Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Køb af hest i Sverige
Forfatter: 
Dato:  04-05-2019 07:09

Jeg har lige købt en hest i Sverige, men jeg har svært ved at finde ud af, om det er noget, jeg skal gøre, for at få den over grænsen. Den har pas og er blevet undersøgt af en dyrlæge.

 

Derudover vil jeg høre, om der er nogen, der ved, hvorvidt EU også har 2 års reklamationsret ved skjulte fejl og mangler, som Danmark har?

 

På forhånd mange tak.

 

En ny hesteejer,

Katrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Import af hest
Forfatter: 
Dato:  06-05-2019 12:01

Du skal oprettes som importør, og du kan læse mere her:

www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/ Sider/Indf%C3%B8rsel-og-import-af- heste.aspx

 

SEGES har udarbejdet en vejledning i køb og salg af heste, og heraf fremgår det, at man bør overveje juridisk bistand, hvis man handler med udlandet (se sidste side):

 

www.landbrugsinfo.dk/heste/ handelsforhold/sider/ vejledning_kobogsalg.pdf

 

Det tolker jeg som om, man ikke kan forvente de samme rettigheder som ved dansk handel - og det lyder da også meget logisk, at man ikke kan forvente at en udelandsk sælger skal forholde sig til danske regler :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
2
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-05-2019 13:51

Den 2-årige reklamationsfrist udspringer fra et EU-direktiv, så sidste del af ovenstående svar er ikke korrekt.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Teoretisk...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2019 20:32

...gælder købeloven i hele EU. I praksis skal man dog ikke forvente at den kan håndhæves for en hest der er købt i udlandet, da det er tungt og besværligt pga. andet retssystem, andre sædvaner (national lovgivning), sprogbarrierer og lange afstande.

Omkostningerne kan hurtigt løbe helt løbsk. Det er i den forbindelse værd at bemærke at retshjælpsdækning i private indboforsikringer ikke dækker udgifter til tvister i udlandet.

 

Så man skal være lidt mere risikovillig, når man køber i udlandet og være ekstra omhyggelig med at afprøve og undersøge det, man vil købe.

 

Hvis du får et transportfirma til at bringe hesten hjem, kan de ordne alt det praktiske, så du ikke behøver at foretage dig noget.

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider