Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Pilegården i 70erne - gik du der?
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 14:35

Hej Seniorer,


Husker I Pilegårdens Rideskole på Roskildevej i Brøndbyøster?


Fik pludselig den indskydelse, at det kunne være skægt at høre, om der er nogen herinde der har gået der...hvor mange der har "holdt ved" interessen for heste.


Pilegården havde en 2-300 elever og et par enkelte privatheste opstaldet. Fungerede nærmest som fritidsklub for "nøglebørnene" ovre fra blokkene.


Opstaldningsforholdene var efter nutidig standard nok ikke acceptable, med sådan var det dén gang. Hestene fejlede dog sjældent noget, og kom på ferie på landet i løbet af året.


-Og kan du huske hvem der var din yndlingshest?


Gennem årene gik en hel del heste gennem "systemet". Nogle blev solgt som privatheste til tidligere elever, nogle til udlandet. En hurtig opremsning af dem jeg lige kan huske: Zola, Bjørn, Roløkke Loke, Bento, Paragon, Donett, Tapto, Lucky, Peter, Rhodos, Sputnik, Silas, Skræppe, Kira, Fleur, Princess, Master, Loke, Rasmus, Prins, Barabas, Goliath, Gaus, osv. osv.


NinaB

1
0
Svar på denne tråd
 
 I firserne
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 17:16

Jeg gik der i ca. 83-84 sammen med min veninde, som også er herinde på HN. Jeg red onsdag eftermiddag i en halv time, var 9 år gammel, og det var mit første bekendtskab med en rideskole. Jeg boede 1 km. længere nede ad Roskildevej, mod København. :-)


Husker Loke og Leslie. De andre navne er slettet i de 22 år der er gået, siden jeg sad på en hest for første gang i mit liv.


Husker også de småfrysende forældre, der flokkedes om cacaoautomaten, rækken af hjelme man kunne låne, den mørke stald med den tunge, søde duft af hest...


Jeg elsker stadig heste, men det er nogle år siden, jeg holdt op med at ride. Arbejder på at komme ud at ride igen. ;)


Der er ikke ret mange år siden, de sidste spor fra den udendørs ridebane forsvandt.


Jeg har vist et billede af mig på ryggen af Leslie, taget af min venindes Morfar. Prøver at grave det frem senere.


Efter min korte tid på Pilegården gik jeg ovre på Højkær Byggelegeplads.


Tina


1
0
Svar på denne tråd
 
 Nåhr ja...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 19:22

...Leslie.

Mørkskimlet hoppe, så vidt jeg husker ;)


Mine yndlinger omfattede Fleur (rød hoppe, aflivet pga. spat) og Barabas (leverrød vallak, solgt til Finland.

Ak ja...


NinaB


Lækre store bokse ledige i mindre privat stald fra 1. juni.

Suveræne foldmuligheder.

Daglig ud- og indlukning.

1 stk. 4x4m

2 stk. 3x4m (p.t. er den ene ledig)

20x50m bane og 10 min skridt til ridehal.

24274562

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 20:03
jeg gik ikke til ridning på pilegården, men havde hest på parcelgården i 70erne.. min veninde og jeg red tit over med vores heste og kiggede ind i ridehuset. da jeg startede var der ingen motorvej


Sussie



0
0
Svar på denne tråd
 
 jaaa
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 20:38

jeg gik der også, og havde pony der, linn lay en skimlet kat 1 ponyhoppe. min søster have en hvid hoppe som hed lenke.


det var min vendinde som købte leslie, og lillian som købte zola,jeg kan godt huske skolehestene især tango som var en knabstrupper vallak som blev solgt til en lene.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billedet
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 22:30

Bær over med alle fejlene - de er blevet rettet senere hen ;)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Pilegården
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 23:07

Jeg red på Pilegårdens Rideskole fra omkring ´82-´83 og frem til den lukkede.


Den første hest (pony) jeg red på, hed Ricko, og var en lille, bleget skimmel.


Senere red jeg: Leslie, Cirkeline, Rasmus, Lady, Mountanus, Bento og Petit.


Udover disse heste, husker jeg: Loke, Rhodos, Kira, Silas og Zola.


Rideskolen skiftede ejer imens jeg gik der. Og skiftede dermed også heste.


Jeg husker faktisk ikke så mange af de nyere heste. Men jeg husker Pelé, som jeg næsten altid red på.


Da Pilegårdens Rideskole lukkede, startede jeg på Ballerup Rideskole, hvor jeg red indtil for 4-5 år siden.


Siden har jeg haft part (det havde jeg også sideløbende med de seneste år, jeg red på Ballerup Rideskole)


Så hesteinteressen har holdt ved

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ej...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 23:08

Jeg gik oz til ridning på Pilegården..

Kan huske min yndling var Kira da hun var den mest friske..

Kunnne jeg ikke ride Kira så skulle det være Bruno.. Loke har oz smidt mig af mange gange, da han kunne et trick i hjørnerne, så det var umuligt for en lille pige at holde sig fast..

Jeg har siden stået på Stevnsbogård, hvor Loke stod på et tidspunkt..

Kira så jeg igen på Tavlebakkegård.. Stadig meget frisk på trods af hun var en gammel tøs.. Jeg holdt hende sågar da hun skulle afsted over Regnbuebroen.. På trods af en helt knust has, trippede hun som altid ud af stalden.. CREEPY...




Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pilegården
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 06:44

Jeg startede med at ride på pilegården. Derfra husker jeg især Montanus, Leslie, Petit og Silas. Desværre lukkede rideskolen rimeligt hurtigt efter at jeg og en veninde var startet, det var vist noget med at kommunen ikke ville forlænge kontrakten med "morfar" eller var det farfar?? - jeg kan ikke huske at han blev kaldt andet end det. Jeg har stadig billederne jeg tog af udvalgte ponyer lige inden det hele lukkede. Især kan jeg huske at der var en over super heldig pige hvis mor havde købt Montanus til hende - tænk at være så heldig.


Jeg fortsatte med at ride på Ågårdens rideskole i 10 år. Siden fik jeg ejen hest, og rider stadig den dag i dag.


Michelle L.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 08:13

Der kom jeg i perioder ;-)


Mine yndlingsheste var Bjørn og Tapto :-)


Havde iøvrigt en bekendt der red der og købte hest, der var opstaldet der i starten ( Gilbert ). Og så husker jeg en dejlig privat, skimlet new forest pony, Picasso, der var møgsur i stalden, men billedskøn ;-)


Det er rigtigt mange år siden, jeg har glemt, hvad de fleste heste hed der ude - men jeg rider stadig og har selv heste.






Hilsen May-Britt.









0
0
Svar på denne tråd
 
 Også jeg
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 11:51

Startede i sin tid på Pilegården og gik der indtil den lukkede, hvorefter jeg flyttede til Brøndby Rideklub.


Jeg kan dog ikke lige huske de navne I andre nævner men kan huske: Polly og Luffe hmm dengang kunne jeg alle navnene men min hukommelse er vist ikke hvad den har været

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så må jeg hellere tilstå
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 13:04

At "Farfar" var min morfar - det var min onkel, der forpagtede den ;)


Ja, der var problemer med kommunen, og derfor blev aftalen sagt op. Dels var der ungdomsklub i stuehuset hvilket gav en del problemer. Bl.a. fornøjede de sig med at lukke hestene ud om natten. Desuden mener jeg at kommunen kun ville forlænge med et begrænset antal år ad gangen...og det er jo ikke rart når ens økonomi er baseret på det.


Jaja, alle de nævnte heste dukker op i erindringen. Engang talte vi op og endte med flere hundrede, som havde været igennem "systemet".


Tapto og Donett, hmmm...

De eneste heste jeg i mit liv har været bange for. Når man skulle sadle Donett op og på vaklende ben kom gående med en sadel, der næsten vejede mere end en selv, stod hun i spiltovet med sure øre og løftet bagben


NinaB


Lækre store bokse ledige i mindre privat stald fra 1. juni.

Suveræne foldmuligheder.

Daglig ud- og indlukning.

1 stk. 4x4m

2 stk. 3x4m (p.t. er den ene ledig)

20x50m bane og 10 min skridt til ridehal.

24274562

1
0
Svar på denne tråd
 
 Montanus pilegårdens rideskole ❤️
Forfatter: 
Dato:  13-11-2016 08:36

Husker Leslie

mountanus var min yngling- der var ikke så mange der kunne Li ham husker jeg - :) åh hvor har jeg dig ønskede at vi kunne købe ham - da rideskolen skulle lukkede han kostede mener jeg 5.000,- men der var slet ikke en mulighed- med økonomien og livet som det nu var dengang - jeg græd mange tåre ... jeg gik der 1978 - og til de lukkede 2 gange undervisning om ugen fik jeg bevilliget hjemmefra ?- cyklede selv fra Hvidovre til Rødovre - langs brøndbyskoven- laaaang skræmmende tur - men det eneste der kunne optag mig. Jeg talte ikke med nogen kan huske der var en "større" pige - som hed Martine - jeg syntes hun var så smuk og rigtig - talte ik med hende.

Fik min hest i skranken af farfar - med den hvide kasket på ...

så striglede jeg - fik hjælp (6 år) til opsadling - red sadlede af kørte hjem så jeg kunne prøve at nå det inden mørket.

De stod alle i spiltov og få i boxe - jeg bliver så trist når jeg tænker på det.

Meget stor sorg da de lukkede gik ( var der 2 gange på Vallensbæk men der fik jeg en hest tildelt der var pasgænger og det hele var for stort - og slet ikke mig underviseren talte i mikrofon ...

så sluttede det for en årrække

started så på mattons i Klampenborg - der var jeg flyttede hjemmefra - red 2 md der - fik part på Amager - fik egen hest og så .....

tanker her fra.

1
0
Svar på denne tråd
 
 savner den tid
Forfatter: 
Dato:  14-11-2016 00:51

det var virkelig tider dengang, jeg savner den i den grad... har tit tænkt på hvordan det går med frede grønne mm



0
0
Svar på denne tråd
 
 Frede grønne
Forfatter: 
Dato:  14-11-2016 06:34

Ja Han hed grønne det havde jeg glemt -)

ja utroligt som tiden går ???

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gode minder
Forfatter: 
Dato:  10-12-2016 19:57

Jeg gik der fra 1981 til de lukkede. Det var en klassekammerat der introducerede mig for ridningen da vi var 10 år. Den første pony jeg red på var Bento. Jeg har så mange gode minder fra den tid. Det var et fantastisk sammenhold vi havde. Yndlingshesten var Kira ind til Cavallo kom til. Jeg kan stadig huske at det gjaldt om at komme tidligt den første ridedag i måneden, hvor vi betalte og fik tildelt månedshest. Hvor fedt det var at komme lørdag kl 7 og ordne stald og få en sodavand som betaling. At vi en sommer havde en møddingbande, hvor man blev indviet når man havde været en tur i møddingen og jeg kan godt huske Linn Lay og hvor Nina truede med at sælge hende når hun ikke opførte sig ordentligt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den bedste tid
Forfatter: 
Dato:  21-03-2017 21:49

Åh jo! Husker også Pilegården som "den bedste tid". Jeg gik der fra '79, 10 år gammel, til den lukkede/skiftede "ejer". Jeg har været passer på Prins, Bento og Bruno. Husker de fleste hestenavne. Fredes datter hed vist Guldmaj eller deromkring. Jeg var 5.-passer på hendes sorte Shetlandspony Lotte. Jeg kan svagt huske en Lillian og Bente, som var ældre og Charlotte, der passede Marstal. Lise, der passede Sunbeam, som var grålig med brunt hoved. Jeg tror May-britt passede Rasmus og hendes storesøster Lone passede Loke. Silas var den første hest jeg red på. Kan huske på ridelejren, at Goliath forsvarede Roløkke (de blev købt sammen) mod Barabas.

Kan også huske at det på et tidpunkt var på mode, at klippe en tot af sit hår på toppen af hovedet, så vi rendte rundt med en lille indianer strit.

Fik part på Tango, som Lene købte, nede på Fredes nye rideskole ved Havdrup. Lene underviste her og købte en stor flot rigtig dressurhest, som Frede fik lov at ride på.

Men efter et lille års tid blev det for lang en rejse og gik så bare til ridning på Albertslund Rideklub i 5 år, hvor Savoy var opstaldet og Kira var vist rideskolehest. Jeg red i hvert tilfælde på hende. Men på store Albertslund forstod jeg også, hvor super hyggelig Pilegården var.

Forresten blev katten Cirkeline givet til en gård i Nordsjælland. Men efter noget tid dukkede hun op på Pilegården hos den nye "ejer" med blødende poter. Men sådan gør katte. Ligesom mine tanker.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Først i '60erne
Forfatter: 
Dato:  28-10-2017 13:14

Først i 60,erne

Jeg begyndte på Pilegården, da de stadig red hestene ind ad Roskildevej til Frederiksberg slot hver dag. Så skridtede og travede rytterne elevhestne ind til slottet, hvor de stod bundet til en ring i barrieren i ridehuset, hvis ikke de skulle gå med elever den time. Bagefter blev hestene redet hjem igen. Det var på det tidspunt Claus Halsstrøm, der underviste og drev Pilegårdens rideskole.

Stedet skulle lukkes, jeg er ikke sikker på hvorfor, men vidste at hvis det skete, ville der ikke komme heste der igen, da det ligger i bymæssig bebyggelse. Min far købte derfor rideskolen og satte forpagter på. Han havde ingen forstand på rideskole og heste, men datteren, mig selv, havde hest og elskede at komme på Pilegården, så det var nok for ham. Der var en del forpagtere i tidens løb, men det endte efter en del år med at kommunen overtog stedet.

Jeg har redet siden og gør det stadig. Jeg har stadig venner fra tiden på Pilegården. Det var et skønt sted for børn og unge, men ikke så godt et sted at være elevhest dengang.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pilegårdens Rideskole 1970 til 1972
Forfatter: 
Dato:  16-12-2017 12:11

Hej.

Følger en gammel tråd tror jeg, men jeg om min søster havde hest opstaldet på Pilegården og jeg hed dengang Lotte Mogensen og min søster Susanne. Hesten hed Serano. Det var mens Kirsten Søgårds far havde forpagtet den og ansatte Willy Jessen som underviser. Blev veninde med Kirsten nu Weiss og ses jævnligt. Vi har i alle årene redet og gør det endnu:)


Charlotte H.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Min første ridetime på Pilegården
Forfatter: 
Dato:  06-01-2018 13:18

var på Willy's hest.

 

Kan ikke huske, hvad den hed.

 

Fik at vide, at man skulle sidde som en sæk kartofler på hesten.

 

Hestene stod i spiltov, og den eneste fold/ridebane de havde, var ca. 15 x 30 meter.

 

Vi var mange equipager i ridehuset af gangen.

 

Hestene kom direkte fra stalden til ridehuset.

 

Tror ikke, at de fik meget frisk luft; men de kom på sommergræs.

 

Kan huske en gråskimmelpony - vist nok privateget, som blev lejet ud til elevrytterne, som jeg også red. Mener, den hed Flying.

 

Jeg cyklede derud.

 

Senere red jeg på Parcelgården.

 

I dag har jeg haft min egen landbrugsejendom i mange år, hvor vi i sin tid fik bygget ridehal.

 

Min ældste hest bliver 29. Hende købte jeg som føl.

 

Jeg har idag alt, hvad kan købes for penge, hvilket syntes uopnåeligt, da jeg var ung, og mit helbred er i top. Tjener mere end de fleste, og mit arbejde er spændende, så jeg har ikke grund til at klage.

 

Familien klarer sig også godt.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Billede af Pilegården
Forfatter: 
Dato:  13-05-2022 20:35

Kunne jeg måske være så heldig, t der er en af jer, der ligger inde med et billede af Pilegårdens rideskole?

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider