Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 gode råd søges.
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 09:35

Ja som flere af jer nok har læst flere gange her på HN, søger vi jo efter en ridehest til min datter.

vi har haft set på en del, men ridemæssigt har de slet ikke kunne leve op til hendes øsnker og mange har haft skader som gjorde dem uegnet til hendes brug.

Penge pungen er jo ikke så stor, startede med omkring de 25 men er nu gådet længere opaf og søger omkring de 35-40 tusine.

det er mage penge for os og vi ser jo ikke kun et år frem men mange år frem.

Har en avls hoppe som er sat i fol, forventer der kommer noget ud i den andne ende, som om et par år, muligvis kan blive et godt rideemne til hende.

Men det tager jo en del år før den er parat, så vi skal under alle omstændigheder ud og finde en ridehest

Heste på 4 år som er nytilredet og ungheste som ikke kan det helt sore, har vi også kiggt på.
Men lisa vil jo helst ikke starte forfra når hun første gang skal starte med hest.

Forstår hende godt og derfor har vi nu haft lidt kig på et par hopper med god afstamning, velredet og ligger på la plan i distriksstævnerne.
Men og der er jo altid et men, det er hopper på omkring 13 år som jo nok ikke har så mange år tilbage på stævne plan.

Men en god hoppe med god afstamning og som i forvejen er kåret og har lavet et par føl inden uddannelsen som dressur hest, kan jo senere igen indgå i avlen.

håber der en nogen af jer der kan give lidt gode råd.

En ung hest med meget lidt erfaring som måske kan holde en del år som dressur hest, eller en lidt ældre hoppe som har vist sine evner, men med få år tilbage på dressur plan.??

Hvad ville i anbefale os.











IMC
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ville
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 10:32
... vælge den ældre hoppe. Der ved I helt præcist hvad I betaler for.

Forudsat at hesten ellers er rask så kan den også holde ganske længe på konkurrencebanerne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 en 13 års
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 10:40


har da en del år tilbage på højt plan!

Dem der går OL er jo typisk omkring de 11-13 år inden de er klar til det rent uddannelsesmæssigt :-)

Hvis hun ikke gider at starte forefra og have både glæden og arbejdet med at få formet og uddannet sin egen hest (hvis hun gjorde så ville jeg nok kigge hos avlere)

Så syntes jeg da at en lidt ældre uddannet hest som har gangen og formen til det vil være et godt valg.



June


Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om


Medlem af:

itchy bitchy witch klubben - VI DANSER GODT!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 hej igen.
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 11:04

det drejer sig ikke om at ryttern ikke gider, lisa har med alle sine ponyer selv måtte gøre hele arbejdet og er nådet rimeligt langt.

mit spørgsmål går jo netop ikke på om rytern ikke gider, men om det kan anbefales at købe en ældre hest som kan sine ting, men som har en begrænste periode som dressur hest.




IMC
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad med at kontakte en salgsstald...
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 11:25
...de har ofte mange forskellige, hvor hun så kan prøve flere og sammenligne...priserne er meget forskellige sådan et sted...da de skal sælge hesten for en anden...

Jeg var engang med min veninde sådan et sted...vi prøvede en 3 - 4 stykker i forskellige aldre og prisklasser...

Jeg kan desværre ikke huske staldens navn, men det var et sted i midt-sønderjylland...

:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-) :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 min erfaring
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 11:30
..da jeg gik fra pony til hest var det også småt med pengene, da ponyen ikke ligefrem var en verdensstjerne.

Jeg valgte dengang at købe en ung hest. Og skulle derfor endnu en gang selv ride hesten op. ponyen var helt rå da jeg fik den.

Nu fik jeg en rimelig lærenem hest, og det gik hurtigt så jeg kunne andet end ride store volter. Men jeg vil stadig ønske jeg havde valgt en ældre hest, som jeg kunne komme ud at starte med det samme. Ride lidt flere øvelser.

Der gik jo alligevel et het år førend man kunne andet end at ride volter og i det små lidt sidebevægelser.

Men lad Lisa afgøre om hvorvidt hun vil en ung hest, om hun har lyst til en pause fra konkurrencerne indtil hesten er redet lidt op.
Eller om hun gerne vil holde gang i konkurrenceridningen. I så fald er en ældre hest bedre.


Celine er solgt - snøft
0
0
Svar på denne tråd
 
 hest..
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 11:36
Jeg vil klart anbefale at købe en ældre hest,hvis den er 100% iorden kan den godt have 6-10 gode år tilbage.
Springet fra pony til hest er stort og jeg har set mange gode pony ryttere der har mistet lysten fordi de har fået en hest de ikke kunne magte.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 11:59
vil jeg give de andre ret.
Hvis i finder en ældre hoppe, som stadig viser sit værd og i det hele taget er sund og rask, så har hun en konkurrencehest i mange år.
Især når i har en hoppe i fol, så har hun 4 år på hoppen inden føllet er klar til at blive redet på.

En anden mulighed er jo at finde en hest midt imellem. Altså omkring 7. Den kan sikkert allerede en del og har vist om den kan bruges til seriøs konkurrence. Den vil i have glæde af i mange år.

Håber i finder noget godt.

Hilsen,

Anja :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ældre hoppe.......
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 13:20
Var også det jeg ville vælge.

13 år er en hest i sin bedste konkurrencealder - og der er min. 4 rigtige gode konkurrenceår tilbage i den.
En 13 årig, som har vist hvad den kan, vil sandsynligvis også være en god lærerhest på hesteniveau, da det som de andre siger mange gange er "hårdt" at gå fra pony til hest.

Om 4-5 år, når den "ældre" hoppe er ved at være "færdig" på højere konkurrenceniveau, ja så har i jo unghesten, som din datter så kan få glæde af.

Med ungheste ved I ikke hvad I køber.
Kan den holde fysisk og psykisk til konkurrencebrug ?
Den skal lærer alt, fra trailerlæsning til at slappe af på stævnepladserne.
Og den skal rides let det første års tid eller 1½ år.

Ved en 13 årig kan din datter komme i gang på stævnepladserne med det samme.

Og så kan jeg følge dig helt i, at det næsten er umuligt at finde en god hest til de penge i har - men kommer tid kommer råd - så I skal nok finde en god en.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv at
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 15:35
beskriv mere konkret hvad i søger.
Hvor stor må den max/min. være?
Hvor gammel?
Skal den have gået stævner?

Er hun 16 nu din datter, eller??

Vil meget gerne prøve at forhøre mig. Men for Jeres skyld, bliver jeg nødt til at have et lille indtryk af hvor god hun er, og hvad i søger :-)

Men altså i kunne jo finde en, som hun kan udnytte sine junior år på. I junior klasserne lægger de jo ikke så meget vægt på, hvor stort travende etc., hesten er, men mere at rytter og hest er i harmoni, hvis du forstår.

En hest på 10, som hun kan ride de næste 2-4år er jo også fint, og så kan i få lidt penge igen, hvis den sælges.

-HeidiZ :-)

~Man skal ikke nødvendigvis være bedre end andre, man skal bare skille sig positivt ud!~
0
0
Svar på denne tråd
 
 hej igen.
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 20:20

ja så har vi snakket lidt om det og lisa vil foretrækek en hoppe, min 160 i stg. redet i min lb dressur til distrikts stævner. Helst med stamtavle så den senere kan indgå i avlen.
Hun vil hellere en hest som har erfaring og alder end en ung hest med ingen erfaring .

hun er glad for selv at ha trænet sine ponyer op, selvf. med hjælp fra sine gode træner, men drømmer om at kommer hurtigt igang med lb-la klasserne, når hun skal på hest.

hun har jo lært en del, men vil helst ikke starte helt for fra med de små lc klasser. Rider i øjeblikket la4 og pri. Har i denne wekende started sin første la4 og skulle hvis hun havde været blandt de 15 bedste, også deltage i pri klassen til sjællands mester skabet.



IMC
0
0
Svar på denne tråd
 
 i ville..
Forfatter: 
Dato:  05-09-2005 13:25
temlig sikker få mere hest, gangart og stamtavle på en ung hest så i den sidste ende var det nok det jeg selv ville vælge også forholdet hest rytter imellem er helt anderledes når man starter sammen op men det er da et et større arbejde men helt sikker det jeg vil vælge
Tror selv om i har sat beløbet op bliver det stadig svært at finde en hest af den kvalitet i ønsker
Mange Hilsner Henriette {>


;-D ;-) B-) ;-D



Den, der ler sidst, tænker langsomst
Hippo-Logisk Træning
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hoppe...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2005 17:28
Hvorfor er det lige det skal være en hoppe??

En vallak er da en del mere egnet til dressur hest (taler af egen erfaring). Hvis i allerede har en avlshoppe, er det så ikke rare for hende at få en ridehest = en vallak, så kan i også droppe alt det med afstamning, derved spares der nogen kroner :-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 kontakter...
Forfatter: 
Dato:  06-09-2005 14:39
er guld værd, når man skal finde en hest i det prisleje. Vi fandt vores vha. en tidligere underviser, som gennem jungletrommerne fik at vide at på en lille salgsstald i Jylland, der stod det vi gerne ville have. Nemlig en dressur/skovturshest på 9 år, 1,70 m, som kunne øvelserne til LA, og en som hele familien kunne få lidt glæde af, og til en pris man kunne betale.

Vi havde aldrig selv fundet frem til hesten! Det var en pige, som skulle i gang med et studie og ville af med hesten nu og her. Indrømmet - hesten var ude af form, men det viste sig senere, at den faktisk kunne øvelserne til M. Så for mig har det været en kanon lærehest.

Prøv at støvsuge jeres netværk, for at høre om der ikke er nogen, som kender nogen. De gode heste bliver jo ofte solgt, inden de egentligt kommer på markedet. Man kan jo også godt være fræk og spørge nogen om de vil sælge deres hest. F.eks. en som venter sig, vil måske tage imod tilbuddet, selv om hesten ikke var til salg "nu og her".

Med hensyn til alder, så ved du med en ældre hest, at den kan holde til at blive brugt. Min er 14 nu og har aldrig gået bedre. Vallak eller hoppe.. personligt har jeg ikke nogen præferencer, men vallak kan blive mindst lige så hysterisk, som en hoppe.

Højde... måske er det lettere at finde en lidt mindre hest (157-162), der er til at betale. De kan jo tit sagtens gå med i klasserne, og gør overgangen for ponyerne lidt nemmere. Men jeg er selv 1,76 og har derfor ikke kigget efter en mindre hest, så jeg har ingen erfaringer med det.

Min lærehest:







Hilsen Dixonfan
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider