Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 hoppe i elastik
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 17:20

Hej senior-piger.


Kan i huske den der serie man hoppede i, i elastik da man var barn? Jeg er i praktik i en børnehave, og ville gerne have dem til at lære den serie, men jeg kan simpelthen ikke huske den.


Er der nogen der kan huske den og har lyst til at skrive den her vil jeg blive meget glad og taknemmelig.


Og Google er blevet spurgt i den grad at jeg sidder og er ved at rykke mit hår ud, fordi jeg ellers altid kan finde det jeg søger på google.


Med venlig hilsen

Henriette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åh, gud ja :o)
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 18:59
*Graver i de inderste kroge af hukommelsen*

Here goes nothing:

1) Hoppe med samlede ben ovenpå den ene side af elastikken - altså så elastikken tynges i jorden. Og springe af uden at røre mere.

2) Hoppe med samlede ben først ovenpå den ene side og så over på den anden. Og springe af uden at røre mere.

3) Se nr. 2, men afsluttes med en fod på hver side (så er vi oppe på tre hop). Og springe af...

Se, nu svigter hukommelsen...

4) Hoppe med samlede ben ovenpå hver side af elastikken - men man skal vende rundt, så man for hvert hop drejer 180gr.

5) Æh...

Så er der en, hvor man står på elastikken. Rækker det ene ben frem og "fanger" elastikken på modsatte side. Trækker den om bag begge hæle (uden hænder) og hopper op og skal lande på modsatte side i en 180gr. vending.

Og så er der en, hvor man hopper ovenpå elastikken - hver fod på hver side og skal vende 180gr. rundt i ét hop og lande med begge fødder modsat af starten.

Og sværhedsgraderne øjes ved at sætte elastikken op efter hver endt runde. Hvis der er nogen, som ikke gider "stå", så er to stole som regel ret taknemmelige at arbejde sammen med ;-)

God fornøjelse!


CC-foto.dk

Nyt design, nye billeder
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det MÅ være
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 19:54
efter min tid?!?

Jeg aner simpelthen ikke hvad der tales om

C

If you always do what interests you, then at least one person is pleased.
-Katherine Hepburn
0
0
Svar på denne tråd
 
 Elastik
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 20:16

Var der ikke også noget med at man hoppede mange sammen og hoppede i takt? Man hopppede tre gange med benene på hver sin side af elastikken, sprang af og hopppede tre skridt hen til næste "side". Når man var nået hele vejen rundt skulle man starte forfra med to hop på hver og tilsidst et.


Jeg husker et eller andet med 123, 123, 123 ud. Det ligger godt nok dybt begravet i hukommelsen


Venlig hilsen Marie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, Pallino, du har ret.
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 20:21
Man skal også hoppe imellem elastikkerne og man kunne være ret mange på samme tid, som skulle hoppe i takt. Og den, der rørte elastikken var "død".

Det er en lidt anden version af at hoppe elastik.


CC-foto.dk

Nyt design, nye billeder
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er da også rigtigt
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 20:41

Jeg så også for mig, at der næsten altid kun var en tilbage til at springe rundt


Man kunne vist også udvide den udgave med at lande på elastikken -jeg tror også, jeg vil introducere det at hoppe i elastik til min kommende førsteklasse


Vh. Marie :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Oh fok!
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 20:56
Jeg var ellers skrap til det (og at sjippe), men jeg kan ikke huske det, udover-
Man hopper og tager nærmeste elastik med over den fjerneste. står på den. Springer tilbage- uden at røre.
Man tager begge elastikker og krydser ben. Hopper lige op- fri.
Tager enkelt elastik i hver side- gør det samme.

Jeg kan ikke huske det- og ellers må jeg stille et par spisestole op med elastik.

Hvad med "Der kom en mand fra Det Røde Hav"?
Det er en sangleg.Man vælger manden.

Som går frem og synger: Der kom en mand fra Det Røde hav- går tilbage: Ej sikke-lej-sikkeladetus.
De øvrige går frem hånd i hånd mod manden: Hvad vil den mand fra Det Røde Hav?- Ej sikke-lej sikkeladetus (går tilbage på ej..).

Og han vil fri til... Ej...

(Dyrene, blomsterne)
De øvrige aftaler et navn til hver indenfor kategorien.

Han vil fri til (navn- fx Zebraerne)...ej..
Er der ingen synger koret: Dem har vi slet ingen af..ej...

Har de éen går vedkommende over: Så tag ham/hende da med glæde... ej...

Så går man ud i en ny runde:
Der kom en mand...
Til sidst er der kun éen tilbage, som så er den nye mand.


Mvh xtiny
---

< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.

---
<t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan?

bash.org


0
0
Svar på denne tråd
 
 Elastik
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 20:59
Først skal man bare hoppe og ramme begge elastikker. Jeg kan ikke huske nummer to, tre tager man elastikken over, fire fem er vistnok kryds på hver- seks er kryds med begge.


Mvh xtiny
---

< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.

---
<t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan?

bash.org


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er jo trist
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 10:20
som hukommelsen svigter.. Blev også mindet om de gode gamle elastik dage da jeg gik gennem skole gården den anden dag. Pigerne var i fuld gang.. jeg fik jo helt lyst til at blande mig.. Syntes dog ikke de gjorde det helt som jeg husker det... Men problemet er jo bare at jeg ikke kan huske det!!! SÅ læser gerne tråden videre hvis nogen har en bedre hukommelse ... Men for pokker hvor blev der brugt meget bukse elastik i en overgang :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad med 7-stjerne?
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 15:26

Kan I huske den leg med tennisbolden?


Jeg kan kun huske nogen af dem, men kikser lidt på rækkefølgen.


Mvh Jean

0
0
Svar på denne tråd
 
 7 stjerne
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 17:13

har jeg spillet meget;


7 kast hvor bolden kastes mod muren og gribes igen.

6 kast hvor bolden kastes mod muren og lander på jorden hvorefter den gribes.

5 kast hvor bolden kastes i jorden hvorefter den skal ramme væggen og gribes.

4 kast under højre ben (hvis du er højrehåndet) og op på muren hvorefter bolden gribes.

3 kast - øhh nu kniber det med hukommelsen. (klappe 3 gange?)

2 kast - ? (dreje rundt)

1 kast - ?


Hvis man laver en fejl skal man starte forfra.


Elastikken brugte jeg også meget tid på som barn, men kan overhovedet ikke huske serien...


Vi lavede også en snor der var bundet sammen i ænderne og startede med at holde den mellem pegefingrene og tommeltotterne - så skulle en anden overtage snoren uden at røre den andens fingre.


Desuden lavede vi også nogle sang-klappe-lege? hvor vi sang mens vi slog modparten i hænderne. Jeg har tit tænkt på dem, men kan ikke huske andet end den, hvor man svinger armene ud og ind samtidig med at man holder i modpartens lillefinger og siger "sing-sang- sjask...?" eller noget..


0
0
Svar på denne tråd
 
 7 - stjerne
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 18:10

Det har jeg også spillet rigtigt meget.

Jeg kender det som:


7 kast: væg, jord, grib

6 kast: væg, grib

5 kast: jord, væg, grib

4 kast: under ben, væg, grib

3 kast: 1. kast - klappe én gang, 2. kast - klappe 2 gange, 3. kast - klappe 3 gange. (må ikke røre jorden)

2 kast: væg, klappe foran og bag ryggen, grib.

1 kast: væg, dreje rundt, grib


:-)


der var også boldspillet "krig", hvor man skulle tegne med kridt på vejen,

og "halli hallo", som var en staveleg med bold, hvor man så skulle spytte langt og ramme i udfordrerens arme, der var formet som kurv


:-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Orv, en herlig tråd!
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 18:14

Vi hoppede også i elastik, men hvordan vi gjorde, er pist væk i knolden min!


Og hvad var det nu, vi gjorde med et snotov?


Vi "gjorde" også noget med et elastik til hænderne...Eiffeltårnet kan jeg endnu...og Bedstefars hemmelighed..


Rundbold og M-bold...sikke tider!!


Kan I huske flere?


Med venlig hilsen

Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fandt lige en side ...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 20:19

... med billeder ... www.skalvilegenu.dk/in...eg2-10.htm

Mvh. Lisbeth



Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hop-over bold?
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 21:52
I skolegården var der endda en speciel mur indrettet til dette simple "spil":
Der var malet en streg hen ad muren, og bolden skulle så ramme muren over denne streg, ramme jorden en gang før den skulle gribes af den der stod bag kasteren i rækken.
Den der havde kastet bolden skulle hoppe over den, når den var på vej tilbage fra muren.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jo da...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2006 19:55

Det sjove er at de stadig leges syntes jeg :)


Der er også "Sparke til dåsen" og Antonius :D




Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok



Kender du denne pony?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Orv - kender du Antonius?
Forfatter: 
Dato:  17-05-2006 21:52

Og er det den med at kaste bolden over hustaget? Når jeg fortæller om den, plejer folk at se uforstående på mig. Og "spark-til-bøtten", kaldte vi det - det blev der også leget meget.


Jeg var en SKOVL til at hoppe i elastik - OG til at sjippe. Med skam at melde - men jeg kan godt huske at vi gjorde begge dele.


VH Kirsten Ø

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er IKKE behjælpelig...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2006 22:12

Men hold da op hvor er det sjovt at læse om! Lige pludselig kan jeg da huske, vi hoppede i elastik hele tiden, det var bare lige dillen, da jeg gik i folkeskolen. O_o!


Uha da, de minder der (næsten) dukker op. ;)


-+- Zip.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hoppe i elastik
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 22:47

Hoppe i elastik

At hoppe i elastik er en relativt ny leg, som er opstået efter Anden Verdenskrig. Det vides ikke præcis, hvor og hvornår den blev opfundet. Meget tyder dog på, at den opstod i Prag i Tjekkiet, hvorfra den hastigt spredte sig til de større byer i Europa. I Prag kaldte børnene af ukendte grunde legen for "Kineseren - japaneren".


Når man hopper i elastik, skal man bruge en fire til seks meter lang elastik, som er ca. fem millimeter bred. Elastikkens to ender bindes sammen. To af deltagerne trækker elastikken op om anklerne og stiller sig overfor hinanden, så elastikken er spændt ud. De andre deltagere skiftes herefter til at lave forskellige øvelser i elastikken, som regel i alt seks forskellige.


Når alle deltagerne har gennemført øvelserne, begynder man forfra. Sværhedsgraden øges dog, idet man nu flytter elastikken op midt på læggen. Når deltagerne har gennemført disse øvelser, flyttes elastikken op i knæhøjde, og således kan man øge sværhedsgraden ved gradvist at rykke elastikken højere og højere op.





Mkh.
Else.




Man lugter ikke af hest, man dufter.. :) :)




HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!




Skype:
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dåsegemme
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 23:25
Det legede vi meget, mine søskende og jeg. Jeg kan huske, hvordan, det var at sidde i tusmørket og vente. "Og nogen var i dåsen".
Så kunne man befri dem, ved at sparke dåsen omkuld og råbe himmelhøjt.

Jeg var mere til sjipning- "Kat og mus".


Mvh xtiny
---

< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.

---
<t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan?

bash.org


0
0
Svar på denne tråd
 
 Grænse...
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 14:53

"Antonius" dæmrer svagt for mig... Vi kastede bolden over vores lysthus i haven :-) Jeg kan bare slet ikke huske de nærmere detaljer.


Det er sjovt at blive mindet om alle de lege.


Der var også en leg, der vist nok hed "grænse", hvis jeg husker rigtigt. Andre, der har leget den?

Man markerede en grænse med en streg på jorden. Der var så 2 toldere, der passede på ved grænsen.

Så cyklede resten af ungerne frem og tilbage på stien over grænsen, og man skulle smugle blade med over på cyklen. Så gemte man et lille blad i ringeklokken, eller i et eger på cyklen eller en anden revne.


Ved grænsen kunne man blive stoppet af tolderne, der så undersøgte cyklen for smuglergods. Man kunne komme i fængsel, hvis de fandt noget.

Af og til kunne man drøne i fuld fart over grænsen i håb om ikke at blive fanget.


Jeg tror nok, at man var 2 hold, og så det gjaldt om at få smuglet flest blade over. Men kan faktisk ikke helt huske det. Andre, der kan?


:-) :-) :-)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis man googler på...
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 18:35
..."tre skridt og en spytklat" burde man kunne finde en legehåndbog, der er ret skæg.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Antonius kommer - kommr ikke!
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 23:28
hvor har vi spillet det meget. Og hvor fik vi brugt stemmebåndet ved at råbe: Antonius kommer! når bolden blev kastet over tagryggen, og: Antonius kommer ikke! hvis ens kast var knap så heldigt og måtte kastes om, eller som dengang jeg kom til at kaste bolden ned i vores skorsten, hvilket ikke var så populært ved mine forældre.

Sparke til dåsen (gemmeleg). To mand frem for en enke løb (fangeleg). Rødt lys stop. Den som flaskehalsen peger på. En to tre en krone (fangeleg). Kædeleg (fangeleg). Alm. boldspil: rundbold, langbold, Høvdingebold (av), osv. De alm. røver/soldater, indianere/cowboys. Og mange flere som er gået i glemmebogen pt.

Sjipping, hula hop ringe, og snor lege med hænderne: bla. bedstefars lange underbukser, Eiffeltårnet, strygebrædt.

Elastik lege! jeg kan ikke huske hvad de hed. Men nogle startede med at man stod foran elastikken og med sit ene ben løftede elastikken et hvis antal gange, hvorefter man kunne vælge at hoppe med den ene elastikside over den anden, evt slippe den og hoppe tilbage, eller hoppe oven på en af elastik siderne, inden i, helt over. Der er utrolig mange muligheder i dette enkle redskab.

Jeg kan huske, at vi til tider stod inde i midten og snoede elastikken rundt om anklerne for derefter at hoppe op i luften, mens vi vred benene fri af elastikken og landede på elastikken med fødderne igen.

For ikke at tale om kortspil, eller spil i øvrigt.

Sikke minder! - dejligt at få dem genopfrisket, - men hvor føler jeg mig enorm gammel lige nu.

mvh
LGI

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider