Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Op på hesten - igen :)
Forfatter: 
Dato:  20-02-2016 01:44

kære alle

 

jeg har som barn og ung brugt mange timer på hesteryg men med 4 børn og fuldtidsjob så har der nu været mange års pause. Nu er jeg så blevet 46 år og børnene er nu store/voksne og der er igen blevet tid til mig og jeg savner at ride og overvejer derfor at genoptage min interesse :)

jeg er ikke til ridebaner, dressur og spring men vil bare gerne ride i vores nærliggende skov, mark og eng. Da vi bor på nedlagt landejendom med 2 hestebokse og folde så er det jo "nemt" at anskaffe sig en hest og kravle på ryggen af den og håbe det bedste men måske var det bedre at starte med lidt undervisning og få det værste rust banket af først ? :)

hvis jeg skal ud og købe/låne en hest så overvejer jeg en ældre konemodel som jeg kan være tryg ved at ride ud på alene. Størrelsen skal nok være omkring 140-160 Stg. Hvad tænker i aldersmæssigt ? Og har i gode input til andet jeg skal overveje ?

Da en evt hest jo ikke kan/må stå alene så har jeg overvejet at anskaffe mig en bette pony som selskab.

 

er der andre derude som har stået i samme situation og hvad gjorde i for at komme i gang igen ?

 

Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hesteliv
Forfatter: 
Dato:  20-02-2016 09:29

Jeg begyndte at ride igen som 39-årig i 2005. Jeg lagde ud med at ride på rideskole, lånte så en stor pony og knapt et år senere købte jeg min egen.

 

Jeg kan klart anbefale, at du gør noget lignende i stedet for at gå ud at købe 1-2 heste med det samme. Du skriver ikke, om du har været tilknyttet hesteverdenen på anden vis i de forløbne år, men jeg vil også anbefale, at du - når og hvis du vælger at låne en hest eller købe din egen - har den stående på et opstaldningssted eller en rideskole i det første års tid og kan lære af / få støtte fra andre i alle de situationer, der opstår som hesteejer.

 

Det med ridningen er jo som at cykle: man glemmer det aldrig, men med alderen er det sværere at træne sig op fysisk, man bliver mindre fleksibel, og alle de små muskler, man skal bruge til balancen og det korrekte sæde, kommer ikke af sig selv. Ens psyke er også anderledes; jeg oplever selv (og kender mange andre med samme udfordring), at jeg er meget mere risikobevidst (læs: nervøs ) og også mere selektiv i forhold til, at hesten skal passe til mig, hvor jeg som ung snarere tænkte 'her er en vilkårlig hest, nu skal jeg lære at tumle den'.

 

Den største udfordring for mig, har været at finde en hest, jeg gider, og som giver flere successfulde samarbejdsoplevelser end kampe. Det der med at finde en 'konemodel', som du siger, kan være svært, og her er det alfa og omega at alliere sig med en dygtig træner/hestekender, som også kender dig, dine behov og dine evner, og kan hjælpe med at finde den rette.

Hestens alder er ikke nødvendigvis en indikator for dens egnethed som stabil ridehest, og en fornuftig 6-års kan være lige så god som en 14-års med nogle uheldige oplevelser i bagagen. Her vil kyndig vejledning fra én, som kender dig og ved noget om heste, også komme dig til gode.

 

En anden ting, der rammer mig, er at jeg ikke har den fysiske styrke / energi / overskud længere til at muge to bokse, slæbe hø og ride en time hver dag. Hvis du gerne vil have hestene hjemme, ville jeg undersøge grundigt, hvad du har af muligheder for at gøre det så nemt som muligt for dig selv - evt. løsdrift, køb af minilæsser, osv.

 

God fornøjelse og velkommen tilbage

 


Nu med skovtursquarter

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar :)
Forfatter: 
Dato:  21-02-2016 00:17

Hej Kirstine

 

Alt hvad du skriver giver rigtig god mening og bekræfter de tanker som jeg selv har gjort mig men som jeg ind imellem springer fra igen da jeg er en utålmodig sjæl og bare vil i gang :)

jeg har en nabo hvor der er opstaldning og dermed mange piger (også store piger) dagligt. Dertil en gammel veninde som er en fantastisk rytter så jeg er godt dækket ind ift vejledning ved et evt køb.

I forhold til fysisk formåen og energien så må jeg igen give dig ret. Jeg kan også mærke at jeg er blevet ældre :( jeg har dog både mand og 3 store stærke drenge i huset så mon ikke de giver en hånd med når der er hårdt arbejde på menuen :)

Også det med risikoberegningen kender jeg til - ved ikke hvornår i mit liv den opstod eller om det er en fordel/ulempe men det er et faktum at mit mod ikke er hvad det har været og derfor har jeg brug for en idiotsikret konehest som end ikke blinker hvis der springer en bombe :)

 

tak for dit svar - det var rigtig dejligt at høre at jeg ikke er alene om mine tanker om at komme op på hesten igen :)

 

mvh Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Op på hesten
Forfatter: 
Dato:  22-02-2016 10:02

Har aldrig selv holdt pause, men har alligevel et par tanker om dine overvejelser og ønsker.

 

Jeg ville nok nu og her starte på rideskole. Komme igang og få opbygget lidt balance osv. i ridningen. Samt få muligheden for at prøve lidt forskellige typer heste. Det vil nok gøre det nemmere at finde frem til rette hest ved evt. køb.

 

Ved indkøb af bombesikker konehest, så hver sikker på at hesten normalt/før har været redet af uerfarne ryttere. Mange heste er fantastiske og super rolige ved erfarne ryttere, men får de en begynder/usikker rytter på ryggen over en længere periode begynder de dårlige vaner tit at at opstå. Alternativt find en god og fornuftig hest og få den jævnligt redet af en mere rutineret rytter.

Synes i hvert fald tit at man hører om nogen, der har købt den her super rolige hest. Når den så har været hjemme i en periode, ikke bliver brugt så meget som hos tidligere ejer osv. Så bliver den noget mere frisk og svær at håndtere. Det gælder ikke alle heste, men er værd at have med i baghovedet.

 

Selskabshesten, der ville jeg kigge efter en som macher ridehesten i behov. F.eks. en ridehest som min, der har en forbrænding der er ekstrem, ville ikke gå godt sammen med en hest, der kan og bør leve på en sten. Hvis du har hestene hjemme må det alt andet lige være nemmere, hvis begge heste kan spise hø ad libitum, komme på græs mv. Eller begge har behov for opmålte rationer og skal holdes langt væk fra græsset. Det må bare være besværligt hvis den ene skal tages fra fordi den bliver for fed og den anden skal have ekstra tid for sig selv til at spise ekstra kcal for overhovedet at holde vægten oppe.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Gode betragtninger
Forfatter: 
Dato:  23-02-2016 22:09

Det er nogle gode betragtninger de andre er kommet med.

 

Jeg ville også starte på rideskole, prøve lidt forskelligt, og lige få balancen og rutinen igen på nogle rutinerede elevheste, mens der er folk til stede.

 

Evt kan du jo også tage ud og prøve at ride fx islænder, nu da du gerne vil ud i naturen at ride, og hvor modet måske er lidt mere stemt for en mindre hest.

 

Og så kommer der de "alvorlige" ting at have i mente.

 

Hvis du skal have hestene hjemme, så er du altså bundet af dem 24/7 - og det skal din familie også være klar på.

Det er ikke sådan bare lige at blive inde i byen efter arbejde, en råkold regnfuld vinterdag - for hestene står hjemme og venter.

Den hyggelige weekend med overnatning ude - njaaaa hvem skal så passe hestene ?

Sommeren er nemmere - hurra for muligheden for døgngræs.....hvis altså der er skyggemulighed på folden, og klæg ikke overfalder hesten så de løber panisk rundt og......

( løsdrift kunne være en rigtig god ide )

Og nej jeg sover aldrig længe i weekenden, for jeg nænner ikke hesten skal stå og vente på morgenfoder og på at komme på fold - man er vel vanedyr :-)

 

Der skal ikke kun muges ud og strøes - men der skal også hentes grovfoder hjem, og den dag man skal hente hø må det ikke regne. Og hvis du køber minibig wrap har I så maskiner til at håndterer dem ? Og hvem tager sig af møddingen ?

 

Når det så er sagt - så er det dejligt at have hestene hjemme :-) Undtagen lige i perioden november til februar, hvor det er mørkt, vådt, mudret og koldt HELE TIDEN. Så får man ikke redet, og ja så skal man bare varte op.

Nu rider jeg ret meget dressur, og jeg har rent faktisk nogle vintre haft mine heste opstaldet ude, fordi jeg ikke gider bøvlet med dårligt vejr M.m.

 

Sidst men ikke mindst - dit selskabsdyr skal ikke bare være ernæringsmæssig sammenlignelig med din rideheste. Den skal også kunne mentalt klare at være "alene hjemme", når du rider ud. Bare husk at tjek det, hvis/når du kigger efter selskabshest.

 

Ellers synes jeg dine tanker lyder meget fornuftige :-)

 

mvh Charlotte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hest i en moden alder
Forfatter: 
Dato:  06-03-2016 21:45
Jeg har også haft hest i min barndom /ungdom , og startede på et tantehold som 42 årige, fik så en part , men valgte hurtigt og købe egen hest, det er det bedste jeg har gjort for mig selv som voksen, har haft hest i 10 år nu, er også hyggerytter, og har søde ride veninder , der kommer til mig og rider tur eller kommer og henter mig og hesten til skovture og små rideferie. Har så ikke muligheden for at have hesten hjemme , men den står ved en veninde, som har en hest, hun har valgt og have en opstalder(mig) istedet for en selskabs hest til hendes hest .Kunne du måske overveje, det hjælper til økonomien , staldarbejdet , fælles rideture, heste hyggesnak og en til og passe hestene, hvis du ikke er hjemme.Pøj, pøj med det ;)
1
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen alder
Forfatter: 
Dato:  19-03-2016 10:40

Jeg har også holdt flere pauser, siden jeg red på rideskole som barn. Da jeg genoptog ridningen som knap 50-årig var det faktisk ret smertefrit, fordi jeg alligevel var gået i skarp fysisk træning efter en operation. Jeg kan specielt anbefale tai chi, fordi det giver muskelkontrol og balance, men yoga eller pilates er sikkert også godt. Håndtering af grovfoder og udmugning kan betragtes som et supplement til styrketræning. Problemt er bare, at det er svært at få tid til systematisk træning, når man har dyr hjemme.

Nu hvor jeg er 60 og min samlever 62, har vi købt os en staldkat (minilæsser). Den var dyr (80.000 kr. brugt), men hvor kan man dog bruge den til meget: brænde, grus til reparation af vejen, hegnsmaterialer og møg selvfølgelig.

Jeg følte egentlig ikke noget behov for at gå på rideskole for at kunne overleve en skovtur, men har fået et par lektioner i ny og næ, for det vil helt sikkert bedre for ridedyret, hvis der bliver rettet op på nogle af mine uvaner.

Den fælde, jeg er gået i, er at få alle mulige andre dyr: hund katte får gæs ænder høns - når jeg nu alligevel var bundet til stedet hele tiden. Den tid det tager at passe dem (hvilket i sig selv er en fornøjelse) levner for lidt tid til hestene. De går ellers selv ind og ud, og er alle at samme type rent græsnings- og fodringsmæssigt. Det er vigtigt, som påpeget af Pærevælling og Morgan.

 

Med hensyn til valg af hest synes jeg at der er det aspekt ved alderen, at hvis man gerne vil beholde dyret dets tid ud, bør den forventede levetid (måske 30 år eller mere for de robuste typer) gerne passe med den tid, man tror på, at man vil have mulighed for at have dem, i det omfang man ellers kan planlægge. For dig, der er så ung, burde det dog ikke give de store begrænsninger, med mindre I planlægger at flytte indenfor 15-20 år.

 

Held og lykke med valget af hest. De bombesikre findes, jeg har selv en, som dog er på pension nu.

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-06-2016 10:12

Jeg kan kun snakke for mig selv - og det med rideskole var ikke en løsning.

Har været uden hest i 5 år og lysten til igen at have med den firebenede str at gøre, sneg sig stille og roligt men meget ihærdigt ind på mig.

 

Jeg har ikke pladsen hjemme - så jeg måtte på jagt efter opstaldningssted og da det var på plads, gik jagten ind på min egen krikke.

 

Min balance er ikke noget at råbe hurra for - men jeg regner stærkt med, det ændre sig, i takt med jeg kommer på ryggen af hesten.

Hjælp af forskellig art, er der i stalden og omgangskredsen - så er ikke helt palle alene.

 

Købte hest i går og glæder mig SÅ meget til at lugte af andet end hund

 

Held og lykke med det hele!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mit bedste råd - er følg din egen mavefornemmelse!!!! Gør det, som du synes er bedst.

 

(hvis man søger på dyrenes beskyttelse - står der, det er tilrådeligt at heste er to eller flere, dog er der ikke forbud mod at have en enkelt hest)


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralalala
Forfatter: 
Dato:  15-06-2016 10:48

Hej

Jeg sidder lidt med de samme overvejelser og er bare nysgerrig. Har du fået dig en hest, eller hvordan gik det?

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider