Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Hjælp søges!!
Forfatter: 
Dato:  25-10-2018 20:34

Hej HN.

 

For 15mdr siden fik jeg hest. Denne er købt på afbetaling, da sælger ønsket den væk og jeg desværre ikke stod med det beløb på kontoen. Vi lavet en kontrakt her fra HN og skrev ind med afdrag osv. Jeg har selvfølgelig overholdt disse og gør det fortsat.

 

Sælger oplyser at hesten ikke er tilredet, men kan stå på stald, løfte ben osv. Derudover nævner sælger at hun er lidt ømtået lige pt, og det er grundet hun lige har folet (6mrd før handlen) og smeden har sagt det går over hurtigt. Sælger oplyser mig at hesten er 160 stang og at den forventes vokse yderligere 2-4 cm.

 

Nu kommer det så..

For det første kunne vi slet ikke trække hende på fold uden at hun "stak" på forbenen, og jeg fik fundet en smed der hjalp mig med at få boots til hende. hvilket affødet et nyt problem nemlig slid mærker, trods vi gjorde det lige efter bogen, vask, rens osv.

 

Derudover kunne hesten overhovedt ikke løfte bagben! vi blev bogstaveligtalt sparket af den. det valgte jeg så at arbejde med og tænkte at det var grundet flytningen. (det har taget lang tid).

 

Nu kommer vi til højden... Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke havde tænkt mere over højden... da sælger var gjordt opmærksom på at jeg absolut ikke ønskede en hest under 160 i stang og hun forsikret mig om at det var den (her stoler jeg så på sælger, da det på daværende tidspunkt er min venindes mor). Nu har jeg så lige haft dyrlægen på besøg, og jeg forklaret at jeg ikke synes det så ud som om den er vokset... Det gav han mig ret i, og så fortæller han mig at så snart e hest ifoles, stoppes væksten.. ergo min hest bliver aldig 162-164 og ved en måling viser det sig at den er 157 (med sko,som har afhjulpet hendes hovproblem)..

 

Mit spørgsmål er: Hvad gør jeg? Hænger jeg bare på den? Er der overhovedet noget jeg kan gøre, når jeg afbetaler hesten?

 

Ps. hesten fik som ovenover beskrevet et føl,jeg fik besked om at det var deres hingst (hest) der var sprunget på den, men for nylig kom jeg i kontakt med hende der har købt pågældene føl (da føllet var/er til salg). Hun var så ked af det for det viste sig at det er en pony på 130 stang der har besprunget min hest (som hun også er bildt ind er 160 stang). Hun kontaktet sælger og oplyste om dette, og ønskede at handlen gik tilbage, men sælger havde ikke pengende (10,000kr) og hun er derfor tvunget til at beholde føllet og sælge det til anden siden.

 

HVis sælger ikke har 10.000 til føllet, så har hun slet ikke den sum penge jeg skal have ( hvis dette er en mulighed).

 

Triste hilsnere

herfra

0
2
Svar på denne tråd
 
 Hvordan...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2018 07:25

Hvordan du står i denne sag ved jeg ikke noget om.

 

Men sådan en ting som højden, er altså nemt selv at undersøge, så på det punkt tror jeg ikke at der er noget at komme efter.

 

At hesten ikke er så håndterbare som sagt, er nok også svært at gøre noget ved.

Hesten har måske været fin og håndterbare, der hvor hun stod før, og når hun så bliver flyttet bliver hun usikker og lidt mere besværligt at håndtere.

 

Hvor gammel er hesten? Der er nogle heste der vokser meget sent.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fortrudt?
Forfatter: 
Dato:  26-10-2018 08:12

Jeg må indrømme at alle disse ting syntes jeg at du selv burde kunne have undersøgt.

 

Havde du ikke mulighed for at se/omgåes hesten inden køb? Sagde sælger at du ikke måtte løfte ben? Måtte du ikke se den gå?

 

Hestens størrelse kan i så fald ikke komme bag på dig. Hvis du have fri mulighed for at omgåes (strigle, trække mm.) hesten så burde du vel have set de ting du påpeger.

 

Det er meget ærgerligt hvis du har fortrudt dit køb. Men jeg kan ikke se at det er sælgers skyld. Derimod er sagen med hensyn til føllets far ikke godt, hvis man ikke ved hvilken hingst som har været på, så skal man lade være at garantere noget.

 

Jeg håber at du alt i alt har dig en skøn hest i dag - som du holder af.

3
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  26-10-2018 11:34

Kære trådstarter.

 

For at jeg lige skal forstå det korrekt, så skær det ud i pap for mig.

 

Du har haft hesten i 15!! måneder, og pga manglende højde (3 cm) ønsker du at handlen skal gå tilbage nu?

 

Kan du ikke selv se, hvor skørt det lyder?

 

Du har købt hesten som rå, ja sælger siger den kan få løftet ben, hvilket så ikke helt holder, men du har haft 15 måneder sammen med hesten, hvor du jo også har fået trænet dette (og forhåbentlig meget andet).

 

Holder du ikke af den? Er du træt af den og vil hellere have en anden, så kan man måske forstå at du vil af med den igen. Men at tro at handlen kan gå tilbage efter 15 måneder pga den ikke er blevet så høj som forventet, det må jeg indrømme forarger mig.

 

Det er ikke en pose kartofler du har købt. Det er et levende væsen, som højst sandsynligt har knyttet sig til dig og det sted den nu bor, og du har forhåbentlig også knyttet dig lidt til den.

 

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår hesteejere, der tror at de kan lade en handel gå tilbage fordi alt ikke lige er som man forestillede sig ved købet, og slet ikke 15 måneder efter...

 

Undskyld mit sure opstød, men jeg forstår ikke tankegangen.

 

Med venlig hilsen

 

Kirsten


HUSK!

Kun en tåbe frygter ikke konkurrence fra en shetlandspony :-)

5
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-10-2018 19:19

Jeg er enig med de andre.

 

Dwerudover vil jeg dog komme med en lille trøst - jeg købte en 4 års ifolet hoppe. Hun voksede altså stadig indtil hun blev 6 år. Så alt efter hvor gammel den er, så er der da håb for at den stadig vokser. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-11-2018 22:32

Sælger har sådan set ikke snydt dig, fordi de ting du påpeger omkring hoppen, stangmål, løften ben og håndtering, er ikke skjulte fejl for en, der ser på hest. Enhver har lov til at måle en hest vedkommende ser på med et stangmål og prøve at løfte ben på den og trække en lille tur osv.

 

Når det så er sagt, så ifoler vi af og til 3 års hopper, så de får føl, når de er 4 år. Og jeg har oftest oplevet, at de fortsat vokser. Heste vokser faktisk ofte frem til de er 5-6 år gamle og tager tit 2-5 cm, når de bliver tilredet.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider