Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Massivt egetræsting
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 22:59

Hej

Vi har været så heldige at arve en masse egetræsting.

De er desværre lidt mørke i det og har tydelige overgange - altså lyst hvor det har stået i sol og mørkt andre steder.

Jeg ved at alt er behandlet med Bivoks.


Kan jeg godt bare vaske det af i sæbespånevand? eller ?

Jeg har hørt man kan få noget hvidpigmenteret olie som skulle gøre det flot - nogen der har prøvet det?

Og hvis jeg køber denne olie, kan jeg så godt bare smøre det på ovenpå bivoksen?


Pyha, en masse spørgsmål. Håber der er nogen der kan svare.


Skriv evt. gerne om dine erfaringer med Egetræsting.


På forhånd tak


Dorte


Gård søges i nærheden af Ødum, mindst 2 Ha.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kun sæbebehandlet..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 08:19

Vi har både sofabord og spisebord med stole i sæbebehandlet eg. Vi er super-glade for det, da det både er pænt og meget, meget nemt at holde. En gang sæbespåne-vand kan tage langt de fleste pletter, og bordet bliver som nyt.

Jeg ved desværre ikke noget om egetræ, der er behandlet med biviks..

Hvis du ikke får nogen råd her, kan du eventuelt prøve lykken på http://www.ask-alex.dk/ Der kan du finde svar på alle mulige (og umulige) ting, og hvis du ikke finder svaret, kan du skrive og spørge. :-)


MVH Marianne


Gud sidder i himlen og ler af os mennesker fordi vi ikke tror på ham

Jostein Gaarder "Kabalemysteriet"

0
0
Svar på denne tråd
 
 12346789
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 20:13

Hej Dorte


Du skla passe på med at vaske alt for meget med sæbevand hvis møblerne "kun" er ege-finer. Vandet kan nemlig meget nemt ødelægge fineren. Hvis de derimod er massive, sker der ingenting ved vandet.


Prøv at søge på http://www.borup-kemi.dk/ under Liberon møbelpleje. Der står der noget om de forskellige produkter man kan få til at behandle møblerne i. Ellers kan man få en god folder ved en trælast/tømmerhandel, hvori der står hvordan man skal gøre. Endelig kan man ringe til Borup Kemi og få gode råd.


Vi har købt en gammel skænk i egefiner, som jeg pudsede ned og gav Liberon hvid patineringsvoks og derefter behandlede med Liberon Black Bison Antik Voks (og den er ikke sort...). Ingen vand, da fineren ikke var så pæn ovenpå. Resultatet er blevet ret pænt, dog skulle jeg have været mere opmærksom på at få den hvide patineringsvoks mere jævn.


Håber du kan bruge svaret til noget?


Hilsen Komet







0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsan
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 00:22

Hej


Jeg ved at alle tingene er 100 % massivt egetræ de er lavet af.


Jeg takker for rådende indtil videre.


Ved dog endnu ikke om de skal slibes ned nu hvor der er bivoks på

dem?


Mvh.

Dorte


Gård søges i nærheden af Ødum, mindst 2 Ha.

0
0
Svar på denne tråd
 
 egetræsmøbler
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 04:10

Ja, du skal igang med sæbespåner og lidt vand, du skal vaske det af af flere gang, og det er lige meget om hvad du har tænkt dig at bruge bagefter.


Når du har renset i bund, kan du enten købe bivoks igen, eller et andet produkt.


Jeg synes du skal bruge et "rent" produkt, så er det nemmest at holde.


jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grundrens
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 08:17

Jeg ville ikke bruge sæbespåner, hvis ikke det skal være sæbebehandlet bagefter. Sæbespåner lægger en "film" på møblerne, som du ikke kan behandle ovenpå. Forsøg med Bortup trærens eller noget lignende og se om det tager voksen, ellers må du igang med sandpapir.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider