Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Senior rytter
Forfatter: 
Dato:  11-07-2017 01:18

Mig og min 7 års allround mule

 

Billede

 

som overskriften siger, så er jeg vel nok det man efterhånden godt kan kalde en senior rytter,en god årgang 1963.

Jeg er en glad og frisk allround rytter, vil gerne dygtiggøre mig, jeg får kvalificeret undervisning af berider i dresur, rider masser af friske ture, og springer også jævnligt,både på bane,og på terræn forhindringer. Jeg red spring undervisning hele sidste vinter.

Jeg starter også gerne lidt stævner i begge dicepliner, og til septemper skal jeg så starte mit aller første distance stævne, 17 km i Hedeland, jeg er nemlig blevet indviteret med, af en af de mange søde og dygtige ridekollegaer i mit hesteliv, som jeg har mødt undervejs, på et tidligere opstaldningsted sted, og som skrev at hun rigtig gerne vil ride sådan en lille distance klasse, sammen med os, da hestene går godt sammen, og både min hest og jeg, er noget mere rutineret tur ekvipage,mend hun og hendes hest er.

Jeg glæder mig meget, og kan pludselig mærke hvor skønt det var at blive "valgt til" pga fælles reference jævnfør ridningen, og alder betyder ikke noget.

Den anden dag gik det nemlig op for mig, at hun er præcis samme alder som min egen voksne datter, det er ikke noget jeg har tænkt over før, men det er lige som om jeg på papiret " vokser" fra de ryttere, jeg i øvrigt deler interesse og ride frekvens med.

Jeg kan pludselig mærke, at flere af de "hestepige" jeg møder nu, ofte har et fælleskab, hvor jeg pludselig har fået øje på, at jeg bevæger mig fra, blot at være en af hestepigerne, til at blive "mormor" der stadig er hyggelig selskab, men måske også lidt en dinosaurus.

Jeg har de sidste par dage gået og tænkt, om jeg mon er blind for at de "unge piger" acceptere mig, men i virkeligheden også kunne føle, at jeg trænger mig lidt på, når jeg " blander" mig i fællesskabet blandt dem.

I dag i stalden syntes jeg, at jeg hyggede mig sammen med en af de " unge piger" omkring strigling og op sadling, så jeg ventede på hende, så vi kunne følges ud på banen.

Da vi var næsten færdige med træningen, kom en af de andre "yngre piger" ud på banen med sin hest, og hun skridtede til side om side med den første pige,der nu skridtede af, og jeg endte så med at skridte af alene, måske var det mig selv der trak mig i dag, fordi jeg pludselig har fået øje på alders forskellen? Måske bliver generations forskellen bare større i mit hovede,end den i virkeligheden er, for de yngre modeller?

jeg har også virkelig problemer, hvis nogen spørg om jeg ikke vil starte old girls klasser, når de udskrives, jeg vil jo ikke lyde nedladende, men føler bare overhovedet ikke jeg høre til der.

 

Måske savner jeg bare lidt flere "gamle" ryttere, som endnu ikke er gået over til islænder eller kone rytter status.

Ikke fordi der er noget galt i det, men det er nok knap så meget inspirerede heste fællesskab, for sådan en som mig, og derfor søger jeg mod " pigerne" og i øvrigt er det jo den alderes gruppe der er i flertal, men de har jo dybest set, måske nok mere glæde af og til fælles med hinanden, end med mig og mit selskab?

Er der mon nogen der kan genkende noget af dette?

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 sikke tanker
Forfatter: 
Dato:  11-07-2017 22:29

uha - jeg er jo knapt 10 år yngre - såååå er måske ikke helt der endnu

Meen kan nu alligevel følge dig - jeg prøver også at udvilke mig og dygtiggøre mig - samtidig med at jeg bruger meget tid på at være Ponymor - noget jeg NYDER!!!

Det fantastiske ved ridesporten er jo netop at man konstant kan dygtiggøre sig og nørde med det der lige netop interesserer en :)

Så nogle gange er det jo skønt at hænge ud med de unge og andre gange kan "vi gamle" trække på vore mangeårige erfaring :)

 

Jeg tror ikke det er "enten eller" men "både og"

 

Og så ser I i øvrigt BRAND GODT UD!


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-07-2017 13:11

Noget af det fede ved ridesporten er, at man møder så mange mennesker, der har en anden alder og baggrund, end dem man støder ind i i sit arbejds- eller studieliv. Det er længe siden jeg har redet eller haft min hest stående samme sted som mine jævnaldrende veninder. Mine bedste skovtursmakkere er 41 og 52 og jeg selv er 26 Samtidig nyder jeg selv at rådgive de lidt yngre piger om alt fra Muk til kærestesorger

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler..
Forfatter: 
Dato:  13-07-2017 10:19

Tak for input Svendsen og peppermint, ja det er skønt med fælleskab omkring sin sport, jeg er nok bare vandt til at fællesskabet rækker ud over, lige tiden i stalden, feks cafe besøg, hygge snak efter ridningen, med cacao eller sodavand,og det er måske det der er lidt forandret efterhånden som årene går. Ikke at jeg ikke gør masser af det, med mine ikke heste relaterede venner, så jeg er såmænd "dækket ind" men jeg har bare lagt mærke til at "noget er anderledes" med de lidt yngre piger,jeg står i stald med nu.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Senior
Forfatter: 
Dato:  13-07-2017 11:04

Jeg må jo nok også vedkende mig at fødselsattesten efterhånden også har gjort mig til senior rytter (årgang '64).

 

Nu tænker jeg ikke så meget over det ,da jeg står i en lille stald med i alt 3 ryttere, den ene 14 år ældre og den anden 5-6 år yngre. I det ridehus jeg benytter er der stor alders spredning, og meget stor forskel på hvad de forskellige vil med deres ridning.

 

Det er der er så fedt ved ridning, er at det kan dyrkes på så mange måde og niveauer. Feks. Min lidt ældre veninde tage ud og stater dressur (LA niveau), og konkurrere mod dem på 18 år - det er sgu lidt sejt.

 

Jeg håber dog at jeg også kommer i gang med at springe lidt igen, men lige nu står den på dressur og skovture. Vi får dressur undervisning 1 gang om ugen.

 

MEN jeg kunne heller ikke drømme om at starte "old Girl", det kan godt være at jeg er i målgruppen, meeen der sætter jeg godt nok grænsen?..


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Årgang 60
Forfatter: 
Dato:  06-08-2017 21:05
Mine rideveninder er lidt yngre end mig eller på alder med min datter. Tænker ikke som sådan over aldersforskellen. Vi snakker om alt på vores rideture .Føler ikke jeg er blevet valgt fra pga alder, nu er de unge piger i stalden ikke teenagere, dem har jeg ikke noget tilfælles med , men piger i 20'erne , som er flyttet hjemmefra med job, kæreste osv, som kan være med i voksensnak . Nu er jeg ung af sind, og er også lidt med på det vilde på rideturene . Nogle af rideveninderne unge som gamle er blevet rigtige veninder. Jeg trækker lidt på smilebåndet, af de "ældre" damer, der har redet varmblods i sandkassen , og nu er hippierytter på islændere 😊 jeg har selv redet en del på islænder, men bliver aldrig ejer af en .
Måske skyldes mit held med rideveninder, jeg altid har haft en cool hest til rideture, som er en god støttepædagog. Min nuværende lille araberblandning kan gå forrest, bagerst og følge med de store i tempo .




0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er den ældste...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2017 20:09

Hej

 

Jeg er årgang 58 så her i området er jeg den ældste, og har ingen problemer med det. Rider gerne tur med pigerne i alle aldre ;-)

 

Jeg har dog netop købt en welsh cob efter min gamle hest blev aflivet pga dårlige tænder. Det var ikke meningen at jeg skulle have hest igen, men det fik jeg så.

 

Rider fast undervisning, for selv at udvikle mig men den nye hest er ikke uddannet, så vi lærer begge noget :-) Men hoppen har et super godt hoved og er en sej dame. Jeg glæder mig til at lærer hende rigtigt at kende.

Jeg føler mig bestemt ikke som hippi rytter, fordi jeg er gået lidt ned i str ;-)


Hilsner fra Joan

2
0
Svar på denne tråd
 
 Også en af.....
Forfatter: 
Dato:  17-12-2017 21:43

Ja jeg er så en af de yngre senior fra 1972

 

Nu har jeg jo mine heste hjemme, så det er 10 år siden jeg stod opstaldet ude på et skønt sted, med masser af "ældre yngre kvinder" i den fødedygtige alder Der var ingen ponyryttere andet end hvis rytterne en sjælden gang havde taget deres børn med og gav en trækketur.

Alle var "seriøse" enten indenfor distance eller dressur - og vi havdet det SÅ hyggeligt.

 

Nu har jeg så hestene hjemme, og er blevet 10 år ældre (og klogere )

Og ja min omgangskreds har ændret sig.

 

Jeg har mine gamle rideveninder fra for 10 år siden, men de er småbørnsmødre, og har gearet ned for den seriøse del af ridningen.

Så har jeg fået nye rideveninder på min egen alder, og det er mere hygge med skovture og masser af snikke snak før/under/efter.

Så har jeg fået nogle supergode rideveninde/-ven par,og de er superseriøs indenfor spring, og man kan få nogle fantastisk spændende diskussioner med dem og træning.

 

Og så er der de yngre, som jeg møder, når jeg kører i ridehal for at træne - søde unge/teenager som uden tvivl anser mig som en dinosaur. Og de 18-25 årig som er begyndt at spørge til råds mht til træning.

 

For 3 år siden havde jeg en sjov oplevelse - jeg red rundt sammen med nogle "unge" på 25-27 år, og en af dem spørger som om jeg vil fortælle hvor gammel jeg er, fordi de havde diskuteret det indbyrdes.....Jeg siger pænt at jeg sørme er 42 år - hvorefter det unge væsen på 28 år med undren malet i hele ansigt udbryder " det kan da ikke passe, du er jo sjov"

Heraf må man udlede at folk over 30 år bør være skindøde kedelige grå mus

 

Jeg rider jo en del undervisning, og har over de sidste 6 år udviklet mig ret meget indenfor dressuren. På min gamle hest startede jeg la1-2 til 53-58%. På min nu 10 års starter jegMB klasser til 60-63%

Så jeg er nok en af dem hvor man må sige, at hvis man vil og kan, har råd og møder den rette underviser, samt selv er åben for at ligge sin træning om, ja så kan selv som +40 årig "rykke sig"

 

Men det at jeg nu ligger og rider MB til stævner, og træner galoppiuretter, seriech'er, zigzag travers ect gør også at jeg oplever nogle tror jeg ikke vil tale til dem, fordi jeg er "bedre end dem" - og det kunne jeg ikke drømme om, jeg taler gerne med alle

Forleden dag kom jeg i den lokale ridehal for at træne, hvor 3 ponyryttere lige havde fået taget en galge ned og skulle ride ringridning - og de gik så i gang med at pakke sammen, da de så mig med kandar og dingeldangel.

Jeg nåede heldigvis at få dem stoppet - for jeg ville gerne prøve ringridning. Så til stor morskab for ponyryttere og deres forældre var pinot og jeg med til ringridning - og det var Hammersjovt

 

Så jow jeg er blevet en a& de gamle, og jow jeg er nok ikke veninde på samme måde med de unge, som jeg var med rideveninder i gamle dage - men sjovt forsøger jeg nu stadig at have det

 

God jul til alle.

 

mvh Charlotte

4
0
Svar på denne tråd
 
 Fællesskab
Forfatter: 
Dato:  24-02-2018 16:58

Jeg oplever primært at ridesporten giver fællesskab på tværs af aldre og øvrig 'status'. Da jeg var stor teegager red MIN MOR en fem-dages tur med overnatning i det fri sammen med en af MINE KLASSEKAMMERATER, fordi de havde fundet ud af, at hvis deres heste gik lange strækninger fem dage i træk så måtte de blive mindre kiggende og forskræmte - og det virkede faktisk. Om det så var rytterne eller hestene, der blev mere selvsikre, skal jeg ikke kunne sige, men sjovt var det, at de fandt på sådan et projekt på tværs af aldersforskellen.

Nu er jeg efterhånden blevet lidt mere senior end de fleste af jer, men jeg hygger mig fortsat med de unge piger, der kommer og låner ridebanen, hvor jeg står. Og nej, det er ikke fordi vi er ved at blive veninder, men det er både sjovt og hyggeligt at ride sammen med dem og snakke heste.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

2
0
Svar på denne tråd
 
 wwwwwwwwwww
Forfatter: 
Dato:  27-02-2018 09:57

Jeg er en åregang 70èr. ponyrytter.

Min underviser er lidt ynger end vores søn.

Jeg har ridevenner der er 25 år ældre en mig selv.

Jeg dyrker lidt konkurancer ridning, og i min diseplin, er alle alder, køn, højder og drøjder, både på ridedyret og rytten at finde.

 

Jeg har indset at jeg rider, både stævner, kursuser, undervisning og en en masse hyggeture med andre. fordi jeg ikke vil undvære de fantastiske oplevelser, og mange timer i sadel med min pony.

Men den dag han ikke længer er ridehest, så stopper jeg min ridekarriere. for min kærlighed til ridningen er forbundet til min hest. ikke "kun" ridningen i sig selv.

Jeg har hestene hjemme, og kan heldigvis, have ham hos mig til den bitter ende.

 

Men dyrlægen mener vi tager 10 år mere på stævnebanen !! , så det er ikke lige på trapperne, at vi stopper med at køre de danske landeveje tynde, efter gode oplevelser...


:O)

1
0
Svar på denne tråd
 
 ;-) Heste og alder
Forfatter: 
Dato:  06-03-2018 08:55

Rigtig dejligt at der er nogen på min alder (årg.1959) Det skønne ved ridning er jo at man aldrig bliver for gammel til at ride :-)

Jeg har lige nu for snart 14 dage side og ret pludseligt fået købt mig en smuk 8 årig araber hoppe, som jeg skal igang med at lære at kende. Har ikke rede noget vidre de sidste 10 år, såder ligger meget jord arbejde og venter på os. :-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ny hest
Forfatter: 
Dato:  14-10-2018 22:12

Hej først vil jeg ønske dig tillykke med din følge svend,du vil aldrig fortryde en ox araber,de er så hengiven og trofaste og har i først opbygget tillids bånd,vil den gøre alt for dig,så det gode, når vi nu er ældre rytter er at de har en blød elastisk gyngende gang og ikk de store lange skridt,hvor vi vil falde bagud i sadlen pøj pøj og alt held,husk at du skal lære hende at kende fra jorden,før du sætter dig op på hende ska hun følge dig som en hund hilsen en ox´er kender


Ox avler

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider