Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Op på hesten igen, som voksen
Forfatter: 
Dato:  22-06-2017 00:12

 

Pyh, efter mange års pause er jeg tilbage i sadlen på en rigtig god rideskole, hvor både heste og ryttere har det godt.

Jeg er kommet ud på den anden side af de værste muskelømheder, og er så småt begyndt at kunne samle hesten under mig. Det i sig selv er ret skønt og nærmest meditativt, men alligevel har jeg svært ved at holde interessen fanget. Jeg elsker de store dyr og deres rolige, kærlige sind og jeg savner den følelse jeg havde som barn, sammen med mine egne heste. Den er bare næsten umulig at finde igen. Særligt med heste, der ikke er ens egne. Jeg ved godt, at jeg skal igennem en masse kedelig træning for igen at kunne ride som jeg kunne en gang - og at jeg måske ligefrem må have min egen før følelsen af samhørighed og venskab med hesten vender tilbage. Men hvor er der lang vej :-) Jeg overvejer at vente med at ride til jeg kan købe hest igen - eller at skippe hele projektet helt og undlade at købe mig fattig i hest og hestegear på ny - men det er svært at slippe drømmen om at finde følelsen fra barnsben igen, i venskabet med en hest.

Er der andre, der har lignende erfaringer - og som måske vil give mig et godt råd med på vejen?

Det ville jeg simpelthen sætte sådan pris på :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rideglæde
Forfatter: 
Dato:  22-06-2017 11:22

Har du ikke mulighed for at finde en privat part i stedet for at gå på et rideskolehold?

 

Jeg synes i hvert fald, det kan være svært at finde samhørigheden med hesten, hvis det, man skal med den er fastsat til 45 min. ridning tirsdag kl. 19 eller hvordan det nu er planlagt...

 

Hvis du finder en privat part, er I færre om hesten (så hesten lærer også dig at kende) og du har friheden til en dag at trække en tur med den, nøjes med at give den en god strigletur eller hvad I nu har lyst til denne dag.

Det fandt jeg i hvert fald ud af, betyder mindst lige så meget for mig, som selve ridningen, da jeg selv droppede rideskoleholdet og fandt en part i stedet.


1
0
Svar på denne tråd
 
 Gode råd
Forfatter: 
Dato:  23-06-2017 10:00

Tjah, jeg ved ikke om du kan bruge andres gode råd til noget - for vi kan jo kun rådgive dig ud fra vores eget synspunkt, og det er måske noget anderledes end dit :)

 

Men for mit vedkommende, så ER samværet med hesten bare ikke det samme som da jeg var 14-15 år. Ikke fordi jeg holder mindre af hesten, eller interesserer mig mindre for dens velbefindende - men fordi jeg selv er et andet sted i livet.

Tiden, hvor hesten var lige så klog som jeg, hvor den var min vigtigste følgesvend, og nærmest kunne erstatte mennesker, den er forbi.

For jeg er blevet voksen, med et voksent menneskes indsigt, erfaring og prioriteter. Og det giver altså bare et andet forhold.

 

Jeg har holdt ved min interesse, og har haft heste non-stop. Min mand er også hesteinteresseret, så det er naturligvis en stor del af vores liv (og budget ;)), som jeg meget nødigt ville undvære. Men teenagefølelserne og den intense samhørighed - de er ikke længere til stede. Og jeg savner dem egentlig ikke :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 Sif.....
Forfatter: 
Dato:  24-06-2017 22:43

..... Du skrev lige præcis det, jeg ville have skrevet

 

Intet er som det var, da man var 14, heller ikke forholdet til hestene.. Selvom de stadig er skønne og dejlige

Og som Hak skriver, er det nok endnu sværere at få et godt forhold til en rideskolehest, man rider en gang om ugen, sammenlignet med det forhold man kan have med sin egen hest, eller en partshest.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg står i
Forfatter: 
Dato:  29-06-2017 13:04

en situation, der minder om din. Jeg havde også egne heste i mange år (kom faktisk først af med den sidste, da jeg var 25 - det er 8 år siden), og nu kan jeg ikke rigtigt finde mig til rette med heste, der ikke er mine - hverken skoleheste eller private partsheste. Det er bare slet ikke det samme. Jeg har ikke haft en egentlig hestefri pause som sådan - rider altid, når jeg besøger min søster, og har også selv haft parter i perioder, men jeg har ikke fået et nært forhold til nogen af hestene. Måske fordi jeg ved/føler, at det er midlertidigt?

 

Jeg havde så også mine egne heste opstaldet hjemme, og jeg havde dem alle fra føl, så jeg kendte dem ud og ind, før jeg overhovedet kom på ryggen af dem - det er ikke heeelt det samme at møde en tilredet voksen hest og ride den en gang om ugen

 

Jeg savner det personlige forhold til dyret rigtig, rigtig meget, men jeg ved ikke, om jeg nogensinde får det igen...


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kender det alt alt for godt.
Forfatter: 
Dato:  19-07-2017 17:58

Har det på akurat samme måde. Jeg er dog ikke kommet igang endnu. Men håber stadig. Jeg skal nok også have min egen før det lykkedes. Der er bare så meget idag der fyder som børn m.m.


Bolig søges til leje i Nordsjælland. Gribskov eller evt. Helsingør kommune. Samt Nødebo.

Fjordhest søges til vinter. Hoppe. 0-12år.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gamle hestepiger..
Forfatter: 
Dato:  20-07-2017 20:39

Hej. Sjovt, jeg er også en af dem som sidder med præcis samme følelser og tanker. Jeg er rundet de 40 år og været væk fra hestesporten i 10 år... Har hele tiden savnet den verden, men ikke mere end det ikke blev prorioteret. Nu er min datter blevet 10 år og har plaget om at begynde at ride og hun har været i gang i 2 mdr. Hun er skide god til at ride og det ligger så naturligt for hende. Jeg er gået helt i barndommen igen og ønsker så inderligt at hun får de samme oplevelser og kærlighed til hesten som jeg havde da jeg var ung. Jeg har redet et par gange mens hun har været i gang og leder nu efter et voksenhold som jeg kan få lidt undervisning på. Håber at det kan lade sig gøre i den klub min datter rider i. Vi håber at vi om 1 års tid kan købe en god pony til hende, da jeg altså har det fedest med at hun har sin helt egen. Men jeg kan godt mærke at jeg forventer at jeg får de samme følelser og oplevelser som jeg før har haft og det tror jeg bare ikke jeg kan. Og jeg skal i hvert fald passe meget på at jeg ikke lever min barndomsdrøm ud gennem min datter. Hun skal selv bestemme tempo og hvad hun har lyst til i hesteverdenen...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider