Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 HVEM BESTILLER Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  12-01-2020 11:23

Hej HN,

jeg skal til at købe en pony. Vi køber den fra en rideskole, pg damen mener at jeg skal ringe og bestille handelsundersøgelsen.

 

Hmm...

Hun skriver at "det er altid køber der står for den del og det er normal kutyme."

Og "de skal også have alle jeres oplysninger" - hvorfor dog det?

 

Men hvorfor skal jeg dog ringe en morgen mens jeg er i skole og aftale en handelsundersøgelse, hvor det slet ikke er min hest eller mig der skal være der. Jeg har derudover heller ikke nogen numre osv på hesten, så den kan idenficeres. Hvilket jo er vigtigt, så det er den rigtige hest der kommer i handelsundersøgelsen. Jeg er virkelig forvirret.

Håber på svar!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Normalt
Forfatter: 
Dato:  13-01-2020 08:24

Det er normalt køber der står for handelseundersøgelsen.

Køber betaler også for handelsundersøgelsen, uanset om hesten går igennem eller ej, med mindre andet er aftalt.

 

Du skal også lige gøre dig nogle tanker om hvor "stor" en undersøgelse du vil have.

 

Det er iøvrigt en god ide at være tilstede ved undersøgelsen, da du kan se hesten endnu en gang og stille spørgsmål til dyrlægen.

 

Held og lykke

 

PS spørg hvis der er mere du vil vide

 


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-01-2020 14:43

Det er dig, der skal bestille og betale handelsundersøgelsen fordi det så er dig, der har et eventuelt krav overfor dyrlægen, hvis du køber hesten og det viser sig, at den lider af mangler, som dyrlægen burde have opdaget ved handelsundersøgelsen.

 

Det er derudover dig, der skal bestille handelsundersøgelsen ved en dyrlæge du selv vælger, for at du som køber kan føle dig forvisset om, at dyrlægen er din repræsentant og ikke sælgers sædvanlige dyrlæge, som har et mere nært forhold til sælger end til dig. Nu skriver du jo endda, at det er fra en rideskole. Så har de formentlig en fast dyrlæge til alle deres heste og derfor har denne dyrlæge og sælgeren en relation til hinanden. Du skal vælge en dyrlæge, der ikke har en relation til sælger i forvejen.

 

Du bør selv være til stede ved handelsundersøgelsen, både så du kan se hvad der foregår (fx hvis hesten bliver halt ved bøjeprøven), få dyrlægens vurdering og forklaring mundtligt og så du kan stille relevante spørgsmål til dyrlægen.

 

I forhold til hestens identifikation, så tjekker dyrlægen at hestens pas og hesten stemmer overens, både i forhold til aftegn og chipnummerering, hvis hesten er chippet.

 

Så ja, det kan godt virke besværligt og "hvorfor skal jeg have bøvlet, når det ikke engang er min hest endnu?", men det er faktisk netop for at beskytte og hjælpe dig bedst muligt som køber at det er dig, der skal have alt bøvlet.

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider