Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 rådyr...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2005 17:52
som tak for at vi ikke brokker os når der er jagt (nærmest i vores baghave) har jeg idag fået udlevet 14 kg rådyr (heldigvis var de meget flinke og havde skåret det ud for mig) men nu er jeg på bar bund...har aldrig haft den slags kød i huset...og det nærmeste jeg kommer vildt er 2 fasaner vi fik engang! så opskifter modtages med kyshånd!..jeg har fået hele dyret( ryg/køller/bov/ribben og hals??)
!
0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2005 18:19
...husk at det skal ligge i mælk natten over for at trække det sidste blod ud af kødet inden du tilbereder det.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Noomi...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2005 18:56
Bare det var mig der sådan fik det foræret, for smager himmelsk. Prøv disse link, og se om de indeholder noget du kan bruge :-) Vildt opskrifter Mere vildt Mortens opskrifter på vildt

Le falto mientras que el sol falto la luna

Min HP ( under opdatering)

Icewife mail
0
0
Svar på denne tråd
 
 Og lad for...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2005 19:07
guds skyld vær med at lægge det i mælk - det ville da være spild af god mælk... :-P Det er et gammelt husråd, der så vidt jeg husker bla. gik på harer og visse typer fuglevlidt; efter sigende skulle det ta' lidt af den "ramme" vildtsmag. Sidstnævnte har formentlig skyldtes en kombination af ældre dyr, samt at man tidligere lod småvildt hænge ubrækket, dvs. med indvolde i. Men kød fra rådyr smager som IW siger, dejligt - og absolut ikke ramt! Dorte
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ideer til anvendelse
Forfatter: 
Dato:  23-10-2005 19:23
Hej Noomi Det var da dejligt med alt det kød og jeg skal gerne komme med ideer. Først vil jeg sige at jeg aldrig lægger råvildt i mælk, jeg finder det ikke nødvendigt. Almindelige opskrifter kan du nemt finde andre steder, så her får du mine egne. Har du en kødhakker kan det være en ide at hakke kødet fra bovene, halsen og evt. også det du pudser af fra køllerne, hvis du evt. udbener dem inden frysning. Ikke at der er så meget kød der, men hakket dyrekød er alletiders til en vildthakkebøf, omrullet med bacon. Panden koges efterfølgende af med fløde og smages til med gele o.s.v. Bøfferne må gerne laves lidt små i omkreds, men de skal være høje, så bliver de mest saftige. Hvis en af køllerne er skudt for meget i stykker til at stege hel, kan du også hakke det eller alternativt skære det ud i tern til gryderetter. Smid endelig ikke benene ud, men brun dem af i ovnen og derefter koges der en god vildtfond, alternativt suppe/svampesuppe. Hvis du er ked af at stå og arbejde med det rå kød, kan du stege bovene, halsen, ribben o.s.v. i ovnen. Derefter pilles kødet af benene, skæres ud og du kan lave en dejlig ragout af det, sammen med stegeskyen og fløde. At kødet under stegningen i ovnen bliver lidt tørt, skal du ikke være ked af, det ændrer sig igen, når det bliver stegt sammen til ragout. Jeg ynder at komme fine selleri-tern, ½ valnødder og halve druer i ragouten. Det skal bare lige varmes med i sidste øjeblik, smag til med salt, peber og gele. Kan evt. drysses med sprødstegt bacon ved servering. Jeg kan anbefale at du udbener køllerne inden de steges, det gør udskæring og servering meget lettere og så fylder de heller ikke så meget i fryseren, hvis det er der de skal hen! Rullepølse af vildtkød smager dejligt,men slaget fra rådyr er næsten for småt. Men jeg har med held brugt bovene til det. Der skal lægges husblas på inden den rulles sammen, da der i vildtkød ikke er meget gelatine og det hele vil ellers skride fra hinanden. Men held og lykke med dyret og spørg endelig. Mvh Dorte

SkyDance, billedsmuk 2 års dressurvallak e. Wolkentanz/HelenikosXX/Allegro til salg. Billede på min præsentation.

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd
 
 Har fundet to
Forfatter: 
Dato:  23-10-2005 20:04
opskrifter: her og her Velbekomme. C
If you always do what interests you, then at least one person is pleased. -Katherine Hepburn
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvornår skal vi spise... ???
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 18:46
:) :) :) :)
Mkh.
Else.




Man lugter ikke af hest, man dufter.. :) :)




HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!




Skype: Solvang/Tim
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Noomi
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 19:09
Mine forældre har somme tider fået røget en kølle eller andet hos slagteren. Det giver noget fint magert røget "skinke" som er fint til pålæg feks. Eller man kan få noget af det mindre skære lavet til pølser. Ellers må jeg sige at "rådyr" mest minder mig om dengang jeg pillede hinder af en bov i en time og marinerede kødet natten over for at frembringe noget nærmest uspiseligt ruskomsnusk (læs: rådyrbov i sursød sovs) :-) Knæk og bræk Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd
 
 flødesovs
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 19:48
vi spiser meget vildt.. lige nu har vi kun rå og dådyr i fryserne.. vi laver kølle således.. den skal udbenes.. brun kød og bacon i en gryde.. lav en opbagt fløde/mælkesovs.. hæld sovsen over kødet i gryden, salt og gele tilsættes... lad det simre til kødet er mørt..

Sussie



0
0
Svar på denne tråd
 
 Magdalen Venison
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 19:50
For et par år siden lavede jeg denne ret som nytårsmiddag. Hvis jeg skal sige det selv blev resultatet fantastisk, og får jeg fingre i endnu et godt stykke vildt, så er det det samme jeg gør ved det igen. Det ER et stort arbejde, men det er hvert minut værd. Jeg lavede det med filet af kronhjort - men opskriften siger blot dyreryg. Jeg har opskriften fra bogen Great dishes of the World - af Robert Carrier (samme sted hvor jeg har fundet den før omtalte Apple Pie). 6-7- pund dyreryg 4 spk smør 4 spk olivenolie ½ pund bacontern. Marinade: 1 løg 2 gulerødder 2 spsk smør eller olie 1 flaske GOD rødvin (den samme som du serverer til) 3 kviste persille 1 kvist timian 1 laurbærblad 2 fed hvidløg 4-5 sorte peberkorn 1-2 knuste enebær Sovs: den reducerede marinade beurre manié af 1 spk smør og 1 spk mel 1 vinglas portvin 2 spsk ribsgele Marinering af kødet: Snit løg og gulerødder, og svits dem kort i smør eller olie. Hæld alle ingredienserne i et stort fad af porcelæn eller lertøj - IKKE METAL Læg kødet i marinaden, stil det et koldt sted og vend 3-4 gange om dagen i 3 dage (bogen siger gerne op til en uge - jo længere, jo kraftigere bliver vildtsmagen. Jeg havde det i køleskabet og marinerede i 3 dage) For at tilberede kødet: Smelt smørret og tilsæt olien, tilsæt bacontern, og rist til de er sprøde. Tag kødet op af marinaden og tør det af. Brun kødet let. Kog marinaden ind til halvdelen er fordampet, si grøntsagerne fra, og hæld marinaden over kødet. Sæt kødet i ovene ved svag/middel varme til det er mørt (jeg brugte vist 180 grader i 20 minutter, men det var en forholdsvis flad filet - se på kødets facon). Tag kødet op af marinaden, dæk det til og lad det hvile et lunt sted mens sovsen laves. For at lave sovsen: Reducer marinaden til halv mængde en gang til, jævn med beurre manié. Tilsæt portvin og ribsgelé og kog igennem. Husk at skrabe gryden/bradepanden godt, så alt det gode der sidder på efter stegning af kødet er med. Si sovsen over kødet og servér Jeg valgte at servere det med hasselback kartofler, og grønne bønner der var dampede og derefter ristet kortvarigt med hakkede hasselnødder. Kunne forestille mig at det også vilel passe fantastisk med blandede svampe til - ristet i smør :-) Til stegning er det godt at have en bradepande der både kan bruges til brunning af kødet og til at komme i ovenen, og derefter til at koge sovsen i SUK, nu blev jeg sulten...
£isbeth & Baloo

It's our choices that show what we truly are,
far more than our abilities.
(Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
0
0
Svar på denne tråd
 
 udblødning
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 20:54
Jeg lægger dyrekød i vand med en sjat eddike i, et døgnstid inden tilberedning. Er der meget blod i kødet, KAN det godt smage lidt bittert. Det trækker blodet ud. Og så kommer jeg bacon omkring ved tilberedningen. Den røgede smag, og det tilførte fedtstof, giver et lækkert resultat. Istedet for gele eller sukker i saucen, kommer jeg søde spiseæbler ved kødet, det giver lidt sødme, uden at det er for meget. Man kan jo servere ribsgele til. Jeg steger altid dyrekød i cocotte, da den holder på fugten (som en gryde) og gør kødet saftigt. Har du en cocotte så skriv lige til mig. Jeg har en rigtig god opskrift.
Få dig nogle æsler, du vil ælske dem
0
0
Svar på denne tråd
 
 De to gange
Forfatter: 
Dato:  24-10-2005 22:34
jeg har lavet vildt har jeg brunet kødet i en stegegryde sammen med nogle skiver bacon (ikke for mange). Så hælder jeg vand og fløde ved (ca lige meget af hver) og så noget ribsgele i. Så står det og simrer længe (jeg vender stegen for ca hver halve time). Serveres med kartofler, brunede kartofler, sovs (som jeg laver af fløden og vandet som stegen har lagt i tilsat kulør som det eneste, og den blvier himmelsk) og baconsvøbte bønner. Gid det var mig der havde fået sådan en masse lækkert kød :) Linda.
Nu med egen hest

Medlem af FHK, HGK og pylreklubben

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange tak
Forfatter: 
Dato:  25-10-2005 08:09
nu har jeg ihvertfald noget at gå videre med...den pukkelryggede er inviteret til spisning i starten af november...også må vi se hvad det bliver til!
!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har
Forfatter: 
Dato:  25-10-2005 11:11
til nytår af ryggen lavet turnedos (staves). Skær ryggen ud og skær kødet i stykker som var en oksemørbrad, herefter vikles der bacon om hvert stykke. Det brunes i en sautepande (eller en pande med høje kanter) og der hældes væske ved og en terning boullion. herefter simrer det 20-30 min og der kan laves en fin sovs af væsken. Puskin
0
0
Svar på denne tråd
 
 John Steinbeck skriver...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2005 11:38
...i sin bog "på rejse med Charlie" om, hvordan vildtkød med alderen forekommer ham noget opreklameret: "De ingredienser (smør, piskefløde, bacon, tranebær. blåskimmelost osv) og den tid der skal til, for at tilberede et stykke vildt, kunne såmænd gøre et stykke sålelæder til en delikatesse" (frit citeret) Jeg tror han har ret... ;-D Da vi i sin tid havde høns servede jeg ofte "fasan" af unghaner - og ingen der ikke havde set det slagtede kræ kunne gætte at fasanen i sin tid mødte morgenen med et "Kykelikyyy". :-D Men derfor kan jeg ALLIGEVEL godt lide vildtkød af enhver slags..bortset fra svømmefugle. :-)



med venlig hilsen
atengstedt


Man skal aldrig slås med et svin.
Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det!
(desuden er svinet ofte den stærkeste...)



ALDRIG mere grimer på!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 atengstedt
Forfatter: 
Dato:  25-10-2005 11:48
den var dælme god :-) og det er sikkert meget rigtigt, har aldrig fået bedre kød end dengang vi fik bison, og tror heller ikke det her kan leve op til det...men "skidtet" var jo gratis...også har den i det mindste haft et godt liv...altså indtil den blev skudt!
!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Rådyr mums
Forfatter: 
Dato:  25-10-2005 17:19
Hej Det mest møre rådyr får du på følgende måde: 1 Stk. røget spæk eller snitte brunes sammen med rådyret i en stor gryde, når det er brunet, putter man ca. 1/2 liter ribs saft + 1/2 liter mælk over kødet, spæd op med vand til det dækker kødet, lad det småkoge i 2-3 timer, så får du med garanti det mest lækker rådyr og så er det ikke særlig besværligt, har lavet det mange gange på denne måde og det bliver lige lækkert hver gang, lav saucen af væsken rådyret har kogt i, smag til med ribs gele. Hvis du ikke har 100% styr på at tilberede det i ovnen kan det mange gange blive tørt, kender en der giver sit rådyr væk som hun får for jagt på sin jord, pga. hun siger det bliver tørt, udelukkende fordi hun tilbereder det forkert, hun ved ikke hvad hun går glip af for det er virkelig lækkert. God appetit.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider