Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Den snart ikke så nye skolereform.
Forfatter: 
Dato:  28-07-2015 20:36

Nu er det jo efterhånden et par år siden den blev indført, og som mor til barn der snart starter i skole kan jeg ikke undgå at være lidt bekymret, for hold da op det er mange timer, og det bliver jo kun flere jo ældre de bliver?

 

Men er det så slemt? Er der stadig tid til fritidsaktiviter? Og fritidsjob når de selvfølgelig får alderen til sådan et.

Og kan de overhovedt koncentrere sig om at lære noget som helst de sene timer?

Jeg må indrømme at jeg er lidt bekymret, men er der grund til det?

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er lærer
Forfatter: 
Dato:  28-07-2015 22:21

Lærer-perspektivet:

Jeg er lærer på mellemtrinnet og flere af mine elever i 3. - 6. klasse lider lidt under den lange skoledag. Enkelte diagnose-børn er blevet fritaget for sidste lektion, da de i forvejen er på overarbejde og ikke har gavn af at være i skolen længere end højest nødvendigt. På min skole har dagens længde ikke ændret sig for indskolingsbørnene. De gik i forvejen til kl. 14, som de også gør nu. Jeg har ikke med den gruppe at gøre, men har heller ikke hørt at de skulle have problemer.

Mine elever har ikke fået mange lektier, som skulle laves hjemme, når de nu er i skole længere.

 

Forældre-perspektivet.

Min snart 9-årige søn skal starte i 3. klasse. De første år han gik i skole, havde han dage af variende længde. Han kunne fint gå til håndbold og badminton to dage om ugen.

I 2. kl + skolereform, fik han faste lange dage. Gik til håndbold og svømning. Det gav en temmelig træt dreng nogle dage om ugen.

Nu skal han i 3. kl, have flere timer og håndbold bliver nu 2 gange ugentligt + han vil fortsætte med at svømme. Jeg frygter godt nok at han ikke vil kunne stå distancen. Hvilket giver mig et dilemma, for han er en trivelig fyr og vi har gjort en stor indsats for at han skulle dyrke og nyde sport. Det er min oplevelse, at min søn får en del mere lektie for end det er kotume på min arbejdsplads/skole. Måske fordi de pædagoger, der står for lektie-cafe ikke er deres opgave voksen og laver andre ting med børnene. (Min mand arbejder på stedet - så det er jeg ret godt informeret om og vil helt klart tage det op ved næste givne lejlighed.

 

Hvordan dit barn vil opleve skolen og skolereformen kan være svært at sige. Men det vil være en god idé og være obs situationen.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svaret.
Forfatter: 
Dato:  29-07-2015 09:13

Tusind tak for svaret. Det var rigtig rart at få både en lærer, og en mors syn på sagen.

 

Jeg kan godt forstå din bekymring med din søn, det er nemlig også det jeg bekymre mig for. Jeg tager nok sorgerne lidt på forskud da der jo er et par år til at min knægt når dertil. Det er sejt at han vil blive ved med at gå til sine fritidsinteresser. Men jeg kan godt forstå bekymringen.

Jeg tænker også på når de når til de større klasser og måske godt kunne tænke sig et fritidsjob hvilket jeg mener er både sundt og enormt lærerigt for børn at have, og giver noget skolen umuligt kan give dem.

Og med sådan en lang skoledag synes jeg da netop slet ikke at de skal bruge tid på lektier når de kommer hjem. Hvilket jeg som forældre også godt kan være lidt bekymret over fordi man som forældre når man hjælper med lektierne får en idé om hvad de lære på skolen, og hvor niveauet for ens barn ligger. Og det har man jo ikke i samme grad når det foregår på skolen. Men på den anden side, med så lang en skoledag synes jeg heller ikke at de små poder skal bruge deres fritid på lektielæsning.

Jeg så forøvrigt et skema for en af de højere klasser, 2 dage om ugen har de jo fri senere end jeg har. Og jeg kan godt forstille mig hvor meget de alligevel får ud af de sene timer når de er trætte. Der er altså forskel på at gå på arbejde, og på at skulle være klar i sit hoved og lære ting.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 datter
Forfatter: 
Dato:  31-07-2015 22:26

Min datter skal til at gå i 2. klasse nu efter sommerferien.

 

I første klasse havde hun 5 dage med timer fra 8-14.

Hun gik til dans 1x om ugen.

Såkaldt lektiecafe 1 time tirsdag og torsdag (sidste time)

 

Jeg syntes det er nogle rigtig lange dage og især dagen med dans betød en meget træt pige dagen efter.

 

Det er heller ikke muligt at hente hende tidligt længere - det ynder jeg at gøre ind imellem ved lejlighed, men hun har ikke nogen korte dage at vælge imellem længere.

 

Jeg er også ked af ikke at have samme indlevelse i hendes lektier - man får slet ikke en finger på pulsen med hvad de lærer, det er trist, for det mener jer er i forældres store interesse både for at se hvad barnet kan og er nået til men også bare det sociale og "pædagoiske" i at lære sammen med barnet og vise barnet hvad man kan og hvordan og hvorledes.

 

Desværre syntes jeg så at vores lærere har været lidt strikse ind imellem med læremetoden. F.eks. hvodan man minusser, det skal gøres på dén måde. Men det har min datter ikke helt kunne se logikken i, så "min" metode hjalp meget bedre, selvom hun nærmest måtte overtales til at prøve den fordi "vi skal altså gøre det på en anden måde mor..."

 

Men ja - jeg syntes 8-14 er nogen meget lange dage for en 6-7 årig!

 


Venlig hilsen Christina


Små fødder sætter dybe fodspor...

 

Alt muligt sælges, børnetøj 0-6 år, legetøj, hjemmelavede ting osv.

*Klik klik*

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 12:16

Min yngste skal i 8. Kl, sidste år var lektiecafe jo frivillig og vi valgte at han selv måtte bestemme om han ville eller ej. Han prøvede et par gange, men valgte det så fra, dels fordi han stort set altid fik lavet sine ting i timerne og dels fordi det slet ikke fungerede på skolen. Alt for meget larm og ikke nok lærerer til at tage sig af alle de børn som var der, så vi gruer lidt for i år, hvor det jo bliver obligatorisk.

Vi har kunnet mærke på ham, at de lange dage ofte gør, at han ikke gider være social når han kommer hjem, han havde stort set aldrig kammerater med hjem el. Tog hjem til nogen på skoledage. Han er normalt en meget social dreng, men de lange dage drænede ham simpelthen, så han havde brug for alenetid når han kom hjem.

 

En ting som han har været glad for, er at de har valgt linier og har haft liniefagsuger/dage, da han er meget naturfagsorienteret, har det været fedt for ham, at være sammen med ligesindede i de fag, ydermere har de været niveaudelt i nogle af matematiktimerne og det har også været rigtig godt, da han er lidt af en matematiknørd har det givet ham rigtig meget at kunne blive udfordret på et lidt højere niveau end ellers.

 

Så på hans skole er der både plusser og minusser, men tror det er meget forskelligt fra skole til skole. Og tror at det er nemmere for et fagligt stærkt barn at begå sig i heldagsskolen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skoledage
Forfatter: 
Dato:  22-10-2015 16:50

Jeg har en bonussøn på 10 år, der går i 4. klasse, og et barnebarn på 6 år, der går i 0. klasse.

 

0. klasserne møder til kl. 14.30 hver dag og så videre i SFO. Dagene er som sådan derfor ikke længere, end de var i børnehaven, for mor og far er først klar til at hente mellem 15.30 og 16. Men han er TRÆT..!!! De har valgt at droppe fodbolden i år, fordi han simpelthen er for bombet, når han kommer hjem. Det er altså noget andet at sidde på skolebænken.

 

4. klasserne har fri kl. 15.15 hver dag, dog 14.30 om fredagen. For søren da - vi andre skulle helt op i afgangsklasserne for at have så lange dage hver dag..!! Bonussønnen har dog holdt fast i 2 fritidsaktiviteter, og det har fungeret fint. Han har så aldrig lektier med hjem - og jeg er lidt splittet ift. den løsning.

 

For det første så synes jeg overhovedet ikke de skal have hjemmearbejde for, når skoledagene er så lange - så SKAL det løses/laves indenfor dette tidsrum. På den anden side er det rigtig ærgerligt, at man pludselig ikke længere kan følge med mere - selv bøgerne er jo på skolen nu og lektier ser vi intet til, - jo 15 min. læsning hver dag skal de dog øve hjemme.

 

nej, kort dagene ned igen mod til gengæld at genindføre hjemmearbejdet


Ønsker du et vægttab med Forever Livings C9-program, så kontakt mig for yderligere info.

 

Transport til store koncert- og sportsarrangementer i ind- og udland, evt. incl. billetter - www.karkon.dk

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider