Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Dyrevelfærd og bæredygtighed til stævner
Forfatter: 
Dato:  13-11-2020 14:34

Hej med jer,

 

Vi er to sportsmanagement studerende, der er i gang med at skrive bachelor omkring et større hestestævne. Vi ønsker at debattere nogle emner og håber i vil være med til, at give jeres meninger og holdninger til kende. På forhånd tak, fordi i har lyst til at hjælpe os.

 

Til store internationale stævner, kommer ryttere og heste langvejs fra. Ofte bliver hestene transporteret i lastbiler, som er undervejs i flere dage. Andre flyver deres heste og personale, da de bor for langt væk til at køre. De deltager i store stævner, hvor der er store mængder plastik i brug, i forhold til indpakning af spåner, wrap (hø) osv.

 

  • Synes du, efter din egen erfaring og viden, at der bliver gjort nok ud af bæredygtighed i forbindelse med hestestævner? (Det kan være mindre brug af plastik eller andre bæredygtige tiltag såsom transport)
  • Er det overhovedet noget du har tænkt over når du deltager til et hestestævne?
  • Kunne du finde på at vælge et stævne fra, hvis du har hørt de ikke har nogle bæredygtige tiltag? Og ligeledes tilvælge stævnet hvis de har mange bæredygtige tiltag?

 

 

Vores næste emne er dyrevelfærd. Det er levende dyr, som er på arbejde under stævner. Vi vil rigtig gerne høre din mening om de følgende spørgsmål.

 

  • Hvor stor fokus har du på dyrevelfærd når du, deltager i et stævne?
  • Er det noget du tænker over? Eller tænker du at dyrene selvfølgelig har det godt?
  • Hvem forventer du, der sørger for at dyrene har det godt til stævnet? Er det ejeren eller dem der afholder stævnet og hvorfor?

 

Hilsen Amalie og Julia

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bæredygtighed?
Forfatter: 
Dato:  13-11-2020 19:32
Bæredygtighed?
Bæredygtighed?
Jamen, hvad ER bæredygtighed?
Er det politisk korrekte initiativer, såsom økologi, elbiler, osv?

Eller er det mere gennemtænkte initiativer, såsom forskning i "power to x", dvs at kunne omdanne energi overskud til noget andet.

Fx vindmøller - du kan ikke styre, hvornår der leveres el. Så enten skal man kombinere med en energikilde, der kan tændes og slukkes for med kort varsel, fx kombinere vindmøller med dæmninger og vandkraft. (Vi har ikke vandkraft, men mange politisk korrekte vindmøller.)

Eller, forestil jer hvis man kunne gemme energi, fra tidspunkter med overskud til senere??
Power to x bruger en energikilde til at spalte vand i ilt og brint.
Splejser man brint og kulstof sammen får man syntetisk brændstof, der fx kan drive en diesel motor.
Det kan være transport, en generator til når man mangler el, eller hvad som helst ellers. Selvfølgelig vil det være med et massivt energispild, men forestil jer potentialet hvis man kunne gribe den energi, der produceres i overskud i kraftvarmeværker, osv!
Elbiler er politisk korrekte, forurener ikke hvor de kører. Men minerne, hvor man udvinder tungmetaller til batterier, hvordan skaffes el, og hvordan skrotter man den om 10 år? Enormt politisk korrekt - men jeg giver ikke en skid for det på sigt!

En stor del af de "bæredygtighed" initiativer der er politisk korrekte, er ikke logiske/rationelle /gennemtænkte /gør en lillebitte forskel ift ressourceforbruget, og derfor tillægger jeg dem ikke værdi.
Jeg ER faktisk kæmpe fan af miljøpolitik, men jeg vil have mere rationalitet ind i det, tak!

...
Jeg har aldrig deltaget til internationale stævner, aldrig været med til at arrengere topstævner, osv.
Derfor kan jeg ikke udtale mig om bæredygtigheden ved dem.
Men - da jeg drømmer om en mere rationel tilgang, så er min ide om bæredygtighed nok ikke det samme som jeres?
Jeg synes fx at det er ok, at de ypperste sportsudøvere rejser omkring for at yde deres bedste og inspirere os andre dødelige - men hvorfor pokker er det nærmest en menneskeret at tage på charterferie??
Hvis vi skal spare brændstof, så er det ikke de relativt få flyvninger eliten foretager, som fylder - men derimod ferieindustri..

...
Til almindelige stævner.
Hey, lokalområdets opstaldere rider hen til et ridecenter, eller folk kører derhen i en trailer. Ligesom til undervisning. Udstyret er bare pænt pudset i dagens anledning.

Sidst:
Arrengøren sørger for en bod med hotdogs, kaffe og varm kakao, og dem der overnatter med hest i en lille, lånt fold og et telt kan spise med til fællesspisning om aftenen. Der er måske nogle der hiver en guiter frem og... Ja, sidste stævne jeg var til, var et western stævne, og ressourceforbruget skammer jeg mig ikke over.
Forrige arrengement var akademisk dressur.
Folk havde 3 lag tøj på, sad på havestole i en kold ridehal fra kl 08-17 og fulgte engageret med i, hvordan folk red, hvad de gjorde godt, hvilke fejl man kunne genkende hos sig selv og snak med naboen om hvad man lærte af at se en anden gøre det...
Maden bestod i, at Arrengøren havde købt skiveskårent rugbrød, 10 pakker pålæg og sat agurker og tomat frem +kaffe og fun saft ad libitum. Serveret i eget køkken.
Dvs meget få ressourcer,udover det jeg gør i hverdagen.

Da mer-ressource forbruget er så beskedent... folk har ikke trailer for at køre til stævner, men for at de i hverdagen kan køre til ridehal ved møgvejr, køre til skove i weekenden eller på fx trail bane - de der to stævner pr år, sammen med samme flok mennesker som ellers.. Det er ikke på private stævner at ressourcespildet er!
Derfor tænker jeg ikke på ressourcespild til stævner.

...
Det, som æder ressourcer - er hverdagen.
At holde dyr på 500 kg bare fordi de er pæne, og jeg kan lide at ride.
Ca 1 tønde land jord kræver det at holde en ridehest. HER i min dekadente, livsglade hverdag bliver ressourcerne ædt for hverdagsryttere!

...
Dyrevelfærd...
Hvis du vil have noget ud af et dyr, så er du nødt til at behandle dem nogenlunde ordentligt - ellers kan de ikke yde. Det vil være rendyrket idioti at holde dyr uden at passe dem ordentligt!
Selvfølgelig passer jeg godt på mine dyr - ligesom alle andre prøver på.

Groft sagt er der to slags vanrøgt.
-de store sager.
Fx bonden, der har et sparsomt netværk. Han bliver svært syg, han KAN ikke passe sine dyr, og kan pga sygdom ikke engang bede om hjælp - men at opdage efter et par uger, at der er indendørs katte og køer/grise på stald. Puha.
Så er der den lille hverdagsvanrøgt. Folk der har lidt hobbydyr. De vil det så godt - men grundlæggende ved de ikke nok og kan derfor ikke håndtere dyrene på en hensigtsmæssig måde. Dyreholdet bliver aldrig det mennesket drømte om - og det er det sgu heller ikke for dyrene. Hunde, katte, marsvin, ponyer...
- og så er der suboptimale levevilkår baseret på samfundets økonomiske incitamenter. Fx tremmekalve versus løsdrift - når kunder ikke vil betale for kødet. Er det bonde, kunde, brugsen eller politikerens skyld? - men økonomisk suboptimal dyrehold har intet med hobbydyr at gøre.

I de stævner jeg interesserer mig for, så får man point af dommer og ros af sine venner efter hvor cool og afslappet ridedyret håndterer stævnet - og hvor præcist rytter rider hesten.
Dvs det kræver enormt meget grundtræning, dvs dyret (og rytter) er velforberedt og vant til det. - så, Dyrevelfærd ift stress osv er der ikke større problemer med.
Hvis dyret skal yde, så SKAL dyret trænes og passes godt!

-det er naturligvis ALTID den der har ansvaret for dyret, som har ansvaret for dyrets velfærd. Rytter - ejer - ansvarlig person er ofte den samme, fx mig.
Mine dyr har det selvfølgelig godt til stævner- for jeg har tænkt mig om, klargjort dyr og mig selv. Kunne jeg ikke stå inde for det, så blev jeg jo bare hjemme.
:)
1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-11-2020 22:05

Jeg tænker egentlig sjældent over, hvor bæredygtige stævner er, bla. fordi den store belastning vel egentlig er i hverdagen som hesteejer. Heste er stor dyr, spiser en masse og skider stort set hele ud igen. Så der skal dyrkes foder og bortskaffes mødding, både til hverdag og støvner.

Mht plasticforbruget til strøelse og wrap mm. så er det igen det samme til hverdag og til stævner. Det handler om affaldssortering, og det ville jeg da forvente at en stævnearrangør sørger for, på samme måde som man gør hjemme.

 

Så er der transporten. Den er ikke unik for hestesporten, de fleste sportsudøvere rejser rundt for at udøve deres sport. Det er da en miljøbelastning, men det har vi tilsyneladende vedtaget som samfund, at det vil vi gerne.

 

Dengang jeg selv startede til stævner i lokalområdet, havde jeg da stor opmærksomhed på min egen hest og dens dyrevejfærd. Jeg forsøgte at gøre stævnet så behageligt for den som muligt, selvom jeg tog den væk hjemmefra og udsatte den for det stress, der er på en stævneplads.

Det var mit ansvar som hesteejer, at dyrevelfærden var i orden for min hest, men samtidig har stævnearrangøren også ansvaret for at rammerne er i orden.

 

Grundlæggende er dyrevelfærden i orden til de store stævner. Langt de fleste heste er velpassede og ejer/rytter gør deres bedste for at hestene skal have det godt. Der er af og til ryttere, der rider på en måde, jeg personligt ikke bryder mig om, men der er regler for, hvordan hestene må rides på stævnepladserne, og hvis de blier håndhævet, synes jeg ikke at der er de store problemer.

Men dyrevelfærd er mange ting. Er det dyrevelfærd at tage en hest med til et stævne med stress og larm og forvente at den skal præstere? Nogle mener at det er det, andre bryder sig ikke om det, og synes at det nærmer sig dyremishandling, til trods for at hestene er vejfodrede og passet efter alle kunstens regler. MEN de går måske ikke så meget på fold som man kunne ønske sig, og de rides måske på en måde, der ikke er helt optimal for hestene.

I den aden grøft er der dem, som mener at hesten skal gå ude døgnet rundt, oanset vejret, og uanset at deres fold bliver til et stort mudderhul hver vinter. Hesten skal også gå uden sko, fordi det er "naturligt" også selvom hesten reelt set er ømtået og har ondt hver gang den træder på en sten.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 
 Internationale stævner
Forfatter: 
Dato:  04-01-2021 12:39

Ja, jeg har tidligere deltaget i internationale stævner - og nej, jeg tror at jeg kan sige med sikkerhed, at man som deltager IKKE spekulerer i bæredygtighed i forhold til disse stævner.

 

Du spekulerer over, hvilke stævner der er pointgivende i forhold til de mesterskaber, du ønsker at kvalificere dig til.

Du spekulerer over, hvorvidt du har råd til at betale startgebyret og transporten til stævnestedet/-landet med de midler du har til rådighed (hvadenten du er sponseret eller deltager for husholdningspengene ;) )

Du spekulerer over, hvordan klimaet/vejret er på stævnestedet/i stævnelandet i forhold til din hest (fx er somrene i Ungarn MEGET varmere end i DK, og kan din hest mon præstere i 30 grader eller mere?)

 

Og så kan jeg i øvrigt fortælle dig, at man selv medbringer alt det, man kan finde plads til i bilen - af frygt for at fodre eller strø med noget, som kan gøre at hesten falder for en dopingkontrol, eller som den måske ikke kan tåle...

 

Det er mit gæt, at bæredygtighed kommer meget langt nede på listen.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider