Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Hmm hvad nu ?? Efter skade (langt)
Forfatter: 
Dato:  15-09-2017 12:49

Halløj alle I super tøser/knægte.

 

Har lige brug for lidt ny råd- indput- forslag- erfaring e.lignene.

 

Sagen er den at jeg d. 4marts 2017 desværre fik et fald af min daværrende super dejlig hest. Som jeg red hver dag.

 

Vi var så uheldige at møde helt 2 DRÆBER fasaner på ridebanen.

De kom ud fra buskene omkring ridebanen og lige ud under benene på min hest. Første fasan tja der vaklede han lidt, men da nr 2 fasan kom, da der gik det galt.

Han hoppede - løb og drejede pludselig af og ja så faldt jeg så af.

Mine knæ gav nogle gavaldige smæld og ja jeg kunne ikke rejse mig.

Fik kaldt en op som tilkaldte en ambulance og tog sig af min hyp. Han var helt rundt på gulvet. Arme dyr.

 

Jeg endte sådan.

Billede

Jeg fik Don Joy skinder på begge ben. Kom i MR skander 10 dage efter.

Begge forreste korsbånd overevet. samt indvendige ledbånd helt overevet.

+Højr knæ også Evt. beskadet minisken (skal vuderes senere)+knusning på knogle.

8 uger med konstant skinder på ro og benene op. AV og SUK.

Derefter var jeg til kontrol, hvor jeg fik lov til at påbegynde genoptræning ved fys 2x i ugen.

Fik der afvide jeg først skulle regne med at kunne være til hest igen efter 8 måneder

 

Nå men jeg havde få dage inden mit fald faktisk valgt at sælge min hest. Jeg havde købt ham små 4 månder før, med henblik på han skulle være min ride og køre hest. Han var den perfekte kandidat, da han var så total kold overfor alt, da jeg prøvede ham. Derfor købte jeg ham.

Det viste sig desværre hurtigt, at han ændrede total adfær ved mig.

Jeg prøvede ALT. Men intede var godt nok. JO en ting. Hvis han fik mange flere fold timer samt en flok drengerøve at lege med.

Det kunne jeg desværre ikke opfylde. Kiggede flere opstalds steder ud, men jeg fandt ikke det perfekte sted. Derfor valgte jeg at sælge ham.

Alt andet var sku syndt for ham.

 

Da skaden nu var sket, var jeg så pokkers heldig min ene gode veninde ringede og spurte om hun ikke skulle komme og hente ham, så skulle hun nok sørger for ridning og salg.. Hold da op jeg var lettet, for han blev vild frostret over jeg ikke kom i stalden.

Hun hentede ham og vupti vupti 24 timer efter var han den konon totale dejlige dreng jeg så og købte.

Nå kort fortalt så fik jeg ham solgt til en dejlig familie som kunne tilbyde ham fuld foldtid og masse af lege kammerater.

Han er i dag stadig den samme dejlige rolige dreng..

 

Nå hold dog op, håber I stadig hænger på

Nu er min skade små 6 månder gammel, har lige været til kontrol igen, skal havde en kikkert opration på højre knæ her d. 26 sep.

Da det ikke har fuld frihed.

Har stadig meget løse knæ og har været meget streng med at få trænet hverdag, for kan ikke undvære mit heste liv.

Men har slet ikke mod til at sættte mig på hest forløbig.

Kan ikke hoppe, gå på trapper osv. osv.

Ved jeg kun er 6 måneder henne i forlåbet, men selv lægen på syghuset var ikke tilfreds..

 

Nå men det jeg går og pusler med er..

Når jeg engang bliver så mobil at jeg kan komme til hest, skal det så være en handicap hest ???

Kommer ikke til at kunne få fuld krafter i knæ/underbenene igen.

Knæende vil altid være til den løse side. Efter lægens erfaring og jeg jo ikke 20år mere.

 

Jeg er førtidspansonist pga. angst/stress. og bruger min hest som terapi hest også. Den er mit "arbejde" og det som giver mig ro samt styrke i hverdagen, så de sidste 6 måneder har været et helvede.

 

Min drøm inden mit styrt, var at få en kombi hest, som jeg kunne bruge til terapi hest, samt en masse skovture. Få den tilkørt, så jeg kunne kompinere min træning.

Jeg er dommer i kørsel og for at komme vidre i min uddannelse der, skal jeg starte et landsstævne på middelsvær nivo.

Så min drøm var at kunne det om 3-4års tid. Har ikke travlt, vil heller skynde mig langsomt, for så kan min hjerne/sind følge med.

 

Er det stadig en mulighed ???

Eller er det bedre bare at finde en god solig kone/handicap hyp, som kan give mig sikkerhed og ro hver dag..

 

Jeg er så heldig mine forældre også har heste. Det køreheste, så min plan lige nu er at når jeg har været igennem den opration d. 26 sep.

At tage op og hygge og nusse med dem, bare for at få roen.

 

Ved der nemt kan gå 1 1/2 til 2 år inden jeg er så mobil jeg kan holde til at havde min egen igen. Da den vil blive opstaldet i en selvpasser stald, hvor jeg selv skal alt. Passer mig bedst så bliver det på den måde jeg slev ønsker hehe.

 

Ej undskyld det blev så langt et indslag, håber I kom igennem alligevel.

 

Håber I kan give mig lidt forslag erfaring eller bare et godt råd..

 

Kh. Bitten den fortvivlede.

 


Hilsen Bitten

 

Ejer af Luna

 

 

R:I:P Egelund Kaifas

 

 

ALT i Hestevogns kørsel udføres

 

se mere på www.hestevognene.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Knæ og ridning
Forfatter: 
Dato:  15-09-2017 17:19

Hej,

 

Sikken tur du har fået! Det er godt, at du har fundet et godt hjem til din hest - det er jo altid svært at være blevet totalskadet og have hest!

 

Jeg tænker umiddelbart, at du skal passe på med at ride med to dårlige knæ. Jeg har et "lidt" dårligt knæ, og jeg kan nogle gange mærke, at ridningen kan blive for meget for knæet. Det vil jo være surt at knokle med genoptræning og så sætte det hele over styr, når du kravler i sadlen!

 

Når du nu har kørsel som dommerfag og gerne vil køre konkurrencer, synes jeg faktisk, at du skal satse på det! Find et godt emne, der både har talent OG er bombesikker. Det skulle nok kunne findes, især hvis du har god tid. Måske en af dine kørekolleger har et emne stående - brug dit netværk!

 

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke!

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Go bedring!
Forfatter: 
Dato:  16-09-2017 05:00
Godmorgen og go bedring!

Jeg tænker, når du nu er tilknyttet ortopædkirirgisk, har du så talt med deres fys'er?
Der er kæmpe forskel på kvaliteten af de råd som du fagligt set kan få af speciale erfarne fys'er versus venlige medmennesker.
Hvis de ikke selv har fundet på at give dig et genoptræningsforløb, så spørg endelig til hvad de har af tilbud alligevel.
Spørg endelig deres fys'er om kombinationen af knæskade, heste, ridning, kørsel.

Kan ortopædkirirgisk ikke hjælpe dig med svarene, så gå til din egen læge.
Forskellen på enhver anden læge, og en rigtig god praktiserende læge er, at praktiserende læger over årene opbygger en imponerende viden om lokale forhold, herunder om fagpersoner i andre specialer har bestemte fordele.
Måske er der en fys klinik, som er ekstra god til heste og /eller knæ??

Bortset fra det, du får måske krav til hestens størrelse og sadel, men jeg krydser da fingre for dig.
Dernæst, hvorfor skulle man ikke kunne køre vogn med gamle knæskader??

Hvis du vil være ambitiøs med kørsel, har jeg hørt at shetlænder og de små Welsh skulle være rigtigt gode til kørsel. Og selv hvis du går dårligt er 1 m pony måske lettere at håndtere, og billigere, end 1,6 m hest?
0
0
Svar på denne tråd
 
 stakkels stakkels dig
Forfatter: 
Dato:  16-09-2017 22:28

Jeg ville helt klart satse på at få købt en stabil kørehest i ridestørrelse (en fjordhest måske?) - så du kan komme i gang med hesteriet - og så kan du jo altid komme i gang med at ride når knæene vil

 

Sådan en glad arbejdsom gul hypper ville jeg HELT sikkert gå efter :)

 

Grunden til at jeg ville finde en der allerede er stabil kørehest er for at du får maksimal hesteglæde fra dag et. Hvis du hver måned sætter det til side som du ikke bruger på at have hest pt - så er der ret hurtigt til en lækker erfaren sag :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej igen
Forfatter: 
Dato:  17-09-2017 19:23

Uha tak for jeres svar..

 

Tænker også at det en kørehest/pony som jeg måske skal ud og se efter.

 

Kunne ALDRIG finde på at sætte mig på en hest før jeg får grønt lys for det, for hvis der skulle ske noget tja så det sørme ikke sikkert jeg er så heldig.. Men kan ikke undvære ridningen, det ved jeg. Men havde nu heller ingen ide om at skulle ride stævner el.lignene. Så håber at kunne finde en jeg kan hyggeride når jeg engang er fisk nok til det..

 

Jeg går til Fys igennem syghuset, så har en meget profesonel trænings plan og den holder jeg mig 100% til

 

Vi har før i tiden kørt med shetlændere, dejlige ponyer, men de blev solg da der kom nye regler inden for kørslen på konkurrance plan, for at kunne starte de "normale" landsstævner må ponyerne mindst være 120 i stg. og vores var kun 98cm..

Det har vi nu fortrudt mange gange efter.

 

Så hvis jeg skal ud og køre konkurrancer så det ponyer over 120 for 2-spand eller tænker jeg selv fjordhest str. som 1 spand.

Men det må vi jo se på..

Fjordhest er ihvertfald et godt bud. også en god solid så jeg stadig kan hygge ride lidt..

 

Man bliver skisme idiot af at gå og ikke kunne noget som helst, andet end det "normale" i hjemmet - hehe der nu rigeligt at lave men puha jeg mangler mit hesteliv hehe..

10000 TAK for I gider svare og give mig lidt andet at tænke over


Hilsen Bitten

NU UDEN HEST

 

R.I.P Luna

R:I:P Egelund Kaifas

 

 

ALT i Hestevogns kørsel udføres

 

se mere på www.hestevognene.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-09-2017 06:21

først rigtig god bedring,

 

dernæst vil jeg sige alt med måde, jeg har selv været igennem med begge knæ lige som dig, ledbånd revet over, menisk smadret korsbånd ikke eksisterende osv... for satan det gør ondt, jeg er stadig plaget af mine, ej plaget er måske for voldsomt, men jeg er påvirket af dem, når jeg har gået for langt, eller redet for meget så bliver de "løse" og jeg vrider om, ja, jeg falder faktisk en gang i mellem, også når der ikke ligger noget som jeg egentlig kan falde over, til stor forskrækkelse for de mennesker omkring mig, det ser faktisk meget sjovt ud en gang i mellem...

 

jeg har fundet en dejlig fjord bolle og hygge lidt med, men har også måtte erkende af jeg skal ikke ride i 6 timer, det kan hverken knæ eller røv klare ;-) men sådan en hyggetur i ny og næ er fint for mig.

 

slå bare lidt koldt vand i blodet og se så når du er oven på igen, vad bentøjet og kroppen kan holde til.


hvor intet vover intet vinder

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider