Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Bagemaskine
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 13:24

Sådan en bagemaskine, er det noget man må eje?


Smager brødet som almindelig hjemmebagt brød eller mere i retning af brødet fra bageren?


Er det nemt og får I brugt maskinen?


Hej fra


Jette, som synes nybagt brød om morgen ville være super :-)



0
0
Svar på denne tråd
 
 hjemmebagt
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 13:30

Det er helt klart ikke som bagerbrød. Ikke helt samme konsistens som håndæltet heller, men vi bruger vores rigtig flittigt.


Den larmer dog - så stil den et sted du ikke kan høre den om natten.


:Pia


0
0
Svar på denne tråd
 
 Min bagemaskine..
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 13:33

...hedder koldhævning.

(i)


kun en trediedel af den gærmængde du ellers ville benytte - og så hæver dejen ellers lystigt i vindfanget eller køleskabet natten over.


Om morgenen tændes ovnen på GRILL - så varmer den hurtigere op - og så er det ellers ind med bagepladen, så snart ovnen er varm : 16 minutter senere er der nybagte boller/rundstykker/gifler/tebirkes eller andre "småbrød".

:-) :-) :-)


((husk at slå GRILL'funktionen fra, inden du sætter bollerne ind: ellers svarer jeg IKKE for resultatets spiselighed...men mon ikke det bliver noget i stil med en 4-årigs snobrød - KULsort og med rå dej i midten!?!? :-D)


Så vidt jeg ved er brødmaskiner ret "indskrænkede" hvorfor de ikke er istand til at variere brødtype og opskrift særlig meget??

:-)





med venlig hilsen
atengstedt


Man skal aldrig slås med et svin.
Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det.
(og svinet er den stærkeste!)
0
0
Svar på denne tråd
 
 vi har også en,
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 13:44
men kan ikke få den til at virke. brødet hæver ikke i den, så det bliver bare mikro lille og meget mærkeligt. Råd modtages, da vi gerne vil benytte den




Hilsen
Sanne
2 lejligheder udlejes. 3 og 4 værelser. Nyistandsatte med garager. Bus hver.15 min.mod aalborg (15 km fra Aalborg). Den ene med have, den anden med terasse.
kontakt mig for yderligere oplysninge
0
0
Svar på denne tråd
 
 brødmaskine
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 14:06

Husker du at putte gær i , at det skal være tørgær, og det skal ligge øverst ovenpå melet?


:Pia


0
0
Svar på denne tråd
 
 Køb...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 14:06

Køb en god røremaskine i stedet for. Som Atengstedt siger så har jeg også hørt at bagemaskiner ikke kan byde på den store varitet i brød. Og så syntes jeg bare det er ret ucharmerende med firkantede brød altid...


Jeg har en fantastisk gammel røremaskine som min far har hittet til mig på genbrugsen. Den larmer helt vildt i de 10/15 minutter den er igang, men den ælter fantastisk. Og den kan ælte alt brøddej, bortset fra rugbrødsdej.


Den nemmeste nåde at lave brød eller boller på, er efter min mening følgende


Start om aftenen.

Opblød 15 g gær i 5 dl lunkent vand.

Put en spsk salt i og hæld 600 g mel i mens det æltes sammen på røremaskinen.


Når det har æltet godt skal det have en "våd" konsistens.


Put plasticfolie over skålen og stil den koldt natten over, i køleskabet eller i havestuen eller hvor du nu har et køligt sted.


Næste morgen tager du dejen frem. Find en god spiseske og tag nu klatter af dejen op på en bageplade. Det er vigtigt at man er lidt forsigtig her, da det er meningen at man ikke skal "punktere" dejen for meget. Når man er færdig med at sætte klatter på bagepladen puttes den i en kold ovn ved 230g og bages i ca 30 minutter indtil de er let gyldne.


Det er til dato mine ynglingsboller, de har en dejlig skorpe.


Hilsen

Katrine


-Nothing is original
everyone imitates someone-
;-) Rigtige ryttere rider uden hjelm ;-)
Spam spam spam spam spam and spam
0
0
Svar på denne tråd
 
 snyder, Aribeth!!
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 14:10

Det er jo MIN opskrift!?!?

:-D :-D :-D


(plejer bare at forme bollerne om aftenen, fordi jeg er doven...og så leve med de lidt "fladere" boller ;-))






med venlig hilsen
atengstedt


Man skal aldrig slås med et svin.
Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det.
(og svinet er den stærkeste!)
0
0
Svar på denne tråd
 
 he he ...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 14:22

Mon det er en egnsspecialitet ?

Eller har vi bare samme gode smag


Det er bare nogle super gode boller, og eftersom jeg har fri imorgen, ja så tror jeg såmænd vi skal have nybagt til morgenmad.






-Nothing is original
everyone imitates someone-
;-) Rigtige ryttere rider uden hjelm ;-)
Spam spam spam spam spam and spam
0
0
Svar på denne tråd
 
 Åh, vores elskede bagemaskine...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 15:05
Ja, jeg vil ikke leve uden... ;-)

Vores standard-opskrift:
1 1/8 cup vand eller mælk
1 spsk sukker
1-2 tsk salt
et skvæt olie elle ren klat smør (ca 1 spsk)
3 cups hvedemel og 1 1/2 tsk tørgær

Variationer:
-Tilsæøt kerner.
-Udskift den ene cup mel med rugmel
-Brug 1/3 eller 1/2 durummel
-Tilsæt kokos (uhm!)
-Tilsæt valnødder - eller majs - og lidt mindre gær!!!
-Tilsæt kogte ris eller bulgur (lidt spøjst brød...)
-Tilsæt ca. 1/2 cup havregryn og brug derfor lidt mindre end 1/2 cup mel mindre.
-Brug yoghurt i stedeet for vand (husk at brødet så helst skal bages med det samme, medmindre maskinen står KOLDT! Yoghurt i 8 timer ved stuetemperatur - bvadr. det samme gælder brugen af mælk...)
-Tilsæt rosiner - eller tranebær.
-Tilsæt tranebær og abrikos (tørret).

Og alle bagemaskiner, jeg har set, har en DEJ-funktion, hvor den ikke bager dejen - så kan man tage dejen ud, forme den til boller og lade dem kold-efter-hæve natten over.
På dejprogrammet røres dejen og hæver to gange.
På den måde kan man koldhæve sine boller natten over uden de bliver "flade".


... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke så tosset
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 15:13

Det er måske ikke så tosset, med sådan én fidus.


Jeg kan leve med den samme slags brød i den samme form. Sådan ser mine krydderboller jo ud i dag :-)


Men hvad med opvask - er det bøvlet?


Jeg hader de der foodprocessere og saftpressere som er ih så nemme at bruge - men noget djævelskab at gøre rene igen...


Jette - der blevet helt bagværkssulten :-)



0
0
Svar på denne tråd
 
 opvasken er let
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 15:38

Det er jo bare indsatsen som har teflon på indersiden, så det er ret let at gøre rent.


Jeg bager, hvidt brød, kernebrød, rugmelsbrød, sigtebrød, majsbrød og andre slags brød i min bagemaskine og jeg er rigtig glad for den. Jeg HADER nemlig at have dej hængende mellem fingrene, så hjemmebagt brød har vi aldrig fået herhjemme, men det gør vi nu





Med venlig hilsen
Mette


0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi vil høre mere vil vi
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 15:39

Jeg har nemlig også i årevis gået og spekuleret på om sådan en djævel burde have sin plads i maskinparken i køkkenet. De var meget fremme for hmmm 10 år siden, men så forsvandt de ligesom lidt igen, men nu er vist blevet relanceret.


Så frem med sandheden


Er de lige så uundværlige som sodastream maskinen, racletten, blenderen, food processoren, saftkogeren eller den der store multimaskine, der både kan hakke ælte og røre, men som det som Jette skriver tager lige så lang tid at gøre ren som det ville have taget at ælte brødet med håndkraft!!!


Hilsen John

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi tager "indsatsen"...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 15:50
...som er en metalform, teflonbelagt, med en røredimmerlimmer nede i bunden, og hælder varmt vand i den, når vi har bagt brød.
Helt varmt vand, direkte fra hanen.
Så hiver vi røredimsen af og lader den stå - enten indtil vi har spist morgenmad eller til vi "gider" vaske den op.

Har vi lavet dej, men ikke bagt, foretrækker jeg at hive røredimsen af med det samme og så lade dejresterne tørre - så kan de nemlig bankes af direkte ned i skraldespanden.

Det tager mindre tid at gøre bagemaskine-indsatsen ren end at vaske op efter at have lavet dej (skål, bord etc).


... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd
 
 jow jow
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 16:23

Når jeg har æltet dejen i min røremaskine, så skal det bare formes efterfølgende og der hænger ikke noget fast i fingrene når man gør det :-)


Bagefter puttes plasticskålen i vaskemaskinen, det er da nemt.

:-D


Det må være omtrent samme arbejdsbyrde at hælde tingene i maskinen/skålen.


Hilsen

Katrine.




-Nothing is original
everyone imitates someone-
;-) Rigtige ryttere rider uden hjelm ;-)
Spam spam spam spam spam and spam
0
0
Svar på denne tråd
 
 Elsker min
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 16:57

Hejsa.


Jeg købte en bagemakine sidst Fakta, havde dem. Og jeg elsker den. stå op til nybagt franskbrød Lør-søndag morgen er bare dejligt.


Der er ikke meget rengøring af maskinen, formen kan bare tørres af med en fugtig klud.

Jeg er begyndt at købe, de færdig blandet meltyper ,hvor der er tør gør med til,så er der til 2 brød.


Man skal bare bruge 2 minuter på at komme mel og vand + tørgær i maskinen, indstille den til hvad tid brødet skal være færdigt og så, stå op til duften til nybagt brød, uden at røre en finger,skønt.


Furius




Satis temporis mihi est

0
0
Svar på denne tråd
 
 Modellerne?
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 17:03

Jer der har bagemaskiner, hvad er det for en model/mærke og hvad har den kostet?


Jeg overvejer nemlig også sådan en udvidelse af bestanden af "totalt u-undværlige køkkenmaskiner"




mvh PiaR
quantum in me fuit


Billetter til Herning sælges

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vaskemaskinen?
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 17:13
Gad vide hvad vores store, lækre dejfad (som bruges til større portioner brød end bagemaskinen har kapacitet til - eller til transport af dej) ville sige til at blive smidt i vaskemaskinen - skal det mon have 40 graders skåneprogram?

Nej, vi har ikke opvaskemaskine...


... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bagemaskine...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 17:28

Jeg har en billig Netto en...den er glimrende.

Vores ynglingsbrød er med soltørrede tomater...åh det er godt.


Vi bor langt fra alt og alle , den nærmeste "storby" er Esbjerg...og der fandt jeg aldrig det store udvalg i maskiner.

Efter lidt søgen omkring fandt jeg at Amazon.uk havde et kæmpe udvalg, nogle af dem ret avancerede, og i indtil flere prislag.


Birgitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 nåhh...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 18:23

99E: Jamen så kan jeg da godt forstå hvorfor i har en brødbageting, i bruger jo al tiden på at vaske op i stedet for


Den 8 liters plasticskål der er med Kenwood maskinen klager ikke over et brusebad, og mit store keramikfad, det har eller ikke brokket sig endnu.


Det jeg siger er, at der må være omtrent lige så meget (eller lidt) "arbejde" på den ene måde som på den anden. (altså med en røremaskine kontra en bagemaskine)


Men er der så nogen der kan smage forskel???


Jeg har aldrig smagt maskinbrøddet, så jeg ved ikke om jeg kan.


Hilsen

Katrine


-Nothing is original
everyone imitates someone-
;-) Rigtige ryttere rider uden hjelm ;-)
Spam spam spam spam spam and spam
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bagemaskine
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 19:30

Hej min er en Melissa købt i fakta for 300,-

Brødet smager af hjemmebagt brød, min ynglingsbrød er et italienskbrød. Brødet holder sig fint bliver ikke trælst lige som bagerens, men et brød er ikke større, end man har spist det iløbet af dagen.


Elsker min maskine da det er nemt let og så skal jeg ikke ud og køre efter frisk brød, skal køre 20km. inden jeg kan sætte tænderne i morgenbrød.

og ja rengøring af maskinen klarer en fugtig klud, så det er heller ikke besværligt..




Satis temporis mihi est

0
0
Svar på denne tråd
 
 det med tiden
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 19:49

Problemet med at ælte og forme selv osv. er at manden skal afsted hver morgen kl. 7. Han står op kl. 6 og der er simpelthen ikke tid til at vågne, bade OG vente på varm ovn, bagning + afkøling.


Og ingen af os kan eller vil stå endnu tidligere op bare fordi "nogen" synes det er smart at stå med fingrene i bolledejen Ja, selv hvis man en aften er ved at glemme det, så tager det ikke mere end 5 minutter at sætte det over. Og så har man endda backup til vækkeuret, for man skal hele vejen ned af trappen for at slukke for skidtet, og kors hvor kan den godt nok skrige højt!


DERUDOVER har jeg ingen steder jeg tør koldhæve boller en hel nat, bryggerset er ikke frostfrit om natten og det andet bryggers er gennemgang for vores katte uden respekt for bordplader.


Vores maskine har kostet 300 kr. i Netto og har da holdt længe.


:Pia


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er da...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2005 20:05

Det er da helt fair hvis man ikke syntes man har tid. :-)

Imorgen står jeg op halv seks, det er ca. der hvor jeg alligevel plejer at stå op. Det første jeg gør er, at gå ud og tage dejen ud af køleskabet, for der koldhæver jeg nemlig mit dej lige i tiden, så stikker jeg dejklatter på bagepladen tænder for ovnen og putter bollerne ind. Det tager max 10 minutter. efter en halv time er bollerne færdige.


Det er ca 10 minutter over seks.


Min mand skal også altid afsted klokken 7 om morgenen, det skal jeg også.


Så køler bollerne 20 minutter ca. imens vi gør os klar til at tage afsted. Og så spiser vi. :-)


Jeg syntes det er helt fint med en brødmaskine, jeg syntes bare det andet er så nemt så jeg ville ikke tænke på at købe en.


Hilsen

Katrine


-Nothing is original
everyone imitates someone-
;-) Rigtige ryttere rider uden hjelm ;-)
Spam spam spam spam spam and spam
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har også..
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 07:59

Vi har også en bagemaskine og vi er rigtig glade for den.


Birgittekw Må man få opskriften på brødet med soltørrede tomater?


MVH

Alice

0
0
Svar på denne tråd
 
 mmm...tomatbrød...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 11:04

Jeg bruger udelukkende de målebægre der fulgte med maskinen...og har ikke endnu fået omsat dem til g.


Til et brød på 680 g.


1 målebæger vand

2 1/2 spk. skummetmælkspulver

2 1/4 spk. solsikke olie...jeg bruger helst vindruekærne olie.

2 1/4 spk. sukker

1 1/4 tsk. salt


Her siger opskriften, 1 1/2 tsk. urteblanding, men jeg bruger nok hvad der svarer til et par spk. timian, basillikum og hvidløgsflager.


3 målebægre hvedemel (økologisk)

1 1/4 tsk. tørgær

3/8 målebæger soltørrede tomater...her bruger jeg lidt flere


Indgridiencerne bliver hældt i maskinen i denne rækkefølge.

På min maskine er det grundindstilling 1 man bruger...og jeg foretrækker lys skorpe.


Bon appetite...Birgitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 prisen på
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 14:12

disse bage maskiner for tiden hvad er det?




knus sanne


*svigermor ønsker sig nemli en!!!




Yamaha PW 50 søges, Skal være billig!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mellem 300 og...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 14:18
...500 kroner for en "ganske almindelig en" med 6-8 forskellige programmer, bageform, målebæger, måleske og opskriftshæfte.


... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min er en
Forfatter: 
Dato:  13-12-2005 23:02

Ide Line og kostede 300,- sidste år på tilbud.




Med venlig hilsen
Mette


0
0
Svar på denne tråd
 
 okay ang
Forfatter: 
Dato:  14-12-2005 07:57

prisen jeg var lige i den lokale imerco der havde de en til 599,- og en der var dyrere,,,


jeg må rundt at kigge lidt tror jeg er der forskel på hvormeget de kan rumme og hvor meget de kan ?



-sanne




Yamaha PW 50 søges, Skal være billig!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Netto...
Forfatter: 
Dato:  14-12-2005 16:00

har en til 289 kr - aner ikke om den dur.


Jeg har selv en gammel en - den dur udemærket, vi gider bare ikke spise de der ens brød - jeg synes, de bliver for bastante. Jeg har dog også bagt en del af de der færdige brødblandinger, og de er udemærkede.


Men skal jeg have hjemmebagt brød, så foretrækker jeg den håndlavede slags ;-)




Hilsen May-Britt








0
0
Svar på denne tråd
 
 Bagemaskine
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 11:39

Ja, jeg er også på bagemaskine-holdet


Min er købt i Storkøb til 299,- og er en Melissa med 8 bageprogrammer..


De brød jeg har bagt er blevet rigtig gode. Jeg har fulgt de opskrifter i det hæfte der medfølger og har prøvet med færdigblandinger.. Lækre luftige brød..


Jeg nyder at komme hjem fra stalden og dufte det nybagte brød. Det er jo smart at man bare kommer alle ingredienserne ned i "spanden" trykker på nogle knapper og så kan man forlade huset eller gå op og sove


Man kan altså også godt bage kage i disse bagemaskiner og et utal af forskellige brød.


Ingen svineri og nem rengøring, kan man så forlange mere..


Rikke S.


Man stinker af gris, lugter af ko og dufter af hest


0
0
Svar på denne tråd
 
 kageee
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 14:21

kage - kan man også bage kage...


Nu er der ikke noget at gøre - jeg må eje sådan en maskine!!!


I min søgen faldt jeg over denne test på nettet om bagemaskiner, som andre måske kan have glæde af: www.dr.dk/konsum/test/...skiner.htm

(larmer Melissaen virkelig så meget?)


Jette :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, Melissaen larmer...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 18:39
...sandsynligvis en del.

Vi har haft en, der simpelthen var et bæst til at larme.

Den gamle-gamloe, som Mikkel vist havde købt i Bosnien stod FINT i køkkenet og larmede næsten ikke.
Den døde og blev skiftet ud med en melissa, der RÅ-larmede (og derfor endte den med at stå inde ved siden af computerne hvorfra man intet kan høre i soveværelset.
Det værste var at den BIPPEDE latterligt HØJT midt i brødbagningsprogrammet - og i lang tid.
Heldigvis gik den i stykker og vi fik den byttet til en anden model på garantien.
Den er noget fiksere og larmer heller ikke helt så meget...

JEg synes ikke, det gør noget sådan en dims larmer - en del.
Man skal jo ikke sove op ad den (medmindre man bor i en lille 1-værelses) så at flytte den væk fra "lige op ad sengen" løser som regel problemet.


... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Melissa.
Forfatter: 
Dato:  15-12-2005 20:17

Jeg har købt en Bagemaskine der står den hedder (M)elissa. Med parentes om M.Til 299,-i Fakta.


Jeg ved ikke om den larmer mere end andre, men brødet den bager er der ikke noget i vejen med, og farven er ganske alm. man kan også vælge at den bager det mørkere, der er 3 instllinger til farven på brødet.


Jeg bagte brød i går aftes og lagde kun mærke til den bibbede da den var færdig.


Den ser ikke ud som den i Komsum artiklen, den er mere rund i formen,selve maskinen altså.


Der er også opskrifter på kager man kan bage i opskrift hæftet.


Alt i alt er vi meget glade for maskinen og det brød som kommer ud af det.


Vi briger mest færdigt blandt mel og er helt vilde med italiensk brød og majs brød.


Først smør jeg formen med olie, så hælder jeg 500g mel i maskinen 2,8 dl vand og det ene brev tørgær som følger med. Sætter maskinen til at bage medium farve og stort brød, på program 3.


Hvid man bruger timeren så husk at tørgæren ikke kommer i kontakt med vandet, før maskinen går igang.




Satis temporis mihi est

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ok så...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2005 17:22

tænkte jeg, at jeg jo hellere måttte købe en nyere bagemaskine ;-) For vi KAN jo godt lide at vågne op til duften af nybagt brød ;-)


Og jeg faldt så lige over en i min lokale Netto - nedsat fra 289 kr til sølle 150 kr. Den blev i en fart min - og bager både uden den store støj gode brød - og vi har også idag hevet en fin banankage ud, da vi vendte hjem - dejligt nemt, når jeg har plejebarn og lige vendte hjem fra julemusical med min yngste som meddeltager :-)


Så den gamle ryger nu til de evige bagemaskinemarker ;-)




Hilsen May-Britt








0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider