Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Manglende menstraution - bekymret?
Forfatter: 
Dato:  15-05-2015 18:08

Hej HN'e.

 

Jeg håber der er en eller flere derud i det ganske danske land, som kan hjælpe mig med gode råd.

 

Jeg er 34 år, og har altid haft en kraftig menstraution, som kom på klokkeslette hver gang. Jeg har døjet meget med underlivskramper.

 

Jeg har fået p-piller fat siden jeg var 16 år, og har skun haft en pause på ca. 3 måneder.

 

Jeg har ingen børn og er slet ikke interesseret i, at få nogen.

 

Igennem det sidse års tid er min menstraution blevet svagere og svagere, og hvor den før altid startede om mandagen, blev det stille og roligt skubbet først til tirsdag og siden til onsdag. Mængden af blod faldt også drastisk, og de sidste 3-4 måneder, har den samlede mængde "snask" ikke en gang kunne fylde et bind (før skulle jeg skifte bind cirka hver 3. time).

Vi har joket med, at jeg er gået i overgangsalderen fordi jeg for to vintre siden måtte ud og købe ny super tynd dyne, for overhovedet at kunne holde ud at have dyne på, når jeg sov. Alligvel var jeg mere end alm. svedt når jeg vågnede. Det er dog ikke så slemt mere. Men da min menstraution så begynde at aftage begynde vi at joke med, at jeg var gået i overgangsalderen selvom vi var enig i, at 34år var meget tidligt at gå i overgangsalderen.

 

Nu kommer den store bekymring så. Denne gang er min menstraution slet ikke kommet. Ikke så meget som antydningen af den. Og det bekymre os selvfølgelig meget, når vi ikke er interesseret i, at få børn. Det er 5 dage siden, at den skulle være startet.

 

Hvor nervøs bør jeg være? Er det overgangsalderen der spiller mig et pus? Eller er der en reel mulighed for, at jeg er gravid?

 

Det skal siges med det samme, at det er MINDST 6 måneder siden, at jeg sidste glemte en pille, men den blev taget indenfor de timer der er max. Eller blive den taget indenfor få timer hver aften.

 

Desværre havde min læge fri i dag, så jeg kan først komme til at snakke med hende på mandag.

 

Hvad vil i råde mig til? Alle gode råd og alt viden om evt. overgangsalder er velkommen.

 

En sidste information: Jeg er kronisk smertepatient, og får større mængder smertestillende. Men det har jeg fået siden 2006. Min smertelæge mener dog ikke, at der er noget af det jeg får, som kunne have indflydelse på det.

 

På forhånd tak.

 

Med venlig hilsen

 

Trine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gynækolog
Forfatter: 
Dato:  15-05-2015 21:10

1. Tag en graviditetstest, som det første. Lægen vil alligevel spørge dig, om du er gravid.

2. Få en henvisning til en gynækolog. Han/hun vil kunne fortælle dig, om du er kommet i meget tidlig overgangsalder, eller om der er andet i vejen, og i så fald hvad, samt have løsningsforslag.

Sådan ca. rundt regnet, er der en million faktorer, der kan spille ind, og som vi her bag skærmen, ikke har oplysninger om. Fx kan vægttab/vægtøgning have indflydelse på både cyklus og hvor kraftig mens er. Der kan være godartede knuder, der forstyrrer hormonerne, der kan være stress (man kan være stresset, selv om man ikke føler sig stresset), det kan være alt mulig andet, end overgangsalder. Det har vi ikke en chance for at vurdere. :-)

I øvrigt, så er blødningsforstyrrelser uden påviselig årsag helt normalt, også selv om alting tidligere har virket som det skulle. Vores kroppe ændrer sig hele livet.


Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

6
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig
Forfatter: 
Dato:  16-05-2015 07:31

Jeg er helt enig med Salvia.

 

Først køber du en test i et supermarked og så snakker du med en gynækolog. Der ER nogle som går tidligt i overgangsalderen, men det kan lægen måle.

 


Mvh. Sanne

 

Golan er sat til salg. Se på Markedspladsen, Oldenborghoppe, hygge, dressur eller avl.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2015 13:03
Salvia og Sanne, mange tak for jeres svar.

Jeg vil få købt en graviditetstest hurtigst muligt, og få taget den, inden jeg ringer til min læge. Håber for alt i verden, at den er negativ, og er den det, så må Jeg snakke med lægen om, hvad det så kan være. En alm. blodprøve burde da kunne konstaterer, om jeg er gået tidligt i overgangsalderen, og er jeg ikke det, så må der jo sættes noget i gang for, at finde grunden til, at min menstruation er stoppet.

Tak for svarene.

Med venlig hilsen

Trine

Med venlig hilsen

Foderinfo
v. Trine M. Heide
- En hjælpende hånd i foderjunglen!

www.foderinfo.com - med den rigtige fodring kommer du længst!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gravid
Forfatter: 
Dato:  17-05-2015 23:31
Du skal lige huske på at den menstruation du får når du tager p-piller ikke er en rigtig menstruation, men blot en fremprovokeret blødning, hvor du ikke får ægløsning. Derfor kan det være at din krop er gået lidt i stå på dem efter så mange år. Man kan jo sagtens helt standse en p-pille menstruation ved bare at fortsætte uden at holde pause nogensinde, og måske er din krop simpelthen "fyldt op" med hormoner, så den ikke længere kan lave en blødning.
Jeg ved det ikke, men jeg ville helt sikkert snakke med en læge. Det ville måske være godt med en pause, men måske ikke muligt pga. smerter. Spørg evt. lægen om endometriose.

Lene

Courage is being scared to death but saddling up anyway.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 15:43
For det første: Graviditetstesten var negativ 😃

For det andet: Jeg snakkede med min læge i går. Hun siger, at det er meget naturligt for en kvinde i min alder, at have uregelmæssigheder i sin menstraution. Hun er overbevist om, at den nok skal komme. Hun sagde, at hvis den ikke er kommet mandag (to uger over tid) så skulle jeg tage en graviditetstest igen. Just in case.
Hvis min menstruation så ikke kommer, når den skal komme næste gang, så skal jeg ind og tjekkes.

Mange tak for alle jeres svar. De var meget brugbare.

Med venlig hilsen

Trine
5
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider