Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Hvordan tackler I stressperioder?
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 21:43
Hvordan klarer alle I erfarne damer og herrer egentlig stressede perioder? Jeg har forsøgt med masser af kaffe og smøger, men det virker ikke!

Jeg synes jeg er ved at kvæles i stress, og har egentlig været det de sidste mange måneder. Så nu har jeg besluttet at opgive studiet og få mig et normalt liv (ja, hvem havde forestillet sig at det var stressende at studere ). Nu skal de sidste eksamner i dette semester bare overståes, men på nuværende tidspunkt kan jeg dårligt overskue de sidste 3 uger! Hestene, kæresten, kattene, familien og vennerne er blevet "lagt på hylden" det sidste år, og opmærksomheden herpå har udelukkende forkuseret på overlevelse, så nu er jeg ved at over bøgerne og den endeløse følelse af at hænge med tungen ud af halsen med én hånd fat toget, uden nogenside at få tid til at hoppe på!...og uanset hvor hurtigt jeg løber, er det ikke nok . Jeg har metaforisk åndenød, hjernen er fyldt op, IQ´en rækker ikke, gnisten er væk, kamplysten er forsvundet, og det der har holdt mig oppe var tanken om, at der snart var sommerferie og jeg skulle med kæresten på familiebesøg i udlandet og restituere samt få redet lidt...men dette kan jeg nu godt kaste en lang, hvid pil efter, idet jeg skal til en reeksamen. Desuden har universitetet lagt reeksamenerne i samme uge som et obligatorisk kursus (i sommerferien selvfølgelig ), så hvordan det skal hænge sammen, må guderne vide . Jeg kan altså kun være et sted af gangen, så nu kaster jeg håndklædet i ringen, jeg giver op, jeg flygter! Jeg vil have mit liv med job, fritid og økonomisk råderum tilbage!!! Måske en klog beslutning, måske ikke . Nu mangler jeg bare et job som kan kombineres med et almindeligt liv...

Hvordan tackler I de peroder i livet, hvor toget barer ræser derudaf mens I desperat forsøger hoppe på? De perioder, hvor der bare IKKE er tid til det pusterum, de kloge så ofte anbefaler? Bider I tænderne sammen og klør på, imens I venter på at det går over? Og hvor længe? Eller flygter I også og erkender, at opgaven er blevet for stor og er udenfor evne og rækkevidde?

Mvh Mie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tager nødsporet
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 22:21

Jeg har prøvet denne "cocktail af stress" og det er bestemt ikke sundt . Så min løsning, er at jeg trækker i nødbremsen og ruller ud på sidesporet og står af ræset for en stund. det giver overskud til at køre vidre "on the highway".

Men som du selv er inde på, er det det hele værd, at fuldføre dit studie og eksamen, hvis det træner dig totalt. Mit svar er NEJ.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prioritering...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 22:59

... og planlægning.


Travlhed er ikke det samme som stress, men kan blive til stress hvis du lader travlheden styre dit liv, frem for at du styrer travlheden.


Planlæg din tid - og husk at regne afslapningsperioder med og OVERHOLD den plan du lægger. Så kan du nå mere end du tror uden at blive stresset.


Uden en plan er det for let at sidde og spekulere over den næste opgave mens du er i gang med den før - og at glemme afslapning, fornuftige måltider og motion - og det må IKKE glemmes!


£isbeth & Baloo
Experience is not what happens to you;
it's what you do with what happens to you.
Aldous Huxley
Opstaldning tilbydes - mellem Næstved og Rønnede
0
0
Svar på denne tråd
 
 Stress...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 23:38

Man bliver stresset af de ting man ikke når.


Vi har også et hektisk liv i perioder, men så laver vi simpelthen en plan/aftale om hvordan vi når de vigtige ting og hvilke ting vi må springe over indtil tiden/overskuddet er der.


Når man har "accepteret" at der fx. ikke skal gøres rent 2 gange om ugen, men kun en - ja, så vænner man sig til det og har ikke dårlig samvittighed når man lander i sofaen sidst på aftenen.


Man skal lade vær med at lave flere aftaler end man kan overholde og man skal give sig selv lov til en "off-dag" når der er luft til det - nogen dage klarer vi kun de ting der absolut ikke kan vente. Dvs. pasning af vores børn og hvad der dertil hører (mad osv).






TinaR

Mor til Filippa 060603 og Mikkeline 260205



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan ved jeg det?
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 23:44
Hvordan ved jeg om travlheden styrer mig eller jeg styrer travlheden ? Jeg synes egentlig, at jeg er en god planlægger, men nogle gange kommer der uventede hændelser ind og spolerer planerne, både store ting og små ting, og så synes jeg lige pludselig ikke, at jeg styrer så meget mere, selvom kalenderen passer. Eksempelvis har det givet en del stress i familien at min mormor har fået konstateret kræft og at hun har frasagt sig behandling. Hun ønsker ikke at komme på plejehjem, og min søster har besluttet at tage pasningsorlov. Men hun kommer jo også til at trænge til lidt aflastning en gang imellem, men hvis det daglige program fortsætter som hidtil, er det ikke muligt for mig at afsætte den tid.

Måske jeg bare vil alt for mange ting på én gang?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tina...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 23:51
Her i huset har vi helt opgivet det der med rengøringen. Vi er nået til den konklusion, at der ikke er nogen grund til at bruge energi og tid på at støvsuge, før vi kan fylde en hel pose...så vi har en måneds tid mere at løbe på .
0
0
Svar på denne tråd
 
 Stress...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2007 00:09

Jeg har lært (i hvert fald nogenlunde) at håndtere min stress. For jo, man bliver meget meget stresset af at studere - især når man forventer, at man får læst alt og får gode karakterer hver eneste gang.


Nu får du lige en version af min 'stress-historie'. Faktisk siden 2. g på gymnasiet har jeg i eksamensperioderne været syg af stress. I 2. g. varede det en uges tid, hvor jeg havde høj feber (39- 39,5). I 3. g varede det over en måned, hvor jeg til sidst fik penicillin, så jeg kunne nå at være med til en enkelt studenterfest. På universitetet fortsatte det, og her gik det jo efterhånden op for mig, at det nok ikke var en tilfældighed, at jeg blev syg, hver gang jeg skulle til eksamen. Jeg erkendte det nok først, da jeg på et tidspunkt opdagede, at jeg ikke havde spist i 24 timer, at jeg havde 39 i feber og at jeg var for svimmel til at sidde oprejst længere.


Derefter begyndte jeg at arbejde med min stress. Jeg har læst hundredvis af pjecer og artikler om præstationsangst, og har virkelig prøvet at sætte mine ambitioner lidt ned. Jeg har arbejdet med at få en god arbejdsrytme, hvor jeg holder pauser for at spise (rigtig mad og ikke slik og snacks) og ikke arbejder videre imens. Jeg har talt rigtig meget med min kæreste om det. Jeg har meldt ud til omgivelserne, at når jeg har eksamensperioder, så har jeg ikke overskud til noget andet. Og så har jeg husket at holde lidt fri også, for jeg kan jo ikke studere 24 timer i døgnet. Endelig har jeg set med meget strenge øjne på, hvad jeg skal prioritere, og hvad der skal vælges fra. Og det er nok rigtig vigtigt.


Jeg synes, at jeg har lært at håndtere det. Jeg har i hvert fald ikke været syg under eksamen de sidste 2 ½ år, og jeg tager det meget mere roligt med, om jeg nu også får læst alting.


Det lyder til, at du allerede har prioriteret og valgt studiet fra, så måske behøver du ikke igennem alt dette. Men man kan altså godt arbejde sig ud af stressen, selvom man har travlt.


Held og lykke med de sidste 3 uger!


Mvh


Anna






Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider