Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Folk forstand på Skat/forskudsopg SE HER
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 10:59

Hejsa

 

I er altid så flinke til og hjælpe herinde.

 

Noget jeg aldrig har været eller nogensinde bliver er og være en ørn til at forstå sine skatte papirer, forskudsopgørelser osv..

 

Dog ved jeg at når jeg går fra at være i arbejde til at være ledig , så skal jeg huske og give Skat, et opkald, og selvfølgelig omvendt den anden vej. HELDIGVIS, har skat altid været flinke til og hjælpe mig med diverse tal osv til at kan få tingene i orden.

 

Nu er sagen den at jeg blev ledig her d 7 oktober, og jeg derfor ringede ind til skat og snakkede med dem, ja det har jeg lige gjort idag, (bedre sent end aldrig), den søde skatte dame kan oplyse at min løn indkomst har været sat lidt for lavt i år 2015, og jeg har tjent ca. 40000 kr mere end der står, så siger hun, at dvs at mit beskæftigelsesfradrag vil blive "udlignet" her i november og december...

Jeg turde virkelig ikke og spørge hvad betydning det har for mig, af frygt for og lyde dum

Jeg kan godt se at mit beskæftigelsesfradrag lige fik et ordentlig hak op ad, men mit kære spørgsmål er så, at skal jeg så betale flere penge de næste to mdr? Eller får jeg mere udbetalt de næste 2 mdr.?

 

Nogle der ved om der findes kurser rundt omkring, så man kan blive bedre til alt det her skatte halløj, for så gad jeg godt nok gerne på sådan et

 

På forhånd tusind tak for jer der vil og kan hjælpe med mit spørgsmål

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skat..
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 11:40

Når din lønindtægt har været sat for lavt, så har du i princippet betalt mindre i skat, end du skulle indtil nu - din trækprocent er derfor sat lavere, end den burde være fra årets start.

 

Det betyder, at ændrer de ikke på noget de sidste 2 måneder, så vil din skat gå i 0, når året er omme (som det er lige i dette øjeblik, ville du få et skattesmæk).

 

Derfor vil du få mindre udbetalt de sidste 2 måneder, fordi din lønindtægt er lavere, men din skatteprocent er den samme - og det er dit almindelige fradrag også.


Ønsker du et vægttab med Forever Livings C9-program, så kontakt mig for yderligere info.

 

Transport til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland, evt. incl. billetter - www.karkon.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak for svar
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 12:24

Puha.. Der bliver ikke til mange julegaver i år så kan jeg godt regne ud, for det er jo ikke meget man får i Dagpenge i forvejen

 

Øv øv

 

Tusind tak for dit svar, og hurtige svar også

0
0
Svar på denne tråd
 
 trækprocent..
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 12:31

Min trækprocent satte vi op i november 14 så den blev sat 1 procent op, men det har ikke noget og sige?

 

Troede bare at jo større beskræftigelses fradrag, jo bedre..

Er lidt forvirret nu

0
0
Svar på denne tråd
 
 én ting ad gangen
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 23:43

For at få et overblik over din tidligere og nuværende økonomi, så tag én ting ad gangen.

 

Kan du logge dig på skat's hjemmeside, så du selv kan få overblikket, stille og roligt?

 

Har du det gamle skattekort?

 

Med mindre dit beskæftigelsesfradrag ikke har været i orden mens du arbejdede, så burde det blive sat ned nu, da du ikke længere er i arbejde og det er altså en ulempe for dig = mindre fradrag. MEN, det kan jo altså have været forkert i de øvrige måneder?

 

Men en god idé er altså at "dele opgaven op", i stedet for at panikke.

 

Tag én ting ad gangen. Kig på indkost først - ignorer øvrige kolonner og regn roligt efter om det nu kan passe. Du vil blive mere rolig fremover, hvis du har et nogenlunde overblik, i stedet for at håbe på at Skat får regnet rigtigt/checket efter - det er dig der står med aben året efter, hvis det er helt forkert, hvilke det sagtens kan være, når man ændrer indkomst/beskæftigelse/lån osv. midt i året.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  11-11-2015 09:17

Der er bare SÅ mange der har svært ved SKAT (mig selv inklusiv). Der burde virkelig være nogle kurser på aftenskolerne eller lignende. Har heldigvis både en far og en bror der er revisorer så hjælpen er nær.


Besøg min blog http://www.worthredoing.com

 

Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ledig kontra i arbejde
Forfatter: 
Dato:  11-11-2015 17:32

Dit beskæftigelsesfradrag bortfalder jo, når du ikke længere er arbejde, men til gengæld skal du vel ikke betale arbejdsmarkedsbidrag?

Kan slet ikke få det, at du er blevet ledig til at hænge sammen med at du skriver at fradraget fik et nyk opad?

Er du sat for lavt i forventet indkomst har skat også opkrævet for lidt og du vil derfor få en efterregning på næste årsopgørelse?

Med mindre de udligner her i de to sidste måneder, hvilket vel vil betyde at du stort set intet får udbetalt?


/Tina

 

»Mødre holder deres børn i hånden for en tid, men i deres hjerter for evigt«.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234455
Forfatter: 
Dato:  12-11-2015 11:44

Tusind tak for jeres svar

 

Jeg fik min far som ikke er helt så god til at tjekke andres skatte halløjsa men en ørn til hans eget. Men han mener at jeg vil få udbetalt mere de sidste 2 mdr. fordi mit beskæftigelses fradrag har været sat for lavt pga jeg har tjent de 40000 kr mere end man først troede. Så det skatte frie fradrag steg fra 4900 til 10000 kr de sidste 2 mdr.

 

og du har helt ret Tina, beskæftigelsesfradraget bortfalder nemlig når jeg er ledig, men pga jeg har tjent mere end først antaget ville hun udligne det de sidste 2 mdr af dette år.

 

Altså jeg håber da min far får ret, men jeg tør ikke tro på noget før jeg får set hvor meget jeg får ind her den 30 nov.

 

På trods af en nogenlunde opsparing har min økonomi bare været @!#$ her de sidste 14 dage, pga en dame fra jobcenteret havde lavet en fejl da hun skulle melde mig sygemeldt efter jeg stoppede på mit job, så der gik virkelig ged i den, og udbetalingen, men har så heldigvis ikke noget med det her og gøre.

 

Tak for jeres svar.

 

Jeg venter spændt på hvad det ender med...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Beskæftigelsesfradraget
Forfatter: 
Dato:  12-11-2015 19:10

Er det ikke fast? Det er da ikke indkomstreguleret?

Som enlig forsørger er der et forhøjet beskæftigelses fradrag, men det er vel sagen irrelevant. Jeg kan umiddelbart ikke se, at indkomsten skulle påvirke det fradrag?


/Tina

 

»Mødre holder deres børn i hånden for en tid, men i deres hjerter for evigt«.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lært noget i dag.
Forfatter: 
Dato:  12-11-2015 19:13

Og der tog jeg så fejl ;)

 

www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=68802

 

Så kan det jo godt passe, at du ryger op på det fulde beskæftigelsesfradrag pga. højere lønindtægt og dermed har været sat for lavt.


/Tina

 

»Mødre holder deres børn i hånden for en tid, men i deres hjerter for evigt«.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum Bum
Forfatter: 
Dato:  12-11-2015 21:29
Hej Tina.

Jeg har os været inde og kigge på det der link men forstår stadig ikke noget af det.

Hvordan kan det være at jeg de næste 2 mdr får mere udbetalt pga mit beskæftigelses fradrag ryger 5000 kr op? (Hvis vi skal antyde at min far har ret)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det linket fortæller
Forfatter: 
Dato:  13-11-2015 18:24

er at alle har et fast beløb som fradrag. Derudover kan man tilføje de fradrag man får igennem renter, huslån mm. Nogle kan jo have så meget gæld og derved et ekstra ordinært højt fradrag for renterne. Så bliver der udbetalt mere i løn, og mindre i skat. Din indtjening har ikke noget med dit fradrag og gøre. Indbetaler du til pension?? Hvis du har kørselsfradrag, skal du huske og trække fra dit fradrag. Det er her de fleste bliver overrasket.

 


Gå ud i verden min ven - jeg har sendt min engel i forvejen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 horseback
Forfatter: 
Dato:  13-11-2015 20:28

Din nettoløn (altså det beløb du får indsat på bankkontoen, når skatten er betalt) afhænger af:

 

1. Din Bruttoløn (løn/dagpenge/kontanthjælp/SU FØR skat).

 

2. Dit fradrag(det beløb som du IKKE skal betale Skat af).

 

Hvis du fx. får kr. 20.000,00 i dagpenge........

og har kr. 5.000,00 i fradrag=

20.000,00 - 5.000,00 = 15.000,00

Så skal du betalte skat af kr. 15.000,00.

Lad os sige at din skattepct. er 50% for nemhedens skyld.

15.000 - 50% = 7.500,00 som du skal betale i skat.

Din nettoløn/rådighedsbeløb bliver derfor :

Kr. 20.000 - 7.500(Skat) + 5.000 (fradrag)

= 12.500,00 som du får på kontoen.

 

Hvis dit fradrag i stedet er kr. 10.000,00, enten fordi du har glemt at ændre dit skattekort, da du var i beskæftigelse, eller fordi du har fået større renteudgifter til et lån fx. , så ser regnskabet således ud.

 

20.000(indkomst) - 10.000(fradrag)= kr. 10.000,00

Kr. 10.000 - 50%(Skat) = kr. 5.000 som du skal betale i Skat.

Din nettoløn er herefter kr. 5.000,00 + kr. 10.000 (fradrag),

som du får ind på kontoen.

 

Så et højere fradrag er jo altså en fordel, da det er det beløb som du kan beholde 100% selv, uden at skulle svare skat af det.

 

MEN, for at beregne om du går ned i nettoløn/rådighedsbeløb, skal man jo så kende din indkomst FØR skat

1
0
Svar på denne tråd
 
 skat...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2015 19:48

Hej.

 

Du får et højere fradrag fordi din forskudsopgørelse (skattekortet) bliver opdateret så sent på året. Der er derfor ikke ret mange måneder at fordele det ekstra fradrag på.

Ved opdateringen oplyses, hvad man har tjent og betalt i skat indtil ændring af skattekortet - derved tages der højde for, hvis man har betalt for meget/for lidt i skat indtil man laver ændringen.

 

Du har tjent mere end der først var forskudsregistreret. Du har derfor ikke fået det beskæftigelses fradrag som du har været berettiget til, ud fra din reelle lønindtægt. Ved opdateringen af skattekortet, får du derfor det fradrag, som du skulle have haft de foregående måneder - men fordelt på resten af året - derfor en stigning i dit månedlige fradrag. Du vil derfor opleve, at du kommer til at få mere udbetalt, da du vil skulle betale skat af et mindre beløb. Det gælder dog kun skattekortet for i år. Husk at tjekke skattekortet for 2016, så du ikke står med lønindtægt, hvis du er på dagpenge - for så får du for meget i fradrag pga. uberettiget beskæftigelsesfradrag, og vil kunne få en restskat.

 

Hvis du har fået din arbejdsgiver til at trække en procent mere i skat hver måned, vil det beløb også være indregnet i din nye forskudsopgørelse og være med til at øge dit fradrag.

 

Din indtægt har indflydelse på dit fradrag. Når man har lønindtægt, får man beskæftigelsesfradrag. Det er man ikke berettiget til, når man er på fx dagpenge eller kontanthjælp. Det ekstra beskæftigelsesfradrag for enlig forsørger får man derfor kun glæde af, hvis man har lønindtægt.

 

Jeg husker ikke lige grænsen helt men man får det maksimale beskæftigelsesfradrag når man har en forventet lønindtægt på ca. 332.000 kr. Det er derfor det er så vigtigt, at man ikke er forskudsregistreret med for høj en lønindtægt, hvis man tjener mindre end de 332.000 kr.

 

Tjener man derimod så meget, at man betaler topskat, vil det være en fordel at have en for høj lønindtægt på forskudsopgørelsen, for at modvirke en restskat ( man vil så betale for meget i skat, og få overskydende skat - medmindre andre forhold på forskudsopgørelsen medfører restskat).

 

Man kan sige, at dit månedlige fradrag er det beløb, som du kan tjene skattefrit hver måned - det er det, som du tjener derover, du betaler skat af(i stedet for at have frikort, har man delt fradraget i 12 lige store dele fra årets start. Det kan så ændres hvis man fx. går fra løn til dagpenge, får/mister kørselsfradrag, har renteudgifter, køber ejendom og skal betale ejendomsværdiskat mv.).

 

Jeg håber det giver mening :)

Mvh Jannie

 


.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak for svar
Forfatter: 
Dato:  16-11-2015 16:24
Mange tak for uddybelsen.

Nu forstår jeg nogenlunde hvad det er skat har foretaget efter de nye oplysninger ☺

Skattedamen ændrede med det samme min forskudsopgørelse for 2016.
Så det skulle der være nogenlunde styr på.

Tak for jeres svar. Det var meget brugbart.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider