Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Kollega konflikt
Forfatter: 
Dato:  19-11-2016 12:00

Kære HN´er

Jeg er egentlig i en god ansættelse og er glad for det jeg laver. Min hverdag hænger godt sammen med hente/bringe børn, samt jeg kan samkøre med min mand, som arbejder 300 m fra mig på en anden arbejdsplads.

 

Men jeg går og er ked af det og har brug for enten et spark bagi, eller blot nogle gode råd. Det er en lang historie, som varer over et helt år.

 

Sidste sommer blev kollega A ansat. Hun er 60 år gammel og fungerer i min gruppe som består af mig og 2 andre kolleger. Kollega A har vist sig at være en meget "bossy" dame.

 

I 4 måneder efter sin ansættelse holdt kollega A sig på måtten og så gik det galt. På et gruppemøde hvor teamchefen deltog spurgte jeg ind til noget rollefordeling på noget arbejde ml. os og en anden gruppe. Det udløste at kollega A rejste sig og begyndt at råbe ad mig. Jeg blev ærlig talt så overrumplet, at jeg lagde mig fladt ned. Det samme gjorde min kolleger og min teamchef også, for ingen sagde noget. Vi fik gennemført mødet, men jeg var temmelig påvirket og ked af det. Efter mødet kom kollega A ned på mit kontor og fortsatte sine råberier. Hun råbte og skreg ad mig indtil jeg venlig, men bestemt, viste hende døren.

 

Dette optrin fulgte nu ad flere omgange over de næste måneder.

I må ikke spørge mig hvad der triggede hende, for det har jeg aldrig fundet ud af. Men det var alle mulige ting - den sidste episode var fordi jeg sagde godmorgen til en kollega, mens jeg havde en uformel samtale med kollega A på min kontor(hun havde opsøgt mig i forbindelse med noget arbejde).

 

Til sidst gik jeg sammen med min tillidsmand til teamchefen, som ikke kunne se problemet. Det kunne hun først, da forskellige vidner til disse kedelig optrin fra kollega A bakkede mig op.

Det endte op i at jeg foreslog et mæglingsmøde mellem mig og kollega A med ekstern mægler. Mødet blev afholdt, selvom det ikke var rart. Men kollega A og jeg fik aftalt nogle spilleregler. I den først tid herefter gik det stadigvæk ikke godt, da kollega A fortsatte det jeg vil kalde mobberier. F.eks. måtte jeg som den eneste på arbejdspladsen ikke sige farvel til hende når jeg gik fordi jeg forstyrrede. Andre kolleger måtte gerne sige farvel til hende. Jeg gik derfor igen til teamchefen og bad om at blive flyttet over i en anden gruppe. På det tidspunkt ville psykolog, læge og tillidsmand sygemelde mig, så jeg var bare færdig som gårdsanger. Men teamchefen sagde, at var der mere brok med mig så blev jeg fyret. Flytning var udelukket.

 

Jeg valgte at rette ind til højre og bide tænderne sammen dvs. ingen sygemelding, men har vist fået sagt fra alligevel, for her efter sommerferien og frem til nu har kollega A givet mig nogenlunde fred og ro. Det skyldes, at hun har rettet sit "skyts" mod en anden kollega i min gruppe. Denne kollega har nu siddet 3 gange og grædt på mit kontor. Alle gangene har jeg henvist hende til at hun må gå til den nye "over-chef"(som ikke er teamchefen), da jeg har mistet tilliden til teamchefen. Jeg kan ikke hjælpe og tør ikke hjælpe, da jeg bliver fyret. Desværre tør min kollega vist ikke at tage tyren ved hornene.

 

Men jeg kan mærke, at alt den her uro går mig på. Jeg sover dårligt om natten og har koncentrationsbesvær. Samtidig har jeg en værdi som siger, at man skal hjælpe en kollega hvis vedkommende har problemer. Denne værdi kommer jeg jo i konflikt med, når min kollega sidder og græder på mit kontor og jeg intet kan gøre. Det ripper samtidig op i mine sår fra konflikten med kollega A.

 

Jeg vil gerne kunne sove om natten. Jeg vil gerne kunne løse mit arbejde på fineste vis. Jeg vil gerne levere de samme gode resultater, som før kollega A blev ansat. Kollega A har for længst fortalt, at hun smutter på efterløn så snart hun kan slippe afsted. Men hun er kun 60 år og jeg ved ikke om jeg holder et par år endnu med den her uro omkring mig.

 

Hvad gør en klog? Hvis jeg går til "over-chefen", så mister jeg tilliden fra mine kolleger fordi jeg sladrer. Hvis jeg intet gør så går jeg på kompromis med mine værdier. Jeg er ærlig talt også bange for at miste mit job. Men vigtigst af alt: hvad skal jeg gøre for at passe på mig selv fremadrettet?

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-11-2016 06:07

hun lyder som et meget ubehaligt menneske, dog vil jeg sige at der må lægge noget til grund for hendes opførsel, måske skal du vitterligt tage hende på sengen så og sige og gå ind til hende og sige " nu skal du hører her" jeg ved ikke hvad der ligger til grund for denne opførsel, men det må stoppe, simpelthen overrumble hende, måske er det rent faktisk hende som skal have et los i røven,

 

dernæst vil jeg sige at jeg syntes egentlig du skal gå til din øverste chef og håbe at han/hun ikke er konfliktsky, simpelthen sige det som det er, at du er rigtig glad for dit arbejde, men du har lige problematikker i forhold til en kollega som du ikke helt ved hvordan du skal håndtere.

 

det er mit forslag


hvor intet vover intet vinder

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er da utroligt
Forfatter: 
Dato:  20-11-2016 08:16

Det er da helt utroligt. I Danmark forsøger vi at fjerne mobning fra skolerne, ved at lære børnene at vi alle har forskellige kompetencer, udseende osv. , men alle har lige ret til at være her osv.

Men voksne er da nogle af de værste til at mobbe åbenbart.

 

Ofte er det usikkerhed, misundelse, der får folk til at mobbe. Hvis man mobber, og ovenikøbet er så heldig at få andre med til mobberiet, så er der en chance for selv at slippe for mobning. Fokus er simpelthen et andet sted.

 

Hvis man skal stoppe sådan noget, så kræver det mod og din chef har jo godt og grundet taget modet fra jer, ved at true med fyring. Det er jo helt hen i vejret.

 

Kræver dit daglige arbejde at du/i arbejder meget sammen med A ?

 

Jeg tror på at det altid kan betale sig at hjælpe en kollega, selvom det kan være "farligt" for dig selv. Når først mennesker får held til at skræmme til tavshed, så bliver det uanset ikke et godt sted at være.

 

Så jeg synes du skal holde dig til DIN personlighed, der fortæller dig at du bør hjælpe en person, der nu er lige så ilde stedt som du var en overgang.

Spørg hende hvordan du kan hjælpe? Sig at du bakker hende op osv.

 

Hvordan har resten af afdelingen det med A?

 

Kan i måske prøve med et komplet modtræk?

 

Købe en buket blomster til A og sige, at vi tænkte at hun trængte til glæde, altså fuldstændig handle modsat af hvad i har lyst til? Se hvad der sker?

 

Spørge om hun har lyst til at gå med til frokost?

 

Og, jeg ved at det vil være en kæmpe overvindelse, og der er ingen undskyldning for A's opførsel, men måske kan i ændre den - især for jeres egen skyld, så i kan beholde jeres job og arbejde i fred.

 

Jeg håber i finder en løsning. Det er frygteligt med dårlig stemning OG dårlige chefer.

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Chikane
Forfatter: 
Dato:  20-11-2016 10:45

Jeg vil nok mere betegne de verbale overfald og personlige henstillinger, ikke gældende for alle, som chikane, end som mobning.

 

Med en fyringstrussel hængende over hovedet synes jeg det giver god mening først og fremmest at få helt rene linjer med fagforening og A-kasse. Ikke for at optrappe konflikten (det gør man jo heller ikke, men det kan føles sådan når fagforningen begynder at tilbyde løsningsforslag), men for at sikre dig selv i situationen ved at få helt klare retningslinjer.

 

Det med A-kassen siger jeg fordi det er vigtigt, at vise sig selv, at man ikke er villig til at finde sig i en chef, der truer med fyrring, når man faktisk bekymrer sig om sit arbejdsmiljø. Det er vigtigt at sikre sig, at man er i en økonomisk situation, hvor man til en hver tid kan trække en rimelig grænse.

 

Alt dette blot for at føle sig velforberedt på Worst case scenario - altså en fyrring. Det skal ikke komme dertil, det vil fagforeningen også sige. Hvis du bliver fyrret for at forsøge at afhjælpe chikane/mobning, så skulle du gerne få en form for erstatning med hjælp fra fagforningen. Lad os sige det er nok om worst case scenario. Det er bare for at give dig mod og sikkerhed, når ledelse ikke kan bidrage på den front.

 

I bund og grund, er jeg meget enig med Rosenholms foreslag. Folk der opfører sig sådan, har altid en grund til det, og kan man uformelt afhjælpe den grund (eksempelvist stress eller lavt selvværd) er det den mest værdige og givende løsnings for alle parter. Men hvis det kan løse problemet, så er det altså først og fremmest TR og AMR (hedder de stadig det: arbejdsmiljørepræsentant?) der skal gå til cheferne og få trådene redt ud. TR skal også have at vide du er blevet truet med en fyrring. Det hører ingen steder hjemme. Om det er noget TR skal gå videre med, afhænger af flere omstændigheder, som TR bør kunne gennemskue bedre end os.

 

Min største bekymring er, at chefens reaktion tvinger dig til at gå på kompromis med dine egne gode værdier. Det er på længere sigt, en meget høj pris at betale. Ligeså er konsekvenserne af dårlig nattesøvn. Så kort sagt: Selvfølgelig skal du stå ved din overbevisning om at man skal hjælpe kollegaer i svære situationer, men du skal ikke risikere din egen ansættelse. Det er nemlig derfor TR og AMR sidder i sikrede stillinger, derfor skal de inddrages, og snakke med cheferne på vejne af dig og det nye chikaneoffer.

 

Jeg ønsker dig mod og medvind!


 

 

Medlem af Bullerklubben

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 konflikt
Forfatter: 
Dato:  20-11-2016 13:30

Der kan koges meget suppe på hvad man kan gøre og ikke gøre i denne situation. Ret beset er det din arbejdsplads der har ansvaret for at der gøres noget, særligt når det også går ud over andre end dig og der er andre der har været vidner til de optrin du beskriver.

Hvis arbejdspladsen ikke udviser det ansvar de har, er der kun få muligheder:

  • Du kan vælge at bide det hele i dig til kollegaen går på efterløn.
  • Du kan gå til din fagforening og lade dem hjælpe dig med at få sparket ledelsen bag i og se problemet
  • Du kan vælge at kigge dig om efter noget andet, så du kommer væk fra arbejdspladsen.

 


Michael Moesby-

med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.

6
0
Svar på denne tråd
 

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.



Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider