Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Lyskebrok-drillerier! :(
Forfatter: 
Dato:  26-07-2017 17:06

Hej, kære hestenet. :)
Da jeg i flere år har levet med en dum skavank, fik jeg den fremragende idé at skrive et opslag herinde, for at høre om andre har lignende erfaringer, og om det evt. er blevet løst.
Nå... Sagen er den, at jeg for 12 år siden blev opereret for lyskebrok. Selve operationen skræmte mig på ingen måde. "Ork, sådan et operationssår er da ingen sag; det kan ikke være slemt!". Til gengæld var jeg hunderæd for at blive lagt i narkose, og præsterede da også at lave en mindre scene inde på operationsstuen... Det gik dog ellers efter planen, og de var så søde og forstående.
Da jeg vågnede op, var det helt absurd forfærdeligt! Jeg er ellers ikke sart, men aldrig i livet om jeg nogensinde har oplevet noget så smertefuldt; hverken før eller efter; heller ikke engang da jeg præsterede at afmontere et godt stykke af egen pegefinger med en rosensaks... De fik hældt en masse morfin i mig, og jeg kastede op, kastede op, og kastede op. Føj, jeg var dårlig.
Jeg fik at vide, at det var syet indvendigt, og så var der sådan nogle plaster-agtige ting udenpå. Pga. de mange opkastninger, gik den yderste "lapning" op, og jeg blev lappet sammen igen. Derudover ved jeg ikke om det er relevant at nævne at operationen tog halvanden time, fremfor den estimerede halve time. Jeg var for groggy osv. til at spørge ind til det. Pga. min tilstand, valgte de at beholde mig til næste aften.
Da jeg var kommet hjem, fortsatte jeg troligt med at indtage det morfinpræparat, de havde givet mig med. Hverken smerterne eller opkastningerne og svimmelheden aftog. Da jeg efter forholdsvis lang tid STADIG vandrede rundt i en mærkeligt udseende 90-graders vinkel, valgte min daværende svigermor at krænge mig ind i sin bil og køre mig til egen læge. Lægen konkluderede hurtigt at jeg ikke kunne tåle morfin. Jeg havde på det tidspunkt også erhvervet mig et smukt udslæt i fjæset. Så vidt jeg husker, mente hun at smerterne burde være aftaget, men at jeg lige skulle give det noget tid.
Da den tid var gået, og jeg stadig hverken kunne det ene eller det andet, blev jeg henvist til en scanning på den afdeling, der havde forestået indgrebet. Det blev jeg ikke meget klogere af. De kunne ganske rigtigt se at der var en "ansamling", men af hvad, fandt jeg aldrig ud af. Jeg må gå ud fra, at det måske er arvæv? Jeg er også en klovn til at stille spørgsmål, I know, men jeg lider af angst, og bliver hurtigt perpleks i sådanne situationer.
Meget senere var jeg igen ved lægen, som mente at eneste løsning ville være at blive åbnet igen, for at se hvad der var los, og evt fjerne det indopererede net. Det blev så et nej tak fra min side! ALDRIG om jeg skal igennem det dér igen!
Her 12 år efter er det naturligvis blevet meget, meget bedre. Jeg fungerer normalt, men har stadig ondt. Ikke som i av for h.....hele tiden, men jeg kan mærke området 24/7, og jeg tåler ikke berøring der; kun ganske blidt/overfladisk. Selve arret ser fint ud. Gudske tak og lov havde jeg ikke hest dengang det her skete, men det har jeg idag, og af og til niver det også gevaldigt i det, under galoppen. Det føles også som om det trækker hen over hoften-agtigt. Det er lidt svært at forklare. Det er forholdsvis generende i min hverdag, men hvis alternativet er at det skal åbnes igen, er det stadig nej tak. Jeg kan heller ikke overlade min hest (Som er i genoptræning, og RET speciel) til en anden i flere måneder; det dur ikke. Jeg har i mellemtiden skiftet læge, og hun mener ikke at det er normalt, men er også forstående overfor min aversion mod at blive åbnet igen.
Har nogle af jer andre oplevet noget tilsvarende, eller har erfaringer med lyskebrok? Jeg er sikker på at de har glemt et par briller eller en sygeplejerske derinde; haha.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ikke pænt....
Forfatter: 
Dato:  28-07-2017 14:15

...men jeg ku' altså ikke lade være med at grine

Jeg tror ikke at der er glemt noget nævneværdigt derinde, men nærmere at det er vokset sammen lidt for "stramt" fordi du har været sammenkrummet for længe. Øv, at der slet ikke var nogen, der tænkte på om du kunne tåle morfinen

 

Jeg har ingen personlig erfaring med lyskebrok, men min far er opereret et par gange (han kan i øvrigt heller ikke tåke morfin, så han fik ketogan), og det har ikke varet mere end et par dage før han har stået oprejst igen. Ikke uden smerter, og der måtte hverken grines eller arbejdes en tid efter, men han var oprejst, så tingene kunne gro sammen på den rigtige måde.

 

Ked af at sige det, men jeg tror desværre at du er nødt til at lade dem kigge indenfor, hvis det skal blive anderledes.

HVIS du beslutter dig for at blive undersøgt, så tag en person med. Et familiemedlem eller en ven/-inde, som kan holde hovedet koldt for dig og sørge for at få spurgt om de rigtige ting (som I har talt om før tiden).

 

Jeg har flere gange haft den rolle for min bror, og det har fungeret fint. Han har det nemlig ned at besvime, når han hører noget potentielt blodigt, og så fåe man ikke spurgt om noget som helst

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

3
1
Svar på denne tråd
 
 Sådan noget kirugisk net
Forfatter: 
Dato:  14-11-2017 19:24

Stilles der i disse år meget store spørgsmålstegn ved! Det jeg har læst mest om er, at de er brugt hos kvinder mod inkontinens/livmoderfremfald, jeg kan ikke lige huske, om det er også er brugt mod brok af anden type, men det mener jeg, det er.

 

www.theguardian.com/society/2017/ aug/31/vaginal-pelvic-mesh- explainer

 

"Pelvic organ prolapse" må være organer i underlivet, der "buler ud"- som brok.

 

Nu ved jeg så ikke, om du har fået sat dette net ind, men du kan på sundhed.dk (NemID login) se din sygehistorie (dele af den).

Nogen mennesker tåler ikke morfin, jeg bliver dog kun fuldstændig vimmerskæv af det, men nogle kan få mareridtsagtige oplevelser ud af det...

 

Du ønskes god bedring! (Y)

 

Men er der sammenvoksninger i ar, så er der ikke 100 % garanti for, at det ikke sker igen, men det kan dog blive bedre- og nej, det er ubehageligt at skulle under kniven, men daglige smerter er måske, det værd?

 


Mvh

Tine

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-11-2017 17:39

Tusind tak for svar til jer. :)
Jeg har faktisk også overvejet om det kunne være det indopererede net, der driller. Jeg er stadig ikke modig nok til at blive åbnet igen. Jeg ved godt at jeg er en kylling, men det var virkelig en traumatiserende oplevelse, plus at jeg ikke er indstillet på evt. at blive sat ud af spillet i så lang tid igen. Men jeg kan dog godt se fornuften i at lade dem kigge indenfor. Huuuuuha; jeg må forsøge at bringe det op til overvejelse. ;)

1
0
Svar på denne tråd
 
 fys og massage...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2017 13:33

Jeg løber meget og har fået nogle myoser i lysken på min højre side og mærker af og til jag i muskulaturen over hoften.

 

Jeg vil anbefale fysiteapeut og massage inden et nyt operativt indgreb.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bedøvelse
Forfatter: 
Dato:  23-02-2018 10:13

Jeg vil lige tilføje, at hvis du på et tidspunkt tager mod til dig og lader dem kigge derind, så behøver det jo ikke foregå i fuld narkose. Et lyskebrok kan sagtens opereres i spinal bedøvelse, så du er vågen imens, ligesom til et kejsersnit. Du kan selvfølgelig ikke se hvad der foregår, og der er mulighed for både at få musik i ørene og noget sederende medicin, mens det står på.

Mere hvis det er hele bedøve arrangementet der skræmmer dig ?

hilsen en bedøve sygeplejerske ?


Nina

 

Trænger din hest til forkælelse, præsterer den ikke optimalt eller ønsker du at få den tjekket igennem?

www.facebook.com/pages/Hestens- afbalancering/ 717595154927088?ref=hl

Kører ud fra Kolding

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider