Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 vand på fold nu i frost
Forfatter: 
Dato:  05-01-2016 16:30

hvad gør i med vand på foldende, det fryser jo helt i løbet af kort tid, hestene er ude i 6-7 timer , men personalet fylder kun vand op ca hver anden dag???, det var den besked jeg fik da keg spurgte, drikker hestene ikke så meget i kulden eller ???

 

findes der drikkekar der kan holde frostfrit??



0
0
Svar på denne tråd
 
 Vandkar...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2016 18:57

Heste drikker selvfølgelig også selvom det er koldt. Jeg ville ikke acceptere at der kun bliver fyldt vand op hver anden dag. Ønsker personalet ikke at gøre det, ville jeg selv sørge for det.

 

Du kan isolere dit vandkar, hvilket kan forlænge tiden inden vandet fryser til is. Alternativt kan du lægge noget ned i vandet der flyder (fx. et stykke brænde). Det vil sørge for at der lidt bevægelse i vandet og at det derved vil være længere tid om at fryse.


0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  05-01-2016 22:05

Jeg vil mene at vandtruget bør tilses dagligt. Hver anden dag er ikke nok, vand er vigtigt også selvom det er koldt.

 

Så ja, jeg ville forvente at vandtrug blev efterset dagligt, og hvis de var frosne skulle de slås i stykker og fyldes med frisk vand.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig.....
Forfatter: 
Dato:  06-01-2016 09:25

... vandtrug skal tilses og hvis nødvendigt efterfyldes dagligt. Der kan jo også være kommet snavs i, eller være gået hul på dem.

I vejr som vi har nu, ville jeg nok nærmere vælge at efterfylde 2-3 gange dagligt, netop for at holde frostfrit - hvis altså vi ikke havde frostfri vandkopper på foldene.

 


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vand på fold
Forfatter: 
Dato:  06-01-2016 19:35

Hvis hestene går på fold i mere end 4 timer, skal de have adgang til frisk vand - iflg. lov om hold af heste

1
0
Svar på denne tråd
 
 vand på folden
Forfatter: 
Dato:  07-01-2016 20:15

Vi har et stort pallekar, som er fyldt halm i. I midten står vores vandbaljen og det har holdt vandet frostfrit indtilvidere.

Om natten smider vi wrapplastik over karet.

 

Vi tjekker vandet hver dag - morgen og aften. Vi har jo også et job, som skal passes, selvom vejret er vinter.

 

Synes hestene drikker meget i dette vejr, så vandet skal have der.

 


Salg af kvalitets pandebånd med 10 mm. krystalsten.

Elegant med meget blig blig

Se mere på

 

www.staldlauenborg.dk

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hver dag..
Forfatter: 
Dato:  08-01-2016 16:39

Hver dag skal der fyldes med rent vand. Er det frostgrader og vandet fryser, skal der fyldes mindre portioner op flere gange dagligt, eller opsættes kar med varme i, så vandet ikke fryser.

 

Her fyldes normalt det store kar hver dag, men i frostperioden, fydes to spande med varmt vand i en balje hver morgen, Ved frokosttid tjekkes igen og efterfyldes med varmt vand. Det samme hver eftermiddag, hvis de skal blive ude lidt flere timer.

Dette er nødvendigt, indtil der til sommer, bliver nedgravet vand med varmekabler i, direkte ud til frostfrit kar i læskurene

 

Har man ikke tid til at sørge for rent frostfrit vand dagligt, til heste der går ude i flere timer, bør man ikke holde hest.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

Helt nye læder ridestøvler sælges.

www.heste-nettet.dk/marked/nedsat- helt-nye-derby-topper-laeder- ridestoevler/a/23987/

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

6
5
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-01-2016 19:30

På den fold hestene går på nu, har vi murerbalje. Den er naturligvis frosset til is, men jeg går pt hjemme, så jeg kan holde øje med hestene og deres interesse for vandet. Ved interesse bliver der hældt varmt vandt oveni.

 

De har gået på sommerfolden hele ugen, vandet står på "sluse-folden" og det er først sent igår og idag de har gået "sluse-folden", ellers har der ingen interesse været for vand og de har gået langt nede på sommerfolden og måtte hentes hver aften. Tror jeg i denne uge har hældt max 4-5 store gulvspande i baljen. De virker heller ikke tørstige når de kommer ind.

 

For en sikkerheds skyld har de fået mash et par gange i løbet af ugen.

 

At komme med udmeldinger om at hvis man ikke kan sørger for vand til sine heste dagligt, synes jeg er lidt skrap i det her vejr. Naturligvis SKAL der tjekkes og gives vand ved behov, men de fleste har nu engang ikke mulighed for at tjekke flere gange dagligt pga arbejde. Jeg er bare så "heldig" at jeg pt er uden arbejde, hvorfor mine heste heller ikke behøver at komme ud kl 6 men først kommer ud når børnene er afleveret i børnehaven i løbet af formiddagen.


Sælges:

2 års vallak e. BH Zack

1 års hoppe e. BH Zatchmo

 

Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur

 

se præsentation

5
1
Svar på denne tråd
 
 Hhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  09-01-2016 13:08

Flere gange dagligt er ikke en mulighed.

 

Vores fryser også i løsdriften. Staldmedarbehder slår hul på is hver morgen. Det fryser dig hurtigt igen. Jeg slår hul og fylder op om aften når jeg så kommer.

 

De får ligeledes også mash hver dag pt.


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Dimdidej.....
Forfatter: 
Dato:  09-01-2016 14:58

Hestene er ikke så dumme endda :-)

 

Jeg har små murerbaljer på hver deres fold - de får fyldt nyt vand i hver morgen, og når jeg kommer hjem om eftermiddagen, så er baljerne næsten tomme.

 

Jeg har set, at de drikker tidligt på dagen. Men er der rigtig streng frost, så vandet fryser hurtigt, så stikker man altså bare en hov op i baljen og banket hul :-)

 

Jeg har vandspande i boksene, og der drikker de en hel spand fra de kommer ind til om aftenen. Og så drikker de knap en hel spand til næste morgen.

 

Om sommeren drikker de væsentlig mindre vand.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 i det her kolde vejr
Forfatter: 
Dato:  09-01-2016 23:47

har hestene akkurat samme behov for vand som på alle andre tidspunkter af året. Og selvfølgelig skal der fyldes op med vand, hvis det fryser til is, og de ikke selv "banker hul" i vandkaret (det er de fleste heste ret gode til at finde ud af).

 

For lidt vand skaber maveproblemer - og i særdeleshed hvis der er adgang til hø/wrap dagen igennem, hvilket der naturligvis også bør være tilstede på enhver fold hvis hestene går ude hele dagen.

 

Det er ingen undskyldning at "det er desværre ikke muligt fordi jeg er på job" !!!! Hvis det er et faktum, må man sørge for at lave frostfri vandkopper eller finde en anden løsning så de har adgang til drikke.

 

Hvem har lyst til at være tørstig??

 

:)Annette

 




rigtige piger rider hver dag
6
5
Svar på denne tråd
 
 Trælsomst
Forfatter: 
Dato:  12-01-2016 07:23

Anette

 

Så alle os med heste på opstaldnings sted, vi må betale staldudlejers udlægning af frost frie vandkopper? Eller skal vi bare sige vores jobs op og hoppe på dagpenge så musse for frisk vand 5 gange om dagen?

 

Vandkopper er en fantastisk ting for mennesker, men ikke ret heste fedt, hesten er designet til at drikke meget vand på en gang, ikke gå og sjat drikke :) så mine får vand om morgenen og drikker nogen gange om aftnen, så om det fryser eller ej på folden er jeg ret græsk katolsk overfor

 

hippolyt.dk/DK/Rådgivning/ Foderskolen/ Hestens%20behov%20for%20vand.aspx


Nu Med Egen Hest

4
2
Svar på denne tråd
 
 Vores løsning
Forfatter: 
Dato:  16-01-2016 23:24
Vi har to små heste på fold fra kl 6 til 18, vi har en stor murebalje foret med hø i bund og sider og sat en mindre murerbalje i , og i vandet ligger et stk brænde, is bliver fjernet morgen og eftermiddag, hestene har indtil nu kunået drikke af vandet .






0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  19-01-2016 15:38

Man kan stille vandkaret på en flamingo-plade og lægge et frostsikringskabel imellem i en spiral. Det vil holde karet frostfrit selvom det fryser ret hårdt.
Har man mulighed for at isolere siderne på karet også bliver det selvfølgeligt kun bedre. Et kabel på 2 meter er nok til at holde det frostfrit og det bruger ca. 30 Watt når det tænder.

 

Her er en af de billige løsninger - husk at sætte en el-kappe om stikket til forlængerledningen.

www.harald-nyborg.dk/p3126/ frostsikringskabel-ip67-2-m

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jens....
Forfatter: 
Dato:  19-01-2016 19:02

Smider man kablet ned i karet?


Salg af kvalitets pandebånd med 10 mm. krystalsten.

Elegant med meget blig blig

Se mere på

 

www.staldlauenborg.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  19-01-2016 20:36

Selvom det burde være vandtæt nok til det - Nej.
Læg det i en spiral ovenpå flamingopladen og stil karet ovenpå.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 Okay, så er jeg med
Forfatter: 
Dato:  19-01-2016 21:29

Vi har kun problemer med let is, på overfladen, da vandkaret står i en "halmkasse"

så tænker om det vil gøre den store forskel? Tænker om varmen kan varme hele karet op?

Hvor stort er dit kar du bruger dem til?


Salg af kvalitets pandebånd med 10 mm. krystalsten.

Elegant med meget blig blig

Se mere på

 

www.staldlauenborg.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 kogende vand
Forfatter: 
Dato:  19-01-2016 22:39
Jeg holder mine shetteres vand så nogenlunde frostfrit ved, hver morgen at hælde 2 kander kogende vand deri og en mere i løbet af eftermiddagen, hvis det fryser meget. Nogen gange kræver det lidt mere vand, for den unge shetter kan godt lide lunkent vand i kulden og drikker det nogen gange inden det når at tø isen op. Og bare rolig; han bliver selvfølgelig holdt væk, så han ikke brænder sig medens jeg hælder i.
Det giver også så dejlig meget motion at rende frem og tilbage med elkedlen, og så giver det alle de morgentravle bilister derude på hovedvejen noget at spekulere over......
1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  20-01-2016 01:41

Ja, specielt hvis det står i en halmkasse. Der skal faktisk ikke ret meget til at holde de isfrit.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 Mit bud
Forfatter: 
Dato:  20-01-2016 08:57

 

I stalden har jeg vandkopper og varmeledning omkring rørene med isolering. Ved hård frost så kan ventilen godt fryse, men den er nem at tø op med hænderne. Om natten er der året rundt, altid slukket for vandet.

 

På folden får de pt. vand i spande, men jeg er begyndt at komme 1 ts salt i pr. spand. Det fungere ret godt og dem der går i løsdrift har vand hele natten selv ved de her frost grader. De får tilbudt frisk vand morgen og aften, men det der kommer til at stå får salt.

 

De råd der er kommet her i tråden med halmkasser, varme under vandet osv. ville vores heste splitte ad omg. alene for spændingens skyld. Der er åbenbart intet sjovere end en fuld vandspand at lege med uanset foldstørrelse, legetøj, stråfoder, kammerater osv. osv.

 

Især Islændere er gode til at banke hul i isen med enten hov eller tænder.

 

Undulaterne får frisk vand et par x om dagen og hønsene får vand når de bliver lukket ud og de går også ud og drikker hos hestene, hvis spanden da ikke er væltet.

 

 

Som jeg læser det, så mener nogle her i tråden at hest skal have tilbudt frisk vand 5x om dagen, hvordan får bambi og mikkel mon slukket tørsten? for ikke tale om alle de fugle der ikke kommer her forbi og får lidt forsyninger...

 

Man skal passe på overdreven menneskeliggørelse af dyr.


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Super SMUK Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges, evnt. bytte.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har..
Forfatter: 
Dato:  20-01-2016 21:20
Lavet en kasse, foret den med 20 cm flamingo i bunden og siderne.. Skruet en plade på toppen hvor der er skåret hul til en 90 liters balje..

Den holder vandet forholdsvist frostfrit.. Om morgen fjernes først evt. is så fyldes der vand i og om eftermiddagen når jeg kommer hjem fa arbejde er der højst et tyndt lag is som hestene snildt trykker i stykker med mulen.. Når hestene tages ind fjernes alt is igen (der er altid en skorpe rundt i kanten).. Også ligger jeg en gammel bordplade over for natten..

Kan slet ikke klare hvis mine heste ikke har adgang til vand døgnet rundt.!

Og til lige netop rådyr så er det sjældent man ser dem drikke vand da de får dækket deres vandbehov igennem føden..

 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja. ingen undskyldning
Forfatter: 
Dato:  20-01-2016 21:25

Ingen undskyldning for at der ikke er adgang til vand.

 

Vi vil jo også gerne ha mulighed for at drikke vand, lige så vel som hestene gerne vil ha vand.

 

Her er ikke mulighed for at tilslutte el = varme til hestenes vand, før jorden igen er frostfri så der kan graves, derfor gives der i frostvejr, vand flere gange dagligt.

Havde jeg ikke den mulighed for at der kom nogen og tjekkede vand flere gange dagligt i denne vinter, ville rør og varme ledning forlængst været gravet ned imens jorden var frostfri.

 

Det er os som ejer hestene og derfor også os der skal sørge for de har adgang til vand. Om vi selv gør det eller betaler andre for det, er for mig bedøvende lige meget, så længe det bliver gjort.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

Helt nye læder ridestøvler sælges.

www.heste-nettet.dk/marked/nedsat- helt-nye-derby-topper-laeder- ridestoevler/a/23987/

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

2
3
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider