Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Kompressionsstrømper Blodprop
Forfatter: 
Dato:  28-09-2016 21:09

Jeg har i mange år haft hævede ben. Især om somemren. På trods af at jeg dagligt får vanddrivendepiller.

 

Denne sommer har det været særligt slem. Især højre ben er hævet og har gjort ondt sådan lidt diffust. Huden har været rød og virket som om, der var eksem. Egen læge mente at det bare var sådan det var/ er.

 

Natten til torsdag i sidst uge vågnede jeg ved, at sengen var helt våd i benenden. Og hele dagen sev der væske ud af mit ben. Og det gjorde mere ondt end normalt. Torsdag aften ringede jeg så for en sikkerhedsnåls skyld til lægevagten, som sendte en læge herhjem.
Lægen var lidt i tvivl, men endte med, at sende mig til Aabenraa sygehus. Her var de også meget i tvivl. Der blev taget blodprøver, som var helt normale. Lægen mente, at der måske var en blodprop, men det kunne ikke siges sådan umiddelbart, Jeg fik 2 blodfortyndende piller, og blev sendt hjem kl 3 om natten, med besked om at møde kl 10.30 igen til skanning af benet.

Nu blodprøver var normale og lægen var usikker, var jeg tæt på at bare aflyse tiden igen.
Heldigvis kom jeg afsted, for iflg lægen, der skannede, så er der en blodprop i højre ben (Venstre blev ikke tjekket)
Behandling: Kompressionsstrømper i 2 år og blodfortyndende medicin i 6 månder.

 

Da jeg ikke får p-piller, er der ingen grund til, at udrede hvorfor jeg fik den blodprop.

Sygeplersken havde ikke nogen strømper liggende i min størrelse, så jeg fik besked om at få en tid hurtigt muligt ved egen læge, for at få taget mål til specieltilpassede Kompressionsstrømper.

Sygeplejersken, ved min læge, havde dog nogen liggende i min størrelse.
Så dem fik jeg på (Jeg går ellers aldrig med strømper og slet slet ikke nylon )
Og så blev der bestilt hjemmeplejen til, at hjælpe mig på og af med de strømper.

Jeg får i forvejen hjælp 5 min hver formiddag til at sørge for medicin og lidt småting.

 

Mandag aften måtte jeg ringe til akutsygeplejersken, for at høre om de kom og tog strømperne af. Det havde de endnu ikke fået besked på, men kom da 5 min senere.
Tirsdag måtte jeg ringe igen, og der var jeg forsvundet i deres skema.
Idag var hun her allerede kl 17??????

Dvs jeg for de møgstrømper på mellem kl 10 og 11 og taget af max 7 timer senere??

 

Jeg er meget allergisk overfor ordet Hypokonder, Og lige nu føler jeg at diagnosen blodprop bare er en slags måske og måske ikke. Og det skader ikke at behandle mig.

 

Nu har jeg læst lidt rundt omkring om blodprop i benet, og Netdoktor påstår, at det er farligt, og at man skal indlægges og behandles til de kan se at proppen ihvertfald er ved at opløses. Og at det er mega vigtigt med de strømper. At man skal ha' taget blodprøve jævnligt ved lægen osv..........

Det skal tilføjes at jeg er autist/ asperger, så nogen gange overtænker jeg tingene, og vil ihvertfald gerne ha' ren besked og forklaring. Og hvorfor og hvorfor ikke.


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

1
0
Svar på denne tråd
 
 Et par tip
Forfatter: 
Dato:  29-09-2016 01:38

Jeg kan desværre ikke svare på dine spgm ang blodprop, men har et par tip omkring støttestrømper.

For det første så husk at de skal vaskes hver dag for at virke optimalt.

Og for det andet, så findes de i et hav af forskellige kvaliteter, pasformer mm og min erfaring er, at det kan altså godt betale sig at prøve sig lidt frem.

Og endeligt, så mener jeg bestemt at jeg har set en form for "aftrækker" (hos seniorshop muligvis). Med sådan en kunne du selv tage dem af om aftenen og på den måde undgå at være afhængig af hjemmeplejen.

Bare et par tanker herfra :)

 

PS: Kom lige i tanke om en ting mere, brug ikke creme på benene før du tager strømpen på. Det får bare huden til at blive endnu mere rød, irriteret og "boblende"...

2
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt erfaring
Forfatter: 
Dato:  03-10-2016 22:32
Min mand havde en blodprop i benet for et par år siden. Du skal til en bandagist og få dine egne sokker efter mål. Du har også triks til at få dem af og på. Og så skal hospitalet tjekke om du er arveligt disponeret for blodprop. Han var ikke indlagt men de kontrol scannede og han var på blodfortyndende i et halvt år.
Det kan komme af anden betændelse i benet...

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  08-10-2016 22:55

Jeg er så klog, at jeg kunne undvære hovedet


Jeg har de sidste mange år haft kløende og sart hud på begge underben. Det ligner lidt væskende eksem. Jeg har haft vist det til mine diverse læger, og er blevet anbefalet alskens cremer.
Så fik jeg en blodprop i benet og har nu gået med kompressions-strømper i 2 uger. Og mine ben svi'r og klør og der er kommet sår på. De er røde og det føles som en forbrænding. Bad og sæbe svi'r også.
Jeg har så ikke haft strømperne på i nu 2 dage, af en anden grund og nu er de ikke så røde eller varme mere. Men stadig væskende eksem og kløe og svi'r.
Jeg fik så den ide, at søge på "nylon" og "eksem" og Heureka!! Det er præcis mine symptomer.
Kompressions-strømperne er med en tynd nylon-inderstrømpe og en ydre tyk nylonstrømpe!!

 

"Jamen, Pernille, du skrev at du havde haft de symptomer længere nede på benet i længere tid, end de to uger??
Og du går da aldrig aldrig aldrig med nylon ellers??"

 

Ja, det er rigtig nok. Jeg har altid skyet nylon. Hverken undertøj, eller bluser, kjoler osv er nylon. Jeg følte, jeg skulle dø, da jeg overnattede hos en ven for nogen år siden, og fik udleveret en nylon-dyne.
Men mine yndlings bukser, som jeg har 5-6 mere eller mindre ens par af, har en fin og flot blonde, som sidder lige præcis på nederste del af læggen.

Men jeg har jo brug for de kompressions- strømper. Mine ben er så hævede, at jeg knapt kan gå Og der er stadig fare for blodproppen.......... så det skal nok blive sjovt.


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gå på apoteket
Forfatter: 
Dato:  09-10-2016 09:02
Gå på apoteket.
Der er mange forskellige mærker af strømper.
Gad vide om de ikke også har uden nylon på indersiden?
2
0
Svar på denne tråd
 
 Julemand
Forfatter: 
Dato:  10-10-2016 21:12

Jeg lå længe nok på hospitalet da jeg havde en blodprop til at de kom og tog mål. Men mine strømper er uden nylon, har kun sådan en nylon"fut" til at tage den på med, den er til gengæld ret smart til at få den over foden :-)


 

Hilsen Rikke

Nu med rød musse
Brettings Alapay

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 vedr eksemen
Forfatter: 
Dato:  11-10-2016 10:11

Hej Pernille

Jeg ved ikke noget om blodprop og støttestrømper, men det eksem du har, lyder da enormt generende. Har du været ved lægen for at finde ud af, om det er det samme slags eksem, som du har på underbenet? Det kan jo være at lægen har set eller hørt noget lignende, og måske har et bud på, hvad der er bedst. Jeg mener bare - før du går ud og bruger en masse penge på at få lavet særlige støttestrømper.

Hilsen Rikke

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider