Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 kandidat, hvornår ?
Forfatter: 
Dato:  17-08-2015 17:54
Kort fortalt er der et familiemedlem, der har læst 5 år på universitetet og har i dag afleveret sin afsluttende opgave. Kan vedkommende kalde sig kandidat nu eller når opgaven er blevet bedømt ?
Det unge menneske bliver fejret i dag og får gaver,jeg føler lidt jeg står med håret i postkassen, og vil oprindelig først give gave, når opgaven har fået en karakter, eller hvad man nu giver.Sammenligner det med et svendebrev, der holder man heller ikke fest, før den er bestået.Har ikke en dyt forstand på bachelor eller kandidat. Og hvordan "plejer" man og fejre en kandidat? De studerende sammen, familietamtam, eller hva ?
0
1
Svar på denne tråd
 
 Den gang ...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2015 19:27

Den gang jeg blev kandidat blev jeg først fejret da jeg havde været oppe i mit speciale. Men det var i 1991 så tingene kan sagtens have ændret sig


Mvh. Sanne

 

Nu med hest, der går villigt ind i traileren :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 afsluttet
Forfatter: 
Dato:  17-08-2015 19:47

Man bliver først bachelor/kandidat når ens opgave er bestået, ellers skal man jo skrive en ny og ja det er så sur r*v, men det sker indimellem.

 

Så dem jeg kender der er blevet kandidater er først fejret efter forsvaret af opgaven, det samme gælder med bachelorene.

 

mvh

Mie


Life is what we make it.

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 og ox hoppe fra februar 2012 sælges, se min profil for flere oplysninger

1
0
Svar på denne tråd
 
 Afslutning...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 11:12

Det normale er helt klart først at blive fejret, når man er helt færdigt, altså har bestået opgaven.

 

På min uddannelsesretning har vi et specialeforsvar, så det kommer det naturligt, at det er derefter vi blev fejret, da vi havde bestået eksamen. For mit eget vedkommende gad jeg ikke holde noget for familien, så jeg tog bare ud at spise med min kæreste, søster og forældre, hvor de havde gaver med, da jeg kom ud fra eksamenen som som færdig kandidat

Bacheloren gjorde vi forresten slet ikke noget ved overhovedet - det var kun kandidaten.

Til gengæld plejer min årgang altid at gå ud at spise sammen og feste om aftenen efter aflevering af opgave hvert semester, før eksamenerne starter (på AAU har vi hvad der svarer til en bachelor/speciale opgave hver semester).

 

Men jeg ved også, at nogle retninger, der får de bare en karakter elektronisk, som man ikke helt ved, hvornår kommer. Og så kan jeg godt tænke, at det er lidt flat og tamt at logge på og så hmm..? ok, det var det, lad os holde fest nu. Så kan jeg måske godt forstå, at det er selve afleveringen, man hellere vil fejre, hvor der sker en reel "handling".

 

Dog har jeg sjældent hørt om specialer, der ikke er blevet bestået, så jeg ville pakke den negative stemning væk og så fejre den glade kandidat

Har man bestået alle andre eksamener i løbet af studietiden, så skal man også nok bestå specialet, som man selv har valgt emne til, brugt lang tid på og er helt inde i.


Mvh. Charlotte


"Smil til verden, og verden vil smile til dig"

[Ella Wheeler Wilcox]

3
0
Svar på denne tråd
 
 Kandidat
Forfatter: 
Dato:  24-08-2015 19:42

Jeg vil tro, det kommer an på ens studie.

 

På mit studie bliver man fejret den dag, man afleverer. Vi skal ikke op at forsvare sit speciale. Karakteren får man i en mail, så det er der ikke meget festligt over...

 

Jeg synes, du skal give din gave den dag, du er inviteret! Det er vel kandidaten, der bestemmer, hvornår festen/fejringen foregår? :)


1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-08-2015 13:16

Hej.

 

Jeg blev kandidat i humaniora (historie) sidste år.

 

Den dag, jeg afleverede, var der ikke noget. Tog bare hjem. Nogle gange fejrer man det evt. ved at gå i byen med sine medstuderende, fordi man er så lettet over, at specialet endelig er afleveret. Der er dog sjældent, at man afslutter samtidig med sine venner, fordi specialeforløbet er så individuelt.

 

Fordi man skal over på dagpenge og er ret afhængig af at få godkendt specialet hurtigt, så kan man få sin vejleder og censor til at underskrive en såkaldt forhåndsgodkendelse et par uger efter aflevering. Der lover de, at de godkender ens speciale.

 

Derefter kan man fejre løs. Så ved man, at man bliver kandidat.

 

På Humaniora er forsvaret af specialet sparet væk, så man får bare en karakter inde på internettet - og måske en udtalelse med posten.

 

Efter yderligere nogle måneder får man så sit eksamensbevis. Der har man måske allerede glemt de vigtigste forfattere, man har citeret i specialet.

 

Og et år efter bliver man (på historie) fejret med en officiel ceremoni på universitet. Der har man måske allerede glemt hovedpåstandene i specialet... ;)

 

Det er meget forskelligt, hvordan det fejres. Nu er jeg selv kandidat og det er nu noget, at man gerne vil fejre. Man bliver jo fejret på livet løs, når man får sin hue - og at blive kandidat er mere end dobbelt så hårdt og alene specialet føles til tider som en regulær dødskamp! ;D Så jeg mener nu, at en fejring er på plads.

 

Hvis du er inviteret til fejring, så må du jo gøre op med dig selv, om du ønsker at komme. Jeg må godt nok indrømme, at jeg synes, at det er ret tidligt at fejre det med gaver osv.

Man kan tidligst kalde sig kandidat, når man har fået sin forhåndsgodkendelse.

Får man ikke sådan en, kan man først kalde sig det, når specialet er godkendt.

 

Heidi

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider