Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 returret v køb af hest.
Forfatter: 
Dato:  13-10-2019 15:41

har jeg prøvetid når jeg køber hest? Hvis ja, hvor længe? Og kan jeg kræve alle penge retur hvis jeg returnerer hesten? Prøver jeg hesten hos sælger og den ikke lever op til de krav jeg har, så gælder returretten eller? Jeg tænker at betale en del af beløb når hesten leveres, og resten hvis jeg beholder efter endt prøvetid, er det sådan jeg skal gøre det?


귀한 시간 내주 대단히 감사드립니다


Som vi siger på landet!!


En fjollet signatur, som så meget andet....


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen prøvetid
Forfatter: 
Dato:  13-10-2019 21:04

Hej

det skal virkelig være en ganske speciel type sælger, der vil give prøvetid på en hest og så tage den tilbage. Det findes i enkelte tilfælde, men nej.

Du må sikkert gerne komme flere gange ved sælger og prøve hesten i forskellige situationer, alt efter hvad den sælges til og du skal bruge den til. Men købt er købt, der er ikke bytteret/ returret og det synes jeg er fair nok, det er trods alt et levende væsen!

Når man køber hest er det en god ide at bruge en kontrakt, den kan du finde ved at søge på nettet eller her på hestenettet.

få lavet en handelsundersøgelse og ved behov (pris/økonomi) også røntgen. Men det skal virkelig være en grov og uoplyst fejl for at handlen kan gå tilbage. Det er også forskel på hvem du handler med: proffesionel/ erhverv, privat, kommission mm. Tag en der ved noget om heste og ridning med ud til at se og evt prøve hesten. God fornøjelse

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 returret v køb af hest.
Forfatter: 
Dato:  15-10-2019 19:40

ok, mente bare at købelov gælder, ligesom v handel med hunde.


귀한 시간 내주 대단히 감사드립니다


Som vi siger på landet!!


En fjollet signatur, som så meget andet....


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, købeloven...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2019 22:27

... Gælder ved køb af hest.

 

Det betyder, at du har undersøgelsespligt inden du køber. I denne sammenhæng betyder det, at du skal afprøve hesten, gerne flere gange, inden du køber. Du skal også have hesten handeslundersøgt af en dyrlæge, gerne med røntgen.

Efter købet har du ifølge købeloven 2 års reklamationset, hvilket betyder, at du kan reklamere over fejl ved hesten, som var til stede inden købet. I praksis kan man sjældent tilbagedatere fejl hos heste længere end ca. et halvt år. Får du medhold i din reklamation, har du ret til et afslag i prisen, men ikke til at sende hesten retur.

I mange tilfælde vælger sælger alligevel at tage hesten retur.

 

Du har ingen returret med mindre du aftaler det med sælger - husk at få alle aftaler på skrift.

Det samme gælder prøvetid, du kan muigvis lave en aftale med sælger om en prøveperiode, men du har ikke krav på at få hesten på prøve.

 

Normalt betaler man hele købesummen ved overtagelse af hesten, efter at man har afprøvet den hos sælger, og den er blevet dyrlægekontrolleret.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider