicinen i ca 4mdr og jeg er umiddelbart sluppet ok fra bivirkningerne - de ting der er, er i hvert fald ikke noget problem.. Det var jo en af mine store bekymringer - ville man opleve kraftige birirkninger fra dag 1, måtte jeg tage sygedage indimellem osv.. Men gudskelov ikke!

 

Alle de mange tanker omkring fremtiden er ved at falde lidt til ro - på dårlige dage kan jeg stadig godt være nervøs for en fremtid med sclerose, selvstændigt malerfirma, nedlagt landejendom og en familie man måske ikke kan lave så meget sammen med - men det er efterhånden ikke så tit de dukker op! Det lykkes mig ofte at tage en dag af gangen!

 

Jeg har ikke været på hesteryg en eneste gang endnu - faktisk har jeg ikke redet én eneste gang siden jeg startede mit malerfirma i 2015.. Dels pga travlhed, dels pga rytterangst og dels pga en for vågen hest - men lige inden diagnosen sidste år, var jeg ude og invistere i en tinker og planen er at ridningen skal lægges ind minimum et par gange om ugen.. Det SKAL lykkes at komme på hesteryg igen! :-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider